Kupno auta do remontu, a OC

Rozmowy inne, nie koniecznie o MX-5 ... wchodzisz tu na własną odpowiedzialność.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
niebieskiblekit
Posty: 389
Rejestracja: 13 lip 2016, 9:24
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Szczecin

20 wrz 2017, 20:52

Cześć

Zastanawiam się nad kupnem (oprócz miaty) drugiego japońca, ale do grubszego, a co za tym idzie dłuższego remontu i tutaj pojawia się pytanie jak to zrobić, żeby nie narobić sobie kłopotów. Chodzi mi o przegląd, rejestracje i ubezpieczenie. Kupując złomka ciężko byłoby przejść przegląd...
Ostatnio zmieniony 20 wrz 2017, 21:14 przez niebieskiblekit, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

20 wrz 2017, 21:02

Disclaimer ;) - poniższe zdania mają swoje źródło w moich doświadczeniach, nie wiem na ile te porady są zgodne z prawem ale ja nie miałem problemów z urzędnikami.

Teraz do rzeczy - za brak przeglądu póki co nie ma konsekwencji jeśli samochód nie jeździ, o ile kupisz coś zarejestrowanego w kraju z przerejestrowaniem też nie powinno być problemu przy braku przeglądu, a nawet jeśli - nie ma konsekwencji za przekroczenie terminu 30 dni po kupnie, najważniejsze żeby była ciągłość OC i opłacone pcc chyba, że dostaniesz fakturę. A jeżeli przywleczesz z zagranicy coś co nie jeździ załatw celny i skarbówkę, a zarejestrujesz sobie jak auto będzie się nadawać do przeglądu. Wtedy też opłacisz pierwsze OC.
Awatar użytkownika
Mattia
Donator
Donator
Posty: 439
Rejestracja: 29 lis 2016, 21:56
Model: NA
Wersja: 1.8, daily, salon
Lokalizacja: Warszawa Bemowo

21 wrz 2017, 8:14

z tematów pokrewnych, @pirul:
a co jeśli z zagranicy się przywlecze coś ledwo jeżdżące, na kołach, z zamiarem rozebrania na części? czy można nie rejestrować?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

21 wrz 2017, 9:20

Mattia pisze:a co jeśli z zagranicy się przywlecze coś ledwo jeżdżące, na kołach, z zamiarem rozebrania na części? czy można nie rejestrować?

Pytasz na serio czy tak sobie?

Jak zarejestrujesz to będzie trzeba zapłacić OC (jak to złom przeglądu nie powinien przejść więc się nie da zarejestrować) a potem zezłomować w stacji demontażu pojazdów więc na części nie pójdzie.
Awatar użytkownika
pirul
Moderator techniczny
Moderator techniczny
Posty: 2308
Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
Model: Inny
Wersja: RX-7 FB2 '83
Lokalizacja: Kraków

21 wrz 2017, 10:54

Legalnie trzeba zarejestrować (masz na to zawsze 30 dni od kupna), ale w praktyce wygląda to różnie... Sam jako prywatna osoba nie masz prawa ściągać auta na części i go rozbierać bo do tego trzeba mieć uprawnienia stacji demontażu (kwestie m.in. ekologiczne utylizacji płynów i innych elementów nie nadających się do użycia).
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1664
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

21 wrz 2017, 14:19

Generalnie, w wypadku zakupu w kraju (na zagranicznych się nie znam, więc się nie wypowiem):
1) Oczywiście musisz ogarnąć skarbowy (PCC), jeśli transakcja była przedmiotem opodatkowania (transakcja "prywatna" powyżej 1000zł, o ile dobrze pamiętam). W wypadku kupna od firmy "na fakturę", nie martwisz się, bo VAT odprowadza płatnik (czyli sprzedający).
2) Kupując zarejestrowany pojazd (a - teoretycznie rzecz biorąc - innego nie powinieneś być w stanie kupić) masz obowiązek zgłosić do wydziału komunikacji fakt zmiany danych (w szczególności może się to wiązać z wyrobieniem nowych numerów, jeśli jest przerejestrowanie do innego powiatu). Żeby było zabawniej, jeszcze parę lat temu wprawdzie był taki wymóg, ale nie było żadnej sankcji za niedotrzymanie tego terminu, więc ludzie jeździli lata na stary dowód. Obecnie - o ile pamiętam - jeśli podczas kontroli drogowej wyjdzie, że nie przerejestrowałeś samochodu, możesz oberwać mandatem.
3) Jak już koledzy zauważyli, istotne jest żeby była ciągłość OC, bo inaczej dostaniesz do zapłacenia 800-4000zł! :strach: - stawki na rok 2017
4) Bez aktualnego przeglądu możesz mieć tylko problem praktyczny z dojechaniem na przegląd jak już auto zrobisz (laweta i do diagnosty :-D)
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
niebieskiblekit
Posty: 389
Rejestracja: 13 lip 2016, 9:24
Model: NA
Wersja: 1.6
Lokalizacja: Szczecin

21 wrz 2017, 15:46

Czyli generalnie i w tym Polska sto lat za murzynami...
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

21 wrz 2017, 16:37

TerminatorPi pisze:2) Kupując zarejestrowany pojazd (a - teoretycznie rzecz biorąc - innego nie powinieneś być w stanie kupić)

Niby dlaczego nie można kupić nie zarejestrowanego pojazdu? Bardzo dużo pojazdów na VAT-marżę nie jest zarejestrowane. Tak samo można kupić niezarejestrowany pojazd na umowę kupna-sprzedaży, kwestia ciągłości umów.

niebieskiblekit pisze:Czyli generalnie i w tym Polska sto lat za murzynami...

W jakim sensie? Ciągłości OC? Braku czasowego wyrejestrowania? Przepisy mamy jakie mamy i lepsze nie będą bo często kombinujemy.

Rejestracja na zabytek pozwala na czasowe opłacanie OC.
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1664
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

22 wrz 2017, 9:44

wojteks pisze:
TerminatorPi pisze:2) Kupując zarejestrowany pojazd (a - teoretycznie rzecz biorąc - innego nie powinieneś być w stanie kupić)

Niby dlaczego nie można kupić nie zarejestrowanego pojazdu? Bardzo dużo pojazdów na VAT-marżę nie jest zarejestrowane. Tak samo można kupić niezarejestrowany pojazd na umowę kupna-sprzedaży, kwestia ciągłości umów.

Moment. Mówimy o samochodach używanych, prawda? Jeśli samochód był raz zarejestrowany, żeby go wyrejestrować musi zajść jedno z określonych zdarzeń (np. złomowanie w stacji demontażu). O ile pamiętam, nie ma sytuacji, w której można wyrejestrować samochód zdolny do jazdy. Jeśli można legalnie tak zrobić, prośba o sprostowanie i wskazanie przepisu.

niebieskiblekit pisze:Czyli generalnie i w tym Polska sto lat za murzynami...

Aleosssochozi?
Jedyne, do czego można się przyczepić, to praktyczna konieczność opędzania kilku różnych miejsc po zakupie pojazdu.
Każda regulacja prawna jest w jakiś sposób ograniczająca, ale - zwykle - powinna służyć dobru wspólnemu w typowym przypadku. Dla przypadków nietypowych tworzy się wyjątki, jeśli są one odpowiednio częste/istotne.
Wiesz, podobnie można by się zżymać na konieczność np. robienia prawa jazdy, albo w ogóle rejestracji pojazdu, bo ktoś chciałby sobie kupić auto i wstawić jako mebel do salonu. Może i ktoś chciałby, ale jest to na tyle rzadka sytuacja, że ustawodawca stwierdził, że nie warto dla niej robić wyjątku i nawet taki samochód musi być zarejestrowany i mieć ważne OC.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

22 wrz 2017, 10:19

Niby dlaczego nie można kupić nie zarejestrowanego pojazdu? Bardzo dużo pojazdów na VAT-marżę nie jest zarejestrowane. Tak samo można kupić niezarejestrowany pojazd na umowę kupna-sprzedaży, kwestia ciągłości umów.



Moment. Mówimy o samochodach używanych, prawda?

Domyślam się, że używanych sprowadzonych, jeszcze przed pierwszą rejestracją w PL. W Polsce tak jak piszesz nie da się wyrejestrować samochodu i potem znowu go zarejestrować.

Ogólnie nie wiem o co ta dyskusja. Sprawa jest bardzo prosta. Kupujesz auto sprowadzone do remontu, opłacasz podatek PCC-3 i masz spokój, możesz przez rok naprawiać samochód, a jak będzie gotowy dopiero robić badanie techniczne, resztę formalności, ubezpieczyć i zarejestrować. Tylko na podatek masz chyba 2 tygodnie, resztę można odroczyć, nie ma z tym problemu.

To samo z samochodami na części. Kupujesz sprowadzony, albo sam sprowadzasz, nigdzie tego nie zgłaszasz, rozbierasz co trzeba, reszta na złom i tyle.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
ODPOWIEDZ