[NA] turbo w 1.6 90hp
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Siema, wiem dużo było takich wątków itp. jeżeli ktoś będzie chciał to prosiłbym o wypisanie części które potrzebuje do dmuchnięcia 0,5 b. Zbieram powoli graty i chce wiedzieć czy o niczym nie zapomniałem itp. Dzięki z góry. Kto nie chce napisać listy i będzie odsyłać niech tego nie robi przeglądałem już inne tematy po prostu chce mieć prostą listę co trzeba zrobić żeby to dobrze śmigało.
Dobre
To podziel się może tym co udało się wywnioskować z przeglądania tych innych tematów
wtedy łatwiej będzie stwierdzić czy o czymś nie zapomniałeś


wtedy łatwiej będzie stwierdzić czy o czymś nie zapomniałeś

To chce wsadzić/mam turbo gt17 od 2.3t, icek 3.0d bmw, wtryski rx8, pompa wydajniejsza, det3, kolektor i cały wydech, orurowanie do icka, no i spieka będę robić, wskaźnik doładowania. Czy to wystarczy by bezpiecznie osiągnąć 0,5b ? Program oczywiście robiony u kogoś kto się zna.
Jakiś BOV, jakieś rurki do zasilania i spływu oleju, stożek, silikony, złączki, możesz dołożyć mbc lub ebc albo zostać, na samej gruszce ... to już drobiazgi, dostępne "od ręki".
Na 0,5 bara, taki zestaw wystarczy.
Na tej turbince, chyba nikt jeszcze nie robił. Ciekawe, jak będzie to wstawać. Ile to seryjnie dmucha w np. saabie 2.3?
Na 0,5 bara, taki zestaw wystarczy.
Na tej turbince, chyba nikt jeszcze nie robił. Ciekawe, jak będzie to wstawać. Ile to seryjnie dmucha w np. saabie 2.3?
- pirul
- Moderator techniczny
- Posty: 2308
- Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
- Model: Inny
- Wersja: RX-7 FB2 '83
- Lokalizacja: Kraków
matisulo pisze:wskaźnik doładowania
Przydałoby się egt i temp oleju żeby mieć jasny pogląd na sytuację cały czas.
No i warto pomyśleć jeszcze czym to zatrzymać, a nie tylko rozpędzić...
Poza tym pewnie czytałeś w innych wątkach, ale przygotuj sobie co najmniej +50% do budżetu, który zakładasz początkowo, sam 10 lat temu składałem jednego z pierwszych del soli "home made turbo" w polsce i excel na koniec w porównaniu z początkowymi założeniami mocno się rozjechał. Czasy były trochę inne, dostępność gratów mniejsza, a i ceny wyższe ale to nie zmienia faktu, że nie przewidzisz wszystkich kosztów na sucho. Np sam spływ oleju do miski - do kosztów spawania końcówki trzeba dodać olej i uszczelkę, niby oczywiste ale wychodzi dopiero w trakcie. Jak chcesz zrobić porządnie trzeba przy okazji wymienić rozrząd, pompę wody, żeby układy działały wydajnie. Chyba, że po łebkach to można skręcić w szopie i śmigać czekając co najpierw wybuchnie

pirul pisze:Przydałoby się egt i temp oleju żeby mieć jasny pogląd na sytuację cały czas.
Co do drugiego ewentualnie się zgodzę ale egt po co? Chyba, że masz na myśli 4 termopary po każdej w runnerze. Tylko problem polega na tym, że w trakcie jazdy i tak nie jesteś w stanie tego skontrolować. Tak samo wskaźnik doładowania, to bardziej dla Twojego ego, użyteczne jest prawie wcale.
pirul pisze:No i warto pomyśleć jeszcze czym to zatrzymać, a nie tylko rozpędzić...
No tu masz świętą rację i to właśnie chciałem napisać. Powiem więcej, od tego elementu bym zaczął.
- pirul
- Moderator techniczny
- Posty: 2308
- Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
- Model: Inny
- Wersja: RX-7 FB2 '83
- Lokalizacja: Kraków
Ustawiasz sobie alarm i samo się kontroluje. Setupy ze świnkami w szczególności są narażone na różne fochy i fajnie byłoby wiedzieć, że coś się dzieje zanim spłyną Ci tłoki. Nawet jeśli nie uratujesz silnika bo jedna czujka przed turbo to już trochę daleko to możesz ograniczyć ew. szkody bo na pewno zegar wcześniej Ci krzyknie niż sam się zorientujesz, że coś jest nie halo.
To samo się tyczy poziomu doładowania - a co jak się rozsypie mbc czy inne cudo, wolisz żeby się zegar zaświecił czy lepiej liczyć na to, że przeładowanie zdmuchnie węża z ic i uratuje korby?
Ja miałem taką sytuację przy strojeniu, na skrzyżowaniu podczas ruszania ze świateł, dobrze, że nie było jeszcze kołnierzy na rurach do ic i zdjęło silikonowy łącznik... okazało się, że mbc sam się rozkręcił od wibracji bo zapomnieliśmy skontrować.
To samo się tyczy poziomu doładowania - a co jak się rozsypie mbc czy inne cudo, wolisz żeby się zegar zaświecił czy lepiej liczyć na to, że przeładowanie zdmuchnie węża z ic i uratuje korby?

Okej dzięki za pomoc. Wiem że hamulce muszę zamienić na większe i to jest już zapisane. Rozrząd i pompę będę wymieniać bo wkładam wałki od 115km. Czy świece inne niż seryjne też są potrzebne przy takim doładowaniu ? Skąd bierze się olej do turbo z podstawy filtra oleju ? Dziękuję bardzo za taką pomoc 

- pirul
- Moderator techniczny
- Posty: 2308
- Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
- Model: Inny
- Wersja: RX-7 FB2 '83
- Lokalizacja: Kraków
Świece warto dać o stopień zimniejsze bo będzie nieco cieplej w komorach (im wyższa wartość na świecy tym lepiej odprowadza ciepło czyli jest zimniejsza). Olej do turbo może być z podkładki w większości przypadków, przy okazji czujnik temperatury też możesz w nią wkręcić. Zadbaj o to żeby spływ do miski miał większą średnicę na końcówkach niż końcówki smarujące no i żeby przewód nie biegł pod górę w stronę miski bo inaczej w obydwu przypadkach wypchniesz uszczelniacze z turbo wcześniej czy później. 2-3mm średnicy na smarowaniu wystarczy, jak nie znajdziesz takich końcówek i turbo nie będzie miało swojego restryktora na wejściu, wówczas musisz zrobić restryktor na przewodzie smarującym.
Wyższa wartość w oznaczeniu to nie zawsze zawsze zimniejsza świeca. Np. Bosch ma na odwrót. Ale pozostając przy świecach NGK, przejście z 6 na 7 będzie ok.
W przypadku MXa branie oleju z podkładki jest średnio sensowne. W 1.6 masz zaślepiony port w bloku przy skrzyni. Najsensowniejszą opcją jest port z tyłu głowicy.
Dobra średnica spływu oleju to około 16mm. Ciśnienie oleju na turbie się mierzy, a nie wróży.
Mid brake skutecznie hamują mxa, pytanie tylko czy ich nie przegrzejesz po n-tym hamowaniu. Na początek można zostawić.
W przypadku MXa branie oleju z podkładki jest średnio sensowne. W 1.6 masz zaślepiony port w bloku przy skrzyni. Najsensowniejszą opcją jest port z tyłu głowicy.
Dobra średnica spływu oleju to około 16mm. Ciśnienie oleju na turbie się mierzy, a nie wróży.
Mid brake skutecznie hamują mxa, pytanie tylko czy ich nie przegrzejesz po n-tym hamowaniu. Na początek można zostawić.
- pirul
- Moderator techniczny
- Posty: 2308
- Rejestracja: 30 cze 2017, 12:11
- Model: Inny
- Wersja: RX-7 FB2 '83
- Lokalizacja: Kraków
Zdanie po zdaniu sam sobie zaprzeczasz. Skoro należy mierzyć ciśnienie to skąd akurat 16mm i to bez względu na to jaka turbina?
Generalnie zasilanie olejem dobrze brać z miejsca, które jest blisko pompy bo łatwiej restryktorem obniżyć ciśnienie przepływu niż brać olej z drugiego końca silnika i mieć zbyt niskie ciśnienie. Ale to wszystko zależy od budowy jednostki i lokalizacji turbiny.
Generalnie zasilanie olejem dobrze brać z miejsca, które jest blisko pompy bo łatwiej restryktorem obniżyć ciśnienie przepływu niż brać olej z drugiego końca silnika i mieć zbyt niskie ciśnienie. Ale to wszystko zależy od budowy jednostki i lokalizacji turbiny.
1. W dostępnej mi dokumentacji turbosprężarek widziałem wartości >12mm, wymiar 14mm jest mało popularny, a około 16mm to też AN10. Średnica spływu ma mały wpływ na ciśnienie doprowadzanego oleju.
2. Ciśnienia z tyłu głowicy nie braknie.
2. Ciśnienia z tyłu głowicy nie braknie.
Co do drugiego ewentualnie się zgodzę ale egt po co? Chyba, że masz na myśli 4 termopary po każdej w runnerze. Tylko problem polega na tym, że w trakcie jazdy i tak nie jesteś w stanie tego skontrolować. Tak samo wskaźnik doładowania, to bardziej dla Twojego ego, użyteczne jest prawie wcale.
oj nie zgodze sie zupelnie. od czego sa korekty w komputerze? robisz dodatkowa mape dolania paliwa gdy egt rosnie, ewentualnie skrecenie boosta od egt. wszystko sie da zrobic korekcjami tak by silnik byl bezpieczny. i do tego nie trzeba jakiejkolwiek interwencji kierownika.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2024r: 12,394 moc kolo 300KM, 32 stopnie
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód