Szpera
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Szukam informacji czy Mazda MX 5 była produkowana z dyferem wyposażonym w szperę.Wiem na pewno, że niektóre egzemplarze miały Torsena.Podobno modele produkowane na dziesięciolecie wyposażone w 6 stopnową przekładnię miały szperę. Czy ktoś może mi pomóc? Pzdr Mirek
jesli dobrze pamietam z wyczytanych informacji to (przynajmniej w stanach) wszystkie z silnikiem 1.8 i 6-cio biegowa skrzynka mialy torsena. na pewno wszystkie wersje soprt(ive) czy jakos tak - chodzi o egzemplarze z fabrycznie twardszym zawiasem bodajze bilstein`a 

hmm... ostatnio po analizie numeru VIN w salonie powiedzieli mojej Kici ze nasza miata ma szpere,a mamy 1.8 5biegow 98 rok.
Nie wiem co mieli na mysli mowiac szpera,bo nie bylo mnie przy tym.
Skoro torsen byl niby tylko w wersji sportive to co siedzi u mnie???
Nie wiem co mieli na mysli mowiac szpera,bo nie bylo mnie przy tym.
Skoro torsen byl niby tylko w wersji sportive to co siedzi u mnie???
Po co jezdzic skoro mozna latac...
perver pisze:Skoro torsen byl niby tylko w wersji sportive to co siedzi u mnie???
wersje sport mialy w standardzie torsena


byc moze [url=http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html]to[/url] wam pomoze

kamil pisze:wyrazilem sie niepecyzyjnie. torsen byl w kazym egzemplarzu 1.8 od 1994r.
obawiam sie, ze wypowiedz przemka jest aktualna rownierz przy tym stwierdzeniu

p.s. czy to przypadkiem nie powinno byc w dziale technicznym?

to juz sam nie wiem, co mam o tym myslec.
[URL=http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?p=453220#453220]LINK[/URL]
EDIT: jednak przemek ma racje - przepraszam za wprowadzenie w blad.
http://miata.net/faq/Miata90-97A3.pdf
tu jest z reszta to samo:
http://www.miata.net/faq/features.html
nie wiem jak ja to przedtem czytalem.

[URL=http://www.streetracing.pl/forum/viewtopic.php?p=453220#453220]LINK[/URL]
EDIT: jednak przemek ma racje - przepraszam za wprowadzenie w blad.

http://miata.net/faq/Miata90-97A3.pdf
tu jest z reszta to samo:
http://www.miata.net/faq/features.html
nie wiem jak ja to przedtem czytalem.

xxx
Wiec posumowujac.
Ma ktos jakis patent na to zeby sprawdzic czy siedzi szpera czy nie?
Nie rozbierajac wszytskiego,bo Panu z serwisu to ja "czasem" wierze.
Bo rozumiem,ze W NB 1.8 wystepuje szpera,a torsen w wersji sportiva?
W czym jest lepszy torsen od tej "zwyklej" szpery?
Warto to zaadoptowac z jakiejs rozbitej?
Ma ktos jakis patent na to zeby sprawdzic czy siedzi szpera czy nie?
Nie rozbierajac wszytskiego,bo Panu z serwisu to ja "czasem" wierze.
Bo rozumiem,ze W NB 1.8 wystepuje szpera,a torsen w wersji sportiva?
W czym jest lepszy torsen od tej "zwyklej" szpery?
Warto to zaadoptowac z jakiejs rozbitej?
- Konrad
- Posty: 516
- Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
- Model: NA
- Wersja: BRG TAN
- Lokalizacja: Boat City
- Kontakt:
Mówimy o NB/NBFL. W tych autach były tylko otwarte dyfry (wszystkie 1.6 i prawdopodobnie niektóre 1.8) i torseny (wszystkie wyposażone w skrzynie 6b czyli 10AE, Miracle, Sportive i według danych niemieckich każda 1.8 na tym rynku). Wiskozy i innej szpery nie było. Jeśli po vinie piszą, że jest szpera, to stawiam, że jest. Test wskazany przez PeeVee powinien to wyjaśnić. W praktyce torsen daje tyle, że jak rwiesz przyczepność, to na dwóch kołach, a nie tylko na wewnętrznym.
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
- Konrad
- Posty: 516
- Rejestracja: 23 mar 2006, 10:39
- Model: NA
- Wersja: BRG TAN
- Lokalizacja: Boat City
- Kontakt:
Mirek pisze:To ciekawe! W jaki sposób mogę wyczytać z vinu auta czy jest torsen czy szpera? Pzdr Mirek
W ASO Mazda. W cywilizowanych krajach, to nawet przez telefon to podają;)
ALWAYS BLUE SKY !!!
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
2004-2019 1.6 NB '99 Bandit
2019- NA'92 BRG TAN
-
- Posty: 69
- Rejestracja: 15 paź 2006, 10:09
- Lokalizacja: Rybnik
w az auto podają, dzwoń na dział częsci zamiennych 022 648 40 61
michal
michal
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5492
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Zeby sprawdzic czy sie ma szpere to podnies auto za tylek i pokrec kolem ...jesli drugie kreci sie w ta sama strone to masz szpere
Nieprawda w przypadku mx5. Torsen nie dziala w ten sposob.
Karolina pisze:A nie prościej spalić kapcia?Jak dym pójdzie spod obu kół szpera obecna
Tez niekoniecznie, jedynie dlugi łuk bokiem udowodni, ze jest szpera.
Najpewniejsza metoda jest...spojrzenie do dyfra przez poloś. Napisalem nawet na ten temat post na forum.
Mirek pisze:Pardon! Szpera to nie to samo co torsen.Wg mojej wiedzy szpera to pięterko wyżej.Pzdr! Mirek
nie wyzej a inaczej spera plytkowa dziala na innej zasadzie - generalnie do sportu jest lepsza bo spina takze podczas hamowania silnikiem (1.5-way i 2-way) ale wymaga serwisu. Torsen jest calkowicie mechaniczny im wieksze obciazenie tym mocniej spina i sie nie psuje na codzien rewelka
a i kazdy kierowca ktory umie skorzystac ze szpery wyczuje od razu czy dana MX-5 ma TORSENA czy tez nie

GRAF pisze:generalnie do sportu jest lepsza bo spina takze podczas hamowania silnikiem (1.5-way i 2-way)
z tego co ja czytałem to szpera Kaaz 1,5 spina tylko przy przyspieszaniu, natomiast szpera 2-way spina też przy hamowaniu. Jesli chodzi zaś o % spięcia to mozna to sobie wyregulować - jest pewnie kilka ustawień w zalezności od ilości płytek
GRAF pisze: i kazdy kierowca ktory umie skorzystac ze szpery wyczuje od razu czy dana MX-5 ma TORSENA czy tez nie a jesli nie czuje tzn ze mu sie nie przyda do niczego
może nie jestem jakimś super kierowcą ale torsenowej szpery w mx-5 dla mnie po prostu nie czuć - tak jak pisze five, trzebaby się rozpędzić i w długim zakręcie sprawdzić jak jedzie auto bez i z szperą bo przy małej predkości i paleniu gumy nie ma przynajmniej dla mnie żadnej różnicy
yanik pisze:GRAF pisze:generalnie do sportu jest lepsza bo spina takze podczas hamowania silnikiem (1.5-way i 2-way)
z tego co ja czytałem to szpera Kaaz 1,5 spina tylko przy przyspieszaniu, natomiast szpera 2-way spina też przy hamowaniu. Jesli chodzi zaś o % spięcia to mozna to sobie wyregulować - jest pewnie kilka ustawień w zalezności od ilości płytekGRAF pisze: i kazdy kierowca ktory umie skorzystac ze szpery wyczuje od razu czy dana MX-5 ma TORSENA czy tez nie a jesli nie czuje tzn ze mu sie nie przyda do niczego
może nie jestem jakimś super kierowcą ale torsenowej szpery w mx-5 dla mnie po prostu nie czuć - tak jak pisze five, trzebaby się rozpędzić i w długim zakręcie sprawdzić jak jedzie auto bez i z szperą bo przy małej predkości i paleniu gumy nie ma przynajmniej dla mnie żadnej różnicy
- szpera 1-way spina tylko przy przyspieszaniu, 1.5-way spina przy przyspieszaniu i lekko przy hamowaniu a 2-way spina rowno przy hamowaniu jak i przyspieszaniu tyle wyczytalem kiedys z technicznych opisow szper plytkowych.
- moze w NA jest inaczej choc watpie ale ja najbardziej czuje obecnosc TORSENA pod czas ruszania, przy parkowaniu czuc to tez bardzo wyraznie jak spina gdy mocniej depniesz
- gumy nie palilem ale np baczka czy nawrot z TORSENEN to dziecinnie prosta sprawa bez tego ciezko chyba nie na sniegu. Ja pisze o serii 1.6 i 1.8 bo jak masz turbo i 230+KM to pewnie to inaczej wyglada
masz racje szpera 1,5 spina tez lekko przy hamowaniu. http://www.kaazuk.com/faq.php#whatway
u mnie wlasnie szpera tak nie działa... dla mnie szpera powinna działac tak: na morkym skrecam koła ruszam dynamicznie i auto zaczyna sie obracać. natomiast u mnie nawet na mokrym zewnętrzne kolo dostaje za dużo momentu i auto "wyrywa do przodu" zamiast sie slizgać.... nie wiem może u mnie coś nie gra ale torseny raczej sie nie psują - nie ukrywam też że do tej pory zawieszenie w moim aucie było kompletnie zaniedbane wiec moze to i tego kwestia...
u mnie wlasnie szpera tak nie działa... dla mnie szpera powinna działac tak: na morkym skrecam koła ruszam dynamicznie i auto zaczyna sie obracać. natomiast u mnie nawet na mokrym zewnętrzne kolo dostaje za dużo momentu i auto "wyrywa do przodu" zamiast sie slizgać.... nie wiem może u mnie coś nie gra ale torseny raczej sie nie psują - nie ukrywam też że do tej pory zawieszenie w moim aucie było kompletnie zaniedbane wiec moze to i tego kwestia...
w każdym aucie masz mechanizm różnicowyc który powoduje, że koła w zakręcie krecą sie z różna predkościa bo mają różna droge do pokonania. w zakrecie wewnetrzne kreci sie wolniej niż zewnetrzne. dobrze to tez widać jeśli ruszasz a jedno kolo stoi na lodzie drugie na asfalcie - wtedy cała moc idzie na jedno koło - a to które jest na asfalcie moze stać w miejscu.
Szpera powoduje że niezależnie od podłoża jakis % mocy jednak zostaje na jednym kole. szpery stosuje sie w terenowkach do jazdy w trudnym terenie, poprawiaja też trakcję przy ruszaniu zwyklym autem gdy przyczepność kół jednej osi jest inna, dzieki szperom można tez driftować:)
Szpera powoduje że niezależnie od podłoża jakis % mocy jednak zostaje na jednym kole. szpery stosuje sie w terenowkach do jazdy w trudnym terenie, poprawiaja też trakcję przy ruszaniu zwyklym autem gdy przyczepność kół jednej osi jest inna, dzieki szperom można tez driftować:)
szpera poprawia trakcje troche przy ruszaniu, umozliwia zawracanie w miejscu
i wiele innych fajnych manewrow
ale na sliskim wymaga tez wiekszej koncentracji bo jak oba kola traca trakcje to auto robi sie bardzo niestabilne, gdy nie ma szpery czesto trakcje traci tylko jedno kolo i dalej auto jedzie wmiare prosto


Jesli z ta trakcja jest tak jak mowicie to ja mam chyba ze dwie szpery w jednym...wczoraj testowalem na pewnym placyku
i jak przycisnalem gaz to zrobilem ze 2 obroty dookola siebie
hehehe ale to juz teraz wszystko czaje ...dziekuje za wyjasnienie...


-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
yanik, w NA nie było Torsena tylko LSD.
Mimo wszystko ja nawet tego LSD nie mam
Mimo wszystko ja nawet tego LSD nie mam

- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5492
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
yanik pisze:dalbym sobie reke uciac ze byl torsen w NA... jak znajde jakies info to podesle
Jasne ze byly, ale od 94 roku. Do 94 byla wiskoza i to pewnie mial na mysli DieSpinnePL