Koniec benzyny E5 - co lać do NA
Moderator: Moderatorzy
- michalkow
- Posty: 107
- Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
- Model: NA
- Wersja: 1.6 1997
- Lokalizacja: Ćmielów
W mediach coraz więcej informacji o tym, że od 2024 r. nie będzie już benzyny 95 E5. https://spidersweb.pl/autoblog/od-noweg ... amiast-e5/
Nie jestem pewny, czy zniknie ona od razu, czy będzie jakiś okres przejściowy. Tak czy inaczej wychodzi na to, że do NA i NB trzeba będzie lać 98. Jestem laikiem, dlatego zapytam - czy silniki w naszych Mazdach są przystosowane do tego paliwa?
Nie jestem pewny, czy zniknie ona od razu, czy będzie jakiś okres przejściowy. Tak czy inaczej wychodzi na to, że do NA i NB trzeba będzie lać 98. Jestem laikiem, dlatego zapytam - czy silniki w naszych Mazdach są przystosowane do tego paliwa?
-
- Donator
- Posty: 200
- Rejestracja: 08 cze 2020, 22:26
- Model: NC
- Wersja: Sport 2.0
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Jak masz silnik zestrojony na 95 to wlanie 98 nie powinno mieć żadnego wpływu po za portfelem - problem jest w drugą stronę (wlewanie 95 do silnika zrobionego pod 98). 95/98 oznacza tylko jak bardzo paliwo jest odporne na samoczynny zapłon związany z kompresją. Nisko oktanowe paliwo będzie się np. odpalało w połowie cyklu tłoka (wyolbrzymiam), a nie na samej górze, więc będzie hamowało cały pojazd i może uszkodzić silnik. Wysoko oktanowe paliwo można bardziej "zgnieść", przy odpowiednim strojeniu można trochę więcej koni wyciągnąć z tego. Jak nie masz strojenia, to nic się nie zmieni, więcej zapłacisz za nic.
- Alex
- Donator
- Posty: 4741
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
NA - imho - nie ma jakis szczegolnie newralgicznych elementow ktorym E10 mogloby zaszkodzic. Wiec ja bym jezdzil obserwowal
pozdrawiam
Alex
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop
182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Alex

były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop


A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
-
- Donator
- Posty: 414
- Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
- Model: NB
- Wersja: Magic
- Lokalizacja: Łańcut
- Kontakt:
Mnie bardziej martwi Podatek od aut spalinowych. Nadchodzi nowa opłata.
https://wiadomosci.wp.pl/podatek-od-aut ... 587064352a
Ma być wprowadzona w PL do końca 2024 r. Oczywiście są to przepisy UE.
https://wiadomosci.wp.pl/podatek-od-aut ... 587064352a
Ma być wprowadzona w PL do końca 2024 r. Oczywiście są to przepisy UE.
Zdrówko!
- michalkow
- Posty: 107
- Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
- Model: NA
- Wersja: 1.6 1997
- Lokalizacja: Ćmielów
Warto posłuchać Motodoradcy https://www.youtube.com/watch?v=KI9wSWE ... Bkb3JhZGNhkazik_kazik pisze: ↑31 paź 2023, 9:21Mnie bardziej martwi Podatek od aut spalinowych. Nadchodzi nowa opłata.
https://wiadomosci.wp.pl/podatek-od-aut ... 587064352a
Ma być wprowadzona w PL do końca 2024 r. Oczywiście są to przepisy UE.
Ogólnie podatek zapewne będzie (w 2024 r. od rejestracji, w 2026 r. corocznie od posiadania), ale określenie jego wysokości nie zależy już od UE tylko od państwa członkowskiego. Nie jest prawdopodobne, by taki podatek był wyliczany wg krążącego w sieci projektu ustawy z 2006 r.
-
- Donator
- Posty: 414
- Rejestracja: 19 sie 2010, 10:12
- Model: NB
- Wersja: Magic
- Lokalizacja: Łańcut
- Kontakt:
Tutaj można sprawdzić jaką normę Euro algorytm przyznał waszemu autu. Po podaniu danych małym fontem na dole strony jest informacja o tym, ze normę wyznaczył algorytm.
https://historiapojazdu.gov.pl/
https://historiapojazdu.gov.pl/
Zdrówko!
- czarobest
- Posty: 166
- Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
- Model: NB FL
- Wersja: Icon 1.8
- Lokalizacja: Łódź
Z ciekawostek, bo sprawdzałem jakiś czas temu moja NBFL 1.8 z 2005 dostała tam Euro 4kazik_kazik pisze: ↑01 lis 2023, 16:08Tutaj można sprawdzić jaką normę Euro algorytm przyznał waszemu autu. Po podaniu danych małym fontem na dole strony jest informacja o tym, ze normę wyznaczył algorytm.
https://historiapojazdu.gov.pl/

Ale sprawdźcie sobie auta, bo wiem że trafia się niektórym zaniżone, typu Euro 2 zamiast 3...
- Verteru
- Posty: 311
- Rejestracja: 27 sie 2010, 19:48
- Model: NA
- Wersja: 1.6
- Lokalizacja: Warszawa/Sosnowiec
- Kontakt:
Według tej strony z UK (gdzie to przerabiali) NA i NB nie są przystosowane do nowego paliwa i powinno się lać czystszą pb98 lub dawać specjalne dodatki.
https://check-vehicle-compatibility-e10 ... nufacturer
https://check-vehicle-compatibility-e10 ... nufacturer
Pewnie nic nie wybuchnie, ale jakaś lista części, które warto wymienić zanim auto się podleje benzyną i dokona samospalenia, albo lista zamienników gotowych na E10 mogła by powstać? Chyba po to ludzie się na forach udzielają? 

- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2223
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Zadziwia mnie zawsze, że takim problemem jest tych 16 zł więcej za 98 na baku w stosunku do 95.
Ale może dlatego, że mało jeżdżę.
Ale może dlatego, że mało jeżdżę.
- michalkow
- Posty: 107
- Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
- Model: NA
- Wersja: 1.6 1997
- Lokalizacja: Ćmielów
Ja nie o kosztach, a o przystosowaniu auta do 98. Jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie - czy warto zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu pod paliwo 98?
Btw warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=ghBNep_crUo
Btw warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=ghBNep_crUo
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2223
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Nie słyszałem, żeby do 98 trzeba było przygotowywać samochód, dlaczego?
- czarobest
- Posty: 166
- Rejestracja: 13 mar 2022, 17:34
- Model: NB FL
- Wersja: Icon 1.8
- Lokalizacja: Łódź
To zależy, jak masz serię i zamierzasz się przerzucić w 100% na 98 to po wystrojeniu na takim paliwie możesz zyskać parę koni, tylko nie wiem czy ktoś stroi NA/NB na seryjnych sterownikach, a montować innego kompa tylko po to, to już moim zdaniem trochę zabawa nie warta świeczki w przypadku braku planów na inne mody. Choć są te karty programujące, albo regulowane koła sygnałowe - ale tu nie jestem w temacie, więc się nie wypowiem.michalkow pisze: ↑12 gru 2023, 8:01Ja nie o kosztach, a o przystosowaniu auta do 98. Jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie - czy warto zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu pod paliwo 98?
Btw warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=ghBNep_crUo
Na moim przykładzie wiem, że nawet na samym 95 przesunięciem zapłonu i regulacją dawki możesz zyskać nieco (bo stroję 1.8 VVT, robiąc to pierwszy raz w życiu i bez dostępu do hamowni). Dokładniej jak na razie mam skok z 142Nm -> 161Nm i 133KM -> 140KM (mierzone na hamowni), teraz powinno być jeszcze więcej mocy, bo mam jeszcze agresywniejszy zapłon, ale kolejny pomiar dopiero za jakiś czas.
Stroję jednak na 95, bo nie jeżdżę nią tylko na torze i zwyczajnie szkoda mi przepłacać za paliwo dla paru koni, a różnica w cenie jest jednak spora i dla mnie nie warta niewielkiego w sumie zysku w osiągach

- Alex
- Donator
- Posty: 4741
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
O ile pamiętam paliwo 98 ma wyższa liczbę oktanowa ale niższa wartość opałową niż 95. Tak więc korekta zapłonu to niekoniecznie wzrosty ale może być to zmniejszenie lub likwidacja strat mocy i zuzycia paliwa.
W NA sprawa jest prosta - przestawiamy CAS o parę stopni i załatwione.
W NB/NBfl prostym rozwiązaniem jest regulowany trigger.
Oczywiście regulacja statycznego kata zapłonu to uproszczenie i nieoptymalne rozwiązanie - ale lepsze niż żadne.
Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
W NA sprawa jest prosta - przestawiamy CAS o parę stopni i załatwione.
W NB/NBfl prostym rozwiązaniem jest regulowany trigger.
Oczywiście regulacja statycznego kata zapłonu to uproszczenie i nieoptymalne rozwiązanie - ale lepsze niż żadne.
Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
pozdrawiam
Alex
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop
182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Alex

były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop


A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl