Szpera

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

15 lut 2010, 23:24

Qbatron pisze:Byla mowa o tym ze torsen spina w zaleznosci od obciazenia, przyczepnosci kol, etc. Czy w zwiazku z tym torsen daje cos w takiej prozaicznej sytuacji jak zakopanie sie w sniegu :)


Pomaga, ale zwykłe LSD radzi sobie w takiej sytuacji lepiej. Torsen jeśli jest małe obciążenie nie spina, albo spina bardzo słabo, a w zwykłym LSD z definicji moment leci na oba koła. Za to dla laika łatwiej się jeździ zimą, bo tył nie odjeżdża na każdym zakręcie.

irakleo pisze:czy spotkaliście się gdziekolwiek z usługami regeneracji Visco?


Nigdy się nie spotkałem z usługami regeneracji VLSD, ale mogę podpowiedzieć, że VLSD jest np. w BMW E30 325iX w tylnym dyfrze i zdaje się w Sierrce 4x4 też - jak poszukasz na forum Sierrafan, albo na jakimś forum BMW to powinieneś znaleźć info
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

16 lut 2010, 10:29

Irakleo, z tego co pisza na Miata.net (troszke ponizej fagmentu ktory przytoczylem wczesniej) VLSD nie da sie zregenerowac, trzeba kupic nowe :neutral:

"The only replacement unit for the early diff that has been used extensively is the competition clutch style LSD available from Mazda Competition or MazdaSpeed. (Cusco and Kaaz also make a replacement clutch style unit but I have heard little about them). UPDATE 8/6/98: I was recently informed that OPM in Cummings GA will convert an open diff to a clutch type LSD for about $600. I have no information on these except that this is the unit some ITA racers are using.

A Torsen type LSD is an upgrade for the early unit but requires replacing the entire diff housings assembly from the later 1994-> generation cars as they are completely different units."
Malinowy Król
Posty: 457
Rejestracja: 23 cze 2008, 19:19
Model: ND
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Koszalin/Poznań

22 mar 2010, 8:47

a jaki olej wlewa się do torsena 1.8 2000 rok ?
Pozdrawiam!

była: NA 1.6 1990, NB 1.8 2000, NC 2.0 2008, NA 1.8 1997, NCfl 2.0 2010.
jest: ND 2.0 2018.
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

22 mar 2010, 11:59

SAE 75W90.
Malinowy Król
Posty: 457
Rejestracja: 23 cze 2008, 19:19
Model: ND
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Koszalin/Poznań

22 mar 2010, 12:16

mszczyrek pisze:SAE 75W90.


dzięki, a to ogólnodostępny czy problemy żeby kupić?
Pozdrawiam!

była: NA 1.6 1990, NB 1.8 2000, NC 2.0 2008, NA 1.8 1997, NCfl 2.0 2010.
jest: ND 2.0 2018.
noveek
Posty: 993
Rejestracja: 09 cze 2009, 9:52
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

22 mar 2010, 13:05

novy pisze:
mszczyrek pisze:SAE 75W90.


dzięki, a to ogólnodostępny czy problemy żeby kupić?


W auchan jest, w realu też, nie wiem jak w tesco :mrgreen: . Nie wspominając o sklepach motoryzacyjnych.
[URL=http://www.mx-5.pl/viewtopic.php?t=2896]Moja Mazda MX-5 NA BRG[/URL]
[URL=http://picasaweb.google.pl/chrisnoveek]Galeria MX-5[/URL]
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

04 cze 2010, 11:54

Perzed zainstalowaniem nowego dyfra w mojej Miacie chcę profilaktycznie wymienić simeringi boczne. W NA są trochę inne uszczelniacze z kołnierzem stalowym i kosztują niebagatelne 18 euro, natomiast w dyfrach z NB sąchyba zwykłe simeringi. Może ktoś wie czy dostępne są w sklepach z uszczelniaczami....a może tylko w ASO gdzie na ogół kosztują dwa razy więcej :?:
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

04 cze 2010, 11:58

jak ja szukałem to tylko w ASO mieli cena 55 PLN/sztuka....
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

04 cze 2010, 12:00

Gdybym znał parametry to poszukałbym w specjalistycznych sklepach....ale musiałbym wydłubać uszczelniacz z dyfra :evil:
Aro
Posty: 1215
Rejestracja: 03 wrz 2009, 15:39
Lokalizacja: Warszawa

04 cze 2010, 12:45

irakleo pisze:Gdybym znał parametry to poszukałbym w specjalistycznych sklepach....ale musiałbym wydłubać uszczelniacz z dyfra :evil:


Nie warto... Ja nie mogłem znaleźć... Może się nie przyłożyłem... :wink: Wkładaj oryginał...
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

06 cze 2010, 22:28

Koszt uszczelniaczy w ASO to 39zł/brutto...już zamówiłem, jeszcze tylko muszę zakupić właściwy olej do dyfra. O dziwo w Miacie od Jaro którą własnoręcznie rozebrałem na drobne, z której pochodzi mój Torsen - nie było po wewnętrznej stronie maski naklejki z zalecanymi parametrami płynów i smarów ( w mojej starszej NA jest coś takiego).
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

09 cze 2010, 12:28

Dyfer w aucie, reszta gratów również.....ale poległem na wkładaniu półosi w dyferencjał. Wielokliny zazębiają się ale później ani drgną i nie mają ochoty wejść głębiej w dyfer.....jest na to jakiś magiczny patent czy po staropolsku "bez młota - nie robota" :?:
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

09 mar 2011, 18:20

Wiem ze sprawdzanie czy dany dyfer ma torsena polega na zagladaniu w otwor po polosi. Ja na bank nie mam torsena ale mam ciekawostke/zagadke - w moim zjetym dyfrze nie ma otworow po polosiach.. Chyba ze cale te puszkowate elementy powinienem zdemontowac zeby zobaczyc te otwory? Jesli tak to jak? Odkecic sie nie da bo to sie cale kreci :)
Załączniki
201103091525.jpg
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

09 mar 2011, 18:23

Te puszkowate elementy to kawałki półosi, powinieneś to wyszarpnąć w całości - nie potrzebnie rozłożyłeś to na dwie części :bang:

Mogą trochę opornie schodzić, jednak dobre szarpnięcie załatwi sprawę :mrgreen:
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

09 mar 2011, 18:25

nie szlo tego wyjac.. ciagnalem ciagnalem i nic, az odkrylem zabezpieczenia w tych puszkach i doszedlem do wniosku ze to jedyny sposob :loser:

Ale dobrze ze da sie to zdjac bo napychac kulki i smar na zalozonym dyfrze to byla by tragedia... :orly:
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

09 mar 2011, 18:34

Qbatron, Ty sam to teraz naprawiasz???? :shock:
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

09 mar 2011, 18:35

Obudowa dyfra się poddała :)
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

09 mar 2011, 18:44

przemasi pisze:Qbatron, Ty sam to teraz naprawiasz???? :shock:


Mam zupelnie inna koncepcje na to jak mocowanie dyfra powinno byc zrobione wiec zaloze zespawany dyfer i bede kombinowal moja opcje na wlasna reke, jednoczesnie konfrontowal ja z opcja mojego tunera. Jak juz powstanie cos co odpowiednio przenosi naprezenia, wpadnie nowa obudowa. Docelowo i tak ma byc torsen torsen wiec upieke dwie pieczenie na jednym ogniu :)
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

09 mar 2011, 18:50

Spaw się podda bardzo szybko, ale to pewnie już wiesz ;)
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

09 mar 2011, 19:17

sa dwie szkoly, jedna mowi o tym ze dobry spaw jest mocniejszy niz spawany material :)

Nie chce wsadzac odrazu nowej obudowy bo jesli ciagle bedzie cos nie tak to szkoda zeby sie druga zlamala...
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

09 mar 2011, 19:24

Qbatron pisze:jedna mowi o tym ze dobry spaw jest mocniejszy niz spawany material

Spaw może i tak, ale naruszona konstrukcja jednobryłowa pęknie :twisted:
Qbatron pisze:Nie chce wsadzac odrazu nowej obudowy bo jesli ciagle bedzie cos nie tak to szkoda zeby sie druga zlamala...

Jak nie zmienisz sposobu montażu, to pęknie...więc nie ma sensu montować, to fakt.
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

09 mar 2011, 19:31

Oczywiscie ze zmienie, ale nie wiadomo czy nowe rozwiazanie sie sprawdzi :)
Nie robmy moze OT w watku o dyfrach...
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

27 mar 2011, 20:28

czyli tak LSD spina wszystko od poczatku a Torsen od pewnego czasu tzn obrotow i przyczepnosci tak ??
Obrazek
Obrazek
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

27 mar 2011, 21:01

LSD - limited slip differential.

Torsen to też LSD, tylko jeden z typów... Przykładem układu ze wstępnym napięciem jest choćby VLSD (wiskotyczne), które było czasem montowane w NA 1.6 (głównie w JP).

Pozdrawiam!
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

27 mar 2011, 21:15

tak tylko VLSD szybko sie sciera :P
Obrazek
Obrazek
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

27 mar 2011, 21:32

Mayk pisze:tak tylko VLSD szybko sie sciera :P


Nie rozumiem, odpowiedziałem Ci po prostu na pytanie - każdy zdaje sobie sprawę, że układ sprzęgłowy się zużywa - więc nie mam pojęcia po co ten post. A tym samym i mój teraz.

majkel_c , mam nadzieje, że tu zerkniesz i wyrzucisz te dwa zbędne posty ;)
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

30 mar 2011, 13:40

Czy dyfer powinien miec luz na poduszkach? U mnie miedzy poduszka a lapa jest spora odleglosc.. poduszka spelnia swoje zadanie dopiero przy wychyleniu dyfra o jakies 30stopni... Druby dokrecone na maxa... czy tam powinno cos na gorze jeszcze byc nad lapa?

Obrazek
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

30 mar 2011, 15:33

Rozbierałem to u mnie niedawno (zmieniałem sanki) i z tego co pamiętam to tak właśnie ma być :mrgreen:
110@???KM
134@???Nm
rebme
Posty: 8
Rejestracja: 01 kwie 2011, 16:25
Lokalizacja: polska

01 kwie 2011, 16:31

witam.
tak, jest to moj pierwszy post, i tak - czytalem forum zanim zadalem pytanie, niestety informacje nie sa jednoznaczne :)
Moje pytanie dotyczy szper montowanych w mx-5.
europejskie NA 1.8 od 1994 (wlacznie) wszystkie maja torsena czy byla to opcja? (nie pytam tutaj o wersje z automatem)
podobne pytanie odnosnie NB - wszystkie 1.8 maja torsena?
Rozumiem ze w NB szpera byly tylko TORSENy, natomiast w NA do 93 sprzeglo wiskotyczne, a od 94 torseny?
pozdrawiam
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

01 kwie 2011, 16:36

ja tam bym się czepiał, że nie było :wink:

1. w europejskich NA 1.8 była to opcja
2. wersje z automatem NA/NB/NC chyba z definicji szpery nie mają (ale tu z kolei ja pewny nie jestem)
3. EDIT wszystkie NB 1.8 mają torsena (źródło: epc by Mayk :mrgreen: )
4. wiskoza była tylko w NA, od 1994 Torsen w dwóch wersjach (wg Mazda Miata Performance Handbook 2 wersja weszła w 1997)
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2011, 17:19 przez artur, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ