Znikający płyn chłodniczy i nie tylko.

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

11 paź 2016, 11:24

Witam! Przeszukałem ponad 15 stron działu i nie znalazłem odpowiedzi na mój problem.

Jakiś czas temu pisałem o metalicznym odgłosie w silniku na niektórych obrotach. Wspomniałem też o tym ze wymieniałem chłodnice i pompę wody. Wszytko było ok. do czasu...

Wczoraj po nocnej jeździe (ok 10 km po mieście potem 40 autostradą) zauważyłem ze wskazówka temperatury przechyliła sie dosłownie pare stopni w prawo. Zatrzymałem sie i sprawdziłem czy wszystko jest ok. Okazało sie ze zbiorniczek wyrównawczy jest totalnie suchy. Co gorsza pod domem na podjeździe nie zostawała nawet malutka plamka, w środku osłona też sucha. Odrazu pomyślałem ze takim razie pewnie uszczelka pod głowica do wymiany bo skoro nie sączy sie nigdzie to się pewnie spala. Ale z drugiej strony nie ma dosłownie żadnych innych oznak tego ze uszczelkę szlag trafił. Szukając przyczyny przed sekunda zauważyłem, ze okolice węża wchodzącego do kabiny(nagrzewnicy) są dość wilgotne i tłuste. Słodkawy smaczek wskazuje na to, że to płyn chłodniczy. I co teraz? Czy ktoś spotkał się z podobnym problemem? Dodam, że w kabinie wszystko pod fotelami jak i pod dywanikami sucho. ogrzewanie działa jak należy wszystko gra. A mimo tego płyn znika. W chłodnicy widać taflę płynu ale nie jest ona u góry kurka tylko tam niżej.

Do tego pojawił mi sie problem z klekotaniem silnika szczególnie na zimno, oraz z niskim poziomem oleju( znalazłem wilgotną plamkę w okolicy jeden śrubki mocującej pokrywę zaworów) więc pewnie uszczelka pokrywy do wymiany. Dziękuję z góry za pomoc :)
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

11 paź 2016, 11:28

Na węże nagrzewnicy często kapie olej z powodu cieknącego oringu CASa, co uszkadza ich strukturę. U mnie jeden z przewodów nagrzewnicy "sikał" na kolektor wydechowy, więc mokrego śladu w zasadzie też nie było, dopóki nie strzelił do końca i nie wylał sporej ilości płynu, co skończyło się widowiskowym dymkiem. :mrgreen:
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
maciek01
Donator
Donator
Posty: 743
Rejestracja: 10 maja 2014, 8:22
Model: Inny
Wersja: Fiesta ST
Lokalizacja: Gdańsk

11 paź 2016, 11:28

klekotanie jest spowodowane niskim poziomem oleju - możesz poszukać też pod hasłem HLA
#miatarri
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

11 paź 2016, 11:32

maciek01 pisze:klekotanie jest spowodowane niskim poziomem oleju - możesz poszukać też pod hasłem HLA


Oki, dzięki za pomoc zaraz jadę do sklepu po PetroCanade i doleję bo poziom mam poniżej low :(

Co do oringu i "sikania". Czy jest możliwość by w ciągu 3 dni cały zbiorniczek wysechł do sucha przez to sikanie? Jakie sa objawy uszkodzonego oringu cas'a? Chyba przez przypadek wyjdzie na to ze powodem wszystkiego był ten oring :P
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

11 paź 2016, 11:40

Tak, jest możliwe, żeby Ci w ciągu 3 dni zbiorniczek wyrównawczy się opróżnił. Weź jeszcze pod uwagę, że jak coś poleci na blok silnika od strony kolektora to też wyparuje. Nie wiem, na ile rozpoznajesz takie zapachy, ale podejrzewam, że z nawiewu leci Ci zapach płynu chłodzącego (u mnie od rozszczelnienia się do wybuchu węża minęło kilka kilometrów, ale jechał przede mną jakiś gruz, więc byłem święcie przekonany, że to z niego :ryjezesmiechu:). ;)

Objawy uskodzonego oringu CASa to mokry silnik z tyłu, od CASa w dół (w zależności od skali wycieku, mokra potrafi być nawet skrzynia). Niemniej wątpię, aby przez ten oring wypluło Ci olej od maksimum do minimum i jeszcze trochę. Dolej olej i obserwuj jego stan codziennie, bo jazda na poziomie poniżej minimum to prosta droga do przywitania się z panewką.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

11 paź 2016, 11:42

Ah, w NA 1.6 masz jeszcze tzw. cursed water plug. Też potrafi z niego uciekać sporo płynu chłodzącego, po tym jak załatwi go olej wyciekający z CASa.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

11 paź 2016, 14:47

rozgrzej silnik lekko i macaj od tyłu, dowiesz się.
Klekotanie to norma poniżej pewnego poziomu oleju. Dopuszczenie do LOW to słaby wyczyn kolego :roll: ale twoje auto :P

Jak i oring cas tak i tamtą gumeczkę da się wymienić bezproblemowo. Jedynie przy tej gumce ciasno i zaklniesz kilka razy.

Cas: luzujesz od góry chyba dwie 12. potem od tyłu ta co go stabilizuje (nim się kreci by wyprzedzić zapłon lub cofnąć) Obserwujesz to lampą na kole pasowym i podziałką. poszukaj na forum ustawianie zapłonu
Ja bym wykorzystał sytuacje i przestawił na 14 zawsze kilka kunia więcej.
Jak nie bedzie chciał wyjść (nie pamietam czy trzeba) to ściągaj pokrywę zaworów.
Cas ma dwa ząbki które wchodzą w wałek, tylko jedno ustawienie pasuje, jak nie wchodzi to odwróć o 180* ząbki a nie pchaj siłą :)

Miłej zabawy
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 98
Rejestracja: 03 wrz 2013, 11:45
Model: NA
Lokalizacja: WPR

11 paź 2016, 17:34

KarolFnatic pisze:Co do oringu i "sikania". Czy jest możliwość by w ciągu 3 dni cały zbiorniczek wysechł do sucha przez to sikanie?


Tak możliwe. Zagrzej silnik, otwórz maskę, przegazuj pare razy i patrz na weże biegnące do i z nagrzewnicy. U mnie powyżej 4krpm sikało centralnie na kolektor. Na jałowych obrotach nic się nie działo.
Komora piękna sucha :).
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

11 paź 2016, 20:17

Super! Dziękuję wszystkim za informacje. Olej dolany (weszło ponad 0.5l) płyn chłodniczy dolany. Teraz obserwacja. Będę dawal znac!

Edit:
Gdzie moge za dobre pieniądze kupić dobry wąż od chłodnicy(ten dolny) i czym rózni się on od górnego. Poratuje ktoś linkiem?
Zauważyłem ze jest on całkowicie ściśnięty (prawdopodobnie od ciśnienia) i to może powodować inne wycieki bo termostat jest cały czas na maxa otwarty i chłodzi silnik "na styk" tak myślę. Dlatego wskazówka jest odchylona dosłownie te pare stopni od pionu w prawo
Awatar użytkownika
Jan
Posty: 98
Rejestracja: 03 wrz 2013, 11:45
Model: NA
Lokalizacja: WPR

11 paź 2016, 23:21

KarolFnatic pisze:Zauważyłem ze jest on całkowicie ściśnięty (prawdopodobnie od ciśnienia) i to może powodować inne wycieki bo termostat jest cały czas na maxa otwarty i chłodzi silnik "na styk" tak myślę.


Czy przypadkiem nie masz podciśnienia w wężu pomiędzy chłodnica a termostatem ?
Jak otworzysz korek chlodnicy to przypadkiem ten wąż sie nie "odessie" ?
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

13 paź 2016, 11:02

Jan pisze:Czy przypadkiem nie masz podciśnienia w wężu pomiędzy chłodnica a termostatem ?
Jak otworzysz korek chlodnicy to przypadkiem ten wąż sie nie "odessie" ?


Górny waż jest w super kondycji, zgniata mi się ten dolny
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

13 paź 2016, 12:34

KarolFnatic pisze:zgniata mi się ten dolny

Zgniata się najsłabszy, zrób co było sugerowane.
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

15 paź 2016, 15:21

Witam ponownie. Po kilku dniach obserwacji znalazłem winowajce (tak przypuszczam) znikającego płynu. Wąż od nagrzewnicy(ten bliżej silnika) tak jak wspominał Kolega wręcz sikał ale tylko wtedy gdy mocno kręciłem silnik. Zaobserwowałem to dopiero dzis gdy gazowalem go na zimnym silniku. Teraz czeka mnie wymiana tego przewodu. Szukać oryginalu po alledrogo i olx czy kupić nowy zamiennik? Jak sie ten waz profesjonalnie nazywa?
Ostatnio zmieniony 17 paź 2016, 10:47 przez KarolFnatic, łącznie zmieniany 1 raz.
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

15 paź 2016, 16:11

Wąż nagrzewnicy. ;) Zamiennik znajdziesz raczej tylko od IL Motorsport lub jakieś na e-bayu. Tak to zostaje ASO. Polecam Ci wymienić od razu obydwa węże, ja w ASO za obydwa dałem łącznie bodaj 230zł, jeżeli mnie pamięć nie myli. Jeżeli więcej węży masz w kiepskim stanie to możesz rozważyć komplet nowych przewodów IL Motorsport dostępnych w Kmparts za 4XXzł.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
KarolFnatic
Posty: 52
Rejestracja: 12 sie 2016, 21:02
Model: NA
Wersja: 1.6 93r.
Lokalizacja: Wrocław

17 paź 2016, 11:15

Czy ten wężyk

http://allegro.pl/mazda-miata-mx5-nb-98 ... 54391.html

Z NB 1.6 będzie pasił do NA 1.6? I jeśli się nie mylę to o ten chodzi?
ODPOWIEDZ