Modyfikacje/Wymiana Kolektora Wydechowego

Uwagi, doświadczenia, ceny

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

pawel.l
Posty: 51
Rejestracja: 21 mar 2024, 12:13
Model: NC
Lokalizacja: Warszawa

06 cze 2024, 18:34

Według wielu opinii, wymiana kolektora na 4-1 albo 4-2-1 bez kata, to jedna z najtańszych i najlepszych modyfikacji do NC (2.0, 2.5, 1.8?) jako iż oryginalny kolektor z katalizatorem jest dość restrykcyjny. Do tego ponoć zdarzają się awarie gdzie katalizator obraca się w środku, albo nawet rozpada na kawałki i blokuje cały układ, co w skrajnych przypadkach może nawet zniszczyć słupek. Można by również wymienić takie zalety jak lepsze wkręcanie się na obroty, oczywiście lepsza krzywa mocy, jak i nawet lepszy dźwięk.

Mimo to jest kilka kwestii o których zbyt wiele osób nie mówi, np. to co zrobić z drugą sondą?

Sonda Lambda - mam wrażenie że widziałem sporo kolektorów które miały tylko otwór na jedną sondę, do tego pozostaje też pytanie czy oryginalne kable mają odpowiednią długość?

Check Engine - w przypadku jeśli zamontujemy taki kolektor bez drugiej sondy, albo po prostu wkręcimy ją bez katalizatora, najprawdopodobniej pojawi się błąd i silnik raczej nie będzie działał optymalnie. Jakie są sposoby na usunięcie tego błędu? Poza jakimiś "januszexami" typu opornik, wyjęcie kontrolki :mrgreen: :bang: czy dawaniem jakiś tulejek :roll: rozumiem że najlepszym i sensowniejszym sposobem jest po prostu remap i hamownia?

Katalizator - wiadomo jak to bywa na przeglądach, raz sprawdzą raz nie, aczkolwiek moim zdaniem dobrze że stacje kontroli, po mału zaczynają przykładać do tego większą wagę, więc jak to jest w przypadku wycięcia tego katalizatora? Niektórzy mówią że nie warto montować nawet jakiegoś customowego, z większym przepływem bo i tak one też się potrafią szybko popsuć i przyblokować cały układ. Często stosuje się również strumiennice ale to raczej żeby nieco wyciszyć układ. Widziałem na stronie BBR'a że oni już oferują w swoim pakiecie Super 180 taki kolektor z customowym katem https://bbrgti.com/products/bbr-super-180 więc może jednak da radę to zrobić jakoś sensownie, tak żeby przechodziło przegląd.

Remap - nawiązując do wcześniejszego punktu, jako iż mamy inną przepustowość wydechu, raczej warto zrobi remap. Jak to wygląda w praktyce? Widziałem że np. BBR już dodaje gotowe mapy do swoich zestawów typu Plug & Play, ale z drugiej strony każde auto może pracować nieco inaczej. Pojawiały się też komentarze że niektórzy robią to w "domowych" warunkach, ściąganymi ze stanów gotowymi ECU z takim programem.

Środkowy tłumik/ katalizator - według niektórych źródeł bodajże w NC2/NC3 jest też drugi katalizator w środkowym wydechu i to jest kolejna część wydechu która ogranicza dość znacznie przepustowość, a ostatni tłumik podobno nie robi większej różnicy jako niż nie jest zbyt restrykcyjny.

Osłona Termiczna - oryginalny kolektor na sobie osłonę termiczną, jednak większość customowych kolektorów jej nie ma. Jak to w wygląda w przypadku montażu innego kolektora? Czy można zostawić oryginalną osłonę? A może warto dodać jakaś osłonę termiczną, np. bandaż termiczny. Ostatnio znajomy pokazywał przypadek gdzie customowy kolektor doprowadził do nagrzania i uszkodzenia alternatora. Nie wspominając o oddawaniu ciepła do komory silnika.

Ceny - ostatni i najważniejszy punkt :twisted: czyli koszty. Często mówi się że wymiana kolektora i usunięcie kata to jest najprostsza i najtańsza modyfikacja do tych silników, jak widać jednak ze względu na wyżej wymienione kwestie raczej nie specjalnie. Do tego ceny sensowych kolektorów oscylują w okolicach 3 tyś zł, do tego warto doliczyć jakiś remap, hamowanie, itp. co daje nam lekko 5 tyś. Dowiadywałem się wstępnie ile by kosztowała taka operacja łącznie z remapem, robocizną i hamownią, więc taka impreza to są koszty conajmniej około 10 tyś zł jeśli chcemy to zlecić jakiemuś renomowanemu warsztatowi w Polsce. Zaznaczam że są to kwoty które ja osobiście dostałem, więc może znacie jakieś tańsze alternatywy. ;)

4-2-1 vs 4-1 - jako jeszcze jeden punkt można by dodać debatę na temat 4-2-1 a 4-1, większość dostępnych kolektorów to 4-1 ale zdarzają się też podejścia do innego przeprowadzenia spalin. Jak to wypływa ogólnie na krzywą mocy, jakieś doświadczenia w tym temacie?

Zapraszam do debaty i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, sam zastanawiam się bardzo mocno nad taką inwestycją w moim NC'ku mimo iż ma już na liczniku ponad 200 tys przebiegu, ale silnik to wciąż zdrowe 2.0 które nie pali o dziwo oleju. Mimo to zastanawiam się czy przy kosztach ponad 10k za kolektor, nie lepiej po prostu pomyśleć o swapie na 2.5?

Temat kolektora pośrednio był już poruszany wiele razy na forum, jednak nie mogłem znaleźć jakiegoś dedykowanego tematu - dlatego ten wątek ;)
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 369
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

06 cze 2024, 19:11

Katalizator: W każdym NC są dwa katalizatory, internet mówi, ze usunięcie tego wbudowanego w kolektor wydechowy wciąż umożliwia przejście przeglądów w UK, gdy testowane są spaliny.

Remap: zawsze jest niezbędny przy wymianie kolektora na customowy jak rownież po usunięciu jednego katalizatora. Szkoda chyba energii nawet na dyskutowanie zasadności remapa.

Check engine: można ten błąd na stałe usunąć na etapie remapa po usunięciu jednej sondy lambda. To standardowa procedura.

Sonda lambda: u mnie faktycznie trzeba było przedłużyć kable do sondy. NC to w miarę leciwa konstrukcja, wiec przedłużanie nie generuje dodatkowych kodów błędów.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

07 cze 2024, 0:00

daje sie podlaczyc pierwsza sonde lambda bez przedluzania przewodow. Trzeba rozplesc wiazke i puscic przewody do sondy inna droga niz oryginal, oslaniajac je od ciepla. Wtedy kabli wystarcza.

ekonomiczne opcje strojenia tez istnieja, np. RomDrop. Jezdzi juz "troche" aut na tym.

o oslonie termicznej albo ceramice na kolektorze faktycznie warto pomyslec

swap na 2.5 to nie to samo co wymiana kolektora. Fajna rzecz ale drooozej to jednak wychodzi. A kolektor do tego i tak warto dolozyc, szkoda dusic silnik

10 tys za caloksztalt wymiany kolektora to sporo, to sie da podzielic przez 3 :D
pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Awatar użytkownika
Gieras
Donator
Donator
Posty: 369
Rejestracja: 29 sie 2020, 16:00
Model: NC
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Mazowieckie

07 cze 2024, 9:42

Alex pisze:
07 cze 2024, 0:00

swap na 2.5 to nie to samo co wymiana kolektora. Fajna rzecz ale drooozej to jednak wychodzi. A kolektor do tego i tak warto dolozyc, szkoda dusic silnik

10 tys za caloksztalt wymiany kolektora to sporo, to sie da podzielic przez 3 :D
Jak przymierzałem sie do swapa na 2.5 w zeszłym roku to całość operacji wraz z silnikiem wychodziła miedzy 16-18 tys z remapem na ecuteku i przełożeniem jednego z wałków z 2.0. Do tego ryzyko związane ze stanem technicznym „nowego” silnika 2.5, który stanowil duża czesc tych kosztów i to właśnie ten powód zdecydował, ze odpuściłem temat.

Brożyn wycenił mi wymianę kolektora w 2.0 wraz z remapem na 6 tys. (Wliczając oczywiście kolektor), wiec faktycznie 10 tys to wydaje sie zdecydowanie za drogo.
Awatar użytkownika
kociol
Donator
Donator
Posty: 1010
Rejestracja: 06 maja 2008, 14:49
Model: NC FL2
Wersja: Sport Recaro
Lokalizacja: Krakow

07 cze 2024, 20:31

Nie znam się, to się wypowiem 😉
OEM kolektor to nie tylko katalizator, ale i zmniejszenie przekroju runnerów przy wejściu do pychy katalizatora.
Jeśli chodzi o sondy, to przedmówcy już chyba wyczerpali temat.
Jeśli chodzi o strojenie, to jest trochę opcji - ECUTek, niedługo Versatune, czy też ROMdrop. Tutaj chyba najistotniejsze jest na czym komu zależy - wiele map, revmatching, czy po prostu najlepszą możliwa mapa.
Kolektorów jest trochę, każdy robi trochę inaczej.
Z doświadczenia 4-2-1 fajnie podbija moment obrotowy w średnim zakresie obrotów - nawet bez remapu, ale górą będzie się zatykał, i tutaj teoretycznie lepszy będzie 4-1.
Wrzucam wykres seria vs. 4-2-1 (bez zmian w ECU).
Załączniki
IMG_20221122_120456.jpg
IMG_20221122_120456.jpg (226.87 KiB) Przejrzano 3093 razy
MAD fabworx specjalne części dla Twojej Miaty https://www.instagram.com/mad_fabworx/ Life is too short to drive a boring car.
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 274
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

07 cze 2024, 20:49

Temat sondy załatwia przedłużka, nawet widziałem gdzieś gotowe, do niektórych kolektorów (tych droższych oczywiście ;) ) są w zestawach
Check engine wyprogramowuje sie razem z remapem, a jeśli modyfikacja ma dać coś innego, niż zmianę dźwięku, to i tak remap jest obowiązkowy - bez remapa to taki trochę zmarnowany potencjał.
Jak pisze Gieras wyżej - każde NC ma (lub miało) katalizator w środkowej sekcji tłumika - u mnie niestety jest to już jakiś zamiennik z allegro (cały midpipe z katem za chyba 960 zł) a mimo to bez problemu przechodzę BT z pomiarem spalin
Osłona termiczna - jak się przyjrzysz to są nawet dwie, jedna na samym kolektorze, druga - przykręcana do podłużnicy - masa osób jeździ mając tylko tą na podłużnicy, choć jak pisałeś alternator może tego nie lubić. Najprostsza opcja i bardzo DIY friendly to bandaż, choć wg wielu podnosi on ryzyko pożaru pod maską... Ja osobiście swój kolektor wsadziłem w izolację z maty ceramicznej w eleganckim płaszczyku z nierdzewki - skuteczne do tego stopnia, że zauważalnie podniosła mi się temperatura dalszych sekcji wydechu, bo ciepło nie ma gdzie uciekać xD
Co do cen, na forum jest gdzieś temat zakupów kolektorów u Andy'ego, z tego co kojarzę wychodzi poniżej 2k za kolektor, do tego strojenie na RomDropie - jak pisał wyzej Alex - w okolicach 3k chyba da się w podstawowej wersji wyrobić
Awatar użytkownika
waran
Donator
Donator
Posty: 811
Rejestracja: 04 lut 2017, 10:47
Model: ND
Wersja: Polift
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2024, 21:34

Mam kolektor od Brożyna, strojenie na ecuteku, robiłem to ponad 2 lata temu i kosztowało to wtedy połowę tego co teraz :)
Ubi bene, ibi patria
Awatar użytkownika
waran
Donator
Donator
Posty: 811
Rejestracja: 04 lut 2017, 10:47
Model: ND
Wersja: Polift
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2024, 21:39

Wykres
Załączniki
Resized_IMG-20210413-WA0000.jpeg
Resized_IMG-20210413-WA0000.jpeg (197.28 KiB) Przejrzano 3082 razy
Ubi bene, ibi patria
Awatar użytkownika
monkahead
Donator
Donator
Posty: 1423
Rejestracja: 31 gru 2019, 8:56
Model: Inny
Lokalizacja: Sosnowiec

08 cze 2024, 15:55

waran pisze:Mam kolektor od Brożyna, strojenie na ecuteku, robiłem to ponad 2 lata temu i kosztowało to wtedy połowę tego co teraz :)
Nie wiem skąd się bierze te 6k PLN. Kolektor 2000zł, licencja Ecutek 1300zł, wymiana kolektora w zwykłym warsztacie to pewnie z 500zł, strojenie zakładam że max 800zł + bak paliwa za 300zł. Wychodzi poniżej 5k PLN, natomiast kolektor można sobie wymienić samemu, jak ktoś ma gdzie i wie jak to zrobić.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1065
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

10 cze 2024, 16:15

Co do katalizatora to się wypowiem.

Mój setup:
- silnik 2.5
- dolot z airboxem simota
- kolektor 4-1 od Five'a (bez kata)
- środkowa sekcja wydechu z katalizatorem 200cpsi na samym końcu wydechu
- wydech końcowy Cobalt
- strojone ecutekiem przed wymianą środkowej sekcji wydechu

Na przeglądzie sam z ciekawości poprosiłem o pomiar emisji spalin, od odpalenia na stację zrobiłem 3km. Normy przekroczone trzykrotnie. Następnie zrobiłem 10km deptając i z nagrzanym wydechem wróciłem na ponowny pomiar - emisji spalin praktycznie brak ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

10 cze 2024, 17:37

Im dalej kat od silnika tym trudniej go dogrzac. Katy na końcu stosuje się w motorsporcie. Do zastosowań cywilnych ma sens izolacja kolektora. Przyspieszy to trochę dogrzewanie istniejącego kata, w oryginale w okolicy skrzyni.

Oczywiście jest to takie trochę udawanie że jesteśmy eko. Jakbyśmy byli to bysmy kata z kolektora nie usuwali albo wymienili na kolektor z katem - bo są o takie. Inna kwestią czy dają przyrosty względem serii. Ale np. w USA się takich sporo montuje bo w niektórych stanach z inspekcją spalin nie ma lekko.

powered by RomDrop :-D

pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Awatar użytkownika
niezalogowany
Posty: 274
Rejestracja: 17 lut 2021, 20:40
Model: NC
Wersja: szybki ponton
Lokalizacja: Wrocław

10 cze 2024, 21:07

@luki_92_92 masz może fotkę tego twojego midpipe'a z katem na końcu? brzmi to jak fajna opcja
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1895
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

11 cze 2024, 6:36

Alex pisze:
10 cze 2024, 17:37
Im dalej kat od silnika tym trudniej go dogrzac. Katy na końcu stosuje się w motorsporcie. Do zastosowań cywilnych ma sens izolacja kolektora. Przyspieszy to trochę dogrzewanie istniejącego kata, w oryginale w okolicy skrzyni.

Oczywiście jest to takie trochę udawanie że jesteśmy eko. Jakbyśmy byli to bysmy kata z kolektora nie usuwali albo wymienili na kolektor z katem - bo są o takie. Inna kwestią czy dają przyrosty względem serii. Ale np. w USA się takich sporo montuje bo w niektórych stanach z inspekcją spalin nie ma lekko.

powered by RomDrop :-D
Sporo tych testów z kolektorami za nami, sporo jeszcze przed nami. Testowaliśmy 4-1 shorty Andy’ego vs nasz lontube ze sportowym katem 200 cpsi. Bardzo podobne wyniki. Dlaczego z katem? Z doświadczenia wiem że po dekacie w pewnym momencie przyjdzie do nas smród spalin. Nikt mi nie powie że wąchanie tego jest sexy. Kat w kolektorze to kat w kolektorze. Jak nam się wydech rozszczelni to nadal jest kat w koleltorze. Ceny kolektorów z czegoś wynikają. Przerabiamy aktualnie temat. Można kupić kolektor za 2k ale można i za 9k. Co kto woli. Na pewno wpływ na to mają następujące rzeczy:
- grubość ścianki
- długość kolektora vel ilość spoin
- czy kolektor jest z katem czy bez
- czy posiada mocowanie do bloku silnika
- czy jest wypolerowany
- jakie generuje przyrosty

Ja wiem jedno, zawsze będę miał kata na pokładzie. Metalowy 200cpsi wbrew pozorom nie zabiera tak dużo mocy.

A teraz szybkie dwa przykłady:

Silnik testowy ND1
Kolektory testowe:
- Andy 4-1 shorty catless
- japoński 4-1 catted longtube do aut z kierą po prawej
- nasz prototyp 4-1 catted 200cpsi longtube kompatybilny z wersjami LHD/RHD
- domyślny shorty catless 4-1 , to na czym auto przyjechało
IMG_8306.jpeg
IMG_8306.jpeg (374.43 KiB) Przejrzano 2976 razy
IMG_6605.jpeg
IMG_6605.jpeg (524.88 KiB) Przejrzano 2976 razy
No i na koniec to na czym przyjechało auto (celowo nie zamieszczam jakiej marki tam był kolektor), niemniej był to kolektor shorty catless 4-1
IMG_8307.jpeg
IMG_8307.jpeg (358.12 KiB) Przejrzano 2976 razy
Wszyscy wiedzą jaką jakość robi Andy, osobiście montuję jego kolektory. Dla porównania wrzucam jak wyglądał „japoniec” i jak wygląda nasz prototyp.


IMG_6402.jpeg
IMG_6402.jpeg (3.71 MiB) Przejrzano 2976 razy
Japończyk od lewej.

Jak widać ten katalizator nie jest taki straszny jak go malują. Oczywiście kosztuje - trzeba wysolić niemal 2k - ale brak smrodu kompensuje ten mankament.

Zwróćcie uwagę to na czym przyjechał samochód vs prototyp z katem 178.9 vs 184.9
Zwróćcie uwagę jak wygląda dół krzywej w obu przypadkach.

Takiego metalowego 200 celi bym nie demonizował.
Awatar użytkownika
luki_92_92
Donator
Donator
Posty: 1065
Rejestracja: 27 wrz 2014, 23:09
Model: NC
Wersja: PRHT '08 2.5
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

13 cze 2024, 7:49

niezalogowany pisze:
10 cze 2024, 21:07
@luki_92_92 masz może fotkę tego twojego midpipe'a z katem na końcu? brzmi to jak fajna opcja
Tak to wyglądało, ale nie podam ci żadnej firmy bo kupiłem to od kogoś z forum. Obecnie jest jeszcze wspawany tłumik środkowy RM Motors, bo było za głośno na daily.
Załączniki
IMG_9559.jpeg
IMG_9559.jpeg (709.44 KiB) Przejrzano 2930 razy
Obrazek
dziubek
Donator
Donator
Posty: 125
Rejestracja: 26 lis 2014, 17:56
Model: NC FL
Wersja: Karai
Lokalizacja: Warszawa

26 sty 2025, 21:11

Czy ktoś może podać jakieś źródło kolektora z katem?
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3821
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

27 sty 2025, 7:50

Wpisz w google Mx5 MK3 Header with catalisator. Tylko tyle i aż tyle...
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
lepa81
Posty: 12
Rejestracja: 22 sty 2024, 13:52
Model: NC
Wersja: Sport
Lokalizacja: Krakow

24 lut 2025, 21:01

Ja skonczylem w zeszlym roku temat to sie podziele. NC 2.0 przed liftem.

Caly wydech, czyli kolektor (z katem), srodek (ze sportowym katem) oraz koncowka wydechu, wszystko od BBR. Wiec nie bylo tu skladania i rzezbienia, caly set wszedl. Wzrost mocy z 152km (troche koni ucieklo prze te 16 lat) do 175km po mapie z Disitune. Czy caly przyrost mocy wskoczyl po modach tego nie wiem na 100% bo wymienilem swiece oraz zrobilem regeneracje wtryskow profilaktycznie przed strojeniem. Niby Brytole pokazuja 29km za ten set, ale to na papierze pewnie, a chlopaki w Piasecznie mocno sie pochylili.
Na pewno Miata zrobila sie bardziej zrywna i ciagnie do przodu. Ale za najwiekszy plus, ktory stwierdzilem to...dzwiek. Brzmi jak dla mnie idealnie, dosc basowo i fajnie ryczy, przy czym tez nie za glosno i da sie jechac w dluzsza trase.
Minus na pewno cena, bo za wszystko wyszlo...ile wyszlo... Nie pisze bo jeszcze zona przeczyta ;)
Kuba112
Posty: 13
Rejestracja: 02 lut 2024, 12:16
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Białystok

24 kwie 2025, 8:46

Panowie jaki wydech końcowy polecacie przy kolektorze weldmana? fajnie cenowo prezenuje się muffler do nc, może ktoś miał z nim styczność i się wypowie?
ODPOWIEDZ