Samochod na tor - przygotowanie

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

19 gru 2012, 13:12

To ja mam pytania z innej beczki, ale tez w temacie. Planuje zakup roll-bara, najpewniej bedzie to Hard Dog Ace z harness barem.
1. Czy jest sens kupowac rollbar bez poprzeczek (tych skosnych)?
2. Czy ktos kto go ma (Wiktoch?) moze cos powiedziec o wplywie na codzienne uzytkowanie (rozkladanie dachu, korzystanie z tylnej polki)?
3. Gdzie to ustrojstwo kupic i jaki bylby orientacyjny koszt sprowadzenia tego z USA? Rozumiem, ze trzeba doliczyc do ceny VAT + clo, ale rollbar jest praktycznie dwa razy tanszy u nich niz w ILu...
wjtr
Posty: 303
Rejestracja: 27 mar 2011, 22:41
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

19 gru 2012, 13:59

Jest dedykowany wątek do dyskusji o rollbarach: [URL=http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=1105&highlight=rollbar+klatka]link[/URL]

Tymniemniej nie pamiętam, żeby padły w nim odpowiedzi na temat użytkowania rollbara na codzień. Ja się z tego powodu zastanawiam mocno nad wersją a'la harddog deuce - wydaje się, że nie będzie przeszkadzała w składaniu/rozkładaniu dachu ze środka. Natomiast modele typu ace z zastrzałami są podobno bardziej wytrzymałe (wg. moich rozmów z firmą concept motorsport).

Ostatnio widziałem rollbar fajniejszy niż deuce i nadal do niego podobny - firmy Boss Frog. Do obejrzenia na [URL=http://roadstery.otomoto.pl/mazda-mx-5-mazdaspeed-mx5-1-8-turbo-msm-C26187873.html]roadstery.pl[/URL]
2003 NBFL 1.8 Memories II -> 2004 NBFL 1.6 Unplugged -> Mitsubishi Colt 1.3 -> Ford S-Max... WTF?! || Never drive faster than your angels can fly.
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

19 gru 2012, 15:06

Tak, czytalem go, tylko tamten watek jest raczej watkiem zakupowym :). Co do Deuce - mniej mi odpowiada ze wzgledu na bezpieczenstwo, bo jest za niski i zbyt odsuniety do tylu, zreszta nie mam pewnosci czy da sie do niego przyczepic szelki. O Boss Frogu nie slyszalem zbyt duzo, ale wyglada dziwnie IMHO, szczegolnie te stopki wewnatrz kabiny ;). Tez nie wiem czy przyjmie szelki bezproblemowo.
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

19 gru 2012, 15:11

Wybierz jaki Ci się podoba i zrób w concept motorsport, tanszej opcji nie znajdziesz. Uprzedzam że wolne terminy ma na 2 miesiące do przodu. Bardzo fajnie się rozmawia z gościem, zrobi Ci dokładnie taki jaki chcesz. Tylko dobrze poczytaj które pasują do dachów ze szklaną szybą.

Mi z gotowców udało się najtaniej znaleźć tr lane w uk za okolo 1800zł przy czym nie miał poprzeczki na pasy szelkowe.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

19 gru 2012, 15:23

Ostatnio ( początkiem tego miesiąca, czekam na przesyłkę ) GPD od TRLane wyszedł 1300pln z przesyłką. Patrząc na zdjęcia rollbar od Concept Motorsport wygląda całkiem dobrze, tylko trzeba dospawać we własnym zakresie mocowania do pasów na aucie.
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

19 gru 2012, 15:39

RS pisze:Ostatnio ( początkiem tego miesiąca, czekam na przesyłkę ) GPD od TRLane wyszedł 1300pln z przesyłką.


Przekonales mnie :kciuk:. Rozumiem, ze ten tez jest z harness barem? A jak z instalacja? Wiesz juz cos? Duzo rzezby bedzie?
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

19 gru 2012, 15:59

TDV od TRlane - z harness barem ksoztuje ok 2000 . Ja zrezygnowałem zarówno z amerykańskiego Boss Froga
jak i TRlane, robię rollbara w PL, a za zaoszczędzone pieniądze będzie można potrenować i sporo gumy kupić :wink:
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

19 gru 2012, 15:59

Montaż: http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/5694.aspx
Za harnessbar jest dopłata(nie pamiętam ile). Wyszedłem z założenia, że dzisiaj nie potrzebuję harnessbara, a kiedyś najwyżej założę przykręcany.

Edit:
2000pln za TDV? Policzmy: 300F+(od 25F do 40F za poprzeczki)+ 30F(tyle kosztuje przesyłka dla GD, dla TD musiał byś zapytać). Funt około 5,14pln. Jak się postarasz pewnie urwiesz z 40F, bo zima, a przynajmniej o tyle mniej wystawiali na ebayu od zwykłej ceny.

Czyli: 1600-1800pln.
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

19 gru 2012, 16:29

RS pisze:Edit:
2000pln za TDV? Policzmy: 300F+(od 25F do 40F za poprzeczki)+ 30F(tyle kosztuje przesyłka dla GD, dla TD musiał byś zapytać). Funt około 5,14pln. Jak się postarasz pewnie urwiesz z 40F, bo zima, a przynajmniej o tyle mniej wystawiali na ebayu od zwykłej ceny.


Na TD nie ma promy ebayowej , czyli jest 300 + 30 + 70 + 28 = razem 428F .
HB dla wersji TD kosztuje 70F, przesyłka 28F - ostatnia pozycja .
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

19 gru 2012, 16:37

remik pisze:HB dla wersji TD kosztuje 70F

Moja naiwność, stwierdziłem, ze jeżeli harnessbara nie ma w opcjach dla TD i jest na zdjęciu to pewnie jest jego integralną częścią. Nie zwróciłem wcześniej uwagi na HB dla TD w opcjach, mimo wszystko 350pln za rurkę z przyspawanymi dwoma profilami, to moim zdaniem trochę dużo.

Edit:
Rollbar wielkości TD wyjdzie pewnie zdecydowanie taniej u któregoś z miejscowych speców od klatek, tylko robienie go na wymiar bez auta, mnie nie przekonywało, a wycieczka gdzieś daleko w celu pomiarów i montażu zjadłaby oszczędność.
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

19 gru 2012, 17:04

RS pisze:Edit:
Rollbar wielkości TD wyjdzie pewnie zdecydowanie taniej u któregoś z miejscowych speców od klatek, tylko robienie go na wymiar bez auta, mnie nie przekonywało, a wycieczka gdzieś daleko w celu pomiarów i montażu zjadłaby oszczędność.


Tak, zauważ - że w cenie - może nie TRlane, ale hamburgerowych barów masz w PL już pełnowartościową
klatkę zrobioną zgodnie z załącznikiem J. Jam mam u siebie w Poznaniu lokalnego speca od klatek, i zapewne skorzystam z jego usług. Imho - nie ma sensu wydawać 2 razy więcej kasy - za rury tylko dlatego, że maja fajną naklejkę z płomieniami ... :wink:
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

19 gru 2012, 17:08

RS pisze:Rollbar wielkości TD wyjdzie pewnie zdecydowanie taniej u któregoś z miejscowych speców od klatek, tylko robienie go na wymiar bez auta, mnie nie przekonywało, a wycieczka gdzieś daleko w celu pomiarów i montażu zjadłaby oszczędność.


Dokladnie z tego samego powodu zastanawiam sie nad jakims "prefabrykowanym". Pytanie, czy we Wroclawiu jest ktos dobry, kto klei klatki?

Edit: Na szybko znalazlem cos takiego: http://www.yacoserwis.pl
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

19 gru 2012, 18:55

remik pisze:
RS pisze:Edit:
Rollbar wielkości TD wyjdzie pewnie zdecydowanie taniej u któregoś z miejscowych speców od klatek, tylko robienie go na wymiar bez auta, mnie nie przekonywało, a wycieczka gdzieś daleko w celu pomiarów i montażu zjadłaby oszczędność.


Tak, zauważ - że w cenie - może nie TRlane, ale hamburgerowych barów masz w PL już pełnowartościową
klatkę zrobioną zgodnie z załącznikiem J. Jam mam u siebie w Poznaniu lokalnego speca od klatek, i zapewne skorzystam z jego usług. Imho - nie ma sensu wydawać 2 razy więcej kasy - za rury tylko dlatego, że maja fajną naklejkę z płomieniami ... :wink:


+1 :kciuk:
Rules are made to be broken
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

19 gru 2012, 21:38

Wspierajcie polską gospodarkę;)
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

19 gru 2012, 21:50

Hantkus pisze:
remik pisze:Tak, zauważ - że w cenie - może nie TRlane, ale hamburgerowych barów masz w PL już pełnowartościową
klatkę zrobioną zgodnie z załącznikiem J. Jam mam u siebie w Poznaniu lokalnego speca od klatek, i zapewne skorzystam z jego usług. Imho - nie ma sensu wydawać 2 razy więcej kasy - za rury tylko dlatego, że maja fajną naklejkę z płomieniami ... :wink:


+1 :kciuk:


+2, remik PW ;)
wjtr
Posty: 303
Rejestracja: 27 mar 2011, 22:41
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

19 gru 2012, 22:49

zolt pisze:Co do Deuce - mniej mi odpowiada ze wzgledu na bezpieczenstwo, bo jest za niski i zbyt odsuniety do tylu
Zamieniłem kiedyś kilka słów o rollbarach z Marcinem z roadstery.pl i zwrócił on uwagę, że zbyt blisko umieszczony rollbar może być niebezpieczny w przypadku jazdy bez kasku (tzn. normalnej po drogach) i strzału w tył. Leci się wtedy do tyłu i w górę, a głową trafia w rurę.
2003 NBFL 1.8 Memories II -> 2004 NBFL 1.6 Unplugged -> Mitsubishi Colt 1.3 -> Ford S-Max... WTF?! || Never drive faster than your angels can fly.
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

20 gru 2012, 6:55

W sumie wjazd w tylek ma wieksze prawdopodobienstwo wystapienia niz rolka, ale nizszy, bardziej oddalony od foteli Deuce wyglada na Miacie tak:
Obrazek

Natomiast Ace wyglada tak:

Obrazek
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

20 gru 2012, 9:09

Ace to przesada, idzie się uderzyć wpadając w głębsza dziurę:P, natomiast jak masz kask to wystaje powyżej rollbara więc też głupota..
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

20 gru 2012, 9:10

O ile statystycznie to się zgadza co piszesz o rolkach i uderzeniach w tył Zolt to wiadomo że statystyka to tylko liczby a to co Ci się przytrafi to inna para kaloszy.

Ja miałem dwie rolki i jedno uderzenie w tył przy czym uderzenie w tył było leciutkim puknięciem na światłach a w przypadku rolek, "troszkę" większe energie wchodziły w grę ;)

Wszystko IMHO zależy od stylu jazdy. Jak jeździsz szybko i agresywnie i lubisz zakręty to ja bym się bardziej rolką martwił i poważnymi dzwonami niż puknięciem w tył.

Oba zdjęcia powyżej pokazują, że oba tak zamontowane rollbary nie za wiele pomogą bo kierowca siedzi za wysoko i w razie rolki jego głowa i tak będzie rollbarem. Żeby roll bar mógł spełnić swoją rolę głowa musi być poniżej linii rollbar szyba przynajmniej z 4-5cm w kasku!

Dlatego najlepiej jak się jest wysokim zamontować RB plus kubełek, i to tak dobrany kubełek (przeważnie zamontowany na sztywno bo o szynach można zapomnieć) żeby obniżył pozycję siedzącą i głowę o te pożądane ileś tam centymetrów w zależności od wzrostu.

Do tego jak się odpowiedni dobierze kubełek to nie można uderzyć głową o rollbara w przypadku uderzenie z tyłu (bo chroni nas kubeł właśnie - co jest tylko częściowym rozwiązaniem bo jak kubeł opiera się o RB to i tak w niego uderzamy tylko przez podkładkę, którą jest kubeł).

Zazwyczaj traci się komfort a zyskuje bezpieczeństwo.

Jednym z najbardziej niebezpiecznych wariantów jest kubeł z szelkami bez Rollbara. Wtedy w przypadku rolki nie możesz się, czy też nie może Cie pochylić siła uderzenia w przypadku wypadku i wtedy naprawdę stajemy się Rollbarem.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

20 gru 2012, 9:22

Dammit. Nie ma latwo. Patrzylem tez na fotki wiktocha i wydaje sie, ze jego Ace jest troszke bardziej oddalony od foteli.

EDIT: Musze sie przymierzyc na poczatek chociaz do stockowych foteli, bo jak widze taka fotke to sie zastanawiam po co mi rollbar :):

Obrazek
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

20 gru 2012, 9:38

Niestety ale jest dokładnie tak jak piszesz :) z tym, że nie ma łatwo, szczególnie jak się jest wyższym osobnikiem.
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

20 gru 2012, 11:01

zolt pisze:Dammit. Nie ma latwo.


Tru. Podpisuję się pod tym co pisze sebna wszystkimi kończynami :smile: Z resztą, dlatego puki co zrezygnowałem z rollbara, trzeba to robić kompleksowo. Dobrze przemyślany rollbar/klatka robiony przez profesjonalistę, homologowane kubły, homologowane pasy, według mnie 5/6ptk do miaty, żeby trzymało też od dołu. Inaczej to mija się z celem. A robić to kiedyś na pewno będę i to chyba z 6 ptk klatką, bez bocznych i górnych zastrzałów. Raz mi się zdarzyło na dwóch kołach w trawie stanąć, na filmiku nic nie widać, jest to moment w którym do środka wpada tyle syfu, trochę groza była.



Tutaj oczywiście zawiodły umiejętności, to była moja pierwsza próba sportowa, natomiast nie w każdej sytuacji możesz tylko na umiejętnościach polegać.

Z drugiej strony, w pl nikt jeszcze od rolki emiksem nie zginął.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

20 gru 2012, 12:22

Tzn ogólnie chyba zawsze lepiej mieć roll bar niż go nie mieć nawet jeżeli się siedzi na jego wysokości albo i wyżej bo coś tam zawsze pomoże ale wiadomo, ze o optymalne warunki trzeba się bardziej postarać i przyłożyć do nich.

Tutaj link do opisu montażu Sparco Sprinta czy też V (5) bo to te same stołki tak żeby mieć odpowiednie dystans od szczytu RB.

http://www.cardomain.com/ride/158355/1999-mazda-miata-mx-5/page-4/

Nic nadzwyczajnego ale może komuś się przyda.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

20 gru 2012, 16:09

sebna pisze:Tutaj link do opisu montażu Sparco Sprinta czy też V (5) bo to te same stołki tak żeby mieć odpowiednie dystans od szczytu RB.



http://www.cardomain.com/...ta-mx-5/page-4/



Nic nadzwyczajnego ale może komuś się przyda.


No nisko widać, czyli prawidłowo. Pytanie : czy da się tam zamknąć softtop ?
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

20 gru 2012, 17:51

sebna pisze:Tzn ogólnie chyba zawsze lepiej mieć roll bar niż go nie mieć nawet jeżeli się siedzi na jego wysokości albo i wyżej bo coś tam zawsze pomoże ale wiadomo, ze o optymalne warunki trzeba się bardziej postarać i przyłożyć do nich.


Myślę że podstawową sprawą będą wszystkie rzeczy które pomogą uniknąć rolki - dobre hamulce, gumy, sprawny układ kierowniczy i zawieszenie, odpowiedni trening. Jeśli już jeździsz tak że jest realne ryzyko poważnego rolowania, nie wieżę żeby sam rollbar dużo tutaj zmienił, trzeba zainwestować. Jeśli seryjne pasy Cie nie utrzymają i się wysuniesz, albo będziesz wystawał poza rollbar, nawet jeśli przeżyjesz, to kręgosłup/mózg raczej nie wytrzyma.

Oczywiście to wszystko jest w kontekście pójścia w sport. Wierzę, że do jazdy na co dzień, rollbar jest zbędny :smile:
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

20 gru 2012, 18:07

sebna pisze:Oba zdjęcia powyżej pokazują, że oba tak zamontowane rollbary nie za wiele pomogą bo kierowca siedzi za wysoko i w razie rolki jego głowa i tak będzie rollbarem. Żeby roll bar mógł spełnić swoją rolę głowa musi być poniżej linii rollbar szyba przynajmniej z 4-5cm w kasku!


Z tego co wiem - to załącznik J wyraźnie mówi - rollbar minimum powyżej 5 cm od górnej części kasku..
Czyli średniej postury facet przy normalnych siedzeniach , nie jest w stanie spełnić tego wymogu , nie pisząc o miatkach - które chciałby czasem zamknąć softa z rollbarem .. :wink:
I tutaj również pomaga nisko siedzący kubeł ..

Każdy musi sobie sam odpowiedzieć na pytanie, co dla niego jest priorytetem, albo bezpieczeństwo - albo wygląd/funkcjonalność , to rzadko idzie w parze ..Rollbar nie może być nisko i daleko od głowy - chyba, że ma tylko spełnić funkcje wizualną lub usztywnienia nadwozia ... A jak to wygląda u tych najpopularniejszych, jest tutaj [URL=http://teammiata.com/Roll_Bar_FAQs.html]Roll Bar FAQs[/URL]
wjtr
Posty: 303
Rejestracja: 27 mar 2011, 22:41
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

20 gru 2012, 18:17

swimmer pisze:Wierzę, że do jazdy na co dzień, rollbar jest zbędny :smile:

Pewnie, że zbędny. Dopóki np. nie wpadniesz do rowu przewracając się na dach - jak niedawno zrobił syn kolegi z forum (na szczęście z hardtopem i pewnie niezbyt dużą energią).

No ale to offtopic w tym wątku ;) Pozatym też w to wierzę - w końcu przejeździłem sezon bez rollbara :mrgreen:
2003 NBFL 1.8 Memories II -> 2004 NBFL 1.6 Unplugged -> Mitsubishi Colt 1.3 -> Ford S-Max... WTF?! || Never drive faster than your angels can fly.
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

20 gru 2012, 18:23

Ja nie o załącznikach J mówię bo mnie one nie dotyczą (i średnio interesują) tylko o zdrowym rozsądku :P

Zresztą moja miata nigdy nie będzie autem profesjonalnie wyczynowym.

Chodzi mi tylko o moje i pasażera bezpieczeństwo.

Wszystkie hamerykańskie RB zamykają soft topa ten z linka o montażu Sparco też.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Sebuu
Posty: 340
Rejestracja: 14 wrz 2011, 15:07
Model: NB
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

22 gru 2012, 12:36

Na forum pojawiał się filmik dachu mx5 z HT niestety dach spada z miatki jak czapka zaraz po zetknięciu z ziemią więc jedyne bezpieczne rozwiązanie to roll
NBFLove
bgoka
Posty: 118
Rejestracja: 27 cze 2011, 21:51
Model: NB
Lokalizacja: Lublin

23 gru 2012, 23:00

zolt pisze:To ja mam pytania z innej beczki, ale tez w temacie. Planuje zakup roll-bara, najpewniej bedzie to Hard Dog Ace z harness barem.
1. Czy jest sens kupowac rollbar bez poprzeczek (tych skosnych)?
2. Czy ktos kto go ma (Wiktoch?) moze cos powiedziec o wplywie na codzienne uzytkowanie (rozkladanie dachu, korzystanie z tylnej polki)?
3. Gdzie to ustrojstwo kupic i jaki bylby orientacyjny koszt sprowadzenia tego z USA? Rozumiem, ze trzeba doliczyc do ceny VAT + clo, ale rollbar jest praktycznie dwa razy tanszy u nich niz w ILu...


Mogę się wypowiedzieć o wpływie na użytkowanie, a więc raczej (nie wiem jak konkretnie w przypadku tego hard doga bo ja mam podobny ale robiony w concept motorsport) potrzeba customowy windshot, po za tym dach składa się trochę trudniej bo łapiąc za uchwyt na środku siedząc w aucie trzeba by kombinować i przekładać rękę nad rurkę rollbara, tak więc składam łapiąc z boku... Co do korzystania z półki, nie mam problemów ale ja nie mam nic w stylu harness bara co podejrzewam znacznie by to utrudniło.
ODPOWIEDZ