Madzia gaśnie w upale - a wakacje zaraz!

Utrata mocy gorącego silnika w upale

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

29 cze 2015, 13:14

Mam problem z moją NB 1,8 z 2002 roku, jeździ wspaniale, ale jak jest naprawdę gorąco (30+ jazda po Włoszech) po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów silnik traci moc i praktycznie nie da się jechać. Po pół godzinie na postoju można jechać dalej. Komputer nie pokazuje żadnych uszkodzeń, mechanik rozkłada ręce!

Takie objawy zdarzają się wyłącznie w "tropikach", cały zeszły rok i początek tego jeździłem po Polsce bez problemów.

Może spotkaliście się z podobnym problemem, albo znacie sprytnego mechanika w Krakowie?
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

29 cze 2015, 13:47

sprawdź czujnik położenia wałka
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

29 cze 2015, 13:48

Dzieki, ten temat już był przerabiany, a swoją drogą dlaczego miałoby to mieć taki objaw?
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

29 cze 2015, 13:57

p.rew pisze:Dzieki, ten temat już był przerabiany

Dla pewności: w Miacie są dwa czujniki: położenia wału korbowego i położenia wałka rozrządu. w NBFL często dochodzi do usterki tego drugiego, która objawia się dokładnie tak, jak opisałeś. Nickesh to przerabiał podczas wyprawy do Włoszech, w Polsce objawiało mu się to co najwyżej na czasem lekko nierównej pracy jeżeli dobrze pamiętam. Jeżeli mechanik wykluczył usterkę tego elementu to warto się dopytać w jaki sposób - jeżeli sprawdzał w warunkach, w których silnik pracował OK, to i wskazania mógł mieć prawidłowe.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

29 cze 2015, 14:09

Mechanik sprawdzał czujnik wałka rozrządu (czyli coś chyba wiedział o problemie), ale jak to robił nie mam pojęcia. Dzięki za podpowiedź, szukam dalej. Kłopot z tym jak w warsztacie tak zagrzać silnik jak we włoskim upale?
Tycjan
Posty: 1053
Rejestracja: 27 paź 2007, 14:57
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Świnoujście/Szczecin

29 cze 2015, 15:09

Jak sprawdził ? Wyjął, przeczyścił i popatrzył czy podłączył pod komputerowy oscyloskop ?

Objawy czujnika wałka to normalna jazda, pływanie obrotów, nagłe szarpnięcie i wyłączenie silnika. Potem auto postoi 5-10 minut - silniki ostygnie i można jechać dalej. Występuje przy ostrym pałowaniu, jeździ w korku czyli wtedy kiedy mamy wyższą temperaturę w komorze silnikowej. Jak ostygnie - spadnie temp i czujnik ponownie przesyła sygnał.

Aby to pewnie sprawdzić to podmienić od kogoś innego czujnik i podnieść temperaturę silnika przez pałowanie albo jazde w korku w upale.
NA`94 1.8 Supercharged - Laser Blue - 230 KM, 264 Nm
NBFL`04 1.8 Mazdaspeed - Velocity Red - 185 KM, 230 Nm
NA`91 1.6 Classic Red - 115 KM,135 Nm
NBFL`01 1.8 Sportive Supercharged - Crystal Blue - 183 KM,212 Nm
NBFL`01 1.8 Laser Blue - 146 KM,168 Nm
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

29 cze 2015, 15:15

p.rew pisze:Kłopot z tym jak w warsztacie tak zagrzać silnik jak we włoskim upale?

Podłączyć do symulatora i grzać czujnik.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

29 cze 2015, 16:19

Ok, wracam do warsztatu i dam znać co się stało, chyba że ktoś ma inny pomysł, wszystkie mile widziane!
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

29 cze 2015, 20:57

az tyle objawow moze byc?
u mnie i nickesha silnik gasilo calkiem
na poczatku skakaly tylko strasznie obroty i wypluwalo checka, ale dalo sie jechac normalnie dalej i mocy wcale nie brakowalo ;)
niestety slowa donka o nasilaniu problemu byly trafne i pozniej po nagrzaniu nawet w korku zaczal gasnac silnik :roll:
Obrazek
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

29 cze 2015, 21:02

U mnie nie było problemu, aż w końcu utrata mocy, najpierw przerywanie, a potem praktycznie zero, nie dało się jechać,
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

30 cze 2015, 9:43

A może ktoś podpowiedzieć, gdzie u mnie w 1.8 140 KM (NB) szukać tego czujnika wałka rozrządu? Domyślam się ;) że gdzieś w okolicy wałków rozrządu, ale gdzieś od frontu silnika? czy z boku? Jest łatwo dostępny, czy trzeba coś demontować?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

30 cze 2015, 9:52

polokokt pisze:gdzie u mnie w 1.8 140 KM (NB) szukać tego czujnika wałka rozrządu?

Na przedniej krawędzi pokrywy zaworów od strony pasażera
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
szalonystefan
Posty: 78
Rejestracja: 27 maja 2015, 14:08
Model: NB
Wersja: 10th
Lokalizacja: Warszawa

06 lip 2015, 7:19

U mie w weekend stało sie podobnie. Po mocniejszej jeździe silnik najpierw zaczął się dławić, stracił moc i na koniec zgasł.Nie chciał zapalić. Po kilkuminutowym "odpoczynku" odpalił bez problemu. Dziwne
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

06 lip 2015, 7:39

Przy tym upale idealne warunki testowe :lol: Ja niestety nie znalazłem warsztatu gotowego przetestować czujnik wałka, wszyscy mówią to samo, jak zgaśnie i komputer coś pokaże to będziemy mądrzejsi! Kłopot z tym że Madzia naprawdę musi się spocić żeby problem się pojawił. Chyba po prostu wymienię czujnik na nowy.
Awatar użytkownika
szalonystefan
Posty: 78
Rejestracja: 27 maja 2015, 14:08
Model: NB
Wersja: 10th
Lokalizacja: Warszawa

06 lip 2015, 11:29

To jak wymienisz i wykonasz testy to daj znac czy poskutkowalo.
zimnicki
Posty: 1
Rejestracja: 03 lip 2015, 9:55
Model: NC
Kontakt:

06 lip 2015, 11:34

napisz koniecznie czy pomogła wymiana czujnika. w naszych starczych modelach czujniki mogą płatać figle. ja tak miałem z grzaniem a raczej nie grzaniem świec żarowych
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

06 lip 2015, 12:47

p.rew, ten czujnik to strasznie złośliwy gremlin. Diagnostyka raczej mija się z celem. Błędy, które po jakimś czasie zacznie wypluwać komputer też mogą wskazywać na coś innego. Jeśli jesteś właśnie na wakacjach, olej temat. Ten czujnik psuje się powoli i długo. Raczej nie unieruchomi Ci auta całkowicie. Po powrocie zamień się z kimś czujnikiem i pojeździj kilka dni. A jeśli bardzo Cię to irytuje (jak mnie w zeszłym roku), to daj znać gdzie jesteś i jest szansa, że kupisz czujnik taniej niż w Polsce, a za diagnostykę (wielokrotną) i wymianę nie wezmą ani centa (u mnie tak właśnie było).

viewtopic.php?p=285849#p285849
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

06 lip 2015, 13:09

U mnie po sporym rozgrzaniu silnik pracuje nierowno na na jalowym biegu. Po przeczytaniu internetu myslalem ze to czujnik. U DrKokona niestety mimo solidnego rozgrzania problem nie wystapil. Ale na wszelki wypadek podmienil czujniki po piatkowych korkach w wawie dalej to samo. Takze ja nuz zamowilem cewke...

EDIT
Dodam, że u mnie nie ma spadków mocy, nie ma problemów z paleniem (ale też nie byłem w gorących krajach, tyle co w koło komina się pokręcę). Tylko jak na jałowym stanę, to auto zaczyna nierówno pracować (i tylko po mega rozgrzaniu). Zobacze jak ta cewka w weekend sie sprawdzi.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

06 lip 2015, 13:45

No właśnie, to nie musi wcale być ten czujnik i wybaczcie, jeśli kogoś zmyliłem poprzednim postem. Przyczyn nierównej pracy silnika może być mnóstwo i ogólnie to nie jest temat na szybką diagnozę i naprawę. Ostatni miałem w Kropce prawie identyczne objawy, które Majkel usunął, grzebiąc w dolocie.

Niemniej, awarii czujnika położenia wałka nie należy odrzucać bez potwierdzenia, że na wymienionej części problem wciąż istnieje, jak napisał Polokokt.
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

06 lip 2015, 14:43

Coż niestety ostatnie auto w którym skutecznie grzebałem to był maluch, tam wszystko było proste! Współczesne samochody z kupą elektroniki niestety są podatne na problemy, a mechanicy w większości zostali w czasie malucha. Nie są w stanie przeprowadzić diagnozy tylko ewentualnie wymieniają kolejne części i może zadziała. Dzisiaj korzystając z upału oddałem auto do serwisu w którym podobno potrafią bawić się elektroniką - o efektach poinformuję.
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

06 lip 2015, 15:37

No i mam wieści z serwisu, auto przykładnie zgasło i wyszło na to że zaczyna brakować paliwa, podobno fachowo to zmierzyli. teraz są dwie opcje na początek wymiana filtra, a jak nie pomoże (a nie bardzo widzę związek między filtrem a temperaturą zewnętrzna wymiana pompy paliwa. To ostanie jak rozumiem dość skomplikowane bo żeby się do niej dostać trzeba rozebrać zawieszenie żeby wyjąć zbiornik. Na początek wymienią filtr i pogrzeją auto jutro potem ciąg dalszy.

Co o tym sądzicie? W sumie efekt w czasie jazdy jakby brakowało paliwa się zgadza, ale jakoś ciągle nie widzę związku między upałem o pracą pompy.
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

06 lip 2015, 16:16

Może w filtrze masz jakiś syf, który pod wpływem temperatury bardziej zalepia? Filtr nie kosztuje wiele, warto spróbować :)
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

06 lip 2015, 16:28

Od tego zaczynam, więc jutro będą dalsze wiadomości.
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

06 lip 2015, 17:05

p.rew pisze:To ostanie jak rozumiem dość skomplikowane bo żeby się do niej dostać trzeba rozebrać zawieszenie żeby wyjąć zbiornik.

Bullshit, od środka jest banalny dostęp. Zdejmujesz wykładzinę z półki i tam masz przykręconą na kilka śrub płytę metalową, pod którą masz pompę paliwa.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

06 lip 2015, 17:21

Dzieki, widocznie mechanik zdawał dawno egzamin!

Znacie to?

Egzamin czeladniczy na mechanika, jeden ze zdających (ginekolog który postanowił się przekwalifikować) sprawdza listę i nie widzi swojego nazwiska. Biegnie do komisji i pyta dlaczego nie zdał, a oni mówią: Zdał Pan, ale chcieliśmy zobaczyć tego który wymienił świece przez rurę wydechową!
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

06 lip 2015, 19:08

;))
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

07 lip 2015, 10:36

Dalszy raport z pola walki:

1. mechanik dostał się do pompy od góry :D
2. wcześniej wymienił filtr (bardzo brudny) swoją drogą jak często wymieniacie?
3. po wymianie filtra auto zgasło, więc zabrali się do pompy, podobno była gorąca jak wyciągali
4. teraz czekam na nową pompę (zamiennik Bosch) ale po drodze jest jeszcze regulator ciśnienia którego niestety nie ma (Mazda ma kompletny zestaw z pompą za ponad 3000 zł!), na razie założymy pompę i zobaczymy co dalej.

CDN
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

07 lip 2015, 13:51

p.rew pisze:ale jakoś ciągle nie widzę związku między upałem o pracą pompy.

Gdyby po wymianie pompy na nową po przygrzaniu dalej gasła, to niech sprawdzą jakie jest w tym momencie napięcie w instalacji.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

07 lip 2015, 15:34

a ja bym prosił o info.. jak mechanik-cy doszli do tego że brakuje paliwa?
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
p.rew
Posty: 25
Rejestracja: 29 cze 2015, 13:03
Model: NB
Wersja: Special Edition
Lokalizacja: Bolechowice/Kraków

07 lip 2015, 15:40

Mierzyli ciśnienie paliwa, okazało się ze w rozgrzanym aucie spada. Jak to robili nie nie wiem, zdaje się że mają całkiem dobre wyposażenie.
ODPOWIEDZ