
MX5 2020 i następne
Moderator: Moderatorzy
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2212
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Dokładnie, a ND2.5 można mieć ze skórą nappa na fotelu za 159 k zł. Szkoda, że nie w fajniejszym kolorze. ND znów stała się względnie tania, jak w 2019. Szkoda, że większości z nas nie przytrafiła się podwyżka dochodów dorównająca inflacji.
Popłynąłeś

Jako inwestor giełdowy zastanawiam się, jaki model biznesowy mają te firmy motoryzacyjne na kolejne lata? Ilość aut elektrycznych nie wzrośnie tak szybko do ilości aut spalinowych. Jaka jest marża na aucie elektrycznym? Nie wiem. Natomiast ceny rzędu 244k za Civic Type-R są chore nawet dla Amerykanów, wystarczy zobaczyć z 2-3 testy tego auta na amerykańskich portalach.
Uważam że ceny nowych aut dobiły do sufitu i więcej niż 140k zł za kompakta typu Focus z silnikiem 1.0 nikt normalnie zarabiający nie da, chyba że dosłownie będzie musiał kupić nowy samochód. Widać zastój, obserwuję kilka ogłoszeń. Nowe Megne RS, start od 200k zł są już po 180k zł, co dalej jest drogo, mając z tyłu głowy, że w 2019 to samo auto było po 140k zł. Widać że schodzi Toyota, głównie hybrydy (tydzień temu odkupiłem samochód od osoby przesiadającej się na hybrydę Toyoty) oraz "tanie" Dacie, bo to wciąż jest jedno z tańszych nowych aut, pomimo chorej ceny typu 90-100k za wersję "Prestige" lub podobną.
Co przyniesie 2023, tego nawet giełdowi analityce nie wiedzą, bo ostatnie 2 lata pokazały, że świat przestał być przewidywalny. Santander już wprowadza program "skąd masz forsę" w swoich wpłatomatach, także podobno do 2030 będziemy już hulać na cyfrowym pieniądzu, nie koniecznie na bitcoin ale z cyfrowym nadzorem, kto, ile i gdzie wydaje.
Uważam że ceny nowych aut dobiły do sufitu i więcej niż 140k zł za kompakta typu Focus z silnikiem 1.0 nikt normalnie zarabiający nie da, chyba że dosłownie będzie musiał kupić nowy samochód. Widać zastój, obserwuję kilka ogłoszeń. Nowe Megne RS, start od 200k zł są już po 180k zł, co dalej jest drogo, mając z tyłu głowy, że w 2019 to samo auto było po 140k zł. Widać że schodzi Toyota, głównie hybrydy (tydzień temu odkupiłem samochód od osoby przesiadającej się na hybrydę Toyoty) oraz "tanie" Dacie, bo to wciąż jest jedno z tańszych nowych aut, pomimo chorej ceny typu 90-100k za wersję "Prestige" lub podobną.
Co przyniesie 2023, tego nawet giełdowi analityce nie wiedzą, bo ostatnie 2 lata pokazały, że świat przestał być przewidywalny. Santander już wprowadza program "skąd masz forsę" w swoich wpłatomatach, także podobno do 2030 będziemy już hulać na cyfrowym pieniądzu, nie koniecznie na bitcoin ale z cyfrowym nadzorem, kto, ile i gdzie wydaje.
Mam kontakt do insiderów z MANa. Mówili, że cała planowana na '23 produkcja jest już zakontraktowana. Martwią się jedynie o to czy nie braknie surowców albo komponentów do produkcji i cele nie zostaną zrealizowane.
I to mnie trochę zaskakuje, bo w mojej ocenie segment komercyjny powinien odczuwać zastój znacznie wcześniej niż detaliczny.
I to mnie trochę zaskakuje, bo w mojej ocenie segment komercyjny powinien odczuwać zastój znacznie wcześniej niż detaliczny.
- pistenbully
- Donator
- Posty: 2190
- Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
- Model: NB
- Wersja: 10th Anniversary
- Lokalizacja: Gdańsk
Zdaje się, że dzięki e-commerce branża transportowa w naszej części świata wciąż rozwija się i rozwija, w szczególności nasi krajanie ponadprzeciętnie często na tle sąsiadów się w to bawią. A tutaj sprzęt jakim jest pojazd, np. marki MAN, pracuje, pracuje i pracuje i dlatego wymienia się go na nowy, bo się zużył, ewentualnie kwestie administracyjne jak myto/norma euro itd. motywują do wymiany. Pewnie, ze przez Covid mogło zafalować tempo wymiany floty, część konfiguracji, jak np. autotransportery z powodu zapaści na rynku aut osobowych straciła zlecenia i została sprzedana (albo poszła pod chłodnie), ale jednak bieżąco się te floty odświeża.latar pisze: ↑21 gru 2022, 18:58Mam kontakt do insiderów z MANa. Mówili, że cała planowana na '23 produkcja jest już zakontraktowana. Martwią się jedynie o to czy nie braknie surowców albo komponentów do produkcji i cele nie zostaną zrealizowane.
I to mnie trochę zaskakuje, bo w mojej ocenie segment komercyjny powinien odczuwać zastój znacznie wcześniej niż detaliczny.
Klient indywidualny, czy flotowy na osobówki, z jednej strony dzięki home office stracił pęd do wymiany wozów, z drugiej zawsze łatwiej żyć z choinką kontrolek w osobówce, bo ryzyko wtopy przy kontroli jest nieskończenie razy mniejsze niż w transporcie rzeczy, który golony jest przez ITD.
-
- Posty: 705
- Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
- Model: ND
- Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
- Lokalizacja: Pszczyna
Trochę mnie ostatnio wkurza moje daily, ale jak sprawdziłem ceny Yarisa w hybrydzie to mi przeszło 
P.S a ceny MX-5 na nowy rok wyglądają całkiem wporzadku w odniesieniu do cen z tego roku.
P.S2 w mojej branży przewidują, że pierwszy kwartał 2023 może być ciężki, ale potem wszystko powinno wrócić do normy... Pożyjemy, zobaczymy...

P.S a ceny MX-5 na nowy rok wyglądają całkiem wporzadku w odniesieniu do cen z tego roku.
P.S2 w mojej branży przewidują, że pierwszy kwartał 2023 może być ciężki, ale potem wszystko powinno wrócić do normy... Pożyjemy, zobaczymy...
- Scyzor
- Donator
- Posty: 946
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Amen.
Cała tajemnica. Nie ma się co oszukiwać. Lepiej to już było. Dobre czasy skończyły się definitywnie i boom na konsumpcję wyraźnie hamuje. Hamować będzie jeszcze przez niekrótki czas. Ci, którzy planowali zakup samochodu, mieszkania, ba! nawet głupich telefonów - dwa razy się zastanawiają zanim wydadzą kasę. Stąd mniejszy popyt, a w konsekwencji niższe ceny na rynku wtórnym - a za chwilę również na pierwotnym. I inflacja niewiele tu zmieni, bo zarówno prywaciarze jak i dealerzy będą chcieli sprzedać.
Kryzys, który bezsprzecznie się zbliża, paradoksalnie jest okazją do nabycia perełek. Jak ktoś ma jakieś zaskórniaki na realizację marzeń - może właśnie otwierają się nowe możliwości?

- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1661
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)
Trochę tak, trochę nie.Scyzor pisze: ↑22 gru 2022, 8:57Amen.
Cała tajemnica. Nie ma się co oszukiwać. Lepiej to już było. Dobre czasy skończyły się definitywnie i boom na konsumpcję wyraźnie hamuje. Hamować będzie jeszcze przez niekrótki czas. Ci, którzy planowali zakup samochodu, mieszkania, ba! nawet głupich telefonów - dwa razy się zastanawiają zanim wydadzą kasę. Stąd mniejszy popyt, a w konsekwencji niższe ceny na rynku wtórnym - a za chwilę również na pierwotnym. I inflacja niewiele tu zmieni, bo zarówno prywaciarze jak i dealerzy będą chcieli sprzedać.
Kryzys, który bezsprzecznie się zbliża, paradoksalnie jest okazją do nabycia perełek. Jak ktoś ma jakieś zaskórniaki na realizację marzeń - może właśnie otwierają się nowe możliwości?![]()
Zastanawialiśmy się w którymś momencie czy nie wymienić daily. I z jednej strony, stwierdziliśmy, że cena jest trochę zbyt z kosmosu. Chociaż patrząc uczciwie, mniej-więcej względem ceny zakupu zindeksowała się o inflację, ale wyskoczyła już w rejony mentalnie nieakceptowalne dla nas. Ale z drugiej strony - my jesteśmy wybredni i nie chcielibyśmy "z placu", tylko konkretną konfigurację. I nagle się okazuje, że tak dobrze, to nie ma. Po pierwsze - oczekiwanie ponad pół roku. Po drugie, o ile wcześniej była dużo większa możliwość dopasowania poszczególnych komponentów, teraz jest dużo bardziej popakietowane, co jest dość irytujące. I po trzecie, pewne opcje, wcześniej dostępne od samego "dołu", występują teraz wyłącznie w wyższych wersjach silnikowych.
Zatem - przynajmniej w moim przypadku - nie liczę na perełki.
Ja trochę inaczej odbieram definicję "perełki". To mogą być używane, fajne furki, w fajnej kasie, bo ktoś będzie musiał je spieniężyć.
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka
- Scyzor
- Donator
- Posty: 946
- Rejestracja: 06 mar 2018, 12:33
- Model: NB FL
- Wersja: Memories II
- Lokalizacja: SC
Zdecydowanie miałem na myśli perełki w definicji o której wspomniał @monkaheadTerminatorPi pisze: ↑22 gru 2022, 9:17Zatem - przynajmniej w moim przypadku - nie liczę na perełki.

Z nówkami jeszcze przez chwilę będzie różnie, bo echa braków półprzewodników tak szybko nie przeminą.
CBDC - innej drogi nie ma, ale to już wiemy.monkahead pisze: ↑21 gru 2022, 18:00Co przyniesie 2023, tego nawet giełdowi analityce nie wiedzą, bo ostatnie 2 lata pokazały, że świat przestał być przewidywalny. Santander już wprowadza program "skąd masz forsę" w swoich wpłatomatach, także podobno do 2030 będziemy już hulać na cyfrowym pieniądzu, nie koniecznie na bitcoin ale z cyfrowym nadzorem, kto, ile i gdzie wydaje.
Z ciekawostek, Unia pracuje mocno nad system "nadzoru podróży". Tzn na lotnisku, dworcu i gdziekolwiek będziesz miał bramki ze skanerem twarzy. Do tego kazda nowa osoba na ziemi europejskiej -w domyśle taka, która np wpadła na wizytę w PL przez granicę z Białorusią- ma dostać fotkę na dzień dobry.
Dzień dobry Chiny

Z samochodowego punktu widzenia, ostatnio słyszałem pytanie: czy wszystko musi być przetwarzane w ramach "komputera" pojedynczego samochodu? Czy możemy wyjść z danymi jakichkolwiek usług do chmury?".
Tego tylko brakuje

Może mamy tu kogoś z automotivu żeby pofantazjować?
Musisz przestać się starać. Nie próbuj być lepszym, nie próbuj być szybszym. Jedź dla czystej przyjemności. Jedź tak wolno, jak ci się podoba, i rób co chcesz, byle tylko dobrze się bawić 

- Sun
- Donator
- Posty: 334
- Rejestracja: 03 maja 2020, 13:55
- Model: ND
- Wersja: Skyenergy
- Lokalizacja: Gliwice
W jakim kontekście padło to pytanie?mysiauek pisze: ↑22 gru 2022, 21:29Z samochodowego punktu widzenia, ostatnio słyszałem pytanie: czy wszystko musi być przetwarzane w ramach "komputera" pojedynczego samochodu? Czy możemy wyjść z danymi jakichkolwiek usług do chmury?".monkahead pisze: ↑21 gru 2022, 18:00Co przyniesie 2023, tego nawet giełdowi analityce nie wiedzą, bo ostatnie 2 lata pokazały, że świat przestał być przewidywalny. Santander już wprowadza program "skąd masz forsę" w swoich wpłatomatach, także podobno do 2030 będziemy już hulać na cyfrowym pieniądzu, nie koniecznie na bitcoin ale z cyfrowym nadzorem, kto, ile i gdzie wydaje.
Tego tylko brakuje![]()
Może mamy tu kogoś z automotivu żeby pofantazjować?
- Alex
- Donator
- Posty: 4740
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Ktoś chciałby byśmy tak myśleli ale to nie znaczy że jest to prawdamysiauek pisze:CBDC - innej drogi nie ma, ale to już wiemy.

przy użyciu Tapatalka
pozdrawiam
Alex
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop
182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Alex

były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop


A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Nie ma w tym żadnego fantazjowania. Algorytmy ADAS będą dzielić się danymi i wiedzą pomiędzy pojazdami V2V (vehicle-to-vehicle), rozpoznawalnością ze stworzoną sceną V2X (vehicle-2-infrastructure) a do tego jeszcze systemy backendowe i "wierze kontrolne".mysiauek pisze: ↑22 gru 2022, 21:29Z samochodowego punktu widzenia, ostatnio słyszałem pytanie: czy wszystko musi być przetwarzane w ramach "komputera" pojedynczego samochodu? Czy możemy wyjść z danymi jakichkolwiek usług do chmury?".
Tego tylko brakuje![]()
Może mamy tu kogoś z automotivu żeby pofantazjować?
Uwaga: 5G w natarciu! Wyciągać foliowe czapeczki

Zasadniczo Level 4 autonomiczności wymusza takie działania. Inaczej właściwie się nie da. Samodzielne działanie pojazdu jest przewidywane tylko w pewnych okolicznościach, jako rozwiązanie o ograniczonej funkcjonalności, taki fallback.
To z resztą już się dzieje. TravelPilot od VAGa wysyła dane lokalizacyjne (dosyć dokładny ślad) do chmury. Jak się zbierze wystarczająca ilość danych to utrzymanie w pasie będzie wspomagane tymi danymi, również na drogach bez wymalowanych linii.
Ciekawostka: Większość rozwiązań do systemów ADAS opiera się na przepotęrznych GPU od Nvidii. Grzeje się to to niemiłosiernie a żeby utrzymać temperatury w ryzach podłączane jest pod układ wodnego chłodzenia pojazdu

A czy pojazdy wysyłają dane do chmury? W ciul! Znam jedną flotę 300.000 komercyjnych pojazdów, w której każdy wóz wysyła średnio ~400MB danych miesięcznie.
400MB miesięcznie na samochod? Hmmm wydaje mi się, że to nie jest super dużo. Wiadomo multiplikujemy potem razy ilość pojazdów. Ale to i tak nie jest kosmiczna ilość - porównuje do danych z sieci handlowej.latar pisze: ↑23 gru 2022, 12:37Nie ma w tym żadnego fantazjowania. Algorytmy ADAS będą dzielić się danymi i wiedzą pomiędzy pojazdami V2V (vehicle-to-vehicle), rozpoznawalnością ze stworzoną sceną V2X (vehicle-2-infrastructure) a do tego jeszcze systemy backendowe i "wierze kontrolne".mysiauek pisze: ↑22 gru 2022, 21:29Z samochodowego punktu widzenia, ostatnio słyszałem pytanie: czy wszystko musi być przetwarzane w ramach "komputera" pojedynczego samochodu? Czy możemy wyjść z danymi jakichkolwiek usług do chmury?".
Tego tylko brakuje![]()
Może mamy tu kogoś z automotivu żeby pofantazjować?
Uwaga: 5G w natarciu! Wyciągać foliowe czapeczki![]()
Zasadniczo Level 4 autonomiczności wymusza takie działania. Inaczej właściwie się nie da. Samodzielne działanie pojazdu jest przewidywane tylko w pewnych okolicznościach, jako rozwiązanie o ograniczonej funkcjonalności, taki fallback.
To z resztą już się dzieje. TravelPilot od VAGa wysyła dane lokalizacyjne (dosyć dokładny ślad) do chmury. Jak się zbierze wystarczająca ilość danych to utrzymanie w pasie będzie wspomagane tymi danymi, również na drogach bez wymalowanych linii.
Ciekawostka: Większość rozwiązań do systemów ADAS opiera się na przepotęrznych GPU od Nvidii. Grzeje się to to niemiłosiernie a żeby utrzymać temperatury w ryzach podłączane jest pod układ wodnego chłodzenia pojazdu![]()
A czy pojazdy wysyłają dane do chmury? W ciul! Znam jedną flotę 300.000 komercyjnych pojazdów, w której każdy wóz wysyła średnio ~400MB danych miesięcznie.
Mkge sie mylic, bo tylko z rozmowy na spotkaniu słyszałem, ze 5G do Level4 może nie wystarczyć.
Tym bardziej, że zaraz kiosk Ruchu będzie wysyłał dane do Orlenu na bieżąco

Anyway, pytanie co możemy wydzielić poza pojazd a co musimy w nim zostawić. Co musimy wysylac w czasie rzeczywistym a co mozemy zbierac i wysylac gdy np samochod stoi zaparkowany. Nanosekundy kontra sekundy. Mega ciekawe technologicznie ale finalnie nieciekawie dla petrolheadów. Prosta sprawa, nie będzie możliwości przypałowac pod marketem. Każdy z każdym będzie gadał i zniknięcie jednego to szybciutko alarm. Tu jest tyle mozliwosci inwigilacji ale tez planowania zachowań ludzi...
Raport mniejszosci nie jest juz taką odległa sprawą.
Folii na głowę duuużo folii potrzeba !!

Przy okazji taka ciekawostka dla właścicieli nowszych Mersedesów:
https://www.testbirds.com/en/crowd/mercedes-benz/
Musisz przestać się starać. Nie próbuj być lepszym, nie próbuj być szybszym. Jedź dla czystej przyjemności. Jedź tak wolno, jak ci się podoba, i rób co chcesz, byle tylko dobrze się bawić 

- Alex
- Donator
- Posty: 4740
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Nigdy nie ma tak żeby było tylko jedno rozwiązanie.
XXwiek był poligonem doświadczalnym dla różnych "wielkich" idei, większość skończyła marnie fundując dużej ilości ludzi masę cierpienia. CBDC jest imho kolejnym pomysłem tego typu, by ktoś miał nad ludźmi jeszcze więcej kontroli i by bogaci byli jeszcze bogatsi a biedni jeszcze bardziej zbiednieli. Niedoczekanie.
przy użyciu Tapatalka
pozdrawiam
Alex
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop
182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Alex

były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop


A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
- the.monte.christo
- Donator
- Posty: 324
- Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
- Lokalizacja: Warszawa/Lublin
Przede wszystkim jeśli nie ma problemu, to nie trzeba go rozwiązywać. Pewne środowiska nie mogą usiedzieć na tyłku, tak ich mrowi żeby ten problem stworzyć.
Nie ma i nigdy nie było żadnego problemu z pieniądzem jaki znamy.
Ludziom którym bliska jest wolność powinno dać do myślenia jak wiele osób wypowiadało się, że po 2 latach nielegalnego terroru potrzeba jest "nowa normalność" i "nowa ekonomia". Nie chwalili się tylko komu one miałyby być potrzebne.
Najbardziej niebezpieczna jest wiara ludzi w to, że rząd działa dla ich dobra. Jest to przekonanie tragiczne, a w XX wieku bardzo wiele istnień wygasło właśnie z tego tytułu.
Socialism kills.
Te dwa słowa powinny być dla każdego inteligentnego człowieka drogowskazem. Nie, żadna odnoga tej czerwonej zarazy nie "w końcu zadziała".
W temacie który został poruszony, to nie można pozwolić na ograniczenia korzystania z gotówki oraz propozycje jej likwidacji. Koniec kropka. Szara strefa jest jedynym działającym mechanizmem oporu obywatelskiego wobec opresji. Nigdy nie może zniknąć, bo wraz z nią zniknie resztka ludzkiej wolności.
Wesołych Świąt.
I proponuję zakończyć off-topic, bo mocno zboczyliśmy z tematu.
- the.monte.christo
- Donator
- Posty: 324
- Rejestracja: 14 mar 2019, 9:14
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8L USDM/1.6L EU
- Lokalizacja: Warszawa/Lublin
Bzdura. Dzięki kapitalizmowi jeździsz Mazdą MX-5, która została wyprodukowana masowo, trafiła do sprzedaży w niskiej cenie, dzięki czemu było na nią stać mnóstwo ludzi. Dzięki socjalizmowi miliony ludzi zamiast pieniędzy na Mazdę dostali dziurę w potylicy lub równo podzieloną biedę.
the.monte.christo pisze: ↑24 gru 2022, 21:32Bzdura. Dzięki kapitalizmowi jeździsz Mazdą MX-5, która została wyprodukowana masowo, trafiła do sprzedaży w niskiej cenie, dzięki czemu było na nią stać mnóstwo ludzi. Dzięki socjalizmowi miliony ludzi zamiast pieniędzy na Mazdę dostali dziurę w potylicy lub równo podzieloną biedę.

- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Tak jak daleki jestem od wychwalania socjalizmu lub komunizmu, tak samo trudno mi nie myśleć o tym, że „dzięki” kapitalizmowi mnie może stać na jakiś poziom życia, a gdzieś indziej ktoś ora w nieludzkich warunkach produkując te łatwo dla mnie dostępne dobra. Świat nie jest czarno-biały, „niska cena” to pojęcie względne, „mnóstwo ludzi” tym bardziejthe.monte.christo pisze:Bzdura. Dzięki kapitalizmowi jeździsz Mazdą MX-5, która została wyprodukowana masowo, trafiła do sprzedaży w niskiej cenie, dzięki czemu było na nią stać mnóstwo ludzi. Dzięki socjalizmowi miliony ludzi zamiast pieniędzy na Mazdę dostali dziurę w potylicy lub równo podzieloną biedę.

"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
- waran
- Donator
- Posty: 811
- Rejestracja: 04 lut 2017, 10:47
- Model: ND
- Wersja: Polift
- Lokalizacja: Warszawa
Yhy, na pewno biedni robotnicy, zasuwający gdzieś na plantacjach np w Brazylii za głodowe pensje podziela Twój zachwyt na kapitalizmem...the.monte.christo pisze: ↑24 gru 2022, 21:32Bzdura. Dzięki kapitalizmowi jeździsz Mazdą MX-5, która została wyprodukowana masowo, trafiła do sprzedaży w niskiej cenie, dzięki czemu było na nią stać mnóstwo ludzi. Dzięki socjalizmowi miliony ludzi zamiast pieniędzy na Mazdę dostali dziurę w potylicy lub równo podzieloną biedę.
Ubi bene, ibi patria
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2212
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
A mnie cieszy, że tak wiele osób dostrzega, że Zachód jest jak wierchuszka KC PZPR, a reszta świata, jak głodujący robotnicy. I nazywanie tego świetnym systemem, kapitalizmem, jest nie na miejscu. To znaczy nazwa pasuje, tylko chyba nikt nie rozumie, że kapitał się akumuluje i prowadzi do monopolu i wyzysku. Póki co jeszcze państwa mają siłę trochę z wielkimi firmami walczyć, ale odnoszę wrażenie, że następuje ostateczna próba sił, słynne Musk kontra kobiety w ciąży. Te w UE jakąś ochronę mają, Te w USA oczywiście nie.
Co mnie obecnie boli, to że okienko dla klasy średniej i do klasy średniej, się zamyka. Te drożejące samochody to dość jaskrawy tego przykład. Czy nadmierna konsumpcja Zachodu była do utrzymania w nieskończoność? Nie. Ale wciąż mi żal, że ten pociąg dobrobytu odjeżdża. Firmy o tym wiedzą, podaż samochodów dla Kowalskich i Smithów maleje, za to rośnie ultra drogich suvów, dla mnożacych kapitał itd.
Np. w mojej branży samolotów mamy klientów na więcej niż jesteśmy w stanie wyprodukować, czyli kryzysu o którym wszędzie się czyta, nie widać. Co nie zmienia faktu, że pewnie zostanie wywołany przez różne dziwne manewry rządów, jak polski Nowy Ład, tylko bardziej globalnie.
Co mnie obecnie boli, to że okienko dla klasy średniej i do klasy średniej, się zamyka. Te drożejące samochody to dość jaskrawy tego przykład. Czy nadmierna konsumpcja Zachodu była do utrzymania w nieskończoność? Nie. Ale wciąż mi żal, że ten pociąg dobrobytu odjeżdża. Firmy o tym wiedzą, podaż samochodów dla Kowalskich i Smithów maleje, za to rośnie ultra drogich suvów, dla mnożacych kapitał itd.
Np. w mojej branży samolotów mamy klientów na więcej niż jesteśmy w stanie wyprodukować, czyli kryzysu o którym wszędzie się czyta, nie widać. Co nie zmienia faktu, że pewnie zostanie wywołany przez różne dziwne manewry rządów, jak polski Nowy Ład, tylko bardziej globalnie.
- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1661
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)
Ech, strasznie mieszacie. Kapitalizm jako ustrój gospodarczy oparty na prywatnej własności srodków produkcji ma się nijak do socjalizmu. Można mieć zarówno kapitalizm, jak i socjalizm w gospodarce. Do tego komunizm jako utopijna idea, a totalitaryzm, który niekoniecznie musi być związany z komunizmem. (Nie, nie twierdzę, że "teraz się uda", tylko po prostu dla uczciwości naukowej zauważam różnicę). Ja wiem, że przez czterdzieści lat mieliśmy te złe kraje kapitalistyczne, którym przeciwstawiany był nasz dobry socjalizm (który miał z nim, zwłaszcza w schyłkowej fazie, niewiele wspólnego), po czym wielu osobom wajcha przestawiła się w przeciwną stronę, ale - na wszystkich nordyckich i słowiańskich bogów - 89 rok był ponad 30 lat temu.
Do tego mamy różne ustroje, które wymykają się prostemu podziałowi - oczywistym przykładem są tu Chiny.
Do tego mamy różne ustroje, które wymykają się prostemu podziałowi - oczywistym przykładem są tu Chiny.
- michalkow
- Posty: 107
- Rejestracja: 25 kwie 2019, 21:18
- Model: NA
- Wersja: 1.6 1997
- Lokalizacja: Ćmielów
Ciekawe, co w 2024? Kolejny lift, czy już NE?
https://spidersweb.pl/autoblog/mazda-mo ... 23-zmiany/
https://spidersweb.pl/autoblog/mazda-mo ... 23-zmiany/
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2212
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Ciekawy tekst, dzięki! Ale też te japońskie korpo są skostniałe. GR86 wycofują, bo nie może czytać znaków i nie da się tego zrobić w tak niskim samochodzie (a ND2 czyta od 4 lat). Teraz mx5 kasują, bo nie udało się przerobić radia DAB na DAB+. Na pewno.