Czaterja działu technicznego

pytania różne...

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 9:09

Należy pamiętać o nierównomierności biegu.
Po odelżeniu koła zamachowego, powinno się zwiększyć obroty biegu jałowego. Ewentualnie można ominąć ten zabieg, mając na uwadze przyspieszone zmęczeniowe zużycie wału.
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

11 sie 2015, 11:16

Pedi pisze:Po odelżeniu koła zamachowego, powinno się zwiększyć obroty biegu jałowego.
A jak to się robi w NB?

RS pisze:
kacper-k48 pisze:Ile w tym prawdy ?


Zero przy odelżeniu z 8 do 5kg, czyli takim jakie jest robione przez Otoczaka.
U mnie jest 4,5 kg i doraźnych wad brak.
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 11:35

nickesh v2.0 pisze:
Pedi pisze:Po odelżeniu koła zamachowego, powinno się zwiększyć obroty biegu jałowego.
A jak to się robi w NB?
Co do regulacji obrotów biegu jałowego, to nie wiem. Kiedyś przy okazji walki z falowaniem podkręciłem powietrze na śrubie w przepustnicy i w trybie serwisowym było ok 950-1000 RPM, a po wyjęciu zworki i normalnym odpaleniu 850 RPM :o
nickesh v2.0 pisze:
RS pisze:
kacper-k48 pisze:Ile w tym prawdy ?


Zero przy odelżeniu z 8 do 5kg, czyli takim jakie jest robione przez Otoczaka.
U mnie jest 4,5 kg i doraźnych wad brak.
Teoretycznie po odelżeniu występuje (zwiększa się) lekkie stałe pływanie obrotów (zamach właśnie przed tym chroni). Być może przy 4-ech cylindrach i odelżeniu na takim poziomie jest to dalej marginalne.
kacper-k48
Posty: 231
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

11 sie 2015, 13:36

Wlasnie ciekaw jestem w jakim stopniu wystepuje to falowanie, zebym nie wyrywal sobie wlosow ze zlosci na kazdych swiatlach przez irytujacy dzwiek :D ale generalnke wiecej plusow ? Jak to sie ma do przyspieszenia, roznica jest odczuwalna ?
Obrazek
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

11 sie 2015, 13:47

Różnica w przyspieszeniu jest raczej słabo wyczuwalna. Da się ją jednak zaobserwować w najwyższym zakresie obrotów. W moim 1.6l nagle zaczęło się opłacać ciągnąc obroty do odcinki. Wcześniej lepiej było zredukować przy ok. 6000 obrotów, bo mulił. A z objawów wyczuwalnych to zmienia się reakcja auta na wysprzęglanie. Po prostu czuć, że zamach jest lżejszy.

Ja żadnej niepokojącej zmiany na wolnych obrotach nie zaobserwowałem.
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 14:11

Potwierdzam, zero falowania. Natomiast u mnie jednak muszę powiedzieć że różnica w przyspieszeniu jest odczuwalna.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

11 sie 2015, 14:25

To Ty nie odelżałeś tego koła razem ze swapem z 1.6 na 1.8?
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

11 sie 2015, 14:39

Nie ma problemów z falowaniem,nadal mam 850rpm na jałowym. Co do przyspieszania ,raczej zmiana marginalna, rzeczywiście na wyższych 4000rpm czuć jakas roznice, ale pomimo wszystko sporo w tym efektu placebo, myślę że do 0-100kmh, zysk na bank nie wyniesie chociażby 0.5 sekundy. Największy plus dla mnie akurat to łagodniejsze i bardziej cywilne hamowanie silnikiem i lepszą reakcja na wysprzeglanie.
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 15:02

nickesh v2.0 pisze:To Ty nie odelżałeś tego koła razem ze swapem z 1.6 na 1.8?

Był, ale porównywałem z innym 1.8 jeszcze. Inaczej się jedzie i płynnie przyspiesza. Może dlatego takie wrażenie. Do tego 0-100 (licznikowe) nie muszę nawet 3 wbijać.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
jqb
Donator
Donator
Posty: 1174
Rejestracja: 03 wrz 2012, 17:14
Model: Inny
Wersja: Ikarus ;)
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 15:29

czester_ pisze:
nickesh v2.0 pisze:To Ty nie odelżałeś tego koła razem ze swapem z 1.6 na 1.8?

Był, ale porównywałem z innym 1.8 jeszcze. Inaczej się jedzie i płynnie przyspiesza. Może dlatego takie wrażenie. Do tego 0-100 (licznikowe) nie muszę nawet 3 wbijać.

A co ma zamach do max prędkości na danym biegu, przecież odcinki nie przesuwałeś w górę?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 15:37

Nie nic... źle się wyraziłem. Dzięki temu że jedzie do odcinki nawet nie ma potrzeby biegu zmieniać.
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
kacper-k48
Posty: 231
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

11 sie 2015, 16:43

Czyli ciagnie w wiekszym zakresie obrotow, tak ? W jakims stopniu na pewno wplywa to na przyspieszenie. Kurcze teraz mam dylemat mazda stoi rozebrana na kolo musialbym czekac z tydzien, myslalem ze polepszy to osiagi odczuwalnie, bo juz mnie meczy te 90km.
Obrazek
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

11 sie 2015, 19:36

To tak mało kosztuje ze żal nie robić :)
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
kacper-k48
Posty: 231
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

11 sie 2015, 19:52

Bardziej chodzi o to, ze mazda stoi juz 3 tydzien a pogoda jest idealna do jazdy ! :kciuk:
Obrazek
Awatar użytkownika
nick.es
Moderator podróży
Moderator podróży
Posty: 7684
Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
Model: NB FL
Lokalizacja: Costa Blanca

11 sie 2015, 23:17

Otoczak może też mieć gotowy już zamach do Miaty. Może Twój przyjmie jako rozliczenie, albo po prostu go sprzedasz. Najlepiej zadzwoń i spytaj, co zaproponuje.
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1147
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: ND
Wersja: 2.0 '15
Lokalizacja: Ogrodzieniec

12 sie 2015, 7:41

Szybkie pytanie odnośnie hamulców przód - jak kiedyś wspominałem kupiłem NB 1.8 po dłużyszm posotju.
Trzeba było zrobić hamulce - wynmieniłem tarcze+klocki przód, wyczyściłem prowadnice, blaszki ok, posmarowałem co trzeba, wszystko chodzi, ale - klocki jakby nie łapały na całej powierzchni - szczególnie lewa strona na zewnątrz - może ze 2 cm od zewnętrznej części tarczy jest błysk a dalej dupa - czuć to jak sie mocno zahamuje (do załączenia ABS np) bo ściąga w prawo. Czy coś nie tak może być z zaciskiem/jarzmem? Nie ma bicia - więc tarcze proste, klocki NIPPARTS, hamulce odpowietrzone - tył doregulowany śrubą - o niebo lepiej niż po zakupie (brak hamulców :? )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2015, 7:54

Zdejmij jeszcze raz zacisk i upewnij się, że prowadnica jest czysta, dobrze nasmarowana i bez problemu pracuje. Ważne jest też zastosowanie odpowiedniego smaru, pierwszy lepszy nie wytrzyma temperatur pojawiających się w układzie hamulcowym.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1147
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: ND
Wersja: 2.0 '15
Lokalizacja: Ogrodzieniec

12 sie 2015, 7:57

A czy jest możliwe, że coś się "wyrobiło" i w momencie hamowania zacisk nie idzie w osi - nie wiem, może ten trzpień który wchodzi do jarzma (prowadnica)? Wymienia się to?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2015, 8:40

Tak, prowadnica może się wyrobić. Przyjrzyj się jej pod kątem "wytartych" miejsc i luzów na prowadnicach po zamontowaniu zacisku. Pamiętam, że niektóre prowadnice do Miaty można dostać w zamienniku, bo wymieniałem z tyłu tą wykręcaną.
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1147
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: ND
Wersja: 2.0 '15
Lokalizacja: Ogrodzieniec

12 sie 2015, 9:04

Dzięks.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
Adri@n
Posty: 218
Rejestracja: 28 maja 2015, 14:34
Model: NA
Lokalizacja: Płock

12 sie 2015, 9:38

Obrazek

Podpowie ktoś jak to odczepić/odkręcić ? :D
Obrazek
Awatar użytkownika
SponeR
Posty: 1098
Rejestracja: 28 mar 2010, 18:10
Model: NA
Wersja: ultra old
Lokalizacja: Piasecziusets

12 sie 2015, 10:28

od strony koła za plastikami długą przedłużką chyba 10mm
MIATA nim jak szatan
Obrazek
Awatar użytkownika
kammich
Posty: 2925
Rejestracja: 24 lip 2009, 9:55
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

12 sie 2015, 11:29

Zgadza sie, za plastikowym nadkolem nasadka 10 z długą przedłużką.
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

12 sie 2015, 11:37

Padł mi czujnik temperatury w obudowie termostatu (tak kaputt, na ament, obudowa pękła). Mam obudowę termostatu do NB. Czy coś się da wyrzeźbić? Obecnie jeżdżę z wiatrakiem na stałe ale to nie jest rozwiązanie na wsze czasy.
Awatar użytkownika
meewosh
Posty: 1147
Rejestracja: 16 cze 2015, 20:52
Model: ND
Wersja: 2.0 '15
Lokalizacja: Ogrodzieniec

12 sie 2015, 11:56

Szybkie pytanie - czy ktoś nie posiada przypadkiem blaszki montażowej radia 2DIN (takie jak w NBFL lub 323). Kupiłem jakiś czas temu okazyjnie radio i brakuje mi z prawej strony tej blaszki - radyjko cały czas wyjeżdzą prawą stroną i obleśnie to wygląda :cry:

chodzi o takie coś

http://s1.tufotki.pl/2015/06/29/gd2X3-Jtjubx.JPG?v=2
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Było sobie NB ... viewtopic.php?f=22&t=17700&hilit=meewosh

Jest sobie NA ... viewtopic.php?f=22&t=25585&p=450826&hilit=meewosh#p450826
kacper-k48
Posty: 231
Rejestracja: 05 gru 2013, 17:12
Model: NA
Lokalizacja: Leszno k.Wawy

12 sie 2015, 12:43

kacper-k48 pisze:2. Czy to wszystko aby skrecic ten amor ? Nie brakuje zadnych czesci ?
received_859411214129034.jpeg


I jeszcze jedno pytanie, podkladka idzie w takiej kolejnosci jak na zdj czy miedzy nakretke a gorne mocowanie ?



Pomoże ktoś ?
Obrazek
Awatar użytkownika
polokokt
Donator
Donator
Posty: 1234
Rejestracja: 23 maja 2012, 8:42
Model: NC FL
Wersja: 2.0 Sport
Lokalizacja: WL

12 sie 2015, 13:18

Czy ktoś posiada pod ręką schemat bezpieczników (tych w desce rozdzielczej na dole, jak się domyślam) do mojej NB ?
Pierwszy raz postanowiłem użyć ładowarki do telefonu w MXie i okazuje się, że chyba zapalniczka nie działa.
Ewentualnie, który to dokładnie bezpiecznik być powinien, bo mam przed oczami jakiś schemat do 323F (rozkład wygląda podobnie) ale w opisie nic nie mówią o zapalniczce...

EDIT:
Okazuje się, że po otworzeniu bezpieczników, są one dobrze opisane i jest CIGAR 20A

EDIT 2:
Ale to raczej nie bezpiecznik, bo ten wygląda w miarę sensownie. Pewnie wina leży w zapalniczce, która ten środkowy styk, ma trochę pordzewiały i pewnie nie kontaktuje już.

EDIT 3:
Problem solved! Wystarczyło wyjąć gniazdo zapalniczki i wyczyścić środkowy styk, który pokryty był rdzawym nalotem.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2015, 15:57

Kurak pisze:Czy coś się da wyrzeźbić?

Żrób sobie na szybko odczyt z czujnika temperatury silnika i odpalanie przekaxnika. W godzinę się wyrobisz przecież.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

13 sie 2015, 17:57

Ktoś zdejmowal znaczek z przodu ? Chce poddać renowacji ,a nie chce polamac ;)
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

13 sie 2015, 19:12

majkel pisze:
Kurak pisze:Czy coś się da wyrzeźbić?

Żrób sobie na szybko odczyt z czujnika temperatury silnika i odpalanie przekaxnika. W godzinę się wyrobisz przecież.

Po
eM


Dobra, dorosłem do tego żeby to zrobić nie-oemowo. Jak kiedyś sprzedam to auto, to się nowy właściciel nigdy nie ogarnie bez mojej pomocy :)

Czy mogę założyć obudowę termostatu od NB do NA?
ODPOWIEDZ