[połączony] Ustawianie geometrii zawieszenia
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
yanik, Każdy dolny wachacz (czyli ten na którym ustawia sie geometrie) ma dwa "wewnętrzne" punkty mocowania. Wewnętrzne w sensie od strony samochodu a nie koła.
Mocowany jest tam przez śruby/szpilki mimośrodowe zaoptrzone w specjalne płytki, wyskaolowane (ale chyba dla picu tylko). Poprzez krecenie tymi śrubkami zmieniasz odległość danego punktu mocowania od samochodu, poprzez to wpływając na geometrie (kąt pochylenia, kąt WSZ oraz zbieżność) poszczególnych kół.
Śrubki te są czasami nie odkręcane przez pare lat, wiec lubią sie zapiec i przy odkręcaniu pęknąć. Lubią sie też (szczególnie z miatach przez 1998) rozciągnąć i nie trzymać ustawień. Dlatego warto je wtedy wyminić na najnowszą, trwalszą wersję.
i tyle
mihau
Mocowany jest tam przez śruby/szpilki mimośrodowe zaoptrzone w specjalne płytki, wyskaolowane (ale chyba dla picu tylko). Poprzez krecenie tymi śrubkami zmieniasz odległość danego punktu mocowania od samochodu, poprzez to wpływając na geometrie (kąt pochylenia, kąt WSZ oraz zbieżność) poszczególnych kół.
Śrubki te są czasami nie odkręcane przez pare lat, wiec lubią sie zapiec i przy odkręcaniu pęknąć. Lubią sie też (szczególnie z miatach przez 1998) rozciągnąć i nie trzymać ustawień. Dlatego warto je wtedy wyminić na najnowszą, trwalszą wersję.
i tyle

mihau
Uzuepełnie to pisze PeeVee:
1) rozmawiałem o obciążaniu. To bardzo trudny temat. Oni kiedyś tak robili ale odchodzą od tego.
2) Ustawienia Lannyego czy Miq'a to zasadniczo punkt wyjscia do ustawień auta. Wiele zalezy od róznych elementów. Zarówno Lany jak i Miq mają sztywniejsze drążki przeciwskreceniowe niż wiekszość z nas. Jedni mają stare gumy, inni nowe poliuretany (hehehe), każde obnizenie auta bardzo wpływa na rózne parametry wiec inne sprezyny to też powod do zmian w geometrii. Podobnie amory (tak tak).
Pamietajcie tez o przeliczeniu zbieżności z cali na stopnie.
Zasada numer jeden -> róznica w pochyleniu przodu i tyłu pomiedzy pół a 0,75 stopnia (oczywiscie z tyłu mocniej a nie z przodu
))
Zasada numer dwa -> im agresywniej jeździsz, tym mocniejsze pochylenie (tak do 2 stopni z tyłu)
I moja uwaga - > zbieżność - to własnie na ten parametr miata jest nieziemsko wrażliwa. Ruchy rzedu 2-3 minut kątowych z przodu mają duzy wpływ na to jak auto wchodzi w zakret. Z tyłu - jak stabilne jest przy wychodzeniu z zakretu.
Kat WSZ - tak duży jak sie da, bez poswiecania pochylenia (docelowe pochylenie i k WSZ maks jaki sie da wycisnąć). Chyba ze ktoś nie ma wspomagania to wtedy moze trochę odpuścić.
mihau
1) rozmawiałem o obciążaniu. To bardzo trudny temat. Oni kiedyś tak robili ale odchodzą od tego.
2) Ustawienia Lannyego czy Miq'a to zasadniczo punkt wyjscia do ustawień auta. Wiele zalezy od róznych elementów. Zarówno Lany jak i Miq mają sztywniejsze drążki przeciwskreceniowe niż wiekszość z nas. Jedni mają stare gumy, inni nowe poliuretany (hehehe), każde obnizenie auta bardzo wpływa na rózne parametry wiec inne sprezyny to też powod do zmian w geometrii. Podobnie amory (tak tak).
Pamietajcie tez o przeliczeniu zbieżności z cali na stopnie.
Zasada numer jeden -> róznica w pochyleniu przodu i tyłu pomiedzy pół a 0,75 stopnia (oczywiscie z tyłu mocniej a nie z przodu

Zasada numer dwa -> im agresywniej jeździsz, tym mocniejsze pochylenie (tak do 2 stopni z tyłu)
I moja uwaga - > zbieżność - to własnie na ten parametr miata jest nieziemsko wrażliwa. Ruchy rzedu 2-3 minut kątowych z przodu mają duzy wpływ na to jak auto wchodzi w zakret. Z tyłu - jak stabilne jest przy wychodzeniu z zakretu.
Kat WSZ - tak duży jak sie da, bez poswiecania pochylenia (docelowe pochylenie i k WSZ maks jaki sie da wycisnąć). Chyba ze ktoś nie ma wspomagania to wtedy moze trochę odpuścić.
mihau
- Konrad
- Posty: 516
- Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
- Model: NA
- Wersja: BRG TAN
- Lokalizacja: Boat City
- Kontakt:
mihau pisze:Uzuepełnie to pisze PeeVee:
1) rozmawiałem o obciążaniu. To bardzo trudny temat. Oni kiedyś tak robili ale odchodzą od tego.
2) Ustawienia Lannyego czy Miq'a to zasadniczo punkt wyjscia do ustawień auta. Wiele zalezy od róznych elementów. Zarówno Lany jak i Miq mają sztywniejsze drążki przeciwskreceniowe niż wiekszość z nas. Jedni mają stare gumy, inni nowe poliuretany (hehehe), każde obnizenie auta bardzo wpływa na rózne parametry wiec inne sprezyny to też powod do zmian w geometrii. Podobnie amory (tak tak).
Pamietajcie tez o przeliczeniu zbieżności z cali na stopnie.
Zasada numer jeden -> róznica w pochyleniu przodu i tyłu pomiedzy pół a 0,75 stopnia (oczywiscie z tyłu mocniej a nie z przodu))
Zasada numer dwa -> im agresywniej jeździsz, tym mocniejsze pochylenie (tak do 2 stopni z tyłu)
I moja uwaga - > zbieżność - to własnie na ten parametr miata jest nieziemsko wrażliwa. Ruchy rzedu 2-3 minut kątowych z przodu mają duzy wpływ na to jak auto wchodzi w zakret. Z tyłu - jak stabilne jest przy wychodzeniu z zakretu.
Kat WSZ - tak duży jak sie da, bez poswiecania pochylenia (docelowe pochylenie i k WSZ maks jaki sie da wycisnąć). Chyba ze ktoś nie ma wspomagania to wtedy moze trochę odpuścić.
mihau
Zwykle mam trochę ponad 1 stopień pochylenia z przodu i 2 z tyłu. Zawsze myślałem, że mi się od tego koła od wewnętrznej wydrą, ale nic z tego - drą się równo. Tył minimalnie zbieżny, przód minimalnie rozbieżny. Kąt WSZ max, czyli u mnie około 5 stopni.
Radek twierdzi, że jego nowa staruszka prowadzi się pewniej niż jego stara staruszka, dlatego kusi mnie, żeby sobie kiedyś ustawić tak jak każe fabrka i pojeździć, a potem przestawić na to, co mam od 3 lat i porównać.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
Konrad - to masz dość agresywnie. Ciekawe. Jak tak miałem dwa late temu i było super. Ale potem w czasie ciąży Justyny wyluzowałem z jazdą i w ciagu miesiaca zabiłem opony.
żęby było weselej to jeszcze rok wczesniej zrobiłem w sumie 8 zmian w geometrii
w ramach szukania tego "mojego" układu. I wszystko w cholere bo przy tych powerflexach jakie mama całość zupełnie inaczej sie zachowuje.
żęby było weselej to jeszcze rok wczesniej zrobiłem w sumie 8 zmian w geometrii

- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
przemasi pisze:Prezes, będziesz tam jechał, czy na pomorzu szukamy? Bo ja też muszę zrobić...
Ja robiłbym przy okazji wizyty w domu rodzinnym. Na Mazowszu czeka na mnie kompletny Karolinowy zawias (tak, tak, zeszłoroczny, dokładnie ten o którym myślicie...

Wyjazd do Wawki tylko i wyłącznie po to jest trochę średnim pomysłem.


W Gdańsku jeszcze tego tematu nie wybadałem, ale mam tu znajomego który zajmuje się zawodowo organizacją obsługi serwisowej flot aut firmowych. Ma kontakty z przeróżnymi ASO, stacjami niezależnymi i wszelkiej maści zakładami specjalistycznymi, zatem najpierw chcę z nim pogadać. Jeśli wskaże mi godny zaufania zakład na terenie 3city, odpuszczę sobie Warszawę. Będę się z nim widział w środę i wówczas napiszę co udało mi się ustalić, ale już w innym temacie, by już dalej OT nie nakręcać...

MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT

Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
- Tomai
- Donator
- Posty: 3865
- Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
- Model: Inny
- Wersja: 2,0
- Lokalizacja: Poznań
Droga ta Warszawa.... u mnie za 100 zł mozna ustawić geometrię. U pana Mielcarka - nazwisko może coś komuś mówi.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm
Bezmiatowy
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm
Bezmiatowy
Będę u nich w poniedziałek to zagadam z właścicielem:)
Łoś
Rozmawiałem dzisiaj rano z właścicielem. Powiedział, że bardzo docenia fakt, iż klubowo jeździmy do niego na ustawianie geometrii, jednak nie jest w stanie zejść z ceną usługi. Ze swojej strony zapewnił, że zawsze stara się zapewnić najwyższą jakość obsługi
Ma natomiast pomyśleć o innych przywilejach dla klubowiczów
Ja się będę ustawiał w sobotę


Ja się będę ustawiał w sobotę

Łoś
ja dzis robilem geometrie w batex i przygladalem sie jak to wyglada... i nie widze zadnej filozofii... ten sprzet wszystko dokladnie pokazuje. mowi co robic. gdzie krecic. takze jakby miec taki sprzet to moznaby samemu to ustawiac.
moim zdaniem moral z tego jest taki ze wszedzie gdzie maja dobra maszyne (na arkuszowej maja dwuglowicowa a sa podobno lepsze 4glowicowe) to dobrze ustawia geometrie. bo co w tym trudnego pokrecic kilkoma srubkami zgodnie z instrukcja...
moim zdaniem moral z tego jest taki ze wszedzie gdzie maja dobra maszyne (na arkuszowej maja dwuglowicowa a sa podobno lepsze 4glowicowe) to dobrze ustawia geometrie. bo co w tym trudnego pokrecic kilkoma srubkami zgodnie z instrukcja...
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
- Tomai
- Donator
- Posty: 3865
- Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
- Model: Inny
- Wersja: 2,0
- Lokalizacja: Poznań
blaise pisze:moim zdaniem moral z tego jest taki ze wszedzie gdzie maja dobra maszyne (na arkuszowej maja dwuglowicowa a sa podobno lepsze 4glowicowe) to dobrze ustawia geometrie. bo co w tym trudnego pokrecic kilkoma srubkami zgodnie z instrukcja...
Nie mogę się z tym zgodzić, oprócz dobrej maszyny jeszcze trzeba posiadać odpowiednią wiedzę. Zdarzyło mi się kilka lat temu robić komputerowo geometrię w Seacie toledo w stacji kontroli automobilklubu wielkopolskiegio ( !!) w Poznaniu. Zapłaciłem 140 zł i po wyjechaniu samochód przy prędkości powyżej 100 km/h pływał po całej drodze.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm
Bezmiatowy
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm
Bezmiatowy
Podbijam temat. Chcę pojechać w przyszłym tygodniu na Arkuszową i ustawić geometrię po zmianie zawieszenia. Jakie ustawienia polecacie do dość agresywnej, cywilnej jazdy? Może warto ten temat podpiąć do FAQ?
Łoś
Dokładnie nie pamiętam jak jest u mnie....przód na 100% mam lekko rozbieżny, naprawdę delikatnie minus albo plus 1 (nie wiem czy to się wartościuje w +czy-). Takie ustawienie czyni auto bardziej nadsterownym ale poprawia kontrolę auta w poślizgu. Kąty pochylenia mam lekko negatywne....1-2 stopnie. Nie pamiętam tylko jak ustawiałem zbieżność tylnych kół. Znajdziesz sporo info na zagranicznych forach.
Ważniak, ustwienia jakie sugeruja koledzy (2 stopnie negatywu) niestety do cywilnej jazdy w ruchu miejskim/na trasie nadaja sie srednio - przeprowadzilem eksperyment i na bardzo agresywnych ustawieniach przy normalnej, dynamicznej jezdzie (bo przeciez jak wariat po miescie jezdzic nie bedziesz) zużyłem ok 2mm bieznika/500km - wynika to z ciaglego hamowania/przyśpieszania na "prostej", niszczacego wewnetrzna krawedz opony. Fakt, opony niszcza sie mniej przy jezdzie bardzo agresywnej, ale u nas tak po prostu jezdzic sie nie da.
Ustawienia zalecane przez Mazdę w ich "górnym zakresie normy" wydaja sie byc rozsadnym kompromisem, biorąc pod uwagę żywotność opon i konieczność jazdy po dziurach/w koleinach
Ustawienia zalecane przez Mazdę w ich "górnym zakresie normy" wydaja sie byc rozsadnym kompromisem, biorąc pod uwagę żywotność opon i konieczność jazdy po dziurach/w koleinach

irakleo pisze:1-2 stopnie znokomo wpływają na nierównomierne zużycie opon.....a już na pewno nie jest to możliwe po przejechaniu 500kmWiele aut fabrycznie ma tak ustawione kąty pochylenia kół.
2 stopnie negatywu zmniejszaja zywotnosc opon o ok 30 do 40% (za Reimpell J., Betzler J., - "Podwoza samochów - podstawy konstrukcji", WKŁ 2001 - polecam). Przy ostrym butowaniu (sprawdzalem nowe zawieszenie


- pmcomp
- Posty: 2623
- Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
- Model: Inny
- Wersja: BMW Z4 35is Miziak
- Lokalizacja: wieś pod Warsiawą
Witam,
dla TEINa ustawienie odległości od osi kół (od środka koła) do nadkola wynosić powinno:
325 mm dla osi przedniej i 320 mm dla osi tylnej.
Niestety w Hunterze ma Arkuszowej nie ma parametrów geometrii dla takich ustawień wysokości zawieszenia dla MX-5 NB.
Najniższe mozliwe dla przedniej 327 mm, a dla tylnej osi to 345 mm.
Jak widać dla przodu jest OK.
Kąt pochylenia dla przodu przy wys. 327 mm to -0,32' przy tolerancji 1,00'(będę tak oznaczał minus 0 stopni i 32 miniuty) przy tolerancji 1 stopnia). Ja ustawiłem -0,52.
Kąt pochylenia dla tyłu przy wys. 345 mm to -1,14', kąt wyprzedzenia sworznia to 6,17', oba z tolerancją 1,00'. Ja ustawiłem pochylenie na -1,40'.
Jak widać kąty mieszczą się w tolerancjach ale moim zdaniem auto prowadzi się relatywnie gorzej niż na seryjnym zawieszeniu z seryjnymi ustawieniami. Jest to wrażenie bardzo subiektywne bo po zimie, a i w tym roku jeszcze nie szalałem.
Zamierzam generalnie, przy okazji montażu poliuretanów, podnieść zawias o 10 mm do góry bo zaczynam mieć dosyć szorowania brzuchem.
Wtedy przyjdzie czas na nowe ustawienia. Na dziś wydaje mi się że zwiększyłbym (mniejsze minusy) trochę kąty.
Ważniak, podaj proszę swoje ustawienia albo daj zdjęcie z wydruku z pomiarów.
Ew, jeśli znajdziesz coś rozsądnego w sieci to też zamieść.
Pozdro
dla TEINa ustawienie odległości od osi kół (od środka koła) do nadkola wynosić powinno:
325 mm dla osi przedniej i 320 mm dla osi tylnej.
Niestety w Hunterze ma Arkuszowej nie ma parametrów geometrii dla takich ustawień wysokości zawieszenia dla MX-5 NB.
Najniższe mozliwe dla przedniej 327 mm, a dla tylnej osi to 345 mm.
Jak widać dla przodu jest OK.
Kąt pochylenia dla przodu przy wys. 327 mm to -0,32' przy tolerancji 1,00'(będę tak oznaczał minus 0 stopni i 32 miniuty) przy tolerancji 1 stopnia). Ja ustawiłem -0,52.
Kąt pochylenia dla tyłu przy wys. 345 mm to -1,14', kąt wyprzedzenia sworznia to 6,17', oba z tolerancją 1,00'. Ja ustawiłem pochylenie na -1,40'.
Jak widać kąty mieszczą się w tolerancjach ale moim zdaniem auto prowadzi się relatywnie gorzej niż na seryjnym zawieszeniu z seryjnymi ustawieniami. Jest to wrażenie bardzo subiektywne bo po zimie, a i w tym roku jeszcze nie szalałem.
Zamierzam generalnie, przy okazji montażu poliuretanów, podnieść zawias o 10 mm do góry bo zaczynam mieć dosyć szorowania brzuchem.
Wtedy przyjdzie czas na nowe ustawienia. Na dziś wydaje mi się że zwiększyłbym (mniejsze minusy) trochę kąty.
Ważniak, podaj proszę swoje ustawienia albo daj zdjęcie z wydruku z pomiarów.
Ew, jeśli znajdziesz coś rozsądnego w sieci to też zamieść.
Pozdro
pmcomp
(BMW Z4 E89 35is)
(BMW Z4 E89 35is)
pmcomp pisze:dla TEINa ustawienie odległości od osi kół (od środka koła) do nadkola wynosić powinno:
325 mm dla osi przedniej i 320 mm dla osi tylnej.
To są bardzo dziwne wartości, pierwszy raz widzę aby ktoś zalecał w emiksie niższe ustawienie tylnej osi od przedniej. Jesteś pewien że nie pomyliłeś wartości ?
Zasadniczo przy takich sprężynach jak tein SS (F/R 392/336) fajnie to pracuje przy ustawieniu wysokości F/R na poziomie 318/324 mm mniej więcej. Przynajmniej tak uważają goście którzy zawieszenia miatowe projektują

pmcomp pisze:Niestety w Hunterze ma Arkuszowej nie ma parametrów geometrii dla takich ustawień wysokości zawieszenia dla MX-5 NB.
Chyba się wzajemnie nie zrozumieliście

Po
eM
chwilowo bezmiatowy 
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......

była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
- pmcomp
- Posty: 2623
- Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
- Model: Inny
- Wersja: BMW Z4 35is Miziak
- Lokalizacja: wieś pod Warsiawą
majkel_c pisze:pmcomp pisze:dla TEINa ustawienie odległości od osi kół (od środka koła) do nadkola wynosić powinno:
325 mm dla osi przedniej i 320 mm dla osi tylnej.
To są bardzo dziwne wartości, pierwszy raz widzę aby ktoś zalecał w emiksie niższe ustawienie tylnej osi od przedniej. Jesteś pewien że nie pomyliłeś wartości ?
Zasadniczo przy takich sprężynach jak tein SS (F/R 392/336) fajnie to pracuje przy ustawieniu wysokości F/R na poziomie 318/324 mm mniej więcej.
Są to wartości z instrukcji obsługi.
[URL=http://img697.imageshack.us/i/teinl.jpg/]

Mnie się też wydaje, że tył powinien pójść do góry.
Pozdro
pmcomp
(BMW Z4 E89 35is)
(BMW Z4 E89 35is)
majkel_c pisze:Zasadniczo przy takich sprężynach jak tein SS (F/R 392/336) fajnie to pracuje przy ustawieniu wysokości F/R na poziomie 318/324 mm mniej więcej. Przynajmniej tak uważają goście którzy zawieszenia miatowe projektują![]()
Skąd to info? Możesz podesłać linka? Na tor wyjeżdżam sporadycznie, więc chciałbym ustawić miatę do jazdy po naszych równych jak stół polskich drogach

pmcomp skąd masz instrukcję po angielsku? Możesz mi podesłać? Ja dostałem tylko po japońsku :/ A wysokość chyba zostawię w spokoju. Do garażu daje radę wjechać, raz tylko przytarłem o leżącego policjant. Krawężników i tak nie atakuję, przynajmniej się staram

Łoś
- pmcomp
- Posty: 2623
- Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
- Model: Inny
- Wersja: BMW Z4 35is Miziak
- Lokalizacja: wieś pod Warsiawą
Ważniak pisze:majkel_c pisze:pmcomp skąd masz instrukcję po angielsku? Możesz mi podesłać? Ja dostałem tylko po japońsku
Ja tez miałem po japońsku ale tego języka nie kumam.
Ojojoj ... leniuszek

Google Twoim przyjacielem jest:
http://www.tein.co.uk/installation_manual/inst/qbm40.pdf
Pozdro
pmcomp
(BMW Z4 E89 35is)
(BMW Z4 E89 35is)
pmcomp pisze:Są to wartości z instrukcji obsługi.
Jak na mój gust, wartości referencyjne w tej dokumentacji oznaczają ni mniej ni więcej procedurę weryfikacji poprawności montażu. To znaczy, że jak ustawisz pierścień regulacyjny w pozycji podanej w tabeli na stronie 5, to buda powinna wisieć na wysokości podanej w tabeli ze strony 6. Jeśli jest inaczej, to coś się pokopsało. I nie ma to nic wspólnego z jakąś zalecaną abo i nie wysokością do jazdy.
Ważniak pisze:Skąd to info?
Z mojej długiej wymiany maili sprzed jakiegoś czasu z Shaighiem Ahmadem, właścicielem www.fatcatmotorsports.com. Debatowaliśmy o tym co do mojego emiksa w zawiechę wsadzić żeby dobrze było

Po
eM