Ciśnienie w oponie a właściwości jezdne

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

02 gru 2013, 14:28

Też nie kumam capslocków i potępiająco-pouczającego tonu.
Imo walenie 2,7 bara w drogową oponę na drodze publicznej jest niepotrzebne i sensu w tym nie widzę.
Hałewer jestem zdania że każdy ma swoje auto z którym postępuje wedle swojego widzi mi się, więc jak ktoś chce sobie pompować 3 bary, wsadzać chiński ksenon, lexus looki, lotkę a la rynna czy kołpaczek ze spinerem to jego broszka :loser: i oczywiście można wyrazić swoje zdanie ale piętnowanie uważam za przesadę. Tym bardziej że w mojej pamięci kolega fifomaniak zapisał się jako rzeczowy i rozsądny osobnik, w przeciwieństwie do paru innych forumowych fantastów i tropicieli cudów na kiju :lol:
Także zluzujcie gacie bo Wam szwy pójdą i będzie kiszka :cool:
Rules are made to be broken
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

02 gru 2013, 15:01

Ja jeszcze jedno dopiszę, bo tak mi jakoś przyszło do głowy:

Jak to jest, że tutaj nagle za ciśnienie o 50% większe od zalecanego (wtedy, a trochę opony są inne dzisiaj niż 15 lat temu) w oponie dostałem nagonkę, a u ludzi, którzy obniżają zawias i ustawiają dużo większy negatyw, naciągają oponę 195 na 8-calową felgę, robiąc to tylko i wyłącznie dla wyglądu, jest ogólny poklask, podziw i w ogóle?

To tam nagle to nie ma wpływu na powierzchnię styku opony z nawierzchnią? I wszystko jest w porządku? Gdzie tu logika?

Ja nic osobiście do nich nie mam, bo każdy ma wolną wolę i robi co chce. W moim przypadku jest tak samo. Dziękuję za zwrócenie uwagi, że droga hamowania się wydłuża, a przyczepność zmniejsza, ale robiąc to, byłem tego świadom. Nikt mi natomiast nie będzie mówił co mam robić.

Dlatego też w tym wypadku bronię Wojtka, chłopak sobie próbuje różnych opcji i dobrze. Człowiek niestety najlepiej się uczy na błędach. Peace :cool:

Hantkus, dzięki za poparcie.
Obrazek
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

02 gru 2013, 15:21

fifomaniak pisze:Dlatego też w tym wypadku bronię Wojtka, chłopak sobie próbuje różnych opcji i dobrze. Człowiek niestety najlepiej się uczy na błędach.


Tylko problem polega na tym, że doświadczenie innych, może być i Twoim doświadczeniem.

fifomaniak pisze:a u ludzi, którzy obniżają zawias i ustawiają dużo większy negatyw, naciągają oponę 195 na 8-calową felgę, robiąc to tylko i wyłącznie dla wyglądu, jest ogólny poklask, podziw i w ogóle?


Pokaż mi takiego jednego tutaj. Chyba pomyliłeś fora :wink:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

02 gru 2013, 15:31

dmk pisze:Pokaż mi takiego jednego tutaj. Chyba pomyliłeś fora :wink:


Żartujesz sobie ze mnie, prawda?
Obrazek
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

02 gru 2013, 15:42

dmk pisze:
fifomaniak pisze:a u ludzi, którzy obniżają zawias i ustawiają dużo większy negatyw, naciągają oponę 195 na 8-calową felgę, robiąc to tylko i wyłącznie dla wyglądu, jest ogólny poklask, podziw i w ogóle?

Pokaż mi takiego jednego tutaj. Chyba pomyliłeś fora :wink:

Dokładnie ;) DEX ma w planach naciąg chyba na 9 cali :mrgreen:
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

02 gru 2013, 16:14

fifomaniak pisze:
dmk pisze:Pokaż mi takiego jednego tutaj. Chyba pomyliłeś fora :wink:


Żartujesz sobie ze mnie, prawda?


Nie, nikt nie ustawia tu takich kątów, żeby opona nie przylegała całą swoją powierzchnią do podłoża...
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

02 gru 2013, 16:19

Obrazek

Więcej przykładów dawać nie będę, bo paluchami nie lubię pokazywać. Widzisz to co chcesz widzieć. A, i ścianka boczna opony ma doskonałe właściwości trakcyjne i hamujące. Bez odbioru.
Obrazek
Awatar użytkownika
Wojtek JDM
Posty: 2286
Rejestracja: 10 maja 2012, 14:28
Model: NB MSM
Wersja: Mazdaspeed
Lokalizacja: Bełchatów

02 gru 2013, 16:25

Panowie naprawdę nie ma się o co spinać ;) Planuję się nauczyć latać trochę po torze w następnym sezonie na MMC i wyczuć porządnie to auto, więc parę parametrów sobie przetestuję po kolei na torze itd. :)
Black SUPERCHARGED Betty - NB 1.6 '00 - SOLD
MAZDASPEED❤ - OEM 2004 MSM Velocity Red
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

02 gru 2013, 17:08

fifomaniak pisze:
dmk pisze:Pokaż mi takiego jednego tutaj. Chyba pomyliłeś fora :wink:


Żartujesz sobie ze mnie, prawda?


Tak, ja będę ciągnąć 195 na 9J, kąty -3, i duża gleba i dużo wiatru w oponkę ;). I wbrew pozorom, więcej jest negatywnych opinii typu "nie rozumiem czegoś takiego" "a po co tak to ma być" itp itd. niż tych dobrych. Nie widać ich może, bo często to PW i podobne. Najważniejsze jest to, aby być świadomym swoich poczynań. Wiem czym grozi jazda samochodem na takich "ustawieniach" i dostosowuję styl jazdy do tego ;)
Hantkus
Donator
Donator
Posty: 2803
Rejestracja: 17 lut 2012, 17:59
Model: NB MSM
Wersja: Szarik
Lokalizacja: Poznań

02 gru 2013, 17:16

Do czego to dojszło żebym ja pełnił rolę rozjemcy :ryjezesmiechu: ludziska tak nie może być, ja tu jestem od zadym a nie siania pokoju :twisted:
Btw. Czy któryś z adminów może dać mi wstążkę? Bo jakoś tak dziwnie bez niej
:lol:
Rules are made to be broken
Mały Książe
Posty: 2983
Rejestracja: 14 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Planeta B-612

02 gru 2013, 17:19

No właśnie Dekster, Ty masz tak stjuningowany samochód, że jest za wolny, aby się rozbić.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marr
Donator
Donator
Posty: 476
Rejestracja: 18 kwie 2008, 17:08
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

02 gru 2013, 17:47

ej dobra, widze, że OT tutaj całą gębą i niedługo ktoś rozstawi stragan - możecie powiedzieć mi mądre głowy jakie ciśnienie zaleciacie do szmiaty na 17tkach 205/40? Nawet nie pamietam ile tam mam bąbelków powietrza, ale jak rozpocznę sezon to może bym sobie przyfasolił takie, żebym dostał pochwałe do dzienniczka :kciuk:
Obrazek
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

02 gru 2013, 20:25

"proszę Pani, on się przezywa!"

hehe, popstrykaliście się o ciśnienie w oponach a na koniec jeszcze ja dostałem zjebkę za negatyw z tyłu :mrgreen: widać, że zima idzie :ryjezesmiechu:

195 na 8 calach to nie naciąg :mrgreen: ale już siedzę cicho, bo zaraz kolejny OT będzie.

Wojtek JDM wydaje się być na tyle rozsądnym gościem, że sobie z czasem wszystko ogarnie i ustawi tak, żeby było git.
Obrazek

miatasm.com
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

02 gru 2013, 20:32

funky pisze:195 na 8 calach to nie naciąg


Obrazek
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

02 gru 2013, 20:50

funky pisze:
hehe, popstrykaliście się o ciśnienie w oponach a na koniec jeszcze ja dostałem zjebkę za negatyw z tyłu :mrgreen: widać, że zima idzie :ryjezesmiechu:


Nie dostałeś zjebki, tylko kolega dmk widzi tylko to co chce widzieć, a zdjęcie z Twoim autem najlepiej to ukazywało. Nie mam nic do Twojego auta, ani do tego co z nim robisz - kompletnie nic mi do tego, już mówiłem - każdy robi co mu się żywnie podoba. Mówiłem, że nie lubię paluchami wytykać, ale jakiś przykład musiałem podać. Mam nadzieję że nie masz za złe :onie:

Właśnie chyba brakuje tej konkretnej zimy - każdy by przeleciał się parę razy bokiem swoją Miatą, to wszystkim by ulżyło i się lofffciali :geeejj: A tak się spiny na forum tworzą :drapaniesie: :cool:
Obrazek
Awatar użytkownika
niemampojeciaa
Posty: 1430
Rejestracja: 14 lut 2010, 19:34
Model: Inny
Lokalizacja: East Lansing

02 gru 2013, 21:16

fifomaniak pisze:A tak się spiny na forum tworzą


to dopiero początek :twisted:
:)
remik
Posty: 2477
Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
Model: Inny
Wersja: DC2R K20 inside
Lokalizacja: PZ

02 gru 2013, 21:50

Marr pisze:ej dobra, widze, że OT tutaj całą gębą i niedługo ktoś rozstawi stragan - możecie powiedzieć mi mądre głowy jakie ciśnienie zaleciacie do szmiaty na 17tkach 205/40?:


To zależy od opony , warunków itd. Potestuj przyczepność przy różnym ciśnieniu , i pompuj
tyle, żeby najlepiej kleiło . Imho- między 1,9 a 2,3 znajdziesz optymalne ciśnienie przy danych warunkach ... :wink:
Marr
Donator
Donator
Posty: 476
Rejestracja: 18 kwie 2008, 17:08
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

02 gru 2013, 22:18

dzięks remik, zaczynam od tego przedziału z początkiem sezonu :)
Obrazek
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

06 gru 2013, 0:18

dobra jak sie juz kłócicie to mam pytanie :mrgreen:

jakie powinno być ciśnienie w słoneczkach 14cali z opona zimowa 175/65 ?

Wulkanizator przy zakładaniu kapci nabił mi 2,1~2,2

czy to nie za duzo ?
White NA BP'95
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

06 gru 2013, 1:04

Na suchym nie powinno być źle. Jak Ci za twardo/za ślisko będzie to sobie zjedź w dół do 2.0 albo 1.9. A jak spadnie śnieg i będzie błocko na drogach, to raczej sobie spuść do 1.8-1.9 przynajmniej. No chyba że lubisz jazdę bokiem nawet jak tego nie chcesz :wink:

A, panoćki, zmieniłem koła na zimowe i sobie je pompowałem (2.0, bo śnieg ma padać :cool: ) I przypomniało mi się, że nigdy nie pompowałem dojazdówki. Zgadnijcie jakie w tej wąskiej jak komara pięty oponie jest zalecane ciśnienie. 4,2 bara :kciuk: I mogę legalnie jechać 80 na takim kapciu :cool: Czy jest to rozsądne, to już inna sprawa :loser:
Obrazek
rogI
Posty: 1362
Rejestracja: 12 kwie 2012, 11:05
Lokalizacja: Poznań

06 gru 2013, 7:01

fifomaniak, a wiesz jakie ciśnienie jest w przeciętnej rowerowej dętce? :grraauu: :wink:
gzy
Posty: 727
Rejestracja: 03 paź 2012, 10:27
Model: NA
Wersja: 1.8t
Lokalizacja: wwa

06 gru 2013, 7:50

fifomaniak pisze:A jak spadnie śnieg i będzie błocko na drogach, to raczej sobie spuść do 1.8-1.9 przynajmniej.


No właśnie - zawsze mi się wydawało, że na śnieg / piasek powinno być niższe ciśnienie, tymczasem czytałem ostatnio instrukcję do swojej miaty (kupiłem sobie niedawno to czytam instrukcję jak pajac : ) i piszą, że by zwykłe opony pompować 2.0, a zimowe 2.0 przód, a 2.2 tył...

fifomaniak pisze:Zgadnijcie jakie w tej wąskiej jak komara pięty oponie jest zalecane ciśnienie. 4,2 bara :kciuk: I mogę legalnie jechać 80 na takim kapciu

Gdzieś kiedyś przeczytałem, że to nie ciśnienie utrzymuje ciężar pojazdu tylko ilość powietrza, więc im mniejsza opona tym większego wymaga ciśnienia, np szosowe opony rowerowe nabija się 7-8 bar i więcej.
gzy
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

06 gru 2013, 9:04

Na piach akurat chyba lepiej mniejsze ciśnienie a na śnieg lepiej ciut większe. Generalnie tak pompować by bieżnik cały przylegał do podłoża.
fifomaniak
Posty: 1023
Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
Lokalizacja: Wrocław

06 gru 2013, 9:24

rogI pisze:fifomaniak, a wiesz jakie ciśnienie jest w przeciętnej rowerowej dętce? :grraauu: :wink:


Wiem, mam rower stary crossowy. Rozstrzał jest chyba od 1.5 na kamienie/szuter do 4.8 na asfalt czy jakoś tak :mrgreen:

gzy pisze:No właśnie - zawsze mi się wydawało, że na śnieg / piasek powinno być niższe ciśnienie, tymczasem czytałem ostatnio instrukcję do swojej miaty (kupiłem sobie niedawno to czytam instrukcję jak pajac : ) i piszą, że by zwykłe opony pompować 2.0, a zimowe 2.0 przód, a 2.2 tył...


Hmm... Jedyne co mi przychodzi do głowy, to to, że to są ciśnienia na zimowe opony, ale na suchy asfalt. Miękksza mieszanka=szybsze zużycie?

Bardock pisze:Na piach akurat chyba lepiej mniejsze ciśnienie a na śnieg lepiej ciut większe. Generalnie tak pompować by bieżnik cały przylegał do podłoża.


Nie wypowiadam się co do piachu, bo nie jeździłem offroad i tego kompletnie nie wiem. Ale na śnieg na pewno jak chcesz więcej przyczepności, to mniejsze ciśnienie niż normalnie. Opona bardziej flaczeje i przylega większą powierzchnią do nawierzchni = więcej przyczepności. Oczywiście bez przegięcia w drugą stronę znowu :wink:
Obrazek
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

06 gru 2013, 10:47

może inaczej i dokładniej się wyrażę. Pompując opony na 2.0 jak było ciepło musimy dopompować żeby nominalnie dalej było 2.0 co jest spowodowane temperaturą powietrza.

ok. 0,2 bara w temperaturze 0°C
ok. 0,3 bara w temperaturze –10°C
ok. 0,4 bara w temperaturze –20°C

co do mniejszego ciśnienia w śniegu to raczej wątpie. Opona zimowa to oprócz mieszanki pewna konstrukcja bieżnika, która ma pomóc w odprowadzaniu błota, śniegu i wgryzaniu się, że już nie wspomne o tym jak często jeździ się w samym śniegu a jak często po odśniezonych drogach. Opona z mniejszym ciśnieniem, źle się wyciera na asfalcie.
W sumie nie znam się bo nie mam z tego magistra ale wydaje mi się to logiczne skoro jeszcze nie zdarzyło mi się u żadnego producenta opon czy aut przeczytać by obniżać ciśnienie w oponach.

No ale niestety korekty ciśnienia w oponach przy każdej zmianie temperatury są mało realne u mnie bo gdzie nie pojade podpomować to dystrybutor nie działa :P wszystkie się psują w zimę :)
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

06 gru 2013, 12:35

Bardock pisze:jeszcze nie zdarzyło mi się u żadnego producenta opon czy aut przeczytać by obniżać ciśnienie w oponach.

Poczytaj instrukcje od samochodów 4x4, tam to standardowe rozwiązanie, zmiana ciśnienia w zależności od terenu, na błoto/piasek/ślisko się zmniejsza, na twardym trzeba wrócić do nominalnego. Oczywiście w takich samochodach warto też stosować dedykowane do terenu w jakim w większości jeździmy opony a nie typowo szosowe.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

06 gru 2013, 12:58

nie porównywałbym auta terenowego z dużo większymi oponami i innym ukształtowaniem terenu do samochodów osobowych... Pamiętajmy, że mowa tu o nawierzchni mieszanej asfalt/śnieg. Jak jedziesz w teren może to coś daje ale mniej pożytku z takiego rozwiązania jest w mieście.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

06 gru 2013, 13:37

Bardock pisze:ale mniej pożytku z takiego rozwiązania jest w mieście.

Wiele poradników radzi jednak utrzymywać niższe ciśnienie na lodzie/śniegu niż na suchym asfalcie, niższe ciśnienie to większa powierzchnia przylegania opony do powierzchni, nawet te 0.2 bara ma znaczenie. Inna sprawa że takie ekstremalne sytuacje gdzie trzeba obniżyć ciśnienie żeby ruszyć/wyjechać z błota to raczej użytkownikom MXów się nie zdarzają. Myślę że utrzymywanie zalecanego przez producenta ciśnienia jest optymalnym rozwiązaniem, pomijam fakt, że jak na +20 mieliśmy 2.0 to przy -20 będzie i tak tylko 1.6 bara mniej więcej.
Awatar użytkownika
Bardock
Posty: 1863
Rejestracja: 15 gru 2008, 14:37
Model: Inny
Wersja: S3 1.8T
Lokalizacja: Warszawa

06 gru 2013, 14:05

wojteks pisze:
Bardock pisze:ale mniej pożytku z takiego rozwiązania jest w mieście.

Wiele poradników radzi jednak utrzymywać niższe ciśnienie na lodzie/śniegu niż na suchym asfalcie, niższe ciśnienie to większa powierzchnia przylegania opony do powierzchni, nawet te 0.2 bara ma znaczenie. Inna sprawa że takie ekstremalne sytuacje gdzie trzeba obniżyć ciśnienie żeby ruszyć/wyjechać z błota to raczej użytkownikom MXów się nie zdarzają. Myślę że utrzymywanie zalecanego przez producenta ciśnienia jest optymalnym rozwiązaniem, pomijam fakt, że jak na +20 mieliśmy 2.0 to przy -20 będzie i tak tylko 1.6 bara mniej więcej.


Dlatego trzeba dopompować żeby było optymalnie :)
ubek
Donator
Donator
Posty: 1366
Rejestracja: 24 lis 2012, 22:05
Lokalizacja: Łańcut

06 gru 2013, 14:23

dobrze zapytam w ten sposob jakie jest zalecane cisnienie przez producenta w feldze 14 cali? Chodzi o NA ???
ODPOWIEDZ