Kąt wyprzedzenia zapłonu

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Sowaone
Posty: 229
Rejestracja: 10 kwie 2016, 19:28
Model: NA
Lokalizacja: London / Rybnik

20 lip 2017, 12:56

Mam pytanie na temat przesuniecia kata wyprzedzenia zaplonu za pomoca lampy stroboskopowej.
Kiedys natknalem sie na taki watek ze jest to popularny mod w Mx5, zeby zmienic na 14 stopni i ze cos to daje, ale nic wiecej nie pamietam i nie umiem znalezc watku.
Czy ktos moglby mi wytlumaczyc o co w tym chodzi, co to konkretnie daje i czy warto to zrobic?

z gory dziekuje za pomoc ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 lip 2017, 13:30

znana sprawa. Seryjny kat zaplonu to 10 stopni i wtedy auto jest mega dretwe. Przyspieszenie zaplonu daje lepszy zryw na niskich i srednich obrotach, gora zyskuje niewiele. Optimum jest rozne w zaleznosci od egzemplarza, zwykle 14 stopni jest bezpieczne tj daje wyczuwalny zysk a gora jeszcze nie traci, niektorzy probowali 16 stopni lub wiecej i dol moze byc (nie musi) jeszcze lepszy ale moga byc juz straty mocy na gorze. Generalnie trzeba eksperymentowac.

Do ustawiania nalezy zapiac zworke w gniezdzie diagn, inaczej zaplon plywa ze ciezko sie zorientowac ile jest.
pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Awatar użytkownika
Phill
Posty: 253
Rejestracja: 29 maja 2016, 10:42
Model: NA
Lokalizacja: Nowy Sącz

20 lip 2017, 14:12

temat interesujacy :D jest gdzies na forum poradnik jak to robic ? bo nie moge znalezc a tez bym sie pobawil-nie chce czegos popsuc robiac to metoda prob i bledow :lol:
Downhill, Cars & Rock'n Roll
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Miata na '91 http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=22281
Awatar użytkownika
zsitanca
Posty: 67
Rejestracja: 07 lut 2017, 16:14
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Warszawa

20 lip 2017, 15:12

Niedawno natknąłem się na taki poradnik. Może będzie pomocny.
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

20 lip 2017, 15:54

Do wypowiedzi Alexa dodałbym jeszcze jedno: należy rozsądnie dobierać wartości, żeby nie doprowadzić do spalania stukowego przy wyższych temperaturach, bo można na dłuższą metę zabić silnik ;)
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

20 lip 2017, 16:28

viewtopic.php?t=2962

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4740
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 lip 2017, 17:05

rrutek pisze:Do wypowiedzi Alexa dodałbym jeszcze jedno: należy rozsądnie dobierać wartości, żeby nie doprowadzić do spalania stukowego przy wyższych temperaturach, bo można na dłuższą metę zabić silnik ;)

moim zdaniem w tym silniku - przynajmniej w odprezonej 90ce - ciezko o spalanie stukowe, predzej o spadek mocy ale to jest powolna zaleznosc. Mialem okazje (przypadkiem) wyprzedzic zaplon o 15-20 stopni (tak, wyprzedzenie statyczne bylo 25-30 stopni!), tak bardzo ze silnik potrafil odbijac w druga strone przy zapalaniu ale gdy odpalil to nic slychac nie bylo. Nawet jakos jezdzil, ale po ustawieniu ok 15 bylo zauwazalnie lepiej. Jak dlugo by pojezdzil nie wiem.

W Hondzie Prelude juz 1-2 stopnie za duzo i zaczynalo byc slychac jakby gwozdzie sie w silniku przesypywaly. W MX tego nie ma nic a nic.
pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

21 lip 2017, 6:35

W 115km na pewno się da, sam doświadczyłem. :p
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

21 lip 2017, 6:39

Kręcić i sie nie bac. Akurat od tego nimomu nic nie padlo. Jak ktos strachliwy w upaly lac 98 bo pozniej stuka. Moim zdaniem czuć roznice, ja mam w turbo tez przyspieszony, dopiero jak wchodzi doładowanie cofa komp.
ODPOWIEDZ