zmiana ojelu mineral 15w na semisynt 10w ??

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 10:44

witam

2 tyg temu kupilem mazde mx5 w wersji 10th anniv z przebiegiem 80.000 km , zalane olejem liqui moly mineral 15w40. po przejechaniu 2.000 sprawdzilem w koncu olej a ze bylo b.malo zmienilem ,zgodnie z zaleceniem serwisu autojaksa na takze mineralny, akurat elf sporti 15w40 i przejechalem kolejne 2.000km, takze teraz jest 84.000km.

chce zmienic na liqui moly ,gdyz mam wrazenie ze po wlaniu elfa jest gorzej. rozwazam tez przejscie na semi synt po zastosowaniu engine flusch liqui moly.
(wiem ze auto od przebiegu 71.000 jezdzilo na mineralnym liqui moly 15w40, wczesniej nie mam danych ale pewnie synt albo semi, ale byc moze wcale nie. auto jest z niemiec i przy wspomnianym przebiegu 71000km zmienilo wlasciciela)

slyszalem juz za i przeciw takiej zmianie, wiec zbiore jeszcze chyba troche opinii i podsumuje wyniki;)

rozwazam albo liqui moly MoS2 15w40 mineral, albo tej samej firmy MoS2 semisynt 10w40

z kolei instrukcja mowi ze ma byc albo 5w30 albo 10w30.
i API sg, sh albo sj (to spelniaja wszystkie dostepne oleje)

przebieg jest nie tylko wiarygodny (bardzo wiarygodny prywatny wlasciciel), ale potwierdzony plikiem dokumentow z badan tuv z calej historii auta az do 78.000km w zeszlym roku

wiekszosc uwaza ten ojej w tym aucie za nieporozumienie stad moje rozwazania o zmianie...

hmmm...?

w oczekiwaniu na porady pozdrawiam
spilner
Posty: 847
Rejestracja: 06 lut 2009, 9:02
Lokalizacja: Wwa

02 wrz 2009, 11:10

ewert pisze:zmienilem ,zgodnie z zaleceniem serwisu autojaksa na takze mineralny

:shock: Naprawdę Jaksa doradził ci żeby do tego silnika, przy tak małym przebiegu lać mineralny olej?
I know I get a lot of stick from the other two idiots about thinking this, but the MX-5 is a car that smiles when you drive it. It wants to be driven, in the way that those husky dogs actually enjoy pulling sledges. - James May
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 11:15

tak mi doradzili po pokazaniu im pojemnika jaki dostalem od poprz wlascic z olejem liqui moly 15w40 mineral - twierdzac ze po zalaniu silnika gesciejszym olejem nie mozna juz wrocic do lzejszego - to powszechna opinia ale slyszalem juz odmienne...
Skyluker
Donator
Donator
Posty: 849
Rejestracja: 15 maja 2009, 15:31
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Kraków

02 wrz 2009, 11:24

Gwarancji nikt nie da, że się nie rozszczelni, ale wg mnie przebieg ma na tyle niski, że można próbować wrócić przynajmniej do półsyntetyka. Szkoda silnika lejąc olej jak do malucha.
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 11:35

no wlasnie :[

ale chyba zaryzykuje, waham sie tylko jeszcze czy wlac 10w40 czy 10w30 wg instrukcji?

a engine flusch liqui moly do plukania silnikow pomoze ,zaszkodzi czy jest bez znaczenia dla takiej zmiany?
Awatar użytkownika
cabriofun
Posty: 358
Rejestracja: 08 mar 2007, 23:46
Lokalizacja: Łódź

02 wrz 2009, 11:37

Ja auto miałem zalane pół syntetykiem później wlałem Castrol RS 10W50, który był syntetykiem (podobno) zrobiłem 8k, zmieniłem na motul pół syntetyk i wszystko działa. Chociaż i tak Castrol RS był najleprzy, to już nie to co EDGE.
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

02 wrz 2009, 11:40

Przy tak małym przebiegu daruj sobie jakiekolwiek płukania silnika. Na ogół takie zabiegi przynoszą więcej szkód niż pożytku. Obecne markowe oleje silnikowe wymieniane regularnie nie powodują powstawania jakichkolwiek szlamów itd. Zalej markowego syntetyka (najlepiej Motula) w/g zaleceń Mazdy do Twojego modelu i po sprawie.
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 12:10

instrukcja mowi jedynie ze ma byc API sg, sh albo sj - to zdaje sie nie wyklucza zadnego z dostepnych olejow, haha i podaje zakres pracy w roznych temp otoczenia: od zera C w dol 5w30 a od -25C w gore 10w
ale ona jest wspolna dla mazd mx5 z silnikami 1.6 i 1.9 jak zauwazylem

czy i gdzie mozna znalezc jakies dokladniejsze zalecenia eksploatacyjne mazdy dla modelu 1.9 10th anniv?
i wykaz czynnosci serwisowych?
szukalem ale nie bardzo znalazlem
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

02 wrz 2009, 12:19

W moim aucie po wewnętrznej stronie maski jest naklejka z zastosowanymi fabrycznie i zalecanymi olejami, płynami itd.
Moja rada - zalej olej taki jak z linku ponizej i śpij spokojnie :wink: :
http://allegro.pl/item726678672_sklep_motul_olej_silnikowy_300v_motorsport_5w_40.html
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 12:22

poszukam dokladniej ale w moim na pierwszy rzut oka po wewn str maski widac tylko mate wygluszajaca :|

i dziekuje za opinie :)
Grzyby
Posty: 7
Rejestracja: 02 wrz 2009, 13:29
Lokalizacja: Kielce/Wa-wa
Kontakt:

02 wrz 2009, 14:17

irakleo pisze:Na ogół takie zabiegi przynoszą więcej szkód niż pożytku

Że tak spytam - sprawdzałeś? Czy opierasz się na opinii znajomego ciotki siostry ze strony prababci?
Klasyczna opinia o rozszczelnieniu silnika jest bzdurą wyssaną z palca. W końcu silnik uszczelniają uszczelki a nie nagar ...
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

02 wrz 2009, 15:29

Sprawdziłem na własnej skórze - po takim zabiegu w Mercedesie który jeździł wyłącznie na mineralu zapchały się kanaliki w hydraulicznych popychaczach zaworowych. Efekt był taki że w silniku zaczęło jednocześnie klekotać 20 popychaczy, dźwięk koszmarny a koszt wymiany niebagatelny.
Rozbierałem kilkadziesiąt silników w różnych autach i wiem jedno - stare silniki które na ogół śmigały na starych mineralnych olejach były na ogół zasyfione i porośnięte szlamem, boję sie pomyslec co stałoby się po takim zabiegu płukania. Rozkręciłem również kilka silników w Polonezach Truckach które od początku żywota jeździły na krajowym syntetycznym Lotosie - wewnątrz wszystkie elementy były czyste i wręcz sterylne, zero osadów. Więc płukanie silnika w kilkuletnim aucie które jeździło nawet na nowoczesnym mineralu nie ma najmniejszego sensu. To kolejny "bajer" który ma głównie wysysać kasę z kieszeni użytkownika i poprawić mu samopoczucie. Zauważ że każdy olej syntetyczny i półsyntetyczny w specyfikacji ma zapis "długotrwałe utrzymanie silnika w czystości", "wysoki potencjał własności myjących zapobiega powstawaniu osadów i nagarów "...itd.
Jaro
Posty: 3026
Rejestracja: 26 paź 2008, 15:33
Model: NA
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

02 wrz 2009, 17:32

Jak ktoś chce potestować mogę spróbować załatwić olej Petronasa w celu weryfikacji jakości. Producent twierdzi że to półka premium także można spróbować ja dla siebie załatwie półsyntetyk.... :twisted:
Dla nie wtajemniczonych Petronas dostarcza oleje dla F1 (BMW).....
Pozdrawiam

Jaro

MX-5 NA 1.6T
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 20:21

jaki konkretnie olej? jakies dane, nazwa choc? i na kiedy moglbys go miec? jestem z wawy... wiec spieszy mi sie potwornie;)
Grzyby
Posty: 7
Rejestracja: 02 wrz 2009, 13:29
Lokalizacja: Kielce/Wa-wa
Kontakt:

02 wrz 2009, 20:42

irakleo, przykład auta które od nowości turlało się na mineralu jest trochę ekstremalny, sam przyznasz. Nie takie sytuacje miałem na myśli.
Skoro rozbierałeś różne silniki to może widziałeś i takie które pracowały na "zwykłych" Castrolach? Nieważne czy to syntetyki czy mineralne - zostawiały mały syfek w środku. Swego czasu dzięki tym olejom Mitsu z nich zrezygnowało na fabryczne zalewanie.
Ja nie piszę żeby robić płukanki co 5kkm, ale w sytuacji tutaj opisanej (prejście z minerala na klasę wyżej) ma to jak najbardziej sens. To co zaczęło się odkładać po mineralnym powinno się ładnie spłukać.
Ja tam wolałbym mieć pewność że wlewam nową oliwę do czystego silnika :)
Flex_luger
Posty: 11
Rejestracja: 30 lip 2009, 8:53
Lokalizacja: Torun

02 wrz 2009, 22:06

Zgodzę się z irakleo Dwa razy zrobiłem ten bląd i trzeci nie zrobię. Auta które jeździły długi czas na mineralu nie ważne na jakim nie powinny przechodzic na inny olej. Po mineralu odkładają się nagary wewnątrz silnika. Jak wiadomo semisyntetyki i syntetyki maja dobre właściwości czyszczące i potrafią wypłukać te nagary i pozapychać kanały olejowe w silniku. Z tego co pisze kolega ewert wynika że jego silnik nie latał zbyt długo na mineralu. Wiec śmiało można mu wlać semisyntetyka. Co do płukanki to bym sobie darował jedyne co bym zasugerował to pierwsza zmianę oleju po przejściu z minerala zrobić trochę wcześniej.
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

02 wrz 2009, 22:50

Po mineralu odkładają się nagary wewnątrz silnika.


e? nie wiem nie znam sie zarobiony jestem, ale cos mi sie wydaje ze tzw nagar to sie ewentualnie odklada na denku tloka ew scianach komory spalania w kazdym razie olej ma tu drugorzedne znaczenie ,raczej mieszanka paliwowa

w kazdym razie zdecydowalem zaryzykowac i przeplukac engine fluschem pro line liquid moly i od razu zmienic na 100%synt 300v power 5w40 motula

"a co z tego bedzie, zobaczymy"

dziekuje za opinie i pozdrawiam
[/quote]
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2623
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is Miziak
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

03 wrz 2009, 19:07

irakleo pisze:W moim aucie po wewnętrznej stronie maski jest naklejka z zastosowanymi fabrycznie i zalecanymi olejami, płynami itd.
Moja rada - zalej olej taki jak z linku ponizej i śpij spokojnie :wink: :
http://allegro.pl/item726678672_sklep_motul_olej_silnikowy_300v_motorsport_5w_40.html


Irakleo dobrze Ci radzi, ja do tej rady się dołączę. Sam jeżdżę na Motul 300V Power i sobie chwalę. Pamiętaj, że przy tym oleju wymiana powinna być częstsza niż zalecane 15 tys.
Co do płukanki lepszym specyfikeim jest zielony TEC. Po 45 tys przepłukałem i teraz po wymianie po kolejnych 10 tys katowania tego Motula po Alpach zlewany olej był jeszcze brązowy i przezroczysty. Do 5 tys km na oko nie odróżniłbyć tego z silnika od nowego z butelki.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
Awatar użytkownika
pmcomp
Posty: 2623
Rejestracja: 12 sty 2009, 21:23
Model: Inny
Wersja: BMW Z4 35is Miziak
Lokalizacja: wieś pod Warsiawą

03 wrz 2009, 19:10

ewert pisze:
Po mineralu odkładają się nagary wewnątrz silnika.


e? nie wiem nie znam sie zarobiony jestem, ale cos mi sie wydaje ze tzw nagar to sie ewentualnie odklada na denku tloka ew scianach komory spalania w kazdym razie olej ma tu drugorzedne znaczenie ,raczej mieszanka paliwowa

w kazdym razie zdecydowalem zaryzykowac i przeplukac engine fluschem pro line liquid moly i od razu zmienic na 100%synt 300v power 5w40 motula

"a co z tego bedzie, zobaczymy"

dziekuje za opinie i pozdrawiam
[/quote]

Nic nie będzie tzn. będzie bardzo OK.

Pozdro
pmcomp

(BMW Z4 E89 35is)
ewert
Posty: 39
Rejestracja: 07 sie 2009, 23:34
Lokalizacja: magdalenka

04 wrz 2009, 15:16

no cuz zrobilem dokladnie tak, jak napisalem: na razie przejechalem ledwie pare kilometrow ale subiektywne wrazenie jest bardzo pozytywne, jakby pare koni wiecej:)

gdyby cos sie dzialo zlego nie omieszkam o tym wspomniec

swoja droga plukanke robilem 20min a potem skapywalo to bite 90min - ciekawe czy jest jakis serwis co robi to choc 10% tego czasu? dodam ze po 2giej minucie (czyli czasie jaki serwis jaksa uznal za wystaraczajacy) wylecialo jeszcze z pol szklanki
ODPOWIEDZ