"Torowa" NC - za i przeciw

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

22 lis 2012, 22:02

Po okresie względnego spokoju, znowu mam ochotę coś pomodzić :-) Ze względów kosztowych i znajomości marki, będzie to raczej NC niż S2000. Założenia takie same jak przy obecnej NB - tzn. w pełni użyteczny na codzień samochód pozwalający na w miarę wygodne poruszanie się po mieście, i nie odstający za bardzo na pojeżdżawkach. Myślę że NC powinna być przynajmniej o 1 sec/km szybsza od NA/NB - a może więcej?

W związku tym mam kilka pytań do użytkowników:
- ile tak naprawdę waży NC?
- czy silnik trzyma podawaną przez Mazdę moc?
- ile kosztuje eksploatacja w porównaniu do NA/NB? - np. komplet tarcz, klocków itp.
- które z dostępnych na rynku zawieszeń polecacie?
- jak rozpoznać samochód ze szperą?
- typowe usterki? koszt napraw? na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Będe wdzieczny zwłaszcza za opinie poparte doświaczeniami na "torze".

Michał
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

22 lis 2012, 22:27

mszczyrek pisze:- jak rozpoznać samochód ze szperą?

2.0 manual, albo 1.8 w wersji Kirei (choć być może były też inne edycje limitowane ze szperą)
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
mgteam
Posty: 142
Rejestracja: 12 cze 2012, 10:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

22 lis 2012, 22:55

seryjny zawias (nie B6) stoi wysoko i buja ostro.
Obrazek
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

23 lis 2012, 0:28

artur pisze:2.0 manual, albo 1.8 w wersji Kirei (choć być może były też inne edycje limitowane ze szperą)

Jeśli chodzi o rynek europejski (a przynajmniej jego zdecydowaną większość). W USA można nabyć NC 2.0 ze skrzynią manualną i otwartym dyferencjałem. Na szczęście używane dyfry do NC da się wyrwać za grosze (co może świadczyć też o ich wytrzymałości).


mszczyrek pisze:- ile tak naprawdę waży NC?

Według dowodu: 1095kg. W praktyce - nie mam pojęcia. :mrgreen:

mszczyrek pisze:- czy silnik trzyma podawaną przez Mazdę moc?

Wnioskując z wyników pomiarów jakie widziałem: zdecydowanie tak. Myślę że silniki NC deklasują na tym polu silniki poprzednich generacji... :razz: Niestety, na polu poważnych usterek również...

mszczyrek pisze:- ile kosztuje eksploatacja w porównaniu do NA/NB? - np. komplet tarcz, klocków itp.

Koszty eksploatacji kształtują się na podobnym poziomie. Tarcze i klocki będą nieznacznie droższe, ale też ich żywotność powinna być wyższa (u mnie o dobre 50%). Rozrząd realizowany łańcuchem. Filtry, płyny - to samo. Zdecydowanie droższe będą jedynie opony.

mszczyrek pisze:- które z dostępnych na rynku zawieszeń polecacie?

Nie wiem. Z całą pewnością nie polecam natomiast seryjnego. :razz: Seryjny Bilstein sprawuje się nieporównywalnie lepiej niż nieBilstein, ale i tak wymiana stabilizatorów i sprężyn to podstawa jeśli bierze się pod uwagę skuteczność na torze.

mszczyrek pisze:- jak rozpoznać samochód ze szperą?

Przejechać się nim? :mrgreen: Pisałem o tym wyżej...

mszczyrek pisze:- typowe usterki? koszt napraw? na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Na kolor? :grraauu:
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

23 lis 2012, 1:26

Stabilizatory (eibach) i sprężyny (sparco) są bardzo tanie i tylko do NC.
matpilch
Donator
Donator
Posty: 4239
Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
Model: Inny
Lokalizacja: Toronto

23 lis 2012, 6:42

od razu wymień springi i już będzie o niebo lepiej.
następny krok to tanie jak barszcz staby z rx-8. potem, to juz chyba tylko lepszy zawias.
generalnie, wejdź na GoodWin Racing i tam to tak średnio co drugą pozycję bym widział u siebie :mrgreen:

najdroższe rzeczywiście będą opony, bo to w końcu 17' i ceny są już znacznie wyższe - chociaż jak planujesz torowe zabawy to możesz pójść na kompromis z wyglądem i zaopatrzyć się w 16'.
miata lov!
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

23 lis 2012, 9:09

IMHO bez sensu. Zamienił stryjek siekierkę na kijek. Na dłuższą metę nie poczujesz różnicy a pozostaniesz z takim samym samochodem ale uboższym portfelem.

Piszesz, że chcesz pozostać przy mazdzie bo znasz już te samochody a potem zadajesz pytania jak byś miał dwa posty na forum...

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
EMX5
Posty: 101
Rejestracja: 30 mar 2012, 12:03
Lokalizacja: śląsk

23 lis 2012, 11:38

sebna pisze: Na dłuższą metę nie poczujesz różnicy a pozostaniesz z takim samym samochodem ale uboższym portfelem.

Myślę, że w Kielcach było widac zdecydowana przewagę NC nad NB :kciuk:
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

23 lis 2012, 11:58

i NA nad NC ;]
ja tam bardzo jestem ciekaw, co mszczyrek będzie potrafił wyciagnąć z NC, ale niestety pomóc nie mogę :D
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

23 lis 2012, 12:23

Jest sens robic taka zamiane? Lekko liczac bedziesz musial dolozyc ze 20tys zl. Dosc droga ta sekunda na kilometr, nie sadzisz? Odloz sobie te pieniadze na kupke i wydawaj je na kazdy mozliwy trackday w calej polsce, bedziesz mial mnostwo zabawy i przy okazji wycwiczysz ta sekunde :D

Tym bardziej ze Twoja NB jest naprawde dobrze przygotowana...

BTW: jesli jednak bedziesz to robil to zapewne warto wrocic do serii zeby nie stracic tyle na sprzedazy, chetnie odkupie kilka gratow dajac w rozliczeniu elementy seryjne :D
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

23 lis 2012, 13:15

Panowie, chyba nie doceniacie różnicy między NA/NB a NC. Co prawda jechałem NC wyłącznie jako pasażer, ale ten samochód ma potencjał. Sekunda na kilometrze to wg mnie różnica przed przygotowaniem... Potencjał modyfikacji NC jest znacznie większy (choćby łatwość strojenia bez potrzeby inwestycji w SA, spora możliwość odelżenia itd.). Myślę, że po pełnym przygotowaniu różnica może wynosić ~2s, a na naszym typowym Ułężu daje to już 8-10s :mrgreen: Dodatkowo dostaję samochód bardziej przyjazny w codziennej eksploatacji (np. klimę na lato). Oczywiście nie za darmo.

Qbatron - sekundy już raczej nie "wyćwiczę", ilość wyjazdów na tor jest limitowana nie finansami, a ilością czasu który mogę na nie poświęcić. Do Wróbla na ustawionej przez niego trasie brakuje mi 0.3-0.4s/kilometrze, bliżej już raczej nie będzie - musiał bym przestać pracować i zacząć trenować :roll: A cena sekundy jest względna - zastanów się ile płacą za nią teamy F1 :mrgreen:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

23 lis 2012, 14:09

Fakt, dzunior opowiadal ze NC w automacie robil lepsze czasy niz Turbo NBFL, ale jakos mi sie w to nie wierzy... musialbym sie przejechac NC i porownac czasy.

mszczyrek pisze:(...) ilość wyjazdów na tor jest limitowana nie finansami, a ilością czasu który mogę na nie poświęcić.(...)

No w takiej sytuacji to podejscie masz faktycznie wlasciwe.
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

25 lis 2012, 9:22

mszczyrek mam jedno pytanie: skąd teza, że NC jest szybsze na torze od NB?
Imho masa to po primo, a moc po secundo.
Rules are made to be broken
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

25 lis 2012, 15:20

NB - 0.1296 KM/kg
NC - 0.1445 KM/kg
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

25 lis 2012, 16:29

mszczyrek pisze:NB - 0.1296 KM/kg
NC - 0.1445 KM/kg


Według mnie to 0,1314 i 0,1442 jeśli już iść tak daleko za przecinek :shock:
Imho mniejszy rozstaw osi też nie jest bez wpływu, a kolejna sprawa to config toru...ciasny karting vs np. Monza :kciuk:
Ale można by z ciekawości kiedyś testy zrobić :grraauu:
Rules are made to be broken
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

25 lis 2012, 16:46

Takie testy były już wielokrotnie robione, np. VBH na Angelsey - 1.2s na korzyść NC. Wyniki z naszych pojezdzawek są niemiarodajne, po prostu kierowcy NC oszczędzają swoje samochody :-)
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

25 lis 2012, 17:14

Ale 1,2 na okrążeniu tak? Bo na takim torze to raczej nie na 1 km...
A te NC to trza dać komuś kto lata NB i problem zniknie :cool:
Rules are made to be broken
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

25 lis 2012, 17:40

Tak, 1.2 na okrążeniu. :lol:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

25 lis 2012, 18:18

A jak sie ma stosunek NA/NB? Silniki NA 1,8 130KM generalnie nie trzmymaja mocy wiec zazwyczaj podaja ok 115, A jak to jest w NB/NBFL? NA jest niby troche lzejsza (wlasciwie dlaczego skoro to to samo auto) ale chyba roznica w mocy nadrabia ten problem?

No i zeby nie bylo OT - Na logike NC jest 20lat mlodsza wiec powinna byc z definicji lepsza :]
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

25 lis 2012, 21:38

NA/NB robią czasy na tyle podobne, że w wyścigach startują w tej samej klasie.
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

26 lis 2012, 20:14

Qbatron pisze:Fakt, dzunior opowiadal ze NC w automacie robil lepsze czasy niz Turbo NBFL, ale jakos mi sie w to nie wierzy... musialbym sie przejechac NC i porownac czasy.

Opierałem się na konkretnym przykładzie - swojej byłej NC (niebieskiej) i NBfl 1.6T. Turbas ładował wówczas ~0,4bara więc mocy miał tyle samo co NC. Po stronie NC był fakt że był to wówczas mój daily car - byłem w nią lepiej "wjeżdżony".
Nie lubię się powtarzać, ale napiszę raz jeszcze: IMO na przewagę NC składają się przede wszystkim zdecydowanie skuteczniejsze (ostrzejsze) i bardziej odporne na zmęczenie hamulce, dużo korzystniejsza krzywa momentu obrotowego i niesamowicie skuteczne tylne zawieszenie.
Trzeba przejechać się każdym z aut na tym samym torze i w tych samych warunkach i samodzielnie ocenić, ale dla mnie werdykt jest oczywisty (mając na uwadze seryjne auta).
MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
kulkas
Posty: 253
Rejestracja: 05 sie 2009, 11:30
Lokalizacja: Rabka-Zdrój

27 lis 2012, 8:29

mszczyrek pisze:NB - 0.1296 KM/kg
NC - 0.1445 KM/kg


Ostatnio przy okazji przeglądu wjeżdżałem na wagę i wyszło mi że w mojej nc (ze sztywnym dachem, totalna seria) nacisk na przednią oś to 550 kilo a na tylną 552 kilo (ze mną w środku i połową baku).

Wychodziło by do kupy 1100 kilo (w dowodzie 1095). Nie jestem pewien czy taki pomiar nie jest obciążony jakimś poważnym błędem, bo spodziewałem się sumarycznego wyniku w okolicach 1250 kilo.

W każdym razie jeśli pomiar jest prawidłowy, to obliczenia mszczyrka się zgadzają.
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

27 lis 2012, 13:40

W tym roku na Kielcach z ciekawości patrzyliśmy w dowody na masy NC z miękkim dachem i PRHT - były takie same, więc ta wartość jest czysto umowna i może gdyby się dorwać do homologacji, to było by tam napisane jakiej specyfikacji dokładnie dotyczy.

Edit:
Nie jestem pewny ale z tego co pamiętam, któreś państwo (możliwe, że DE) jako MW rozumie: masę auta+ 75kg kierowcy+ 5kg bagażu+ ileś paliwa.
Maks
Posty: 835
Rejestracja: 06 maja 2010, 9:36
Lokalizacja: Warszawa

27 lis 2012, 14:25

RS pisze:ileś paliwa

50% baku.

Powiem szczerze, że porównanie NA/NB do NC mnie trochę zdziwiło. Faktycznie jest tak mała różnica w wadze między NB i NC? Nie mówimy o tym, co jest w dowodach, bo tam może być wszystko...
Niewiele jest rzeczy niemożliwych dla pilności i wprawy.
Samuel Johnson.
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

27 lis 2012, 15:07

Ciekawe jak wygląda waga dwudziestoletniego NA, ile kg rdza zeżarła;)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

27 lis 2012, 15:37

Moja NA '97 1.6 zatankowana w połowie, z kołem w bagażniku ważyła 1030kg. Trochę się zdziwiłem, że aż tyle.
zajcol
Posty: 872
Rejestracja: 02 wrz 2012, 19:16
Model: Inny
Lokalizacja: Wiocha pod Wawą

27 lis 2012, 19:00

Jak testowali NC w BMI (przy debiucie NC) to na Tsukubie NC robiła czasy lepsze o ponad 1s na okrążeniu od NBFL. Pamiętać trzeba, że oba auta to JDM, więc specyfikacje mogły się trochę różnić od naszych albo amerykańskich.

O! nawet jest na jutiubie: http://www.youtube.com/watch?v=_4Bx42idOd4
- NC 2006 2.0 powershift
- NCFL 2009: viewtopic.php?f=22&t=9850
- NA-t 1993: viewtopic.php?f=22&t=16934
- ND 2015
- ...
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

28 lis 2012, 0:54

Myślę, że w serii NC będzie szybsze. To jednak znacznie nowocześniejsze auto - zupełnie inne, znacznie bardziej zaawansowane zawieszenie, znacznie lepsze seryjne hamulce, itd. Kwestia, czy warto dokładać do przesiadki na NC aż 20 koła żeby kręcić odrobinę lepsze czasy, ale jeżeli ma to być daily driver i podoba Ci się NC to czemu nie.

Maks pisze:Powiem szczerze, że porównanie NA/NB do NC mnie trochę zdziwiło. Faktycznie jest tak mała różnica w wadze między NB i NC? Nie mówimy o tym, co jest w dowodach, bo tam może być wszystko...


Tak - różnica masy między NB/NBfl a NC jest minimalna. NC ma po prostu silnik/zawieszenie z lekkich stopów, itd.
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

28 lis 2012, 18:47

zajcol pisze:Jak testowali NC w BMI (przy debiucie NC) to na Tsukubie NC robiła czasy lepsze o ponad 1s na okrążeniu od NBFL. Pamiętać trzeba, że oba auta to JDM, więc specyfikacje mogły się trochę różnić od naszych albo amerykańskich.


To ten sam odcinek, w którym wszyscy oceniający stwierdzili że NB to samochód ze zdecydowanie większym potencjałem, zarówno w time attacku jak i drifcie :wink:
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

29 lis 2012, 6:05

Jeśli nie zdecyduje się na coś szybszego (a kusi np. Caterham, gdyby tylko nie ta cena...) to będzie okazja się przekonać :-)
ODPOWIEDZ