obroty biegu jałowego

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

16 lip 2009, 9:28

szukałem, nie znalazłem, pytam zatem :wink:

W mojej NB 1,6 zauważyłem ostatnio następującą przypadłość (a być może było tak od początku, a dopiero teraz zwróciłem uwagę).

Generalnie obroty na luzie oscylują w granicach 900/min i tego samochód trzyma się zawsze, bez względu na to czy odpalam silnik po tygodniu garażowania, czy po 5 minutach od poprzedniej jazdy. Ale jeśli silnik był jakiś czas wyłączony (choćby godzinę), to zanim się znów w pełni "nagrzeje" pojawiają się pewne nierówności w jego pracy. Przy czym, zjawisko to występuje tylko w ostatniej fazie hamowania (bez względu na to czy mam wrzucony luz i puszczone sprzęgło, czy wysprzęglam z wrzuconym biegiem - dopóki hamowanie odbywa się na biegu problem w ogóle nie występuje). Tuż przed zatrzymaniem, obroty spadają do ok. 600/min i samochód drży. Wystarczy lekko kopnąć gaz i obroty wracają do 900, ale jeśli się tego nie zrobi samochód będzie się "trząsł" w okolicach 600 obr/min. Po przejechaniu kilku kilometrów problem znika.

Pytanie - czy to w ogóle jest jakaś przypadłość, czy taki urok tego silnika?

W moim avensisie regularnie zdarzała się taka "arytmia" bez względu na temperaturę silnika. Po prostu, w czasie postoju na luzie silnik co jakiś czas spadał z obrotami, po czym samoczynnie je podnosił. Wiem, że takie objawy wykazują diesle w Subaru. A jak ma się sprawa w madziowych silnikach? Macie jakieś spostrzeżenia? Z góry dzięki za wszelkie uwagi :smile:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

16 lip 2009, 12:57

po uruchomieniu na zimnym powinno byc okolo 1400obr do zagrzania :wink:

zauwazylem podobna przypadlosc, ale nie wiem czy moja nie konczy sie po calkowitym zatrzymaniu np na swiatlach (wowczas zaciagam najczesciej reczny) i tez ustaje calkowicie po kilku kilometrach :neutral: czyzby wina brake master cylinder? :???:
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

16 lip 2009, 14:08

po uruchomieniu na zimnym powinno byc okolo 1400obr do zagrzania


R.E.D., pewnie tak, ale póki co temperatury są na tyle wysokie, że obroty od razu spadają, zanim jeszcze wyjadę z garażu... niemniej przyjrzę się temu przy najbliższej okazji

czyzby wina brake master cylinder


przyznam, że nie widzę zależności :???:

z ręcznego w ogóle nie korzystam (chyba że parkuję na jakimś dzikim pochyleniu) ale po puszczeniu hamulca, po pełnym zatrzymaniu, obroty nie chcą wracać do normalnego poziomu (tzn. nigdy nie dałem im na to zbyt dużo czasu, może po kilku sekundach w końcu by się ustabilizowały)
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

16 lip 2009, 14:33

citizendog pisze:może po kilku sekundach w końcu by się ustabilizowały

no wlasnie tak jest - tzn po zaciagnieciu recznego i puszczeniu nogi z hamulca w ciagu kilku sekund obroty wracaja do normy - wlasnie dlatego moze miec to cos wspolnego z ukladem hamulcowym :???:
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

16 lip 2009, 14:48

no ale to nie jest Golf IV, w którym naciśnięcie hamulca przy wciśniętym gazie powoduje odcięcie dopływu paliwa - bo w takiej sytuacji mógłbym sobie wyobrazić, że ewentualna awaria tego układu może prowadzić do dławienia się silnika podczas hamowania

miatka jest chyba pozbawiona takich wynalazków więc hamowanie, zwłaszcza po wysprzęgleniu, nie powinno mieć wpływu na silnik... może to coś z czujnikiem obrotów biegu jałowego???

choć z drugiej strony, jak nieco poszperać w necie, to można trafić na tematy wiążące układ wspomagania hamowania z dławieniem... sam nie wiem

[url]http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=71095[/url]

[url]http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=49211&sid=6f2e03ee8f3ece96503674b2cfe03772[/url]

więc może to jednak problemy z serwomechanizmem
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Lukasz
Posty: 591
Rejestracja: 02 sie 2005, 8:18
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

16 lip 2009, 15:09

Mam dosc podobny problem, ale u mnie dzieje sie to zupelnie w sposob niespodziewany. Nigdy nie wiem kiedy spadna. Nie spadaja w zasadzie tylko wtedy, gdzie silnik jest na prawde goracy, po dluzszej jezdzie. Ostatnio zastanawialem sie, czy to nie przewody wysokiego napiecia, ktore maja juz swoje miesiace, ale nie bardzo widze zwiazek. Myslelem, ze to moze jakosc paliwa, ale to chyba tez zly trop....

Czekam z niepokojem na rozwiazanie tego problemu... :-)
7 zima z MX-5
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

17 lip 2009, 5:40

wczoraj sprawdzalem - po pierwszym hamowaniu dokladnie to samo - spada z 1400 na 1100. przy nastepnym hamowaniu po ok 5, 6 km wszystko w normie :???: czasami mialem taki objaw przy 900 obrotach i rowniez spadalo o okolo 300 w dol. 100 nie robilo by az takiej wielkiej roznicy, ale te 300 powoduje tak jak citizendog wspomnial drzenie calej miatki

przewody raczej nie - zwlaszcza, ze dzieje sie tak tylko na zimnym
paliwo tez nie bo tankowalem na roznych stacjach, zawsze 98 i jest to samo

widze, ze jak na razie to bolaczka tylko silnikow 1,6

a mieliscie wymieniane paski rozrzadu?
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

17 lip 2009, 9:34

ja będę dopiero wymieniał rozrząd, paski, płyny i inne takie w sierpniu bo się w końcu muszę do tego zabrać po zakupie - zobaczymy jak wtedy będzie się autko zachowywać

100 obr. w dół przy hamowaniu to typowe i właściwe zachowanie, ale 300 to już nieco za dużo :wink:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Lukasz
Posty: 591
Rejestracja: 02 sie 2005, 8:18
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

17 lip 2009, 9:46

Rozrzad mialem wymieniany jakis czas temu - ale faktycznie moze juz pora sie tym zajac... Ale sadzicie, ze to moze byc przyna?

Mnie zadziwia nieregularnosc spadania obrotow....
7 zima z MX-5
Awatar użytkownika
R.E.D.
Donator
Donator
Posty: 2365
Rejestracja: 22 mar 2007, 12:27
Model: NB FL
Lokalizacja: silesia

17 lip 2009, 10:03

Lukasz pisze:Mnie zadziwia nieregularnosc spadania obrotow....

to masz chyba odosobniony przypadek bo u nas to zjawisko wystepuje tylko na zimnym silniku :wink:

pytam o rozrzad bo ja tez wymienialem nie tak dawno temu, ale bylem zmuszony bo mi pekl :wink: - myslalem, ze moze cos zle zlozylem :razz:
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

17 lip 2009, 11:12

Gdy kupilem madzie mialem problem z biegiem jałowym - auto przygasało po zatrzymaniu np. na swiatlach. Wymiana przewodow WN i swiec na nowe skutecznie rozwiazaly problem.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

17 lip 2009, 14:25

Fiveopac pisze:auto przygasało po zatrzymaniu np. na swiatlach.


ale rozumiem, że działo się to zawsze, bez względu na temperaturę silnika?
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

18 lip 2009, 6:42

citizendog pisze:ale rozumiem, że działo się to zawsze, bez względu na temperaturę silnika?

Na zimnym silniku mniej z racji podniesionych obrotow przez ssanie.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

19 lip 2009, 22:10

kumpel podpowiedział (bazując na swoim doświadczeniu, choć z inną marką), że problem może tkwić w poduszkach silnika, tzn. w przypadku ich poluzowania bądź zużycia normalne drgania (spowodowane właśnie np. niższymi obrotami) nie są właściwie absorbowane

czy Waszym zdaniem taki problem może pojawiać się również w miatkach?
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

23 lip 2009, 11:08

mam pytanie jakie macie obroty przy 100km/h na 5 biegu ?
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
slawekte
Posty: 79
Rejestracja: 01 gru 2008, 9:37
Lokalizacja: Warszawa

23 lip 2009, 12:28

thekingisback pisze:mam pytanie jakie macie obroty przy 100km/h na 5 biegu ?


U mnie wygląda to tak:

[URL=http://img229.imageshack.us/i/dsc00336s.jpg/]Obrazek[/URL]
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

23 lip 2009, 15:50

slawekte pisze:
U mnie wygląda to tak:



Czy to jest zdjęcie z trasy Wwa-Krk przez Radom i Kielce? :wink: Tam jest chyba taki zakręt, już dosyć blisko Krakowa :wink:

A odpowiadając na pytanie (choć robi się trochę offtop :wink: ) - ja mam trochę powyżej 3 tys., dokładnie napiszę jak sprawdzę.
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Awatar użytkownika
Dżunior
Donator
Donator
Posty: 4106
Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Recaro
Lokalizacja: Calpe / NDM
Kontakt:

23 lip 2009, 16:24

Kończąc OT, podpinam tabelę w excelu z prędkościami na poszczególnych biegach, w zależności od rodzaju skrzyni (5b./6b.) i rozmiaru koła.
Gdzieś się już na forum przewijała, jednak chwilowo jej nie widzę... :roll:
Załączniki

[Rozszerzenie xls zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]

MX-5 ND SkyFreedom 8-)
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Awatar użytkownika
thekingisback
Posty: 486
Rejestracja: 18 lip 2009, 14:31
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: częstochowa

23 lip 2009, 17:46

bo ja mam przy 100km/h 3000 obrotów, wczesniej jezdzilem samochodem 115konnym i przy 100km/h mialem 2,5tys obrotów;) ale tak tylko z ciekawosci pytalem ;)
"Woda, której dotykasz w rzece, jest ostatkiem tej, która przeszła, i początkiem tej, która przyjdzie; tak samo teraźniejszość."
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

23 lip 2009, 22:58

spokojnie, tak ma być, miata ma takie krótkie przełożenie, ja mam 3300 przy 100km/h
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

24 lip 2009, 7:52

super, ustaliliśmy że 3000 z hakiem to jest to :razz: a czy ktoś teraz zechciałby się wypowiedzieć na temat wpływu poduszek silnika na problemy z obrotami? :mrgreen:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Hubert Radecki
Posty: 5
Rejestracja: 02 kwie 2009, 10:13
Lokalizacja: wwa

27 lip 2009, 10:51

citizendog pisze:kumpel podpowiedział (bazując na swoim doświadczeniu, choć z inną marką), że problem może tkwić w poduszkach silnika, tzn. w przypadku ich poluzowania bądź zużycia normalne drgania (spowodowane właśnie np. niższymi obrotami) nie są właściwie absorbowane

czy Waszym zdaniem taki problem może pojawiać się również w miatkach?


w NB 1.8 mam to samo, badanie z komputerem PONOĆ wykazalo ze winny jest czujnik temperatury wtrysku, podczas wzrostu temperatury silnika - czujnik oszukuje (np. sie spoznia) i obroty wariuja, gdy temperatura sie wyrowna, wtedy jest ok, mam to codziennie, czy czesto jezdze czy rzadko, mozna wymienic, ale ze nie gasnie to sie przyzwyczailem:)
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

27 lip 2009, 14:16

citizendog pisze:a czy ktoś teraz zechciałby się wypowiedzieć na temat wpływu poduszek silnika na problemy z obrotami?

Ma sie jak kondycja chińskich kolarzy do prostaty stróża parkingowego w gdańsku :P
Zanim zaczniecie szukac przyczyn w ustawieniach geometrii kół i w rownomiernym naciagnieciu dachu, zmiencie sweice i przewody na nowe, oraz posprawdzajcie zmasowanie silnika do karoserii.
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
vox
Posty: 886
Rejestracja: 21 paź 2007, 5:29
Model: NB
Lokalizacja: Branice opolskie

27 lip 2009, 19:18

Fiveopac pisze:posprawdzajcie zmasowanie silnika do karoserii.
się zapytam, a co :arrow: jak się to robi :?:
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

27 lip 2009, 19:43

Fiveopac pisze:
citizendog pisze:a czy ktoś teraz zechciałby się wypowiedzieć na temat wpływu poduszek silnika na problemy z obrotami?

Ma sie jak kondycja chińskich kolarzy do prostaty stróża parkingowego w gdańsku :P
Zanim zaczniecie szukac przyczyn w ustawieniach geometrii kół i w rownomiernym naciagnieciu dachu, zmiencie sweice i przewody na nowe, oraz posprawdzajcie zmasowanie silnika do karoserii.


Doceniam zarówno poczucie humoru, jak i poziom wiedzy, tym bardziej, że zależności można znaleźć wszędzie :wink:

Niemniej przykład z poduszkami nie dość że może mieć uzasadnienie, to jeszcze oparty jest na "faktach autentycznych" :wink: przyznam natomiast, że nie wiem jak rozwiązana jest kwestia poduszek w miatce, stąd moje pytanie

a przewody wysokiego napięcia na pewno zostaną sprawdzone :smile:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

27 lip 2009, 20:34

citizendog pisze:Niemniej przykład z poduszkami nie dość że może mieć uzasadnienie, to jeszcze oparty jest na "faktach autentycznych" :wink:

Ooouukkeej, w takim razie wymien poduszki by naprawic wolne obroty.... good luck :cool:

się zapytam, a co :arrow: jak się to robi :?:

Od silnika ida do karoserii czarne cienkie kabelki, poprzykrecane są na oczka do glowicy i z drugiej strony do karoserii. Najwazniejsze masy w NA do 94 to ta na cewkce zaplonowej (ecu i cewka ma tam mase) oraz z tylu glowicy od strony serwo hamulca. Pzoa tym zaraz pod pompką hamulca na podluznicy powinna bys biala kostka w ktora wchodzi cała masa czarnych kabelków a ktora przykrecona jest do karoserii. Warto przeczyscic ten styk.
Nie zaszkodzi dodac kilka wlasnych "uziemień" silnika :)
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

27 lip 2009, 21:06

Fiveopac pisze:Ooouukkeej, w takim razie wymien poduszki by naprawic wolne obroty.... good luck :cool:


widzę, że mamy problemy z komunikacją/zrozumieniem :wink: ale ok, nie będę dalej dyskutował, dzięki za podpowiedzi, posprawdzam, porozglądam się i zobaczymy :grin:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Dizajer
Posty: 1101
Rejestracja: 16 kwie 2007, 9:04
Lokalizacja: Poznań / Kujawy
Kontakt:

28 lip 2009, 10:54

citizendog, chodzi o to że problem obrotów nie raz pojawiał sie na tym i innych forach miatowych i w 90% przypadków pomagała wymiana świec i kabli. O poduszkach nikt jeszcze nie słyszał więc może warto jednak najpierw pójść sprawdzoną drogą? (zwłaszcza że i tak Cie to czeka predzej czy później i jest to na tyle proste że zrobisz to sam w 15 min)
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

28 lip 2009, 16:08

rozumiem, że przewody wysokiego napięcia mają wpływ na obroty i nie kwestionuję tego, ponadto - jak napisałem - na pewno to sprawdzę i pewnie je wymienię. dziwi mnie tylko, że z obrotami jest problem wyłącznie na zimnym silniku, stąd moja dociekliwość, bo wydaje mi się że dla przewodów temperatura silnika nie powinna mieć znaczenia

ale jak już wspomniałem - zbiorę wszystkie powyższe spostrzeżenia i zbadam temat :smile: dzięki za wszelkie podpowiedzi :grin:
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

28 lip 2009, 16:19

citizendog pisze:bo wydaje mi się że dla przewodów temperatura silnika nie powinna mieć znaczenia


A to czemu? Przecież ich oporność się zmienia wraz z temperaturą :)
110@???KM
134@???Nm
ODPOWIEDZ