Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

18 paź 2014, 9:58

ree pisze:
Mac pisze:Czy skrzynie NA/NB 5 biegowe są takie same, czyli p&p?

Cos mi sie kojarzy, że nb był elektroniczny czujnik prędkości.

Tak, ale to nie wplywa. Port czujnika jest tali sam, co tam wkrecisz, impulsator czy linke nie robi roznicy. Skrzynie sa zamienne ze soba.

Po
Em
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
Mac
Posty: 2281
Rejestracja: 04 sty 2013, 22:51
Model: NA
Wersja: Jedyna taka
Lokalizacja: Warszawa

18 paź 2014, 14:07

Dzięki Panowie :)
"Gdyby Bóg lubił przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach"
~Colin McRae

Autopromocja. Zapraszam na foto-fanpage: https://www.facebook.com/Picture68-871358819596568/
Aleks
Posty: 139
Rejestracja: 24 sie 2008, 16:00

20 paź 2014, 21:31

hej mam pytanie- pamiętam, że ktoś wspominał już o podobnym problemie ale nie pamiętam w którym wątku. Czasem kiedy się zatrzymuję na światłach- sprzęgło wciśnięte- w samym momencie zatrzymania obroty lekko mi spadają z wolnych do ok. 600/min. Dotąd zdarzało się to rzadko i w sumie przyzwyczaiłem się do tego ale ostatnio zdażyło się parę razy, że spadły do 400-500/min. i samochód przez sekundę zaczął wpadać w wibrację jakby zaraz miał zgasnąć silnik. Ma ktoś pomysł o co może chodzić?
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

20 paź 2014, 22:25

Trochę tak ma, ale nie aż tak nisko. Na luzie to samo? Możesz mieć nieszczelność w dolocie, sam miałem kilka dni temu tak że coś rozbierałem i jednego wonsza nie podlączyłem z powrotem i tak trochę przygasało.
Tak poza tym możesz poprawić śrubą od regulacji jałowych (na kolektorze dolotowym, pod gumką).
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

21 paź 2014, 20:40

Uuuuu, temat rzeka te falujące oboryt przy dojeżdzaniu do świateł :)

Opierając się na moich dotychczasowych doświadczeniach i PW, które swego czasu otrzymałem od MattB, to:

1) Najpoważniejsze falowanie obrotów i nierówną pracę silnika w pełnym zakresie, miałem zaraz po zakupie, gdy przewód łączący pokrywę zaworów z dolotem był sparciały i nieszczelny (zdjęcia w moim wątku). Wymiana poprawiła pracę obrotów w pełnym zakresie, ale... nadal obroty potrafiły przyfalować na jałowym.
Więc tu może być trafna rada Kuraka, aby obejrzeć i pomacać cały układ dolotowy.

2) Kolejnym krok, to gdy obroty falują na zimnym silniku, to jest spora szansa że jest przytkany kanał w przepustnicy.

Obrazek

Trzeba zrzucić przepustnicę (mając narzędzia to jest jakieś 15 minut roboty, robiąc to pierwszy raz) i zaopatrzyć się w spray do czyszczenia przepustnic.

3) jeśli obroty falują na rozgrzanym, to możliwe jest przytkanie ISC

http://www.miata.net/garage/isc.html

4) ja dodatkowo wyczyściłem też kolektor dolotowy, skoro już zdjąłem przepustnicę (dodatkowych kilka śrub na kolektorze do odkręcenia).

http://www.miata.net/garage/manifold/index.html

Po tych operacjach, auto lepiej reaguje mi na gaz, ale... nadal mam raz na jakiś czas przyfalowanie obrotów przy dojeżdzaniu do świateł. Wydaje mi się też, że na postoju mam co jakiś czas minimalne drżenie(żeby nie napisać w liczbie pojedynczej "drgnięcie") silnika, tak jakby wypadł zapłon na jednym cylindrze, co czuć na drążku zmiany biegów i karoserii. Jest to na granicy wyczuwalności, ale .. wydaje mi się że mam taki objaw.

Po lekturze forum (kilka wątków w tej sprawie w wakacje się pojawiło) i wyczyszczeniu dolotu to ja już u siebie skłaniam się ku jakiejś sondzie lambda, lub czujnikom(ostatnio tu popularne były wymiany czujnika... chyba położenia wałka rozrządu?).
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

21 paź 2014, 21:32

Zobacz czy masz czujnik sprzęgła podpięty jak trzeba i luzu podpięty jak trzeba, Autopaga się z tym bujał w czarnej.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

21 paź 2014, 23:18

To m. in. u mnie sprawę rozwiązała wymiana czujnika pozycji wałka rozrządu. Objawy nasilały się z czasem (kilka/kilkanaście tygodni). W końcu czujnik padł i wszystko było wiadomo po odczytaniu błędów. Jeśli jest coraz gorzej, albo masz wrażenie że objawy mają związek z grzaniem się auta w korkach czy na bramkach autostradoowych, weź pod uwagę awarię czujnika.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

22 paź 2014, 7:16

ree pisze:Zobacz czy masz czujnik sprzęgła podpięty jak trzeba i luzu podpięty jak trzeba, Autopaga się z tym bujał w czarnej.

w NA (przynajmniej 1.6/90) te czujniki powoduja tylko minimalne zwiekszenie obrotow jalowych. Ja mam wypiety czujnik sprzegla w cholere od paru miesiecy i zadnych spadkow obrotow nie ma.

Predzej nalezy szukac problemu w nieszczelnosci w dolocie albo przytkaniu kanalow w calym ukladzie regulacji biegu jalowego, co juz koledzy opisali
pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

22 paź 2014, 12:25

nickesh pisze:...Jeśli jest coraz gorzej, albo masz wrażenie że objawy mają związek z grzaniem się auta w korkach czy na bramkach autostradoowych, weź pod uwagę awarię czujnika.


Dokładnie, mam wrażenie, że im silnik bardziej gorący, tym mniej równo pracuje.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

23 paź 2014, 10:37

polokokt pisze:
nickesh pisze:...Jeśli jest coraz gorzej, albo masz wrażenie że objawy mają związek z grzaniem się auta w korkach czy na bramkach autostradoowych, weź pod uwagę awarię czujnika.


Dokładnie, mam wrażenie, że im silnik bardziej gorący, tym mniej równo pracuje.
Wymień się z kimś na jakiś czas czujnikiem. Rozpina się go jak klocek lego. 5 sekund (przynajmniej u mnie w NBFL).

Dodam też, że w moim przypadku to też było tylko "wrażenie" i z uwagi na słabe doświadczenie w tej materii, poddałem je w wątpliwość, uznając za efekt placebo. A ostatecznie okazało się, że dobrze trafiłem, mimo, że nigdy wcześniej nie miałem z tym do czynienia.
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

23 paź 2014, 18:55

Taki mam plan, ewentualnie oddam do jakiegoś speca forumowego na serwis wiosenny. Bo mimo że wymiana łatwa, to szkoda potem zostać z nową częścią, która okaże się niepotrzebna.
gzy
Posty: 727
Rejestracja: 03 paź 2012, 10:27
Model: NA
Wersja: 1.8t
Lokalizacja: wwa

25 paź 2014, 17:43

Dzisiaj pierwszy odcinek komedii z serii totalny laik rozbiera miatę. wyjąłem trochę środka odkręciłem dach i zatrzymałem się na podnoszeniu (muszę oddać koła)

Czy ktoś może potwierdzić, że te 4 miejsca - kwadrat na środku to będądobre miejsca na kobyłki? Na pewno można ją podnościć na skrajnych krawędziach progów?
Obrazek

EDIT: Dobra, czytam "ultimate guide to raising your miata" (http://www.metzair.com/downloads/Raise_Your_Miata.pdf)
gzy
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

25 paź 2014, 17:57

ja zawsze podnoszę za mocowania wahaczy oraz metalowe nieruchome elementy wózka
MIATA nim jak szatan
Obrazek
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

25 paź 2014, 18:45

gzy pisze:Dzisiaj pierwszy odcinek komedii z serii totalny laik rozbiera miatę. wyjąłem trochę środka odkręciłem dach i zatrzymałem się na podnoszeniu (muszę oddać koła)

Czy ktoś może potwierdzić, że te 4 miejsca - kwadrat na środku to będądobre miejsca na kobyłki? Na pewno można ją podnościć na skrajnych krawędziach progów?
Obrazek

EDIT: Dobra, czytam "ultimate guide to raising your miata" (http://www.metzair.com/downloads/Raise_Your_Miata.pdf)


Niby można ale i tak się lubią przygiąć. Najlepiej pod sanki/wahacze.
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

25 paź 2014, 21:02

Ja kobyłki podkładałem w fabryczne miejsca i wszystko było spoko. Jak fabrycznym podnośnikiem podnoszę to też w tych punktach i nawet nie drgną.

To wychodzi na to że faktycznie mam tylko końcówki progów zardzewiałe...
Bo okazuje się że nadkola czyste, progi bez problemu wytrzymują podpieranie. W podłogę nigdzie śrubokręt nie wpada.
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

27 paź 2014, 9:11

panowie i panie jest mały problem.....

otóż świeci mi się żółta kontrolka "silnik" na zegarach i w sumie nie wiem czy to się zawsze paliło czy teraz wyskoczyło ?? czy da się samemu jakoś zdiagnozować co to za problem ? czy tylko warsztat i komputer ?
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1924
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

27 paź 2014, 9:20

który masz rocznik? od 2001 r występowało złącze obd2 możesz sam kupic sobie czytnik i sobie zdiagnozowac, choc w warsztacie dysponują lepszym sprzętem.
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

27 paź 2014, 9:25

2002.r to chyba pozostaje mi tylko warsztat. ciekawe co to może być bo nie zauważyłem zmian w pracy silnika i ogólnie...
Awatar użytkownika
Lucas Z
Donator
Donator
Posty: 1924
Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

27 paź 2014, 9:37

no to spokojnie obd2 masz, na allegro kupisz czytnik z programem za 30-40 zł mozna spróbowac nic nie zepsujesz, spróbuj sprawdzic swiece, przewody, moze cos sie poluzowało, to moze byc jakas pierdola
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

27 paź 2014, 11:46

GELO pisze:2002.r to chyba pozostaje mi tylko warsztat. ciekawe co to może być bo nie zauważyłem zmian w pracy silnika i ogólnie...
Ja bym zaczął od odłączenia akumulatora na kilka sekund. Czasem Miata coś sobie ubzdura i wykryje jakiś chwilowy błąd. Jeśli po ponownym zapięciu aku kontrolka się nie zapali i zostanie tak do sylwestra - olej temat ;]
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

27 paź 2014, 11:51

Nickesh, sczytać błąd i tak warto. Nawet jeżeli był to jakiś pojedynczy przypadek (choć przy prostocie elektroniki Miaty nie wiem, czy to faktycznie często się to zdarza, bo to nie nowoczesne auto, gdzie sterownik podnoszenia szyby wypluje Ci błąd z jakiejś durnej przyczyny), w przypadku wystąpienia w przyszłości warto wiedzieć, że to ta sama usterka.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

27 paź 2014, 12:02

rrutek pisze:Nickesh, sczytać błąd i tak warto. Nawet jeżeli był to jakiś pojedynczy przypadek (choć przy prostocie elektroniki Miaty nie wiem, czy to faktycznie często się to zdarza, bo to nie nowoczesne auto, gdzie sterownik podnoszenia szyby wypluje Ci błąd z jakiejś durnej przyczyny), w przypadku wystąpienia w przyszłości warto wiedzieć, że to ta sama usterka.
Oczywiście, podpisuję się pod tym rękami i nogami, ale wydawało mi się, że te błędy gdzieś się głębiej odkładają w jakimś logu, i że samo odłączenie akumulatora ich nie wykasuje ich całkowicie z "historii" (?).
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

27 paź 2014, 12:44

no po pracy odłączę akumulator zobaczymy czy to pomoże... a może ktoś ma w warszawie taki czytnik i by mi na szybkości pomógł to sprawdzić ? :D bo zanim kupie anim dojdzie zanim ogarnę jak sprawdzić to minie a ja samochodu potrzebuje już na środę
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

27 paź 2014, 12:57

GELO pisze:no po pracy odłączę akumulator zobaczymy czy to pomoże... a może ktoś ma w warszawie taki czytnik i by mi na szybkości pomógł to sprawdzić ? :D bo zanim kupie anim dojdzie zanim ogarnę jak sprawdzić to minie a ja samochodu potrzebuje już na środę
Na bank ktoś ma i pamiętam, że ostatnio chyba na spocie było podobne kombinowanie (optimist7 coś takiego potrzebował). Na mnie nie patrz, bo jestem w tym zielony, ale ktoś na pewno pomoże. Jak nie tu, to w wątku spotkaniowym: viewtopic.php?f=20&t=849. Myślę, że zorganizujesz coś na czwartek. Prawdopodobnie widzimy się w Arkadii już o 20:30.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

27 paź 2014, 13:07

GELO pisze:no po pracy odłączę akumulator zobaczymy czy to pomoże... a może ktoś ma w warszawie taki czytnik i by mi na szybkości pomógł to sprawdzić ? :D bo zanim kupie anim dojdzie zanim ogarnę jak sprawdzić to minie a ja samochodu potrzebuje już na środę

Kompletnie bez sensu. Wykasujesz tym blad i juz nigdy nie bedziesz wiedzial co sie stalo. Czesc procedur testu wygasi cel jesli ustanie przyczyna. A to co niektorzy pisza, ze w nbfl jest "prosta" elektronika... jest taka sama jak w kazdym innym samochodzie. To nie jest zadna magia, ale niczym sie nie rozni.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

27 paź 2014, 13:12

majkel pisze:w nbfl jest "prosta" elektronika

Miałem na myśli porównanie do nowoczesnych aut na szynach CANowych z 3423423 różnymi sterownikami do najprostszych funkcji, sypiącymi błędami w dosłownie każdym możliwym przypadku.

Tak czy siak - błąd sczytaj, bo wbrew temu:
nickesh pisze:samo odłączenie akumulatora ich nie wykasuje ich całkowicie z "historii" (?).

błąd usunie się z pamięci na stałe.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Kinio
Donator
Donator
Posty: 685
Rejestracja: 05 wrz 2011, 14:45
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

27 paź 2014, 13:31

dużo osób w waw ma to urzadzonko więc ktoś Ci na pewno pomoże. Jakby błąd wrócił to pisz, jak masz blisko na Bemowo to możemy sprawdzić o co chodzi.
Awatar użytkownika
GELO
Posty: 326
Rejestracja: 12 cze 2014, 21:16

27 paź 2014, 15:47

po rozpięciu akumulatora błąd zniknął natomiast nie pokoi mnie, że przy starcie przy pierwszych 3 rozruchach trochę jakby si silnik dławił później było ok... nie wiem czy to wina zimnego silnika czy malej ilości paliwa ale chyba jednak bez warsztatu się nie obejdzie a czy teraz jak nie ma błędu to podpięcie do tego czujnika może dać jakieś informacje czy coś jest nie tak ?
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

27 paź 2014, 16:39

Tylko jakiś poważny tester, a nie jakieś dziadostwo teraz. Odpięcie aku mogło zresetować błąd ale historycznie powinien być nadal zachowany. (nie zapala już lampki). Z historii błędy usuwa tylko polecenie testera wysłane do ECU albo ogólnie w eter (na cały CAN).
Awatar użytkownika
rachey
Posty: 796
Rejestracja: 21 lip 2013, 13:18
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Gliwice

27 paź 2014, 17:15

Szybkie pytanie-
Można zmieszać różne oleje w silniku?
Mam kapkę mało (poniżej L było jak patrzyłem dzisiaj...), a wymieniam dopiero w weekend (garaż w innym mieście)- wolałbym mu coś dolać na ten tydzień, bo codziennie jeżdżę, a nie wiem czy dostanę 5w50, którym jest zalany silnik.
Soul Red NB- kiedy mózg mówi ND, ale portfel mówi NB
ODPOWIEDZ