Wycie łożyska (paska?)

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
mudvayne
Donator
Donator
Posty: 148
Rejestracja: 20 sie 2016, 22:55
Model: NB
Lokalizacja: SZY

22 wrz 2016, 19:08

Witam wszystkich.

Borykam się z pewnym problemem zaraz po zakupie Madzi, chodzi o dźwięk wydobywający się spod maski, wrzucam filmik który jakiś czas temu nagrałem.

https://youtu.be/CKY57tO26ao

Dźwięk zwiększa swoją częstotliwość razem z podnoszącymi się obrotami, coś jak ocierający pasek, uszkodzone łożysko... Alternator niedawno był wymieniony na nowy, więc odpada. Mam tylko nadzieję, że nic związanego z wałem korbowym... Może pompa wody, rozrząd? Wiadomo, można gdybać, ze słuchu ciężko coś stwierdzić, ale jeśli ktoś miał podobną przypadłość bardzo bym prosił o pomoc ;)
Silniczek 1.6 110KM.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

22 wrz 2016, 21:45

Pasek nie masz przypadkiem zbyt naciągnięty (o ile nie na tam automatycznego napinacza)? Jeśli nie naciąg, to może taki dźwięk dawać uszkodzone łożysko na którejś rolce lub w alternatorze. To sprawdziłbym najpierw.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
mudvayne
Donator
Donator
Posty: 148
Rejestracja: 20 sie 2016, 22:55
Model: NB
Lokalizacja: SZY

23 wrz 2016, 8:07

Mówisz o pasku rozrządu? Jeśli chodzi o alternator to taki sam dźwięk pojawiał się gdy miałem zamontowany stary alternator, sprawdzałem czy jego pasek nie jest za mocno naciagniety, ale to nie to jednak.
Awatar użytkownika
jarowpr83
Posty: 162
Rejestracja: 01 mar 2016, 5:57
Model: NC
Wersja: 2.0

23 wrz 2016, 16:35

Niech ktos z gory dodaje gazu a ty podstaw ucho w okolice filtra oleju z dolu. Bedziesz slyszal czy sie dzwiek nasila z tej czesci silnika czy bardziej z gory.
Awatar użytkownika
Krzych
Donator
Donator
Posty: 492
Rejestracja: 25 sty 2016, 14:38
Model: NC
Wersja: NC 2.5 + NA 1.8vvt
Lokalizacja: Gorlice/Małopolska

24 wrz 2016, 1:07

Ja miałem na myśli oczywiście pasek klinowy/wielorowkowy, czy co tam masz, nie rozrządu.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

25 wrz 2016, 7:17

Zdejmij paski wielorowkowe i odpal na chwilę silnik... 15min. pracy a wyeliminujesz którąś potencjalną przyczynę i zawęzisz krąg poszukiwań.
Awatar użytkownika
emixfajf
Donator
Donator
Posty: 659
Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
Model: NB FL
Wersja: Sportive Turbo
Lokalizacja: Kępno

25 wrz 2016, 8:02

szymek pisze:Zdejmij paski wielorowkowe i odpal na chwilę silnik... 15min. pracy a wyeliminujesz którąś potencjalną przyczynę i zawęzisz krąg poszukiwań.


Może 15 min to trochę za dużo,alternator i pompa wody idzie na tym samym pasku.
Jak zdejmiesz paski to obróć kółka na początku ręką.
Czasem kółko pompy wodnej przesunie się w stronę bloku i wałek ociera o cylinder-tam jest tylko około 3mm odległości-może trochę więcej.Jak dojdzie do cylindra to lubi nieźle wyć.
Miałem już taki przypadek.Wałek wyszlifował 1mm cylindra na zewnątrz.
A nie masz czasem za mocno naciągniętego paska rozrządu.Trzeba wiedzieć jak to zrobić ok. Niby proste jak znasz procedurę,a jak nie znasz to albo jest za luźny pasek i lata jak pies z budą po obudowach, albo za mocno i po jakimś czasie wyje łożysko.
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

25 wrz 2016, 8:12

Może nie do końca jasno się wyraziłem... chodziło o 15 min. pracy z kluczami w rękach a silnik włączamy tylko na chwilę :)
Chciałem podkreślić, że to niewiele pracy.
Awatar użytkownika
emixfajf
Donator
Donator
Posty: 659
Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
Model: NB FL
Wersja: Sportive Turbo
Lokalizacja: Kępno

25 wrz 2016, 9:11

szymek pisze:Może nie do końca jasno się wyraziłem... chodziło o 15 min. pracy z kluczami w rękach a silnik włączamy tylko na chwilę :)
Chciałem podkreślić, że to niewiele pracy.

No tak, mój błąd, teraz po przeczytaniu Twojego posta ponownie, jest to oczywiste, że chodziło Tobie, nie o pracę silnika przez 15 min.
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

25 wrz 2016, 9:50

Bo dla Ciebie wymiana pasków, to 5min. jedną ręką... więc pewnie dlatego te 15 wydało się Tobie niezrozumiałe :) ...a u mnie, przez IC, grubą chłodnicę i dodatkowy wiatrak, to już w ogóle miejsca na ręce nie ma ;)
Awatar użytkownika
mudvayne
Donator
Donator
Posty: 148
Rejestracja: 20 sie 2016, 22:55
Model: NB
Lokalizacja: SZY

25 wrz 2016, 11:02

Witajcie i dzięki za odzew :) Jak tylko jutro będę mieć czas to to sprawdzę, nareszcie wiem gdzie zacząć szukać :D Nie ukrywam, iż poprzedni właściciel nie za bardzo przejmował się tym samochodem, więc może być naprawdę różnie. Co do dźwięku, skąd się on wydobywa; ciężko to określić, ani z dołu, ani z góry, podejrzewam, że to może być wina właśnie jednego z pasków, ewentualnie zjechanego łożyska.
Jak tylko się czegoś dowiem to dam znać ;)
waldiwy
Posty: 4
Rejestracja: 05 lip 2016, 17:31
Model: NB

12 sty 2017, 12:01

Dowiedziałeś się?
Mam podobne objawy i nie mogę namierzyć miejsca skąd wydobywa się dżwiek. przy zdjetych paskach dźwięk nadal był.
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1147
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: ND
Wersja: 2.0 '15
Lokalizacja: Ogrodzieniec

12 sty 2017, 12:52

Jak po wymianie rozrządu to za mocno naciągnięty pasek, pasek sprawia wrażenie dość lużnego (szczególnie od góry przy wałkach) i niektórzy ze strachu naciągają mocniej. Ja sam troszeczkę podciągnąłem (napięcie "wsteczne" przed popuszczeniem napinacza, nie wiem jak to inaczej nazwać) i też troszeczkę miauczał jak był ciepły - ale nie aż tak.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
Awatar użytkownika
mudvayne
Donator
Donator
Posty: 148
Rejestracja: 20 sie 2016, 22:55
Model: NB
Lokalizacja: SZY

21 sty 2017, 15:30

Niestety już nigdy się nie dowiem, silnik został wymieniony na nowy, ale nie z tego powodu :roll: Myślę, że wyjące łożysko to był najmniejszy problem tego już prawie zatartego silnika... Oczywiście waldiwy nie bój się, że czeka Cię wymiana silnika :D Może kolega emixfajf będzie wiedział co było nie tak, jeśli chciało mu się sprawdzić :mrgreen:
Awatar użytkownika
emixfajf
Donator
Donator
Posty: 659
Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
Model: NB FL
Wersja: Sportive Turbo
Lokalizacja: Kępno

22 sty 2017, 10:22

mudvayne pisze:Niestety już nigdy się nie dowiem, silnik został wymieniony na nowy, ale nie z tego powodu :roll: Myślę, że wyjące łożysko to był najmniejszy problem tego już prawie zatartego silnika... Oczywiście waldiwy nie bój się, że czeka Cię wymiana silnika :D Może kolega emixfajf będzie wiedział co było nie tak, jeśli chciało mu się sprawdzić :mrgreen:

Z braku czasu stoi na wózku w tym samym miejscu.
Odkręciłem tylko obudowę paska,ale tam tylko olej wszędzie...
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
ODPOWIEDZ