[połączony] Świece zapłonowe do MX-5

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

13 lut 2012, 19:29

Kusi mnie żeby je przetestować bo bardzo skrupulatnie notuje swoje zużycie paliwa i każda nawet najmniejsza zmiana, która jest powtarzalna nie przeszła by niezauważona.

W zasadzie nawet sama wydłużona żywotność jest kusząca bo mniej zmian to więcej czasu na inne rzeczy a przy wymianie świec zawsze istnieje ryzyko rozszczelnienia gwintu i spadku kompresji. Mniej zmian mniejsze ryzyko więcej czasu ;)

No to skoro się już sam przekonałem :mrgreen:, to teraz pozostaje zamontować i zobaczyć co wyjdzie z tego spalania ;)

http://www.spritmonitor.de/en/detail/388458.html

Np z tych moich tankować widać jak spadło nieco zużycie benzyny jak się przerzuciłem na zimowe opony :shock:. PZero Nero ciągną więcej z baku niż zimówki... fakt, że PZero 205/45/16 a zimówki 195/50/15 ale zawsze.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

13 lut 2012, 19:51

grzes pisze:Osobiście jestem zdania że zamiast wydawać duże pieniądze na irydowe świece lepiej wymieniać co sezon zwykłe. W ich bezpośredni wpływ na spalanie nie wierzę, nie ma cudów.

+1
grzes pisze:Co do "odporności" na zalewanie..

Gdzieś już o tym pisałem. Moi znajomi mi donieśli, że z ich doświadczeń Denso (o tej samej ciepłocie) lepiej znosiły bogatą mieszankę niż NGK. Z tym że tych doświadczeń nie należy wprost przenosić na emiksy bo sprawa dotyczyła gaźnikowych torówek. Więc nieco inne warunki.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

16 lip 2012, 9:59

Mam pytanie - kupując dzisiaj świece w IC pan polecił mi Denso Twin Tip. Wziąłem i teraz się zastanawiam. Miał ktoś z czymś takim do czynienia? warto, nie warto? dostałem świece o oznaczeniu K20TT 4604 i się zastanawiam, czy te ich nowoczesne technologie faktycznie jakkolwiek dają się odczuć.
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

16 lip 2012, 10:09

Szczupak pisze:warto, nie warto?

Nie poczujesz jakiejś różnicy w porównaniu ze zwykłymi. imho nie warto, bo cena tych świec jest zwykle znacznie wyższa. Zwykle mają większy przebieg pomiędzy wymianami, co jest przyjemne w silnikach w których trzeba rozebrać pół osprzętu, aby świece wymienić. Ale w emiksie wystarczają zwykłe, podstawowe modele. Jako marka, Denso są ok, to bardzo dobre świece.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

16 lip 2012, 10:30

to nie są irydowe, tylko zwykłe z jakimś nowoczesnym kształtem elektrody. kosztują 16zł sztuka, więc to nie jest jakaś zabójcza cena, jeśli mają zrobić jakąkolwiek pozytywną różnicę. bardziej się zastanawiam, czy taki wynalazek nie zrobi przez przypadek szkody...

Edit:
po głębszym przeszukaniu internetu:
http://www.adpolska.pl/wydarzenia1/wydarzenia/art,300,denso-swiece-twin-tip.html
denso wycofało w tym roku standardowe świece ze sprzedaży zastępując je świecami TT. nie znalazłem wielu opinii na temat tych świec, nic negatywnego, większość jakiegoś marketingowego bełkotu o zmniejszeniu spalania i zwiększeniu dynamiki. kto wie, może się sprawdzi ;)
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
kermit01
Posty: 1417
Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
Model: Inny
Wersja: Japoński :P
Lokalizacja: Warszawa

20 cze 2013, 19:20

cześć, odgrzebię trochę temat, czy jest jakaś różnica między:

NGK V-line nr 33 BKR5E-11 a po prostu BKR5E-11?

pytam bo w IC dostępne są tylko te pierwsze a nie wiem czy jest jakaś różnica :)

http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic/uni/ws_tecdoc_2tab.php?wit=SKLEP&call=daj_tdGrupyS&notitle=1&wsk=O
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

20 cze 2013, 20:23

[url]http://www.ngk.de/pl/produkty-i-technologie/swiece-zaplonowe/technologie-swiec-zaplonowych/swieca-zaplonowa-z-nacieciem-w-ksztalcie-v-w-elektrodzie-srodkowej/[/url]

Tyle Ci pomogę w tej kwestii, natomiast świece z IC, w dodatku za 11.57 to drogo, bo jeszcze przesyłka, a w wielu sklepach na miejscu kupisz je po dychę za sztukę. Chyba, że to nie jedyny Twój zakup tam teraz i świece bierzesz przy okazji :wink:
Obrazek
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

20 cze 2013, 21:01

Ja dałem 8,50 za sztukę , ale mogę oddać kompet za 4 browary , bo moje są jeszcze OK :wink:
Awatar użytkownika
Arturo_tiburon
Posty: 1067
Rejestracja: 06 cze 2011, 16:01
Model: ND
Wersja: Daga spec
Lokalizacja: waw

20 cze 2013, 21:47

jakiś mądrala mi polecał brać z 6 w środku co podobno lepiej się sprawuje przy palowaniu
uczestnik wszystkich rund MC do 03' 2020
II vice MC'18 , mistrz MC '17, IV MC'16 , I miejsce Sud WIR'15 , II vice MC'15, mistrz MC'14 WEST, II vice ALL STAR'14 , II vice MC'13. daily mazda od 08 6, cx7, cx5 NBFL->NC->ND > emeryt
jubilat
Posty: 105
Rejestracja: 23 kwie 2013, 18:50
Lokalizacja: krzeszowice

23 cze 2013, 20:23

dobre świeczki są potrzebne jak ktoś smiga na gazie... w rpzeciwnym wypadku zwykłe np NGK wystarcza takie to moje skromne zdanie
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

23 cze 2013, 21:46

Do 1.8 powinny isc BKR6E-11 Jak wrzucilem 5ki to po 10tys byly juz podtopione...
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

24 cze 2013, 18:06

Skąd ten wniosek?
Katalog NGK jedynie do NA 1.8 sugeruje BKR6E-11.
Do wszystkich 1.6 oraz 1.8 NB/NBfl katalog wskazuje BKR5E-11.
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Krzywy
Posty: 562
Rejestracja: 13 mar 2013, 21:49
Lokalizacja: Łódź

24 cze 2013, 18:15

To przewiduje manual serwisowy z roku 1990 czyli dla silnika 1.6 115KM
Załączniki
świec.PNG
świec.PNG (6.4 KiB) Przejrzano 4531 razy
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

24 cze 2013, 18:22

logimen pisze:Do 1.8 powinny isc BKR6E-11 Jak wrzucilem 5ki to po 10tys byly juz podtopione...

Miałeś inny problem w takim razie. 5E-11 to podstawowa świeca do tego silnika i nie ma prawa się "podtopić" jeśli wszystko działa poprawnie.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

04 lip 2013, 17:26

tzn, że BKR6E-11 nie mogę wrzucić do 1,8 ?? - kupiłem takie - ale w sumie mogę wymienić ..
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

04 lip 2013, 19:11

remik pisze:tzn, że BKR6E-11 nie mogę wrzucić do 1,8 ?? - kupiłem takie - ale w sumie mogę wymienić ..

Jak je założysz to jeździć nie przestanie. Po prostu standardowo są o stopień cieplejsze.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

04 lip 2013, 19:55

remik spokojnie wrzucaj, sprawdzone w Anni
Rules are made to be broken
termo_sXs
Posty: 152
Rejestracja: 30 sie 2013, 22:15
Model: NB FL
Wersja: Sportive 1.8
Lokalizacja: Wawa

13 wrz 2013, 20:09

Tak wygladały moje świece (NBFL 1.8 VVT 107kW - NGK BKR5E). Trudno mi określić ich przebieg (faktura nawet była w dokumentach ale przebieg nie wpisany, no i Tycjan przez jakis czas jezdzil na innychz kompresorem). Ale nie wyglądaja na bardzo duży...

No i słabo to wygląda jak na NGK. Generalnie wyglądają na za słabe do tego silnika (CR 10:1, a sprężanie mam fabryczne tj 200 psi/14 bar na każdym - szok bo 115 000 przebiegu (max widzialem opisany jako 209 psi). Mierzone takim zwyklym "chinskim" manometrem.
2 maja brazowe slady po przedmuchach, a 2 jakis bialy nalot, na jednym wiekszy na drugim mniejszy. Hmmm tak teraz mysle ze szkoda ze nie zapamietalem z ktorych cylindrow pochodza (mam 2 x cewka bezposrednio na swiecy i 2 x przewody)...

Wrzucilem Denso IK20 Iriduim Power - nie wiem w sumie czy dobrze, moze powinny isc IK16, ale zimniejsze siwiece sa jednak zalecane do doprezonych silnikow (a taki jest moj z CR 10:1). Denso nie ma tego silnika w katalogu, ale na aukcji ten model byl wypisany, wiec moze sprzedawca ma lepsze katalogi ;-)
Nie mam jakiegos poczucia ze jest +5 KM ;-), ale na pewno lekko spadly wolne. Za pare tys wykrece i obejrze. Bede tez monitorowal spalanie.

Na dniach dostane czytnik ODB II wiec moze z ciekawosci wkrece te stare swiece i porownam rozne parametry pracy silnika... A Torqe nawet moc mierzy :)
Załączniki
IMG_20130910_184534.jpg
Awatar użytkownika
Wojtek JDM
Posty: 2286
Rejestracja: 10 maja 2012, 14:28
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

14 wrz 2013, 8:26

Ogólnie ja miałem NGK BKR5E i takie też kupiłem jak wymieniałem. Ale chyba przy następnej wymianie przerzucę się na Denso, bo gdy wyciągałem stare NGKi to był na nich piękny napis Made in Japan, a na tych kupionych (również v-line'y itd) był już napis Made in France. Nie mówię, że chodzi gorzej czy coś, ale tak jakoś..Ojciec mając Honde 1.4 w gazie podtrzymuje opinię, że przed założeniem, jak i po założeni gazu na Denso chodziła lepiej. Ogólnie spróbować przecież nie zaszkodzi :)
Black SUPERCHARGED Betty - NB 1.6 '00 - SOLD
MAZDASPEED❤ - OEM 2004 MSM Velocity Red
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

14 wrz 2013, 10:43

termo_sXs pisze:Generalnie wyglądają na za słabe do tego silnika


Deptasz i jeździsz w trasie IK20 (BKR6), leniwie wozisz się po mieście IK16 (BKR5), masz burbo/kompresor IK22 (BKR7). Proste i logiczne.

Miałeś gaźnikowca, więc powinieneś być w stanie ocenić po stanie świecy zarys problemu. To 16V, będzie czystsza i brudniejsza strona świecy.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 wrz 2013, 22:03

termo_sXs pisze:No i słabo to wygląda jak na NGK. Generalnie wyglądają na za słabe do tego silnika (CR 10:1, a sprężanie mam fabryczne tj 200 psi/14 bar na każdym - szok bo 115 000 przebiegu (max widzialem opisany jako 209 psi). Mierzone takim zwyklym "chinskim" manometrem.
2 maja brazowe slady po przedmuchach, a 2 jakis bialy nalot, na jednym wiekszy na drugim mniejszy. Hmmm tak teraz mysle ze szkoda ze nie zapamietalem z ktorych cylindrow pochodza (mam 2 x cewka bezposrednio na swiecy i 2 x przewody)...

Termo, coś mi się wydaje, ze dorabiasz teorię do spraw prostych :mrgreen: Nie wiesz jaki mają przebieg, wyrzuć i wstaw nowe. Świeca może wygladać świetnie, a parametrów już nie trzymać. O takiej ciepłocie jaką przewidział producent, czyli BKR5E-11. Kombinowanie jest fajne, ale w necie a nie w technice :mrgreen: Tabelkę z porównaniem oznaczeń ciepłoty świec różnych producentów znajdziesz na forumie, była powieszona jakiś czas temu.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
termo_sXs
Posty: 152
Rejestracja: 30 sie 2013, 22:15
Model: NB FL
Wersja: Sportive 1.8
Lokalizacja: Wawa

15 wrz 2013, 22:53

Wrzucilem IK20, a te mi sie nie podobaly glownie dlatego bo dostaly przedmuchow - czyli te brazowe naloty... A moga miec 10-15 tys tylko...
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

11 paź 2013, 16:01

Chciałem podzielić się z Wami moim przypadkiem po wymianie świec z fabrycznych o przebiegu około 55 tys. na nowe NGK BKR5 Made in France. Wymieniłem je w zeszłym tyg. i jakby od samego początku coś mi w aucie nie pasowało. Jeździło i przyspieszało jakby było trochę zamulone. Stwierdziłem, że to musi być tylko subiektywne i nieprawdziwe odczucie, bo w końcu auto chodziło dobrze, nie falowało, nie skakało etc., jeździło normalnie. No właśnie, normalnie, ale niedobrze. Świece wymieniłem profilaktycznie, dlatego na szczęście nie wyrzuciłem oryginalnych i postanowiłem zrobić podmiankę aby sprawdzić czy może problem nie leży właśnie w świecach. Okazało się, że jak najbardziej... Po wsadzeniu oryginałów auto znowu ożyło i jeździ jak dawniej. Nie wiem, co jest nie tak z tymi NGK poza tym, że są Made in France, nie Made in Japan jak OEM, ale jutro idą do reklamacji w IC. Albo mi je przyjmą, dopłacę i wezmę coś Denso lub Boscha albo wylądują u nich w śmietniku. Na pewno nie wrócą pod maskę... Może to przypadek, ale piszę jakby ktoś miał podobny temat.

Pzdr!
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

11 paź 2013, 16:12

Możliwe że trafiłeś na jakąś wadliwą partię czy coś . W kilku mx-5 wkładałem zawsze NGK i nigdy nie było problemu.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

11 paź 2013, 23:48

Mieczyslaw pisze:na nowe NGK BKR5

Mieczyslaw pisze: Nie wiem, co jest nie tak z tymi NGK

Prosta sprawa, kupiles złe swiece. Tych kilka dodatkowych oznaczen robi spora różnice, potrzebujesz BKR5E-11.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

12 paź 2013, 10:36

Fiveopac pisze:
Mieczyslaw pisze:na nowe NGK BKR5

Mieczyslaw pisze: Nie wiem, co jest nie tak z tymi NGK

Prosta sprawa, kupiles złe swiece. Tych kilka dodatkowych oznaczen robi spora różnice, potrzebujesz BKR5E-11.


Gdyby tak się okazało, to nawet bym się cieszył. Nie mam ich pod ręku, ale zakładam, że IC dopasował mi je dobrze. Koleś sprawdził i we wszystkich 1.8 system wypluwał te same. Tak czy inaczej sprawdzę dokładnie czy przypadkiem nie masz racji. Dzięki.

P.S. Wiecie może ile kosztuje OEM i co nim jest?
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

12 paź 2013, 11:08

oem to ngk zobacz sobie na allegro 15-25 zł kosztuje taka świeca.
White NA BP'95
Awatar użytkownika
Sigma
Donator
Donator
Posty: 842
Rejestracja: 15 wrz 2010, 19:24
Model: NB FL
Wersja: Unplugged
Lokalizacja: Toruń

12 paź 2013, 12:19

Chyba zależy od rocznika - podobno trafiały się i Denso jako OEM ;)
"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away." – Antoine de Saint-Exupéry
Obrazek
termo_sXs
Posty: 152
Rejestracja: 30 sie 2013, 22:15
Model: NB FL
Wersja: Sportive 1.8
Lokalizacja: Wawa

12 paź 2013, 13:52

ubek pisze:oem to ngk zobacz sobie na allegro 15-25 zł kosztuje taka świeca.

Na pewno? Są świece z logiem mazda, a gdzies, czytałem że ngk wymienia się po 25 tys a mazdowe co 30 tys... Oczywiscie te "Mazda" to moze byc cokolwiek...

A swiecie moze maja za mała przerwe. Pewnie 0,9. A wtedy iskra moze mieć za małe napięcie/moc. Polecam ew. ustawić na 1.1 czyli gorny zakres.

Patrze na katalog NGK i nie ma tam gołego BKR5... http://www.ngk.com/SearchResults.aspx?kw=bkr5
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

12 paź 2013, 18:02

ubek pisze:oem to ngk zobacz sobie na allegro 15-25 zł kosztuje taka świeca.


No tak, głupie pytanie, miałem je przecież w ręce. Chodziło mi jednak o to co teraz dostaje się w ASO Mazda jako OEM. NGK, ale Made in France czy Japan?
ODPOWIEDZ