MX5 2020 i następne
Moderator: Moderatorzy
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Mi tez sie nie podaly na poczatku i to bardzo. A teraz uwazam za piekne. To typowy design, ktory z czasem zyskuje.
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Są takie mody, na technicznym forum nd nawet ktoś to założył i wstawił animowanego gifa, albo linka do filmu z działaniem tego.
Mi dobrze jak jest.
Mi dobrze jak jest.
Ejjj no co Ty... Bo taki trend z tym pasem ledowym jest w innych markach to i w mx5 ma byc tak samo??? To nie ledowa choineczka... Te auto jest pod wieloma wzgledami inne niz wszystkie, wiec nie ma co tego zmieniac
Przy okazji czy ktos porownywal siedzenia w ND2 2019 I 2021??? bo wydaje mi sie ze w 2021 skora I siedzenie jest mieksze I wygodniejsze...
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
Tylne światła w ND optycznie zwężają doopkę. Tzn. ona chyba w zamyśle od początku miała być wąska, sądząc po kształcie tylnych nadkoli i niewielkiej szerokości bagażnika, ale kształt lamp i obrócenie ich węższą stroną na zewnątrz w moim odczuciu ten efekt jeszcze bardziej wzmacniają.
Dążę do tego, że chcąc zmienić lampy, musieliby też chyba pokombinować z resztą tyłu, abo nowa koncepcja była spójna.
Dążę do tego, że chcąc zmienić lampy, musieliby też chyba pokombinować z resztą tyłu, abo nowa koncepcja była spójna.
MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT

Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Dobra, w końcu doceniam lifting na 2022, ND nie będzie się tak przechylać, jak dotąd. Jeśli dobrze rozumiem będzie można połączyć komfortowe zawieszenie seryjne, z ograniczeniem przechyłów co najmniej jak na bilsteinie. Szczerze mi to imponuje. System jest na zdjęciu w galerii
https://autogaleria.pl/mazda-mx-5-2022-lifting
https://autogaleria.pl/mazda-mx-5-2022-lifting
Albo wymienili staby a reszta z tym ich nowym systemem to juz marketingowa sieczka.

Fajnie, że niewiele zmieniają.
W niemieckich po zakupie premium rok później czułem się jakby ktoś mnie oszukał. Nowy model, nowe wyposażenie etc.
Pierwszy raz mam samochód, który nie goni mnie do sprzedaży. Tym bardziej w tych czasach gdy ceny będą rosnąć, a samochodów będzie brakować.
W niemieckich po zakupie premium rok później czułem się jakby ktoś mnie oszukał. Nowy model, nowe wyposażenie etc.
Pierwszy raz mam samochód, który nie goni mnie do sprzedaży. Tym bardziej w tych czasach gdy ceny będą rosnąć, a samochodów będzie brakować.
- mike_d
- Donator
- Posty: 1226
- Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Karai
- Lokalizacja: Poznań
Zależy - punkty mocowania stabów w ND ze stockowym zawieszeniem potrafią pękać przy grubszych stabach (przy obniżonych zawieszenie pracuje inaczej i nie są przenoszone aż tak duże siły - problem dotyczy tylko kóz). Gram strategy...

Rozwiązano to customowymi "sway bar mounting brackets" - https://mossmiata.com/sway-bar-mount-br ... ports-pair
Mazda raczej jest tego świadoma, nie sądzę żeby po fuckupie ze skrzyniami chcieli się na kolejną minę pakować, tym bardziej w stockowym aucie
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Kilka postow wyzej wrzucilem link do autogalerii, jest tam ten system nawet jakos rozrysowany, ale grafika jest opisana po japonsku. Ale jak uzyjesz google lens to Ci smartphone przetlumaczy.
Mnie to tez zaintrygowalo.


Dla mnie to roznica jak pomiedzy wersja kompletnie seryjna, a na zawieszeniu Bilstein. Tylko zapewne bez obciecia komfortu (przynajmniej na grafice amortyzator jest czarny, a nie zolty).
To i tak za wiele dla torowcow, ale np dla mnie na Bilsteinach przechyl w zakrecie jest juz calkowicie akceptowalny (a na standardowych amorach takim nie byl mimo, ze wczesniej jezdzilem hydro-citroenem).
Połączyłem tematy. KyRy
Mnie to tez zaintrygowalo.


Dla mnie to roznica jak pomiedzy wersja kompletnie seryjna, a na zawieszeniu Bilstein. Tylko zapewne bez obciecia komfortu (przynajmniej na grafice amortyzator jest czarny, a nie zolty).
To i tak za wiele dla torowcow, ale np dla mnie na Bilsteinach przechyl w zakrecie jest juz calkowicie akceptowalny (a na standardowych amorach takim nie byl mimo, ze wczesniej jezdzilem hydro-citroenem).
Połączyłem tematy. KyRy
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Hehehe, sam sobie przetlumaczylem uzywajac Google Lens no i wiele te grafiki nie wyjasniaja 
Po lewej przy strzalce jest "Moc zapobiegajava podnoszeniu", przy kole "Sila hamowania"
Ponizej po lewej "Z KPC" po prawej nie przetlumaczyl, ale domyslam sie, ze bez KPC
Cos mi mowi, ze to moze byc tylko bardziej czule ESP, ktore nie pozwoli mocno deptac w zakrecie. Gdyby to bylo cos bardziej wyrafinowanego, to raczej by to pokazali lepiej, niz hamowanie kola w zakrecie, by zmniejszyc przechyl.

Po lewej przy strzalce jest "Moc zapobiegajava podnoszeniu", przy kole "Sila hamowania"
Ponizej po lewej "Z KPC" po prawej nie przetlumaczyl, ale domyslam sie, ze bez KPC

Cos mi mowi, ze to moze byc tylko bardziej czule ESP, ktore nie pozwoli mocno deptac w zakrecie. Gdyby to bylo cos bardziej wyrafinowanego, to raczej by to pokazali lepiej, niz hamowanie kola w zakrecie, by zmniejszyc przechyl.
- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1661
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)
Nie do końca rozumiem co to ma mieć wspólnego z przechyłem samochodu. Owszem, są w samochodach różnego rodzaju systemy "wspomagające zakręty" (choćby torque-vectoring), ale jak dla mnie, prostego inżyniera od komputerów trochę niezrozumiałe jest jak dohamowanie wewnętrznego koła, które może co najwyżej zaproponować nam zacieśnienie zakrętu, ma zwiększyć sztywność zawieszenia, albo zmniejszyć bezwładność budy.
Nie żebym się czepiał samego systemu z założenia, bo - jak pisałem - może pomagać w pokonywaniu zakrętów, ale zastanawiam się jak od strony fizycznej ma to działać, bo mi się ni huhu siły nie zgadzają. OK, dohamowanie tylnego wewnętrznego koła może spowodować "transfer masy" (nie cierpię tego określenia) na przód, ale dlaczego niby do wewnętrznej?
Nie żebym się czepiał samego systemu z założenia, bo - jak pisałem - może pomagać w pokonywaniu zakrętów, ale zastanawiam się jak od strony fizycznej ma to działać, bo mi się ni huhu siły nie zgadzają. OK, dohamowanie tylnego wewnętrznego koła może spowodować "transfer masy" (nie cierpię tego określenia) na przód, ale dlaczego niby do wewnętrznej?
- Alex
- Donator
- Posty: 4740
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
Dla mnie ten system to jakieś bicie piany przez speców od marketingu
Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka
pozdrawiam
Alex
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop
182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Alex

były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop


A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Tu trochę ten KPC wyjaśniony.
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... e-control/
Choć mowa o ND to można użyć analogi morskiej. Przy jakiejkolwiek zmianie wektorów sił bocznych łódź zaczyna kołyskować (przechylać się na boki). Podobnie KPC poprzez przyhamowanie wewnętrznego koła zmieni rozkład sił i na moment zaburzy stabilny układ powodując przechył do wewnątrz (dążenie do wypoziomowania).
Takie triki stosuje się w robotyce i sterowaniu gdy steruje się niewpełni sztywnym ramieniem. Tam robi się to dla wszystkich osi wpływając i na kołysanie i na kiwanie i nawet myszkowanie.
Twardy stab to to nigdy nie będzie ale z drugiej strony...jakiś to kompromis a parę linijek kodu to mała cena. Z drugiej strony bardzo jestem ciekaw efektu i tego o ile zwiększy się prędkość jazdy po okręgu. Rewolucji jednak się nie spodziewam.
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... e-control/
Choć mowa o ND to można użyć analogi morskiej. Przy jakiejkolwiek zmianie wektorów sił bocznych łódź zaczyna kołyskować (przechylać się na boki). Podobnie KPC poprzez przyhamowanie wewnętrznego koła zmieni rozkład sił i na moment zaburzy stabilny układ powodując przechył do wewnątrz (dążenie do wypoziomowania).
Takie triki stosuje się w robotyce i sterowaniu gdy steruje się niewpełni sztywnym ramieniem. Tam robi się to dla wszystkich osi wpływając i na kołysanie i na kiwanie i nawet myszkowanie.
Twardy stab to to nigdy nie będzie ale z drugiej strony...jakiś to kompromis a parę linijek kodu to mała cena. Z drugiej strony bardzo jestem ciekaw efektu i tego o ile zwiększy się prędkość jazdy po okręgu. Rewolucji jednak się nie spodziewam.
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Super artykuł, dziękuję. Chętnie się przejadę, gdy pojawi się demo.
W wątku obok nazwano mnie pozytywnym świrem (dziękuję:), a co pomyśleć o kolegach na gwintach i glebach, gdy czytam
"The way Coleman put it, "good roads are often bad roads"—the most winding, remote routes are often the most poorly paved. You can't enjoy this kind of driving in a car that's too stiff to bear"
?
Dla mnie już przechył na opcjonalnych b6 jest w ryzach. Za to komfort za mały, stąd to kpc bardzo mnie ciekawi - czy zrobi tę różnicę pomiędzy serią, a bilstenem.
W wątku obok nazwano mnie pozytywnym świrem (dziękuję:), a co pomyśleć o kolegach na gwintach i glebach, gdy czytam
"The way Coleman put it, "good roads are often bad roads"—the most winding, remote routes are often the most poorly paved. You can't enjoy this kind of driving in a car that's too stiff to bear"
?
Dla mnie już przechył na opcjonalnych b6 jest w ryzach. Za to komfort za mały, stąd to kpc bardzo mnie ciekawi - czy zrobi tę różnicę pomiędzy serią, a bilstenem.
Dzień dobry wszystkim forumowiczom. Jest to mój pierwszy post na tym forum. Ponieważ przymierzam się do kupienia mx-5 byłem ostatnio w salonie żeby dowiedzieć się ile by kosztował rocznik 2022 i przy konfiguracji Pan z mazdy powiedział mi że nie mogę już zamówić koloru SNOWFLAKE WHITE, z białych jest tylko zwykły akrylowy (a marzyła mi się biała z dachem w kolorze burgund) Dziwna sprawa bo według mnie to jeden z najlepszych kolorów do tego modelu. Bedę musiał popytać czy w innych salonach też tak jest.
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Dokładnie, ND to była prawdopodobnie ostatnia tania* mx5. Liczyłem, że następna mx5 będzie tak samo lekka i szybka i tania*, za to elektryczna, ale jednak liczba ładowarek w Polsce i ich dostępność kompletnie mnie do elektryczności zniechęciła. Dla osoby bez garażu pewnie samochód elektryczny nigdy nie będzie rozwiązaniem. A przeprowadzać się nie chcę.
*oczywiście wiem, że względnie. Ale widziałem porównanie ceny w USA nowej NA do nowej ND i ND była tańsza licząc w tych samych dolarach z tego samego roku.
*oczywiście wiem, że względnie. Ale widziałem porównanie ceny w USA nowej NA do nowej ND i ND była tańsza licząc w tych samych dolarach z tego samego roku.
@Wojtek Wawa
Infrastruktury pod elektryki w Polsce praktycznie nie ma. Nawet garaże wielostanowiskowe pod nowymi budynkami nie mają odpowiednich możliwości ładowania samochodów elektrycznych. Myślę, że zanim rozpoczniemy masowe korzystanie z nowych technologii sprowadzimy wszystko co zostanie ze starej w EU.
A co do MX5. Tanio już było. Wejdźcie sobie na otomoto, wybierzcie MX5 od 2015 do dzisiaj. Zobaczycie ile jest samochodów i w jakich cenach.
Infrastruktury pod elektryki w Polsce praktycznie nie ma. Nawet garaże wielostanowiskowe pod nowymi budynkami nie mają odpowiednich możliwości ładowania samochodów elektrycznych. Myślę, że zanim rozpoczniemy masowe korzystanie z nowych technologii sprowadzimy wszystko co zostanie ze starej w EU.
A co do MX5. Tanio już było. Wejdźcie sobie na otomoto, wybierzcie MX5 od 2015 do dzisiaj. Zobaczycie ile jest samochodów i w jakich cenach.
- flatline
- Donator
- Posty: 2272
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
[mention]Wojtek Wawa [/mention] artykuł mówi o miękkiej hybrydzie, dodaniu pędzonych przednich kół i pozostawieniu ICE, podlanym filozofią ograniczania zbędnych (kilo)gramów. Na tanio rzeczywiście bym się nie nastawiał, ale do w pełni elektrycznej platformy to jeszcze trochę brakuje

"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
- Wojtek Wawa
- Donator
- Posty: 2213
- Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
- Model: ND
- Wersja: freedom+bilstein
- Lokalizacja: Warszawa
Właśnie dlatego napisałem, że to duże rozczarowanie. Taki elektryk NE choćby z silniczkiem i bateryjką z mx30 miałby szansę być tani i lekki. To z artykułu to na 99% nie jest nawet dla mx5, tylko czegoś klasy mazda 6. Nie zgodzę się z tezami artykułu, że moce sugerują coś innego - to są właśnie moce do normalnej spokjnej jazdy sedanem/suvem klasy cx5.
Też mi się wydaje, że system w takiej postaci będzie raczej do tylnonapędowego następcy 6-ki, a nie do Mx-a.
Zresztą ta koncepcja wydaje mi się wewnętrznie sprzeczna - z jednej strony ma być prosto i lekko, a z drugiej dają aż 3 silniki elektryczne i skrzynię biegów w układzie transaxle.
Zastosowanie takiego systemu w Mx-ie wymagałoby dużych zmian konstrukcyjnych, za bardzo podnosiłoby masę, a poza tym po co komu imitacja napędu AWD w Mx-5.
Za to następca 6-ki będzie na całkiem nowej platformie, więc od początku mogą zaprojektować napęd w układzie transaxle, a co więcej, elektryczny substytut napędu na 4 koła właśnie w klasie średniej idealnie wpasowuje się w oczekiwania klientów, którzy taki napęd preferują w modelach klasy średniej premium, z którymi nowa 6-ka ma konkurować.
Zresztą ta koncepcja wydaje mi się wewnętrznie sprzeczna - z jednej strony ma być prosto i lekko, a z drugiej dają aż 3 silniki elektryczne i skrzynię biegów w układzie transaxle.
Zastosowanie takiego systemu w Mx-ie wymagałoby dużych zmian konstrukcyjnych, za bardzo podnosiłoby masę, a poza tym po co komu imitacja napędu AWD w Mx-5.
Za to następca 6-ki będzie na całkiem nowej platformie, więc od początku mogą zaprojektować napęd w układzie transaxle, a co więcej, elektryczny substytut napędu na 4 koła właśnie w klasie średniej idealnie wpasowuje się w oczekiwania klientów, którzy taki napęd preferują w modelach klasy średniej premium, z którymi nowa 6-ka ma konkurować.
- pistenbully
- Donator
- Posty: 2190
- Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
- Model: NB
- Wersja: 10th Anniversary
- Lokalizacja: Gdańsk

169 900 zł – tyle trzeba zapłacić za najtańszą wersję, czyli odmianę GR86 Dynamic. Jeśli wydamy właśnie tyle, to pod maską będzie pracował 234-konny Boxer o pojemności 2,4 l, a za zamianę biegów będziemy odpowiadać samodzielnie, wspomagając się przy tym lewarkiem pozwalającym wybrać jeden z 6 biegów (i jeden do tyłu).
https://spidersweb.pl/autoblog/toyota-gr86-cena-polska/
Ciut więcej od Miatu, wciąż o pułap niżej od A110 i ułamek prosiaka...
-
- Donator
- Posty: 3695
- Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
- Model: ND
- Wersja: GT Sport nav+
- Lokalizacja: Nottinghamshire
Gdyby nie miała dachu to nawet bym się nie zastanawiałpistenbully pisze: ↑21 lut 2022, 13:55
169 900 zł – tyle trzeba zapłacić za najtańszą wersję, czyli odmianę GR86 Dynamic. Jeśli wydamy właśnie tyle, to pod maską będzie pracował 234-konny Boxer o pojemności 2,4 l, a za zamianę biegów będziemy odpowiadać samodzielnie, wspomagając się przy tym lewarkiem pozwalającym wybrać jeden z 6 biegów (i jeden do tyłu).
https://spidersweb.pl/autoblog/toyota-gr86-cena-polska/
Ciut więcej od Miatu, wciąż o pułap niżej od A110 i ułamek prosiaka...
- TerminatorPi
- Donator
- Posty: 1661
- Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)