[NB] Czujnik położenia przepustnicy
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
Moje pytanie dotyczy tego w jakim zakresie napięć pracuje ten czujnik, czy działa liniowo i które napięcie oznacza jakie uchylenie?
Drugie pytanie - w jakich przypadkach komputer w NB wchodzi w otwartą pętlę? I czy można jakoś inaczej wymusić jego wejście w nią (podając z któregoś z czujników odpowiednie napięcie)?
Drugie pytanie - w jakich przypadkach komputer w NB wchodzi w otwartą pętlę? I czy można jakoś inaczej wymusić jego wejście w nią (podając z któregoś z czujników odpowiednie napięcie)?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
dmk pisze:Moje pytanie dotyczy tego w jakim zakresie napięć pracuje ten czujnik
Jak to TPS, 0-5V
dmk pisze:czy działa liniowo i które napięcie oznacza jakie uchylenie?
TPS jest liniowy, odczyt z adc zamknięta około 100, w pełni otwarta około 740, adc 10 bitowy.
dmk pisze:Drugie pytanie - w jakich przypadkach komputer w NB wchodzi w otwartą pętlę? I czy można jakoś inaczej wymusić jego wejście w nią (podając z któregoś z czujników odpowiednie napięcie)?
O Panie... Temat na PW ale w wolnej chwili

Po
eM
chwilowo bezmiatowy 
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......

była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
Liczyłem na Ciebie ^^
To w wolnej chwili jak Ci się zechce możesz mi podesałć rozszerzone info.
To w wolnej chwili jak Ci się zechce możesz mi podesałć rozszerzone info.

Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Mam pytanie jak dziala czujnik polozenia przepustnicy i na co wplywa ?? Czy od niego zalezy dawka paliwa czy nie ?? bo zrobilem swapa na 1.8 i przepustnica z 1.8 dziala normalnie i trzyma normalne obroty jalowe ... w ASO Mazdy twierdza ze czujnika polozenia przepustnicy nie trzeba nawet podpinac bo komputer z 1.6 widzi tylko otwarta i zamknieta przepustnice... nie wiem jak to dziala ale dziala...
Dodam ze przepustnica z 1.6 miala wtyczke na 3 piny i dziala na zasadzie podobno zamknieta lub otwarta przepustnica a przepustnica z 1.8 ma 4 piny i dziala jak potencjometr ... i nie jest nic podpiete a auto jezdzi ...
podobno czujnik ten odpowiada ze masowy wydatek powietrza... czyli stechiometria ale czy jest to az nam tak bardzo potrzebne skoro sonda lambda opowiada za dawke paliwa - powietrze ??
Dodam ze przepustnica z 1.6 miala wtyczke na 3 piny i dziala na zasadzie podobno zamknieta lub otwarta przepustnica a przepustnica z 1.8 ma 4 piny i dziala jak potencjometr ... i nie jest nic podpiete a auto jezdzi ...
podobno czujnik ten odpowiada ze masowy wydatek powietrza... czyli stechiometria ale czy jest to az nam tak bardzo potrzebne skoro sonda lambda opowiada za dawke paliwa - powietrze ??


- grzes
- Posty: 3655
- Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
- Model: NA
- Wersja: 93' LE
- Lokalizacja: Ruda Śl.
- Kontakt:
yy.. z tego co ja wiem na temat TPS-a, przynajmniej w BP, bo kiedyś zgłębiałem temat w celu opanowania spadających wolnych obrotów to jego specyfikacja "vlotowa" jest następująca:
0.5-0.6v dla zamkniętej przepustnicy
otwarcie przepustnicy 2.8-4.5v, i wzrost napięcia jest liniowy i wprost proporcjonalny to kąta otwarcia klapki przepustnicy.
tak więc moim zdaniem teza o binarnym 0/1 działaniu TPS-a jest... no jak to już chłopaki z ASO potwierdzili, słabi są:/
.
0.5-0.6v dla zamkniętej przepustnicy
otwarcie przepustnicy 2.8-4.5v, i wzrost napięcia jest liniowy i wprost proporcjonalny to kąta otwarcia klapki przepustnicy.
tak więc moim zdaniem teza o binarnym 0/1 działaniu TPS-a jest... no jak to już chłopaki z ASO potwierdzili, słabi są:/
.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
-
- Posty: 631
- Rejestracja: 24 wrz 2009, 8:56
- Lokalizacja: Kraków i okolice
grzes, w 1.6 prawie napewno byla przepustnica 0-1, wiec komp do takiej jest przystosowany. Mnie przy okazji montazu ecumajstar zmienili tps'a.
AWD + RWD = ;D
tmx89, we wszystkich NB jakie wydziałem TPS jest 3 pinowy potencjometryczny
dawkowanie zależy głownie od przepływomierza czujnika temperatury silnika oraz TPSu a korygowana jest przez sprzężenie zwrotne z sondą lambda
TPS w tym całym interesie pełni rolę powiedzmy pompki przyspieszającej, podpowiada ECU jak szybko zmieniło się położenie przepustnicy i o jaką wartość
poza tym decyduje czy sterownik pracuje w pętli zamkniętej korygując względem sondy lambda cz w pętli otwartej wzbogacenia (powyżej 80% uchylenia przepustnicy )
lub zubożenia (przepustnica zamknięta obroty wyższe niż 1500RPM hamowanie silnikiem)
oraz o pracy na biegu jałowym (np podczas dojeżdżania do skrzyżowań utrzymuje ok 1400 RPM zaś na postoju 750RPM )
dawkowanie zależy głownie od przepływomierza czujnika temperatury silnika oraz TPSu a korygowana jest przez sprzężenie zwrotne z sondą lambda
TPS w tym całym interesie pełni rolę powiedzmy pompki przyspieszającej, podpowiada ECU jak szybko zmieniło się położenie przepustnicy i o jaką wartość
poza tym decyduje czy sterownik pracuje w pętli zamkniętej korygując względem sondy lambda cz w pętli otwartej wzbogacenia (powyżej 80% uchylenia przepustnicy )
lub zubożenia (przepustnica zamknięta obroty wyższe niż 1500RPM hamowanie silnikiem)
oraz o pracy na biegu jałowym (np podczas dojeżdżania do skrzyżowań utrzymuje ok 1400 RPM zaś na postoju 750RPM )
Mazda mx5 NB 1,8 00r
- grzes
- Posty: 3655
- Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
- Model: NA
- Wersja: 93' LE
- Lokalizacja: Ruda Śl.
- Kontakt:
OldTomFrost pisze:w 1.6 prawie napewno byla przepustnica 0-1
ale mówimy o BP... vel. 1.8.
edit: sorry nie doczytałem że mechanicy wypowiadali się o zero- jedynkowości na temat czujnika z 1.6.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
OldTomFrost pisze:grzes, w 1.6 prawie napewno byla przepustnica 0-1, wiec komp do takiej jest przystosowany.
nie do końca....wersja NA z automatyczną skrzynią biegów miała podobną przepustnicę jak w wersji 1,8, dlatego taką zakupiłem bo pasuje P&P

- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
Czy panowie się nie zagalopowali? Moje pytanie dotyczyło czujnika z NB!
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Czesc, po wizycie u mechanika mam maly problem:
Mialem problem z praca silnika na zbyt niskich obrotach 600-500. Mechanik wyczyscil przepustnice i silnik krokowy i teraz cieply silnik po odpaleniu pracuje na 1500 obrotow i stoi po minucie spada normalnie na 1000obrotw. Mechanik twierdzi ze samochod sie nauczy ze ma trzymac na 1000obrotow.
Wiecie moze czy to jest mozliwe czy poprostu cos jest nie tak?
Mialem problem z praca silnika na zbyt niskich obrotach 600-500. Mechanik wyczyscil przepustnice i silnik krokowy i teraz cieply silnik po odpaleniu pracuje na 1500 obrotow i stoi po minucie spada normalnie na 1000obrotw. Mechanik twierdzi ze samochod sie nauczy ze ma trzymac na 1000obrotow.
Wiecie moze czy to jest mozliwe czy poprostu cos jest nie tak?
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Jak jest zimny to obroty są wyższe. Po nagrzaniu spada. To chyba normalne zjawisko
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60

Po odpaleniu na cieplym silniku trzyma 1500 obrotow, potem spada i po nacisnieciu sprzegla znowu wraca na 1500.
Pytanie brzmi:
Czy cos jest zle wyregulowane? Jesli tak jak to mozna naprawic?
Czy prawdopodobna jest teoria mechanika ze samochod sam sie nauczy?
Pytanie brzmi:
Czy cos jest zle wyregulowane? Jesli tak jak to mozna naprawic?
Czy prawdopodobna jest teoria mechanika ze samochod sam sie nauczy?
winebago pisze:Po odpaleniu na cieplym silniku trzyma 1500 obrotow, potem spada i po nacisnieciu sprzegla znowu wraca na 1500.
Czujnk pozycji neutral w skrzyni biegów być może, jeśli ewidentnie reaguje tak na pozycję sprzęgła przy ustawionym cały czas luzie na skrzyni.
Po
eM
chwilowo bezmiatowy 
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......

była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
autopaga pisze:Albo co równie prawdopodobne, kabelki od tego czujnika się urwały/zostały urwane np. przy wymianie sprzęgła lub nie zostały podpięte.
Ano, albo po prostu korozja. Czujnik w sensie czujnik i otoczenie. Jeśli tak ewidentnie reaguje na sprzegło to tam bym szukał.
chwilowo bezmiatowy 
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......

była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
wojts pisze:W NBfl jest w przepustnicy taka mała śruba regulująca wolne obroty (a w zasadzie ilość powietrza).
Po czyszczeniu przepustnicy musiałem ją ciut dokręcić i obroty spadły.
Może pomoże
Dzieki;) wrócę do domu będę szukał. Jak będę to robil bez wprowadzenie kompa w tryb serwisowy to zadziala?
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
Jeżeli nie ruszał tej śruby to niech jej pod żadnym pozorem nie dotyka 

była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
Zasada jest prosta - jeżeli nie była ruszana to każda zmiana w obrotach na luzie ma jakąś inną przyczynę, którą należy znaleźć. Tak jak Majkel napisał - należy zdiagnozować działanie czujnika i jego połączenie. W innym przypadku, patrząc po Twoim opisie, mechanik zafunduje Ci przygasający/gasnący sam z siebie silnik (jeżeli zacznie od zabawy tą śrubą).
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM