[połączony] Jakie spalanie w MX-5

jak bardzo paliwozerne sa silniki w waszych miatkach

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Spidi
Posty: 662
Rejestracja: 11 cze 2011, 14:18
Lokalizacja: Białystok

16 sie 2011, 14:34

Dzięki za wyjaśnienie Majkel. Czasem dobrze mądrego posłuchać zamiast powtarzać nie sprawdzone mity... :wink:
SPIDI
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

16 sie 2011, 15:16

majkel_c pisze:
Spidi pisze:Przy jakich obrotach w naszych silnikach następuje "ta zmiana"(mam na myśli NBFL 1.8)?

Zmienna faza dolotowa nie działa "punktowo" na zasadzie przełączenia przy jakiś obrotach. Tak działa zmienna geometria kolektora w 1.8 z NB. Modyfikacja fazy ssącej jest aktywna głównie w zakresie obrotów od mniej więcej 1500 do 5000, z najbardziej agresywnymi zmianami w zakresie 2000-4000 obrotów z jednoczesnym dużym obciążeniem silnika.
Spidi pisze:Teoretycznie więc jeżdżąc na co dzień i nie wykorzystując go na maxa powinien spalać mniej.

W MX-5 największe zyski na zużyciu paliwa wynikają z oszczędnego użycia przepustnicy. Przy minimalnym obciążeniu silnika na trasie i bardzo równej jeździe algorytmy dawkowania paliwa i odpowiedniego wyprzedzenia zapłonu robią głównie robotę. Dysponując jakimś sterowaniem opartym na precyzyjnej sondzie szerokopasmowej można jeszcze spalanie w trasie skutecznie obniżyć...

Po
eM


Wszystko by się zgadzało, ja starałem opisać się organoleptycznie - a u mnie rzeczywiście po przekroczeniu 3k obrotów charakterystyka silnika jest diametralnie inna niż do tej wartości.

Nie mniej nie upieram się przy swojej wersji. Co do oszczędnego użycia przepustnicy podpisuję się obiema ręcami - nawet przy prędkościach pomiędzy 160 a 170 jezeli zdażyło mi się długo jechać równo, spalanie było mniejsze niż przy znacznie mniejszych obciążeniach ale nawet drobnych zmianach obciążenia silnika jak i położenia przepustnicy.
Talking Head
Davey
Posty: 556
Rejestracja: 20 kwie 2010, 16:26
Lokalizacja: Lublin

17 sie 2011, 11:19

Z tym oszczednym uzywaniem przepustnicy to chodzi o to zeby nie dodawac gazu nagle, gwaltownie tylko z wyczuciem i delispokojnie? Czy o co? :oops:
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

17 sie 2011, 13:16

jak już wciśniesz to trzymaj w tym samym położeniu jak najdłużej
Talking Head
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

17 sie 2011, 13:22

mateo pisze:jak już wciśniesz to trzymaj w tym samym położeniu jak najdłużej


Ciekawa teoria - szybko by się licznik zamykał :kciuk:

Generalnie jak każde auto komputer MXa wzbogaca mieszankę przy gwałtowniejszych zmianach położenia przepustnicy dość znacznie, dlatego jazda w okolicach maksymalnego podciśnienia (minimalnie uchylona przepustnica) jest korzystne. Ale nie popadajmy w paranoję - rozpędzanie auta do 80km/h praktycznie bez ciśnięcia gazu na bardzo dużym dystansie też nie będzie wcale takie korzystne.

Z moich obserwacji i doświadczeń powiem tyle - ćwiczyłem przez jakiś czas "ekonomiczną" mapę (wypięta sonda wąskopasmowa, zubażanie mieszanki za pomocą szerokopasmówki do poziomu AFR 15.5, wyeliminowanie wzbogacania przy mocniejszym uchyleniu przepustnicy itd.) i efekt był praktycznie niezauważalny w mieście, więc nie da się osiągnąć tu cudów - wystarzcy nie szaleć.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

17 sie 2011, 15:02

przecie nie napisałem, że musisz wciskać do podłogi, ale tak żeby jechać z odpowiednią prędkością.
Talking Head
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

17 sie 2011, 15:02

mateo pisze:przecie nie napisałem, że musisz wciskać do podłogi, ale tak żeby jechać z odpowiednią prędkością.


przecie żartowałem :kciuk:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

18 sie 2011, 9:33

Moja bierze w tej chwili ok. 10 l na 100 km. Dziennie przejeżdżam najmniej 63 km (do pracy i z powrotem) - połowa na A4 z autostradowymi prędkościami a połowa w mieście, w większości top down :cool: Do tego kapcie 17'' więc to chyba nie najgorszy wynik.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

18 sie 2011, 10:22

Ostatnio sprawdziłem spalanie u siebie - 550km najechane, w tym 100 po Wawce, 100 po Białymstoku i trasa Białystok-Warszawa dwa razy. Fakt, że z w miarę równą prędkością, itd. ale wynikiem byłem miło zaskoczony - 7.6 litra
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

19 sie 2011, 0:03

dzisiaj sprawdzałem, spalanie wyszło 11,15 (miasto)
ale w wyższych partiach obrotów mam niskie AFR więc po wystrojeniu może troche spadnie :mrgreen:
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
prex
Posty: 873
Rejestracja: 21 paź 2009, 18:37
Model: NB
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

20 sie 2011, 12:47

Przy moim nie najwolniejszym stylu jazdy spalanie w cyklu mieszanym wychodzi ok. 9-10l. Ale za to po wczorajszej trasie - 600km (80%trasa, 20% miasto) spalanie wyszło mi na poziomie 6,3l więc całkiem niezły wynik, zwłaszcza na oponach 215 :P
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

20 sie 2011, 23:10

Właśnie wróciłem z mini wczasów nad morzem i po przejechaniu ok. 2000km średnie spalanie na poziomie 8 litrów/100km, przy czym 90% z tego top-down i bez bawienia sie w trzymanie obrotów poniżej 3000 aka emeryt driving :mrgreen:
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2020
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

21 sie 2011, 18:51

27l elpidżi wystarczyło mi na przejechanie mniej więcej 250km do i z Ułęża, prędkością spacerową, właściwą dla kolumny aut, w tym jakieś 20km po Warszawie dzisiaj, wszystko top down.
10,8/100 - wciąż słabo, bardzo słabo.
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

22 sie 2011, 21:26

kolejny pomiar w skrajnie odmiennych warunkach:
- 100km bocznymi drogami z prędkością nieprzekraczającą 90km/h
- trasa Krk-Wwa w dużym ruchu, całość bez dachu, połowa trasy z otwartymi światłami, połowa z zamkniętymi, na fragmentach jednopasmowych (też pewnie połowa całej trasy) prędkości różne ale dużo wyprzedzania z kręceniem silnika do oporu, na dwupasmówkach ok. 160km/h
- reszta, czyli jakieś 80km po wawie w korkach

wynik 8,2l/100km, czyli tylko o litr więcej niż przy jeździe relaksacyjnej

wnioski oczywiste :razz: :twisted: :cool:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

23 sie 2011, 2:15

Kitson pisze:10,8/100 - wciąż słabo, bardzo słabo.

To bardzo dobry wynik, o ile w tych obliczeniach jest jazda po lotnisku :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Marcin30
Posty: 440
Rejestracja: 03 cze 2011, 9:52
Lokalizacja: Białystok

24 sie 2011, 14:09

Po dzisiejszym poprawnym montażu zestawu dolotowego i poprawieniu tego i owego moje auto pali 8,5L w jeździe miejskiej i 10,5L przy ostrym bucie.

Wcześniej - 12,5L w spokojnej jeździe do 3 tys. obrotów.

Me so happy :mrgreen:
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

24 sie 2011, 14:15

Marcin30 pisze: 10,5L przy ostrym bucie.


chyba znamy różne definicje "ostrego buta" :wink:
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Marcin30
Posty: 440
Rejestracja: 03 cze 2011, 9:52
Lokalizacja: Białystok

24 sie 2011, 14:33

Nie będę polemizował :wink:
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

24 sie 2011, 14:51

W ruchu ulicznym trudno spalić więcej.. ;-) mnie wartości wychodzą bardzo podobnie..
Awatar użytkownika
MiC
Posty: 830
Rejestracja: 02 kwie 2010, 14:35
Model: NB
Wersja: najmocniejsze N/A
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

24 sie 2011, 14:54

zazdroszczę :cry:
moja mazda jest zepsuta :sad:
N/A is best!!!
LOUD pipes save lives!!!
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

24 sie 2011, 14:55

zazdroszczę :cry:
moja mazda jest zepsuta :sad:


albo twoja noga :D
Buago
Posty: 218
Rejestracja: 22 maja 2010, 11:52
Lokalizacja: Bielsko-Biała

24 sie 2011, 15:06

Mazda nie wielbłąd i pić musi, prosze nie mówić źle o ślicznotce :mrgreen:
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2020
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

24 sie 2011, 18:15

majkel_c pisze:10,8/100 - wciąż słabo, bardzo słabo.

To bardzo dobry wynik, o ile w tych obliczeniach jest jazda po lotnisku :mrgreen:



Brałbym taki wynik w ciemno, kwicząc ze szczęścia jak młoda foka :mrgreen: Wolę nie wiedzieć, ile wypiła na torze... I ciężko to określić, bo nie tankowałem do pełna i nie znam dokładności wskaźnika. Było 3/4 zbiornika po zatankowaniu 25l, skończyło się tuż pod połową.
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Kołek
Posty: 228
Rejestracja: 28 mar 2011, 14:49
Lokalizacja: Maków / WWA

25 sie 2011, 8:28

U mnie średnie spalanie wyszło 10,8l LPG (700km - trasa do Władka i z powrotem) a przy 'ostrym bucie jak to mówicie' 18l
Awatar użytkownika
Morena
Posty: 1320
Rejestracja: 15 lis 2010, 9:57
Model: NB
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

25 sie 2011, 12:45

Moja Madzia z kolei ostatniego czasu poniżej 10,5l PB95 nie schodzi w cyklu mieszanym :razz:
zaMIATAcz
Awatar użytkownika
Kim Son San
Posty: 2020
Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
Model: ND
Wersja: 200+
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

25 sie 2011, 13:26

Kołek pisze:U mnie średnie spalanie wyszło 10,8l LPG (700km - trasa do Władka i z powrotem) a przy 'ostrym bucie jak to mówicie' 18l


Jak byś cytował wyniki mojego spalania, kropka w kropkę :mrgreen:
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
LubMich
Posty: 720
Rejestracja: 27 wrz 2009, 12:55
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

25 sie 2011, 15:11

Kitson pisze:Wolę nie wiedzieć, ile wypiła na torze... I ciężko to określić, bo nie tankowałem do pełna i nie znam dokładności wskaźnika. Było 3/4 zbiornika po zatankowaniu 25l, skończyło się tuż pod połową.


LubMich pisze:Tak sobie podliczyłem, dzień na Ułężu - spalanie 24,7l/100km ;-)
maniott
Posty: 85
Rejestracja: 27 sie 2011, 1:13
Lokalizacja: Manasterzec - Lesko

29 sie 2011, 21:20

ja posiadam samochodzik zaledwie 3 dni i narazie sie bawię .

Moja mx ma zainstalowany gaz przez poprzedniego właściciela i jeżdżąc tak w okolicach 4 do 5 tys obrotów cały czas prawie po serpentynach wyszło mi coś 11 litrów LPG.

Koles twierdził ze przy spokojnej jeździe 8 weźmie
gadajski
Posty: 9
Rejestracja: 30 sty 2011, 14:46
Lokalizacja: Radom

17 wrz 2011, 13:06

w mojej MX-5 1.6 90km spalanie LPG ok 11 po mieście oponki 195 15`` na trasie niewiele mniej bo ok 10
M30
Posty: 19
Rejestracja: 21 sie 2011, 20:50
Lokalizacja: Warszawa

17 wrz 2011, 22:42

Kapcie 17 + gumy 205

Trasa do 80-90 km/h dach up, klima wyłączona - 6L, włączona klima około 6,5 to samo z top down, ale bez klimy

Miasto - wersja ekonomiczna 10,5 (do 3 tys) wersja szybsza, do 4 tys w mieście i prędkości do 120 km/h 12-13 przy topdown

martwi mnie bardzo mały zasięg, oraz fakt, ze producent podaje pojemność baku 50 litrów podczas, gdy max co mi się udało zatankować to 48 pod samiuśki korek ;/

generalnie po zasięgu widzę bardzo duże rozbieżności, kiedyś mnie to nawet martwiło... max przejechałem ponad 700 km na baku, a min to 320, dużo bym dał, żeby bak miał 60L pojemności ;-)
ODPOWIEDZ