Poradnik początkującego forumowicza

Odpowiedzi na najczęściej zadawane przez początkujących forumowiczy pytania

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

05 sty 2013, 15:33

Co do wyboru NA vs NB to pogadaj najlepiej z ludzmi, ktorzy mieli obie. Na pewno wskaza Ci roznice. Z tego co kojarze to na pewno takimi ludzmi sa funky i Dany. Szkole bezpiecznej jazdy polecam, ale nie ma sie co oszukiwac, ze po jednym dniu nauki nauczymy sie panowac nad autem. Bylem na jednodniowym treningu i wiem, ze na pewno wybiore sie jeszcze pare razy na lekcje z instruktorem i pare(nascie) godzin na torze dla siebie. Kwestia wyboru miedzy 1,6 a 1,8 sprowadza sie IMO do tego, ze jak kupisz 1,6 to bedziesz plakal ze ma to malo mocy i nie kupiles 1,8, a jak kupisz 1,8 to tylko bedziesz plakal ze to ma malo mocy ;).
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

05 sty 2013, 16:16

zolt pisze:Kwestia wyboru miedzy 1,6 a 1,8 sprowadza sie IMO do tego, ze jak kupisz 1,6 to bedziesz plakal ze ma to malo mocy i nie kupiles 1,8, a jak kupisz 1,8 to tylko bedziesz plakal ze to ma malo mocy .

:winner: ale przynajmniej nie będzie tego: "mogłem jednak kupić 1,8..." :smile:

Od siebie powiem, że jak masz odpowiedni budżet (a masz) to kupuj 1,8. Szczególnie że rodzice finansują to korzystaj ;)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Awatar użytkownika
Mac
Posty: 2281
Rejestracja: 04 sty 2013, 22:51
Model: NA
Wersja: Jedyna taka
Lokalizacja: Warszawa

05 sty 2013, 18:13

Szkoła bezpiecznej jazdy jest już planowana od roku, wybieram się wraz z bratem, słyszałem o jednej pod poznaniem, o tych pozostałych nie bardzo, ale oczywiście w tym zakresie już sobie informacji zaczerpnę. Branie udziału w różnych imprezach jest także mile widziane w moich planach, jednak z początku nie będę odwiedzać wszystkich możliwych z braku środków. Niemniej warto na kilka się wybrać. Na forum znajdę na 100 jakieś info, więc na pewno się uda :)

Cd samego samochodu jutro zagoszczę u wspomnianego już kołka, zobaczymy co wizyta przyniesie :)

+ nie wiem dokładnie komu, ale dzięki za przeniesienie tematu w odpowiednie miejsce

[ Dodano: 05-01-2013, 19:23 ]
Aha, wspominaliście o roadstery.pl. Byłem już dwa razy, bo mieszkam 10 minut drogi od tego miejsca, także tutaj jestem na bieżąco :)
"Gdyby Bóg lubił przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach"
~Colin McRae

Autopromocja. Zapraszam na foto-fanpage: https://www.facebook.com/Picture68-871358819596568/
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

05 sty 2013, 18:27

Poszukaj w spotkaniach ogólnopolskich Kielce drift.
Aleks
Posty: 139
Rejestracja: 24 sie 2008, 16:00

06 sty 2013, 22:23

a ja uważam, że za wiele jest demonizowania w temacie braku mocy w 1,6... ktoś kto nie znając tematu będzie czytał forum chcąc dowiedzieć się czegoś o mx-5, stwierdzi że 1,6 w ogóle nie rusza z miejsca, a 1,8 większość samochodów wyprzedza spod świateł. Osobiście jeżdżę NB 1,6 i nie odczuwam potrzeby przesiadki na 140 koni pomimo, że mam ją już ponad rok. Może wynika to z mojego stylu jeżdżenia (bez przekraczania prędkości, głównie po mieście ze zdjętym dachem) ale uważam że większość kierowców uzna 115 koni za całkiem wystarczającą moc do napędzania 1000 kilogramowego samochodu, który przy 120 km/h zaczyna tracić ostatnie złudzenia komfortu przez hałas przy zamkniętym dachu albo huragan na tył głowy przy otwartym...
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

06 sty 2013, 22:27

Mi też nie brakuje mocy w NBFL 1.6, a przesiadłem się z prawie dwa razy mocniejszej Prelude VTi :P Gdybym miał 1.8 pewnie bym nie narzekał ;) Ale od czego są sprężarki :mrgreen:
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

07 sty 2013, 0:06

1.8 ma sporo lepszy dół i jego przewaga uwidacznia się bardziej tak powyżej 120 km/h. Do tej prędkości oczywiście 1.8 bez wątpienia będzie szybszy od 1.6, ale nie będzie to przepaść. Jeździłem też 1.8 i bez postawienia 1.6 obok i ścigania się z nim na światłach różnica nie będzie aż tak odczuwalna. A Torsena można dokupić i zamontować w 1.6 :mrgreen:, zestopniowanie przełożeń jest takie samo (w 5-biegówkach).
Obrazek
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

07 sty 2013, 5:28

fifomaniak pisze:zestopniowanie przełożeń jest takie samo (w 5-biegówkach).

Przełożenie na dyfrze jest inne. (4.3 i 4.1)
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

07 sty 2013, 6:08

Tez mam 1,6 i nie placze, ale przyznaje, ze 1,8 nie jezdzilem :). Pewnie jakby sie znowu trafila zadbana 1,6 to bym kupil, ale raczej celowalbym w 1,8.

fifomaniak pisze:A Torsena można dokupić i zamontować w 1.6 :mrgreen:, zestopniowanie przełożeń jest takie samo (w 5-biegówkach).


Work in progress :kciuk:

RS pisze:
fifomaniak pisze:zestopniowanie przełożeń jest takie samo (w 5-biegówkach).

Przełożenie na dyfrze jest inne. (4.3 i 4.1)


Z tego co sie orientuje to jest dokladnie takie samo (4,1).
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

07 sty 2013, 9:31

RS pisze:
fifomaniak pisze:zestopniowanie przełożeń jest takie samo (w 5-biegówkach).

Przełożenie na dyfrze jest inne. (4.3 i 4.1)


Jeśli mówimy o NA, to możliwe, nie zagłębiałem się tak w dane techniczne NA. W NB w obu przypadkach przy 5-biegowej skrzyni jest 4.1.
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

08 sty 2013, 17:50

Ani 1.6 (czy to NA czy NB, 90, 110 czy 115KM), ani 1.8 demonem prędkości nie jest (mowa o prostej).
Ale przesiadka z 1.8 NBFL do 1.6 115KM w NA nie była ani trochę bolesna. Pamiętam jeszcze jak miałem NBFL i łapałem się z Kitsonem ze świateł - nie zostawał jakoś bardzo w tyle ;)

A wsadzenie torsena z NB było dobrym posunięciem :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 08 sty 2013, 17:54 przez funky, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

miatasm.com
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

08 sty 2013, 17:53

fifomaniak pisze:
RS pisze:
fifomaniak pisze:zestopniowanie przełożeń jest takie samo (w 5-biegówkach).

Przełożenie na dyfrze jest inne. (4.3 i 4.1)


Jeśli mówimy o NA, to możliwe, nie zagłębiałem się tak w dane techniczne NA. W NB w obu przypadkach przy 5-biegowej skrzyni jest 4.1.

W NA 1.6 115hp ma 4,3 pozostałe wersje 4,1. Stąd miedzy innymi wrażenie żwawości tej wersji. Gorzej na autostradowych przelotach.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

08 sty 2013, 18:45

majkel pisze:Gorzej na autostradowych przelotach.

tyle, że to w ogóle nie jest autko do autostradowych przelotów :wink: inna sprawa, że faktycznie moja NB 1,6 szła bez problemu GPSowe 190km/h z otwartym dachem, a NA ledwo doturlała się do 175km/h z zamkniętym
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
michan
Donator
Donator
Posty: 683
Rejestracja: 10 lip 2012, 19:43
Lokalizacja: Marki

25 sty 2013, 22:58

Trochę odkopie temat co do różnic 1.6 w nb a 1.8 nbfl. Wracając jakiś czas temu z spotu sprawidziliśmy doświadczalnie :drapaniesie: i do 100km/h róznica wynosiła 1,5/2 długości miaty :mrgreen: między 1.8+ k&n typhoon (2 osoby) i 1.6 100% oem ( 1 osoba) Więc nasuwa pytanie czy jest sens dopłacać do 1.8 czy np: kupić 1.6 i do tego poszukać torsena z 6 biegówki?
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

26 sty 2013, 0:16

Torsen z 6 biegówki wydłuży Ci biegi, i będziesz miał ultra muła. Różnica między 1.8 a 1.6 jest bardzo duża, szczególnie w jeździe codziennej - nie musisz tyle redukować, jeśli dynamicznie jeździsz, bo 1.8 zdecydowanie lepiej idzie od dołu. Natomiast, uważam że lepiej wybrać to co będzie miało zdrowszą budę, zawsze potem możesz zeswapować silnik z nbfl 1.8.
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

26 sty 2013, 0:26

Torsena możesz kupić, ale koniecznie z 5. biegowej 1.8 (których była jednak większość). W dyfrze z 6-biegowej wersji jest chyba przełożenie 3.63 w porównaniu do 4.1 z 5-biegówki.

Nie ma co szukać nic na siłę, różnica między 1.6 a 1.8 na pewno jest odczuwalna, ale nie jest jakaś gigantyczna. Wszystko zależy od tego, czego wymagasz od auta, jeśli prędkości na prostej i kopa to zdecydowanie 1.8, jeśli po prostu funu z jazdy dobrze prowadzącym się cabrio, jeszcze z napędem na tył, to 1.6 wystarcza. Torsen potrzebny jest tylko przy naprawdę szybkiej jeździe (skuteczniejsze przekładanie mocy na asfalt na wyjściach z zakrętów) i przy lataniu bokami.

BTW. Jak nie było osłony na kolektorze wydechowym, to stożek pewnie zabrał trochę mocy biorąc ciepłe powietrze stamtąd. Typhoon kit też ma filtr tuż obok kolektora, dobrze mówię?
Obrazek
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

26 sty 2013, 8:16

fifomaniak pisze:BTW. Jak nie było osłony na kolektorze wydechowym, to stożek pewnie zabrał trochę mocy biorąc ciepłe powietrze stamtąd. Typhoon kit też ma filtr tuż obok kolektora, dobrze mówię?


Zgadza sie. Chociaz wg K&N ten zestaw ma niby dodawac ~5KM z tego co kojarze. Nie wiem natomiast co robi z momentem.
pawzielin
Posty: 103
Rejestracja: 10 mar 2012, 19:29
Model: NA
Wersja: 1.6 USA Automat
Lokalizacja: Bydgoszcz

08 maja 2013, 0:07

A ja zapytam dalej w temacie różnic NA/NB. Jak ma się różnica w komforcie podróżowania, zwłaszcza do codziennego użytkowania? Jeździłem niedawno NA i było i taczkowato i głośno. Czy NB jest inna?
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

08 maja 2013, 5:59

Jest na pewno ciszej i mniej taczkowato. Powiedzmy tak, jezeli dupowozy maja komfort 9-10/10, to NA OEM dla mnie mialaby 5/10 a NBFL OEM 7/10.
Chwiał
Posty: 925
Rejestracja: 06 gru 2012, 10:21
Lokalizacja: W-wa, Śródmieście

08 maja 2013, 6:17

zolt pisze:Powiedzmy tak, jezeli dupowozy maja komfort 9-10/10, to NA OEM dla mnie mialaby 5/10 a NBFL OEM 7/10.


Zgadzam się z przedmówcą :wink: Ogromny wpływ na komfort mają rozmiar kół oraz typ zawieszenia. Standardowa NB będzie na pewno bardziej miękka niż Anniversary czy Sportive. Oczywiście są również inne czynniki wpływające na komfort podróżowania. Szczerze powiedziawszy przeżyłem mały szok jak po przejażdżce NA wsiadłem z powrotem do mojej NB. Po prostu Limuzyna :mrgreen:
My nie jeździmy szybko, my wolno latamy!
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3426
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NC
Wersja: 2.0T
Lokalizacja: Sosnowiec

08 maja 2013, 6:26

No ja mam jakieś tam porównanie, bo mam NA, a miałem NB 10th Anniversary. Inna sprawa, że w mojej NA są poli. :D W każdym razie, mimo że 10th była usportowiona i nieco utwardzona, to wciąż NA jest taczką. :) Nie przeszkadza mi to nic a nic!
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015-17: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018-22: ND 2.0 '16 Club - Kocur
2022-25: NBfl 1.8 '03 - Żaba
2025-? NC 2.0T '06 - 7
Chwiał
Posty: 925
Rejestracja: 06 gru 2012, 10:21
Lokalizacja: W-wa, Śródmieście

08 maja 2013, 7:41

Hookie pisze:Nie przeszkadza mi to nic a nic!

:mrgreen: Mnie też by nie przeszkadzało, bo oczka hipnotyzują i odwracają uwagę od wszelkich problemów :kciuk:
My nie jeździmy szybko, my wolno latamy!
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

08 maja 2013, 8:11

przekładka zawiasu do NA z NB załatwia sprawę i nie kosztuje wiele ;) kolejnym etapem i tak będzie gleba :P
Obrazek

miatasm.com
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3426
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NC
Wersja: 2.0T
Lokalizacja: Sosnowiec

08 maja 2013, 11:54

No ja na przyszły rok planuję gwint i musi być dobrze. :P
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015-17: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018-22: ND 2.0 '16 Club - Kocur
2022-25: NBfl 1.8 '03 - Żaba
2025-? NC 2.0T '06 - 7
PiotrekR
Posty: 503
Rejestracja: 16 mar 2011, 20:12
Lokalizacja: Warszawa

08 maja 2013, 13:52

funky pisze:przekładka zawiasu do NA z NB załatwia sprawę i nie kosztuje wiele ;) kolejnym etapem i tak będzie gleba :P


Do mnie wjechalo wlasnie b6+prokit z NB. Auto stoi na takiej samej wysokości jak na zawieszeniu NA (nie robiłem pomiarów, ale optycznie nie widać różnicy) - być może stare zawieszenie było "ubite". Niestety małe nierówności nadal przenoszą się na budę, ale za to większe w stylu studzienki zatopionej w asfalcie są lepiej i szybciej tłumione. Tak więc nawet na twardszych sprężynach, jeśli idzie o komfort to zmiana na plus. Zakładam, że na seryjnych sprężynach z NB było by w tej kwestii jeszcze lepiej. Poza tym auto wydaje się być bardziej "zwarte", ale nie miałem jeszcze okazji dynamiczniej pojeździć.
police
Posty: 3
Rejestracja: 08 maja 2013, 15:37
Lokalizacja: Poznań

08 maja 2013, 16:03

Odkładam pieniądze na mazdunię NB. Powiedzcie mi jaką kwotę muszę zabrać z banku podczas napadu, aby ją zakupić? :twisted: Auto musi być zdrowe, czyli: najważniejsze żeby blacha była bez rudego ustrojstwa. Wiadomo... silnik na chodzie bez tryskającego oleju zewsząd oraz kopcącego niebieskiego dymu z wydechu... Nie musi mieć świecącego się lakieru ani aluminiowych felg, bogatego wyposażenia... Chodzi mi o standardową niezmęczoną serię. Ile muszę zielonych przygotować aby zacząć szukać?
owsiankasb
Posty: 287
Rejestracja: 17 maja 2012, 18:11
Lokalizacja: 41-704

08 maja 2013, 16:10

nie ten dzial :) http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?p=206107&sid=0282e14f331860437d21e00cb86232fc#206107 tutaj mozesz zadac to pytanie
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

08 maja 2013, 16:12

police pisze:najważniejsze żeby blacha była bez rudego ustrojstwa

Nawet jak kupisz bez rdzy to po pierwszej/drugiej zimie (o ile będziesz jeździł) wyjdzie rudzielec na progach albo nadkolach. Taka wada mx-5. To chyba najsłabsza strona tego samochodu.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
BORO
Posty: 669
Rejestracja: 17 lip 2008, 13:44
Model: NB
Lokalizacja: Wuwua

08 maja 2013, 16:21

Alan pisze:
police pisze:najważniejsze żeby blacha była bez rudego ustrojstwa

Nawet jak kupisz bez rdzy to po pierwszej/drugiej zimie (o ile będziesz jeździł) wyjdzie rudzielec na progach albo nadkolach. Taka wada mx-5. To chyba najsłabsza strona tego samochodu.

+1
Dlaczego MX-5? --> http://www.youtube.com/watch?v=m67ZMn0tzg8#t=5m28s
Lobo
Posty: 53
Rejestracja: 18 sie 2012, 16:59
Lokalizacja: Wawa

08 maja 2013, 16:43

znam egzemplarz który nie był jeżdżony w zimie, tylko stał w nieogrzewanym garażu i ruda też wyszła
Some tough motherfuckers always try to skate up hill…
I’m one of them.
ODPOWIEDZ