13 lis 2007, 1:10
Poruszyliście bardzo trudny temat. Jeśli ktoś chce do tego podejść poważnie, to pozostaje oprzeć się na testach porównawczych (opinie użytkowników nie są miarodajne- kto z nas mógł porównać w tych samych warunkach kilkanaście różnych opon). Odpowiadając na zadane w poprzednich postach pytanie- dla rozmiaru 185/60R14 ADAC przeprowadził w 2006 roku test 14 opon zimowych (plus kilka całorocznych). W podsumowaniu najlepiej wypadły Bridgestone Blizzak LM20 przed Michelinami Alpin A3, Continentalami WinterContact TS800, Pirelli W190 Snowcontrol i Goodyearami Ultra Grip 7. Następne miejsca zajęły Vredestein Snowtrac 2, Uniroyal MS plus 5, Hanckook W440 Icebear, Fulda Kristall Montero 2, Maloya Cresta 220, Semperit WinterGrip, Firestone Winterhawk, Gislaved Eurofrost 3 i na końcu (ale przed wszystkimi całorocznymi) Avon IceTouring.
Oczywiście są to wyniki zsumowane z różnych prób na nawierzchniach suchej, mokrej, zaśnieżonej, oblodzonej, prób głośności, oporów toczenia czy szybkości zużywania sie opon, więc jeśli kogoś interesuje bardziej jak opona się zachowuje na konkretnym rodzaju nawierzchni, a nie np. jak szybko się zużywa lub jaka jest głośna musi dokładniej przeanalizować wyniki tych testów.
Kupując opony do różnych samochodów prześledziłem ostatnio kilka porównań opon o różnych rozmiarach i pozwoliłbym sobie na takie ogólne uwagi. Opona która wygrała w teście opon o jednym rozmiarze wypada czasem słabo w teście (przeprowadzonym w taki sam sposób przez tą samą firmę) w teście opon o innym rozmiarze, więc nie da się uogólnić, że np. Michelin Alpin A3 to najlepsza opona, bo dla niektórych rozmiarów wypadła gorzej. Generalnie słabo w zimówkach wypadają firmy skandynawskie (dziwne), natomiast w ostatnich latach bardzo poprawiły notowania opony Continentala i Bridgestone'a.
Biorąc pod uwagę uśrednione wyniki testów dla kilku rozmiarów i ceny opon w internecie (są na poziomie dobrze wynegocjowanych cen w hurtowniach i dużo niższe od cen oferowanych przez wulkanizatorów) ja wybierałbym coś między Goodyear Ultra Grip 7, Dunlop WinterSport M3 (nowsza D3 jest wyraźnie cichsza od M3, ale najmniejsze produkowane rozmiary to 185/65R15 i 195/60R15 a więc nie ma rozmiaru dla Miaty) lub Continental WinterContact TS. Bridgestony, Micheliny wypadają w testach podobnie a są trochę droższe. Wyraźnie tańsze Fuldy, Klebery, Firestony są w porównaniach zdecydowanie gorsze. Przy swojej cenie dość nieźle wypada też Uniroyal MS Plus. Nie spotkałem natomiast w porównaniach opon Yokohama, a Toyo tylko w jednym teście.
A tak na koniec- jakąkolwiek nową oponę zimową kupicie będzie ona lepsza (na śniegu i lodzie) od tej zdjętej letniej (która do tego jest przeważnie trochę zdarta). Natomiast obalane są już teorie głoszone przez media, że opona letnia jest gorsza w zimie już przy temperaturze + 10 st.C nawet na suchej nawierzchni. Wreszcie ktoś to porównał w zeszłym roku- przeciętna (nie podano jaka) opona letnia przy, o ile dobrze pamiętam +7 st.C na suchej i mokrej nawierzchni wypadła w środku stawki opon zimowych. Ale oczywiście każde hamowanie na śniegu czy lodzie to przedłużenie jazdy o kilka czy kilkanaście metrów.
piotr k.