Wydech - modyfikacje ... czy więcej kucyków?

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2623
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is Miziak
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

26 lis 2009, 11:53

Dokształcając sie nt. turbowydechów trafiłem na ciekawy artykuł: http://www.vtuning.com/wydech.html

Co mądre głowy o tym sądzą?

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
yanik
Posty: 1049
Rejestracja: 13 gru 2006, 19:24
Lokalizacja: Marki

26 lis 2009, 13:48

jak masz zakładać turbo to sie wydechem zbytnio nie przejmuj - możesz sobie nawet puścić rurę w góre prosto od turbiny i zaslepić ją klapką na zawiasie jak w traktorze o ile oczywiście lubisz głosne wydechy:)
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2623
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is Miziak
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

26 lis 2009, 13:51

yanik pisze:puścić rurę w góre prosto od turbiny i zaslepić ją klapką na zawiasie jak w traktorze o ile oczywiście lubisz głosne wydechy:)


Nie lubię :twisted: . Lubie w miarę ciche wydechy. Po to są.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

26 lis 2009, 14:31

W przypadku układów turbo (domyślam się, że w przypadku kompresorów jest podobnie) jest tak jak napisał yanik - im "luźniejszy wydech" tym lepiej. Tak więc optimum to układ przelotowy. Jak w każdym innym przypadku, tu także można zapewne przesadzić, ale jest to zdecydowanie trudniejsze niż w silnikach N/A (w których poszukujemy jakichś dziwnych rezonansów, fal stojących czy innych efektów falowych, spędzających niegdyś w szkole na fizyce sen z powiek). :mrgreen:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

26 lis 2009, 17:10

Najwazniejszy jest downpipe (duza srednica, jak najbardziej prosty), potem cala reszta - duza srednica rur, tlumiki przelotowe, sportowy kat :cool:
Z tego co pamietam na dwoch tlumikach, katalizatorze metalicznym i dp 2,5 cala przybylo 15 koni i 20 nm przy 0,5 bar na fmu. Ale tak jak koledzy pisza, im luzniej tym lepiej/ glosniej ;)
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

26 lis 2009, 17:19

A skoro już jesteśmy przy średnicach...
Five, jaką średnicę wydechu sugerowałbyś do silnika 1.6 i doładowania ~0.6bara? Na dniach będę zamawiał przelotowe tłumiki do mojej Miatki a że będzie to wyrób customowy, mogę wybrać dowolną średnicę orurowania. Myślałem o 2,25" lub 2,5". Co o tym sądzisz?
Oczywiście rad nie-Five'a także z chęcią wysłucham... :mrgreen:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

26 lis 2009, 17:31

Dżunior pisze:Five, jaką średnicę wydechu sugerowałbyś do silnika 1.6 i doładowania ~0.6bara? Na dniach będę zamawiał przelotowe tłumiki do mojej Miatki a że będzie to wyrób customowy, mogę wybrać dowolną średnicę orurowania. Myślałem o 2,25" lub 2,5". Co o tym sądzisz?

2,5 cala :) to jest optymalna średnica do naszych uturbionych autek :wink:
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

26 lis 2009, 18:02

Fiveopac pisze:2,5 cala to jest optymalna średnica do naszych uturbionych autek


A jak to jest z nieuturbionymi ? można uzyskać jakieś koniki zwiększając średnicę wydechu ??
A jaki rozmiar jest optymalny wtedy ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
rafal
Posty: 945
Rejestracja: 26 maja 2008, 18:41
Lokalizacja: Warszawa Urs/Wil

26 lis 2009, 18:19

Fiveopac pisze:2,5 cala to jest optymalna średnica do naszych uturbionych autek


a sam downpipe z 2,75 lub 3 cali to zlo? a dalej juz poleciec 2,5?
byla mx-5 turbo
jest foka rs
miata jeszcze bedzie:)
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

26 lis 2009, 19:02

Tomai pisze:A jak to jest z nieuturbionymi ? można uzyskać jakieś koniki zwiększając średnicę wydechu ??

Zdaje się że można więcej popsuć niż naprawić. Ale się w kwestii wydechu nie wypowiadam bo się w tym obszarze słabo czuję i z chęcią posłucham znawców pisma :mrgreen:

Pozdr
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

26 lis 2009, 19:06

rafal pisze:
a sam downpipe z 2,75 lub 3 cali to zlo? a dalej juz poleciec 2,5?


pomiędzy turbiną a katalizatorem trzeba parę wygibasów z rurą wykręcić.....z takiej 3" to słabo to widzę :wink:
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

26 lis 2009, 19:27

Tomai pisze:A jak to jest z nieuturbionymi ? można uzyskać jakieś koniki zwiększając średnicę wydechu ??
A jaki rozmiar jest optymalny wtedy ?


Ostatnio zgadałem się z dalekim kuzynem na ten temat. Powiedział mi wprost. Zostaw. Japończycy mają takie łby, że wszystko przemyśleli i naprawdę cieżko coś poprawić. To tak w telegraficznym skrócie. Dodam, że on robi m.in. wydechy i doloty w rajdówkach (lancery, imprezy 500hp+)
Ale jak nie wolny ssak to 2,5". Tylko czymś by to wypadało stłumić, bo może dokuczać.
Sek
Posty: 479
Rejestracja: 06 kwie 2009, 21:01
Model: NA
Lokalizacja: Leszno

26 lis 2009, 20:11

nawet japończycy nie są pewni co do wydechu. ja mam średnicę 55mm, a identyczna madzia starsza jedynie o pół roku wg. vin ma średnicę 50mm. obie są w serii.
niby 5mm ale w przekroju rury to już dużo. pytanie która jest właściwa dla 115 km, bo słyszałem że wolny ssak musi mieć odpowiedni opór na wydechu aby zachować parametry. dodam że też jestem słaby w tym temacie.
r73
Posty: 99
Rejestracja: 14 cze 2009, 16:11
Lokalizacja: Wrocław

26 lis 2009, 22:41

Fiveopac pisze:Najwazniejszy jest downpipe (duza srednica, jak najbardziej prosty), potem cala reszta - duza srednica rur, tlumiki przelotowe, sportowy kat :cool:
Z tego co pamietam na dwoch tlumikach, katalizatorze metalicznym i dp 2,5 cala przybylo 15 koni i 20 nm przy 0,5 bar na fmu. Ale tak jak koledzy pisza, im luzniej tym lepiej/ glosniej ;)


A ile cos takiego mniejwiecej kosztuje? (full servis z montazem porzadna ale nie jakas "mega" jakosc)
Raf (r73)
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

26 lis 2009, 22:54

irakleo pisze:pomiędzy turbiną a katalizatorem trzeba parę wygibasów z rurą wykręcić.....z takiej 3" to słabo to widzę :wink:


Wszystko się da, ja mam 3" :) Mniej więcej 20 centymetrów przed katem mam plecionkę, która łączy 3" z 2,5" - także wszystko da się zrobić :)

r73 pisze:A ile cos takiego mniejwiecej kosztuje? (full servis z montazem porzadna ale nie jakas "mega" jakosc)


Downpipe z wydechem z nierdzewki ( z oryginalnym katem, bez tłumika środkowego i z końcowym ze zwykłej stali ) kosztuje jakieś 1500zł, przy czym początek downpipa robiłem samemu ( pierwsze dwa zakręty, wspawanie we flanszę ) :)

Gotowce można kupić w podobnej cenie jeśli są chińskie :)
110@???KM
134@???Nm
r73
Posty: 99
Rejestracja: 14 cze 2009, 16:11
Lokalizacja: Wrocław

26 lis 2009, 23:52

pmcomp, jak bedziesz mial jakis przemyslany koncpet odnosnie wydechu pod nasze MP62 to mozesz sie pytac przy wycenie o jeden egzemplarz wiecej, mysle ze tez to zrobie
Raf (r73)
Dr.KoKoN
Donator
Donator
Posty: 1846
Rejestracja: 17 kwie 2007, 14:35
Model: NA
Wersja: PoTurbowana
Lokalizacja: WWA
Kontakt:

03 mar 2010, 17:42

:D

sadze ze o głośności mojego wydechu po ostatnich zmianach może parę os zaświadczyć
zastanawiam się nad zmiana....

obecnie jest 2,5" na jednym przelotowym tłumiku....
z racji ze auto będzie w 100% wolno ssakiem plany sa różne, na pewno kształt i prowadzenie wydechu będzie takie samo zastanawiam sie nad zmiana z 2,5" na

2" albo 2,25" ?

kolejna rozkminka to dołożenie czegoś na kształt środkowego tłumika albo tłumika rozprężającego... bądź zostawienie po prostu 2" na jednym końcowym przelotowym tłumiku.
co sadzicie?

poniekąd celem tej zmiany jest to aby było słychać lepiej wyraźniej nowo zamontowane przepustnice :D
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2623
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is Miziak
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

03 mar 2010, 18:50

I ja się dołączę do wypowiedzi Sluby ponieważ też muszę sie wyciszyć. Niestety układ wydechowy przy kompresorze nie może być identyczny (luźny) jak w przypadku turbo, o czym przekonałem sie organoleptycznie. Z przepływowym katem, rezonatorem i głosniejszym sportowym tłumikiem końcowym jest za głosno. Chyba dlatego, że w przypadku turbo sama turbina będąc napędzaną spalinami "odcina" odgłosy silnika działając jako pewnego rodzaju tłumik. Przy kompresorze mamy "dziurę" od tłoków do wylotu niestety.

Zdam relację w "moim samochodzie" jak temu zaradziłem.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

03 mar 2010, 19:09

pmcomp pisze:I ja się dołączę do wypowiedzi Sluby ponieważ też muszę sie wyciszyć.

może jedźcie do Ciechocinka albo innego sanatorium :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ps. nie ma to jak turbo :twisted:
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

04 mar 2010, 13:51

pmcomp pisze:I ja się dołączę do wypowiedzi Sluby ponieważ też muszę sie wyciszyć. Niestety układ wydechowy przy kompresorze nie może być identyczny (luźny) jak w przypadku turbo, o czym przekonałem sie organoleptycznie. Z przepływowym katem, rezonatorem i głosniejszym sportowym tłumikiem końcowym jest za głosno. Chyba dlatego, że w przypadku turbo sama turbina będąc napędzaną spalinami "odcina" odgłosy silnika działając jako pewnego rodzaju tłumik. Przy kompresorze mamy "dziurę" od tłoków do wylotu niestety.

Zdam relację w "moim samochodzie" jak temu zaradziłem.

Pozdro


jak podpasuje do mnie to wezme za 200 PLN żebyś nie musiał się męczyć :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2010, 11:32

Państwo,
Wybaczcie mi pytanie lamusa :mrgreen: ale mocno sie nad tym zastanawiam, a nikt z "żywych" klubowiczów nie potrafił mi odpowiedzieć.

Czy przy założeniu, że będzie u mnie turbo burbo mogę zmienic dolot i wydech pod turbo już teraz i jeździć tym na wolnossaku przez kilka m-cy? Chodzi mi o to, czy to w ogóle pomoże, czy zaszkodzi zwykłemu silnikowi..

Myślałem o tym, żeby robić po kolei wszystkie elementy. Wydech wydaje mi się dziś najsłabszym ogniwem mojego auta i zastanawiam się czy coś takiego wyjdzie.
I co ze sterowaniem przy wiekszym dolocie i wydechu? Pozostaje seryjne? A jeśli się zmienia to czy zwykły komp to ogarnia, czy trzeba już też inwestować w coś innego? Dzięki za pomoc :smile:
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2623
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is Miziak
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

07 cze 2010, 13:32

profilone pisze:Państwo,
Wybaczcie mi pytanie lamusa :mrgreen: ale mocno sie nad tym zastanawiam, a nikt z "żywych" klubowiczów nie potrafił mi odpowiedzieć.

Czy przy założeniu, że będzie u mnie turbo burbo mogę zmienic dolot i wydech pod turbo już teraz i jeździć tym na wolnossaku przez kilka m-cy? Chodzi mi o to, czy to w ogóle pomoże, czy zaszkodzi zwykłemu silnikowi..

Myślałem o tym, żeby robić po kolei wszystkie elementy. Wydech wydaje mi się dziś najsłabszym ogniwem mojego auta i zastanawiam się czy coś takiego wyjdzie.
I co ze sterowaniem przy wiekszym dolocie i wydechu? Pozostaje seryjne? A jeśli się zmienia to czy zwykły komp to ogarnia, czy trzeba już też inwestować w coś innego? Dzięki za pomoc :smile:


Stać to Ci sie nic nie stanie, będziesz tylko potwornie hałasował tak jak kiedyś Majk i Sluba :mrgreen: .
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2010, 14:03

pmcomp pisze:
Stać to Ci sie nic nie stanie, będziesz tylko potwornie hałasował tak jak kiedyś Majk i Sluba :mrgreen: .


A przyrostów mocy żadnych nie przybędzie? :???:
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

07 cze 2010, 14:13

profilone pisze:A przyrostów mocy żadnych nie przybędzie? :???:

Przyrostów ci prawdopodobnie wręcz ubędzie.:)
Lektura obowiązkowa:
http://www.grabowski.com.pl/uklady_wydechowe.htm
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
robacek
Posty: 171
Rejestracja: 23 maja 2010, 21:33
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

07 cze 2010, 14:20

tak jak mowia Panowie. Jak planujesz sobie turbo na 100% i akurat chcesz zrobic wydech to moze wczesniej zrob turbo poprostu. sam dolot nowy da Ci z symbolicznego 1hp:P a wydech wiekszy przy n/a ukradnie Ci co najwyzej kilka hp. chociaz np poprawienie dolotu w LS1 w dawnym setupie Karoliny w jej m3 dało 40hp.. wtf :shock: ale my mamy mazdy wiec nie ma co sie ludzic;] rob turbo i do turbo wydech bo potem bedziesz musial jeszcze przerabiac dp itd wiec lepiej zrobic od poczatku nie od konca;) dolot tak samo bedziesz musial przerabiac wiec bez sensu.

co do glosnosci wydechow. ja w nissanie mialem wczesniej 2,5 przelot na 1 tlumiku przelotowym wynik u panow niebieskich 113dB chodzilo to glosniej niz autka wrc;]
W KMS tuning dorobiłem dwa sliczne przelotowe tlumiki srodkowy i koncowy 2,5. poprosilem kamila zeby bylo ciszej o wiele. dzieki temu auto do wejscia na mocny boost czyli do 4000 jest bardzo ciche w porownaniu do tego co bylo(89dB) jednak po wejsciu na boost drze jape aż miło. nie wiem jak kali robi te tlumiki ale napewno do mazdy turbo swojej zapakuje takie same:) przy spokojnej jezdzie cicho a jak trzeba robi sie grubo :cool: :cool: :cool:
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

08 cze 2010, 11:52

mam pytanie mam kolektor 4-1 , 2' i czy do niego bedzie pasowała reszta wydechu 2,25' czy lepiej zeby cały wydech był 2' tak jak kolektor? 2,25' to nie zaduzo ?
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

08 cze 2010, 11:53

thekingisback pisze:mam pytanie mam kolektor 4-1 , 2' i czy do niego bedzie pasowała reszta wydechu 2,25' czy lepiej zeby cały wydech był 2' tak jak kolektor? 2,25' to nie zaduzo ?


Przecież chcesz poTurbować swojego MX'a, więc będzie ok ;)
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Skrzypul
Posty: 443
Rejestracja: 28 lip 2008, 15:06
Lokalizacja: Łódż

08 cze 2010, 12:05

profilone, wyspawaj nowy wydech i kolektor pod turbasa kup turbo ,wtryski ,ic,blow off ,kompa itp i połuz wszystko na półce w garazu :mrgreen: bardzo cieszy oko jak wchodzi sie do garażu :cool: jak zbierzesz wszystko do kupy to dopiero na spokojnie w pare dni z obeznaną osobą uturbisz swoją mx ja jestem tego zdania ...
SUZUKI GSX-R 2002R
A TERAZ YAMAHA R1 2003R
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

08 cze 2010, 12:13

dmk, miałem ale musze to odłożyć , wakacje tuz tuż a nie moge wydać wszystkiego na turbo , teraz pojezdze na wolnosaku,
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
profilone
Posty: 814
Rejestracja: 10 mar 2009, 22:20
Lokalizacja: Lublin

08 cze 2010, 12:16

Skrzypul pisze:profilone, wyspawaj nowy wydech i kolektor pod turbasa kup turbo ,wtryski ,ic,blow off ,kompa itp i połuz wszystko na półce w garazu :mrgreen: bardzo cieszy oko jak wchodzi sie do garażu :cool: jak zbierzesz wszystko do kupy to dopiero na spokojnie w pare dni z obeznaną osobą uturbisz swoją mx ja jestem tego zdania ...



nie mam garażu.... :roll:

Oczywiście żart :wink: chodzi o to, że chciałem już coś zrobić co podniesie osiągi ale bez konieczności wydawania całej kasy jak na turbo..ale cóż..nie da się jak widzę :razz:
ODPOWIEDZ