[NC] działanie kontroli trakcji po montażu sprężyn Eibacha
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Czytałem wpis Natalia30 i mając podobne "objawy" postanowiłem się Was poradzić.
Mam NCFL i po zamontowaniu spręzyn Eibacha kontrola trakcji zaczęła ingerować znacząco później, przez co auto potrafi mocno zarzucić tyłem - mi to się bardzo podoba, ale moją żonę potrafi zaskoczyć i zestresować.
Po zamontowaniu sprężyn Eibacha auto prowadzi się znacząco lepiej w zakręcie.
Ale aby się tym delektować trzeba uważniej pracować gazem i dozować go tak aby przejść przez niego bez uślizgu lub z nim. Wcześniej kontrola trakcji wchodziła do akcji bardzo szybko. Teraz przy braku uwagi łatwiej zaliczyć krawężnik lub bandę.
Po prostu po zgubieniu trakcji albo się tym rozkoszujesz albo stresujesz.
Opony mam ok, geometrię ze sprężynami Eibacha też - teoretycznie info do kontroli trakcji powinno iść z czujników ABS'u a tu się nic nie zmieniło - wydaje mi się, że ta "ospała" reakcja ma związek z jego mniejszymi wychyleniami po obniżeniu i utwardzeniu pojazdu przez sprężyny.
Macie jakieś doświadczenia?
Mam NCFL i po zamontowaniu spręzyn Eibacha kontrola trakcji zaczęła ingerować znacząco później, przez co auto potrafi mocno zarzucić tyłem - mi to się bardzo podoba, ale moją żonę potrafi zaskoczyć i zestresować.
Po zamontowaniu sprężyn Eibacha auto prowadzi się znacząco lepiej w zakręcie.
Ale aby się tym delektować trzeba uważniej pracować gazem i dozować go tak aby przejść przez niego bez uślizgu lub z nim. Wcześniej kontrola trakcji wchodziła do akcji bardzo szybko. Teraz przy braku uwagi łatwiej zaliczyć krawężnik lub bandę.
Po prostu po zgubieniu trakcji albo się tym rozkoszujesz albo stresujesz.
Opony mam ok, geometrię ze sprężynami Eibacha też - teoretycznie info do kontroli trakcji powinno iść z czujników ABS'u a tu się nic nie zmieniło - wydaje mi się, że ta "ospała" reakcja ma związek z jego mniejszymi wychyleniami po obniżeniu i utwardzeniu pojazdu przez sprężyny.
Macie jakieś doświadczenia?
-
- Posty: 1023
- Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
- Lokalizacja: Wrocław
A w NCFL jest w ogóle system stabilizacji toru jazdy? Ja się pytam, bo nie wiem, jeśli masz po prostu kontrolę trakcji, to ona tylko zapobiega poślizgowi kół na prostej, np. przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni itp. Jeśli nie ma systemu stabilizacji toru jazdy, to przez obniżone sprężyny auto po prostu stało się twardsze i bardziej, hmmm, nerwowe, ma może więcej przyczepności, ale mniej wybacza, a sama zwykła kontrola trakcji nic tu nie ma do rzeczy.
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5492
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
fifomaniak pisze:A w NCFL jest w ogóle system stabilizacji toru jazdy?
Jest i zwie sie DSC.
twix u siebie w NC nie zauwazylem takich objawow, moze po prostu auto sie mniej wychyla w zakrecie i dlatego dsc opoznia swoja reakcje albo z powodu braku tak wyraznej granicy miedzy przechylem a poslizgiem kontrola trakcji ma mniej czasu na zareagowanie niz na seryjnym zawiasie ?
Dopoki dsc daje sobei rade z uslizgiem to mysle, ze nie ma sie czym przejmowac. Lekki uslizg da sie wykonac, ale po sekundzie juz auto stoi na wprost.
Tak czy inaczej w moim mniemaniu i tak DSC jest bardzo zachowawcze i wyczulone i tym samym nie nadaje sie do dynamicznej jazdy, tak wiec lepiej traktowac to jako "stróża ostatecznego" na ktorym lepiej nie polegać a do dynamicznej jazdy wylaczamy dsc i po problemie.
Hmmm.......do sprawdzenia. Zobaczę jak auto się zachowuje przy podanych radach. W zakrętach jest oki, ale jakby jest bardziej wyczulone. Trzeba się przyzwyczaić chyba i będzie dobrze. Bez DSC jest ok, bardziej kontroluję tor jazdy.
To jeszcze taka uwaga, że DSC jest bardziej restrykcyjne i reaguje szybciej w NC niż w NCFL.
- NC 2006 2.0 powershift
- NCFL 2009: viewtopic.php?f=22&t=9850
- NA-t 1993: viewtopic.php?f=22&t=16934
- ND 2015
- ...
- NCFL 2009: viewtopic.php?f=22&t=9850
- NA-t 1993: viewtopic.php?f=22&t=16934
- ND 2015
- ...
Natalia30 pisze:Hmmm.......do sprawdzenia. Zobaczę jak auto się zachowuje przy podanych radach. W zakrętach jest oki, ale jakby jest bardziej wyczulone. Trzeba się przyzwyczaić chyba i będzie dobrze. Bez DSC jest ok, bardziej kontroluję tor jazdy.
Z mojego doświadczenia poszedłbym w kierunku (w tej kolejnosci):
- wymiana opon
- stabilizatory od REX'a
- 2 tylne "rozpórki" podwozia ze stajni IL
RajdyWódaDupy
- Arturo_tiburon
- Posty: 1067
- Rejestracja: 06 cze 2011, 16:01
- Model: ND
- Wersja: Daga spec
- Lokalizacja: waw
znam takich co najlepsze czasy kręca na DSC choć mówią , że DSC spowalnia
a na poważnie to czy w NC/NCFL jest jakiś czujnik przechyłu?


uczestnik wszystkich rund MC do 03' 2020
II vice MC'18 , mistrz MC '17, IV MC'16 , I miejsce Sud WIR'15 , II vice MC'15, mistrz MC'14 WEST, II vice ALL STAR'14 , II vice MC'13. daily mazda od 08 6, cx7, cx5 NBFL->NC->ND > emeryt
II vice MC'18 , mistrz MC '17, IV MC'16 , I miejsce Sud WIR'15 , II vice MC'15, mistrz MC'14 WEST, II vice ALL STAR'14 , II vice MC'13. daily mazda od 08 6, cx7, cx5 NBFL->NC->ND > emeryt
Natalia30 pisze:Na wiosnę planuje zakup opon jakie polecacie, Falken HS449. Sprawdzę też stabilizatory oraz jak radzicie rozpórki.....ale to dopiero na wiosnę
Odnośnie samych opon rozmowe warto zaczac od samego rozmiaru. Zakladam ze to na 17" z Twojego avatara. Oczywiście najlepszą trakcję dostaniesz na rozmiarze 225/40/17 ale tu beda dwa problemy: nieco wieksze opory toczenia co przelozy sie na osiagi (nie wiem jak bardzo), wieksze bujanie w koleinach ze m.in wzgledu na mniejsza mase samochodu oraz oczywiscie nizszy profil = nieco mniejszy komfort i ochrona felgi przy starciu z jakims drogowym kraterem tudziez poprzecznymi nierownosciami.
205/45/17 - unikasz problemow powyzszych ale...sporo tracisz na trakcji. Dlatego ja jezdze na nieco przewymiarowanym 215/45/17 i uwazam to za dobry kompromis pomiedzy 205 a 225 w odniesieniu do setupu N/A.
Odnosnie samych opon to ciezko wybrac jeden konretny typ bo oczywiscie niema osoby ktora testowalaby nawet wiecej niz 3 typy na tym samym setupie.
Wszystko zalezy tez czego oczekujesz w odniesieniu do "twojego" stylu jazdy.
Ja np. w poprzednim samochodzie mialem mocno niedoceniane moim zdaniem Vredestein Ultrac Sessanta i bylem b.zadowolony...tyle ze to byl zueplnie inny samochod i inna szerokosc.
W aktualnym siedza Advan AD08 i powiem tak:
- na suchym super trzymaja / pewnosc prowadzenia jest duza
- de facto rozmiar 215 ma szerokosc ok. 220 wiec jest jakby bonusik do trakcji
- na mokrym sa problemy z trakcja / wynika to tez z profilu naciec / nie kazdemu spasuje takie nerowowe zachowanie
- w temp. ponizej 10 st. zaczynaja sie juz pojawiac problemy z trakcja / łatwiej można się poślizgać

Reasumujac niezla opona letnia i na tor ale nastepnym razem pojde w cos innego w podobnym przedziale cenowym (do 2,5kpln)
Five np jezdzi na Federalkach RS-R (tylko ze 235) wiec moze i on cos tutaj doda na ich temat bo i setup ma dla nich b.wymagajacy.
RajdyWódaDupy
guardian pisze:Five np jezdzi na Federalkach RS-R (tylko ze 235) wiec moze i on cos tutaj doda na ich temat bo i setup ma dla nich b.wymagajacy.
--> http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=11209

Po
eM
chwilowo bezmiatowy 
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......

była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5492
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Tak, nc maja czujniki przechylow.
Co do opon to poza tym, ze fedrale rsr 595 pekaja jak chinskie prezerwatywy a importerzy to oszusci i polactwo to jedno trzeba oddam tym opona, ze ostro trzymaja auto w ryzach, nie plyna, ladnie sie dogrzewaja, kleje jak szalone powyzej 10 st C (ponizej robi sie dramat) i ku mojemu zaskoczeniu wytrzymaly 2 sezony upalania. Niestety zakup to loteria 50/50 ze kupisz bubel.
Rozmiar 235 to optimum dla nc na tor a i na drodze nie ma jakiejs tragedii z koleinami. Opona wymaga lekkiego podgiecia rantow i felgi 8,5 lub 9 cali ale warto.
Co do opon to poza tym, ze fedrale rsr 595 pekaja jak chinskie prezerwatywy a importerzy to oszusci i polactwo to jedno trzeba oddam tym opona, ze ostro trzymaja auto w ryzach, nie plyna, ladnie sie dogrzewaja, kleje jak szalone powyzej 10 st C (ponizej robi sie dramat) i ku mojemu zaskoczeniu wytrzymaly 2 sezony upalania. Niestety zakup to loteria 50/50 ze kupisz bubel.
Rozmiar 235 to optimum dla nc na tor a i na drodze nie ma jakiejs tragedii z koleinami. Opona wymaga lekkiego podgiecia rantow i felgi 8,5 lub 9 cali ale warto.
tylko natalia kupuje zimówki... tak szerokie zimówki jak wypisaliście to chyba trochę nie za bardzo...Natalia30 pisze:Falken HS449
guardian, profil 205/45 a 225/40 jest prawie taki sam.. 2mm różnicy - i tak przy okazji jakiej szerokości felgę masz u siebie?
LubMich pisze:tylko natalia kupuje zimówki... tak szerokie zimówki jak wypisaliście to chyba trochę nie za bardzo...Natalia30 pisze:Falken HS449
guardian, profil 205/45 a 225/40 jest prawie taki sam.. 2mm różnicy - i tak przy okazji jakiej szerokości felgę masz u siebie?
Ja jednak zrozumialem ze chodzi jej o letnie.

Święta racja ze wysokosc 205/45 i 225/40 to to samo - dlatego tez poszedlem w 215/45 - zawsze to nieco wiecej mieska na nasze nieprzyjazne drogi.
Moja felga ma szerokość 7" i szczerze to 215 (moze 225) to absolutna max szerokosc jaka powinno sie zakladac na nia.
RajdyWódaDupy
No Hallo........No co Wy?? Na zimę!! Raz się człowiek pomyli i wielka afera tutaj!!
Właśnie czekam na te Falkena HS, mam nadzieję że lada dzień będą i będę miała zaszczyt się nimi cieszyć
Na lato mam upatrzone trzy modele opon..... 1. Pirelli
P Zero Nero 88W / 2. Bridgestone RE050A 88V / 3. Pirelli Euforia RUN ON FLAT.
Powiem Wam tak kochani, mam te info o oponach od znajomych którzy pracują w firmie TRW w Niemczech. Co prawda testują bardziej hamulce ale i dzielą się opinią opon
Trasy mają różne, auta są testowane i w górach i na autostradach. Mają okazję testować różne modele samochodów, między innymi NC.....oraz wiele fajnych modeli
Mogę tylko przekazać dalej jakie opony to oni testowali. Dla każdego coś dobrego
Nie wiem które wybiorę, poczytam jeszcze opinie. Póki co dzięki za porady. Aha, co prawda już zamówiłam te Falkeny ale na zimę polecają również Bridgestone LM2588VXL. Już się zastanawiałam czy nie zamienić ale cóż, najpierw zrobię test Falkena.


P Zero Nero 88W / 2. Bridgestone RE050A 88V / 3. Pirelli Euforia RUN ON FLAT.
Powiem Wam tak kochani, mam te info o oponach od znajomych którzy pracują w firmie TRW w Niemczech. Co prawda testują bardziej hamulce ale i dzielą się opinią opon



Dzięki za wskazówki.
Five jak NC ma czujnik przechyłu to wszystko tłumaczy.
Twardsze sprężyny, mniejszy przechył, późniejsza reakcja DSC.
Mnie ten setup bardzo się podoba ale widzę że moja druga połowa nie zawsze sobie z tym radzi. Ostatnio jak mnie Mazdą goniła to myślałem że ją będę musiał z bandy odklejać.
Five jak NC ma czujnik przechyłu to wszystko tłumaczy.
Twardsze sprężyny, mniejszy przechył, późniejsza reakcja DSC.
Mnie ten setup bardzo się podoba ale widzę że moja druga połowa nie zawsze sobie z tym radzi. Ostatnio jak mnie Mazdą goniła to myślałem że ją będę musiał z bandy odklejać.
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5492
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Ponizej schemat ku potomonosci systemu DSC w NC. Interesujacy nas czujnik to "COMBINED SENSOR". Mierzy pochylenie auta i skręt wokół osi pionowej. Chyab widzialem go zaraz obok baku paliwa pod plastikami za plecami kierowcy 

- Załączniki
-
- DSC w NC
- Image1.png (89.13 KiB) Przejrzano 1572 razy
- Kim Son San
- Posty: 2020
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Fiveopac pisze:Mierzy pochylenie auta i skręt wokół osi pionowej.
NC ma taki swój błędnik? Kosmos.
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
- Kim Son San
- Posty: 2020
- Rejestracja: 13 lut 2009, 10:01
- Model: ND
- Wersja: 200+
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Ten system się dubluje/uzupełnia z czujnikami ABS/innym czytnikiem prędkości obrotowej koła?
ex-NA 1992 1.6 turbo Winning Blue
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
ex-NA 1994 1.6 turbo Brilliant Black
ND 2015 2.0
Kim Son San pisze:Ten system się dubluje/uzupełnia z czujnikami ABS/innym czytnikiem prędkości obrotowej koła?
DSC używa czujników ABS do mierzenia prędkości obrotowej kół.
Tutaj jest fajny film obrazujący działanie DSC:
http://www.mazda.com.au/technology/dynamic-stability-control-dsc