Para pod ciśnieniem uchodząca pod maską!

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

28 sty 2009, 12:17

Czołem,

Ostatnio dwa razy zdarzyło mi się coś takiego: całkowicie rozładowany akumulator, wzywam pana z Assistance albo taksówkarza, żeby odpalić samochód z kabli. Samochód odpala, stoi chwile na jałowym biegu, żeby się podładowało, po czym daję trochę większe obroty (między 2 a 3 tysiące) i nagle rozlega się głośny syk i spod maski (jakoś tak bardziej po stronie pasażera niż kierowcy) wydobywają się dość duże ilości białej pary!

Oczywiście w strachu wyłączam silnik, patrzę pod maskę - nic nie widać, wszystkie gumowe rurki wyglądają na OK, nigdzie nie widać wycieku, para już nie leci. Odpalam ponownie silnik i wszystko działa OK!

Po pierwszym takim wypadku zawiozłem auto do ASO, sprawdzili wszystko i stwierdzili, że żadnej usterki nie znaleźli, silnik w idealnym stanie. Po drugim razie nawet już nie sprawdzałem, po prostu odpaliłem go znowu i pojechałem, ale oczywiście mnie to niepokoi.

Zastanawiam się, czy jest tam jakiś zawór, który np. upuszcza ciśnienie z systemu chłodzenia, czy coś takiego? Kiedy silnik jest rozgrzany, mam poziom płynu chłodzącego tak ze 2 mm powyżej poziomu "max" w zbiorniczku wyrównawczym, czy to może mieć z tym coś wspólnego? Tylko czemu nigdy wcześniej to się nie działo?

Czy ktoś z Was miał kiedyś takie objawy?

Zaznaczam, że w obu przypadkach było to po całkowitym rozładowaniu akumulatora. Wcześniej nigdy się to nie zdarzało.
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
Marcin_TDI
Posty: 150
Rejestracja: 19 wrz 2008, 11:41
Lokalizacja: Warszawa

28 sty 2009, 12:20

a klime masz ?? może coś z klimą
DIAGNOSTYKA GRUPY VAG CHIP-TUNING EDC 15 16 17, MONTAŻ ZABEZPIECZEŃ ANTYKRADZIEŻOWYCH, kodowanie kluczy i komfortu, domykanie szyb, diagnostyka VAG - błędy, logi, naprawy, turbosprężarki - mieszki, TUNING
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

28 sty 2009, 12:31

Marcin_TDI pisze:a klime masz ?? może coś z klimą


Hmm, mam klimę, ale dawno jej nie włączałem, na pewno była wyłączona, nawet nawiew był wyłączony...
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
Marcin_TDI
Posty: 150
Rejestracja: 19 wrz 2008, 11:41
Lokalizacja: Warszawa

28 sty 2009, 12:37

może przewód jakiś od klimy puścił i gaz się ulotnił. nic innego mi do głowy nie przychodzi
DIAGNOSTYKA GRUPY VAG CHIP-TUNING EDC 15 16 17, MONTAŻ ZABEZPIECZEŃ ANTYKRADZIEŻOWYCH, kodowanie kluczy i komfortu, domykanie szyb, diagnostyka VAG - błędy, logi, naprawy, turbosprężarki - mieszki, TUNING
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

28 sty 2009, 14:00

callum pisze:Zastanawiam się, czy jest tam jakiś zawór, który np. upuszcza ciśnienie z systemu chłodzenia, czy coś takiego? Kiedy silnik jest rozgrzany, mam poziom płynu chłodzącego tak ze 2 mm powyżej poziomu "max" w zbiorniczku wyrównawczym, czy to może mieć z tym coś wspólnego? Tylko czemu nigdy wcześniej to się nie działo?

Zbiorniczek wyrównawczy nie jest szczelny i do tego jest jeszcze korek zabezpieczający w chłodnicy, więc to nie wchodzi w grę.
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

28 sty 2009, 16:10

Chłodnica ci sie nie rozszczelniła przypadkiem? Rozgrzej auto, podnies maske, pobaw sie gazem i zobacz skad leci/dymi ;)
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
Awatar użytkownika
Fiveopac
Administrator
Administrator
Posty: 5492
Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
Model: NC
Wersja: 2,5 Turbo
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

31 sty 2009, 11:10

Drugi pomysl, nie wiem jak w NB ale w NA z tylu glowicy w miejscu gdzie jest wyjscie cieczy do nagrzewnicy jest slynna "przeklęta zaślepka" - gumowy kapturek na króćcu wodnym, czasami lubi sie rozszczelnic a dojscie do niego jest lekko mowiac kiepskie :neutral:
Less roof, more fun!
Obrazek
blow-off.pl Najlepsze zawory blow-off i dv w sieci :mrgreen:
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

01 lut 2009, 20:42

Fiveopac, dzięki za sugestie. Najpierw muszę się zająć elektryką, póki co madzia rozładowuje mi akumulator do zera w ciągu jednej nocy :( Ale jeśli znowu się powtórzy to ujście ciśnienia, to karzę im popatrzeć tam na tył nagrzewnicy, tak jak sugerujesz. To chyba bardziej prawdopodobne, niż nieszczelność chłodnicy, w serwisie oglądali system chłodzenia i nie znaleźli żadnych śladów wycieku.
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

01 lut 2009, 20:54

callum, Fiveopac pisze o tym co wskazuje najniższa strzałka na rysunku, ale też nie wiem jak to jest w NBfl. Jeśli masz 1,8 to nie przejmuj się, że czujnik położenia wału masz z drugiej strony :razz:
Obrazek
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

02 lut 2009, 1:42

przemasi pisze:callum, Fiveopac pisze o tym co wskazuje najniższa strzałka na rysunku, ale też nie wiem jak to jest w NBfl. Jeśli masz 1,8 to nie przejmuj się, że czujnik położenia wału masz z drugiej strony :razz:
[url=http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems_files/image010.png]Obrazek[/url]


Owszem, mam 1,8 :-)
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
Awatar użytkownika
cabriofun
Posty: 358
Rejestracja: 08 mar 2007, 23:46
Lokalizacja: Łódź

20 sie 2009, 21:49

odgrzebuje, bo chyba własnie mam ten objaw, o którym wspomina five.
Gdzie tego dokładnie szukac i jakie jest na to lekarstwo. Raz cieknie raz nie...
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

22 sie 2009, 12:08

a pozatym: Callum, znalazles powod tego wszystkiego? Jesli tak to napisz, moze sie kidys komus przyda.
Awatar użytkownika
cabriofun
Posty: 358
Rejestracja: 08 mar 2007, 23:46
Lokalizacja: Łódź

22 sie 2009, 15:04

sprawdzałem to miejsce wskazane przez strzałkę, i jest tam zupełnie sucho..
Za to przy czujniku było minimalnie mokro. Nie wydaje mi się zeby cisnienie z tamtąd było aż tak duże. wniosek z tego ze to coś jeszcze ale odkąd uszczelniłem wstępnie czujnik jest sucho.
callum
Posty: 743
Rejestracja: 31 maja 2008, 18:42
Lokalizacja: Warszawa/Kraków

24 sie 2009, 11:17

U mnie sytuacja rozwiązała sie w sposób zupełnie nieoczekiwany - uśmiejecie się. Okazało się, że z silnikiem wszystko OK. Problem pojawiał się tylko w konkretnych warunkach pogodowych, tzn. przy solidnym mrozie. Okazalo sie, ze para wodna gromadząca się pod maską zamarzala, kiedy wstawialem miatkę do garazu (garaz ma kiepską wentylację). Następnie odpalalem auto, jak pamietacie, po rozladowaniu akumulatora, wiec zostawialem na chwile na jalowym biegu, zeby sie podladowal. Silnik sie rozgrzewał, a jak wiecie,w miatce szybko osiąga temperaturę roboczą. Następowało odmarznięcie tego czopa lodowego, który upadał na silnik i zmieniał się w parę :D

Brzmi nieprawdopodobnie, ale sprawdziłem wtedy WSZYSTKO co sugerowaliście i nawet więcej, w dwóch albo trzech różnych serwisach, i wszystko było absolutnie OK. O czym świadczy chociażby to, że miatka dawała radę w Ułężu - gdyby coś było nieszczelne czy wadliwe, to na pewno w Ułężu by to wyszło.

Więc czasami zupełnie niekonwencjonalne powody dają dziwne objawy :)
"Race car driving is like sex: all men think they're good at it" - Jay Leno

"I love work; it fascinates me; I can sit and watch it for hours." - O. Wilde
ODPOWIEDZ