Rozpórki kielichów

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

16 gru 2012, 11:49

No tak, a czy sportivy mają fabrycznie rózpórkę kielichów?
swimmer
Posty: 1394
Rejestracja: 07 lut 2011, 14:44
Lokalizacja: Warszawa

16 gru 2012, 15:07

Mają :smile:

[ Dodano: 16-12-2012, 16:09 ]
Szczupak pisze:dolne mam z tego co wiem seryjnie


W sportivach jest ich więcej
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

16 gru 2012, 20:37

swimmer pisze:Mają


No właśnie, i mają też twardsze zawieszenia. Prawdopodobnie Mazda tych rozpórek nie dała tylko dla lansu, bo jakby były dla lansu, to by były opcjami w pozostałych modelach, a nie są. (:
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

16 gru 2012, 22:11

Powoli - najbardziej newralgicznym punktem auta o takim, a nie innym nadwoziu jest problem sztywności całej budy. Tak więc każdy rollbar (nie mylić ze style barem), rozpórka za siedzeniami (ale z prawdziwego zdarzenia, a nie kawałek metalu przykręcony na śruby m6 w miejsce wiatrołapu) itd. zrobi zauważalną różnicę, bo auto zacznie się zachowywać, jakby miało dach, który zapewnia podstawową sztywność w każdym samochodzie.

Jeśli chodzi o przód i Sportive - naprawdę wierzycie, że wszystko co robi producent samochodu ma wpływać na "performance" a nie "styling" i to, co klient chce kupić? Wiem, że inżynierowie Mazdy dochodzili do perfekcji z niektórymi elementami, ale inne były robione dla dobrego poczucia właściciela auta (najprostszy przykład: gajgerek od oleju). Zapytajcie np. Tycjana, czy w jego skompresowanym Sportivie odczuł jakieś drastyczne różnice w prowadzeniu auta po wyjęciu przedniej rozpórki kielichów... a wyjął ją swego czasu, bo się z kompresorem nie mieściły i wymagała przeróbki.

Usztywnienie osi, która nie ma właściwości skrętnych (czyli pracuje wyłącznie góra-dół) ma dużo większy sens, ale to tak na marginesie. :wink:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

16 gru 2012, 22:23

no jasne, sztywność całej budy. ale wydawało mi się, że newralgicznym miejscem jest kabina, gdzie jedyne usztywnienie to tunel i progi. a przestrzeń za siedzeniami to już nie jest duża odległość między resztą konstrukcji... ale czy Ty u siebie masz rollbara lub rozpórkę? jeśli tak, to czy po założeniu odczułeś dużą różnicę?
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

16 gru 2012, 22:29

Szczupak pisze:ale czy Ty u siebie masz rollbara lub rozpórkę? jeśli tak, to czy po założeniu odczułeś dużą różnicę?


Od razu odpowiadam - nie mam rollbara, nie mam rozpórki (dążę do jakiegoś rollbara, ale to osobny temat). Praktyka z innych pojazdów (oczywiście MXów) i ich zachowania po takiej modyfikacji, teoria nabyta drogą edukacji.

PS Gdybym chwalił tylko elementy, które znajdują się w moim aucie, byłbym totalnym głupcem, bo nie stać mnie na wszystkie elementy, które bym z wielką przyjemnością wmontował :wink:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
DEXTER
Posty: 4974
Rejestracja: 24 wrz 2011, 13:17
Model: NA
Lokalizacja: Poznań

17 gru 2012, 17:43

No i świetnie ;) Good for me, bo pierwszy w kolejce do najbliższego zakupu jest rollbar :mrgreen:
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

17 gru 2012, 20:03

Tak gdyby ktoś kombinował w tą stronę to powiem od razu, że rozpórka kielichów ze sportiva nie pasuje do NA. Tzn pasuje ale maski się nie zamknie ;) No chyba, że ktoś chce mieć większego bombla niż fabryczny ;)

Akurat jestem w PL na święta ale mam w IRL artykuł z czasopisma, w którym testują rozpórki i ich brak w jakimiś aucie typu WRX i choć różnica czasowa jest nieznaczna to na korzyść górnej rozpórki. Różnica jest też w czuci auta i jego składaniu się do zakrętów - ta podobno jest już większa.

Test był zupełnie nieprofesjonalny z tego co pamiętam ale Panowie wyszli z założenie, że udowodnią, że nic nie daje a tym czasem wyszło im, że jednak coś daje.

Moim zdaniem jak kupować rozpórkę to tylko taką, która przy okazji unieruchamia Master Cylinder co poprawia nieco hamowanie i znacząco poprawia czucie pedału (bodaj IL taką robi).

Ja swoją rozpórkę ze sportiva wymieniłem na ultralight z IL (kupiłem używana za jakieś grosze na nutazach) - niestety starszą wersję, jeszcze bez bracketu do unieruchomienia MC.

Powód? OE Sportive 3.5 kg, Ultra light z IL 1,5kg.... mniejsza waga auta i poprawiony balans w jednym :kciuk:

Co do Rollbarów to na Nutzach był ostatnio wysyp... niestety ja zachorowałem już lata temu na jeden konkretny typ, który w EU prawie się nie pojawia więc czekam na dogodną okazję, żeby sobie taki ściągnąć z USA.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

18 gru 2012, 2:17

sebna pisze:rozpórka kielichów ze sportiva nie pasuje do NA

to mi odpowiada na jedno pytanie, dzięki :P
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
kicu13
Posty: 51
Rejestracja: 30 sty 2017, 22:33
Model: Inny
Wersja: Miracle
Lokalizacja: bot

06 lis 2017, 9:34

No to trochę odkopię. :D

Zastawiam się nad kupnem rozpórki kielichów na przód do NB i własnie mak kilka pytań do Was.

https://eastmotorsport.pl/mazda/28013-r ... 90-04.html
https://mtuning.pl/Rozporka-Mazda-MX-5-98-04-Pro,p,2573

Czy któraś z tych dwóch jest coś warta? Czy lepiej gdzieś zaleście rozpórkę od sportive nawet używaną?
Wiem, że są rozpórki za tam ponad 600 zł, ale aktualnie nie dysponuje takim budżetem i zastanawiam się czy warto coś innego kupić czy tylko brać te z wyższej półki cenowej?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

06 lis 2017, 11:54

kicu13 pisze:No to trochę odkopię. :D

Zastawiam się nad kupnem rozpórki kielichów na przód do NB i własnie mak kilka pytań do Was.

https://eastmotorsport.pl/mazda/28013-r ... 90-04.html
https://mtuning.pl/Rozporka-Mazda-MX-5-98-04-Pro,p,2573

Czy któraś z tych dwóch jest coś warta? Czy lepiej gdzieś zaleście rozpórkę od sportive nawet używaną?
Wiem, że są rozpórki za tam ponad 600 zł, ale aktualnie nie dysponuje takim budżetem i zastanawiam się czy warto coś innego kupić czy tylko brać te z wyższej półki cenowej?


jak chcesz kupić rozpórkę to z przodu montuj od razu trzy punktową. taką jak ta:

http://www.moss-europe.co.uk/shop-by-mo ... 4-651.html

jak nie masz na razie budżetu to kup orginał ze sportiva.

Zainteresuj się też rozpórką z tyłu. ja mam takiego cobalta:

http://www.moss-europe.co.uk/shop-by-mo ... 9-860.html
Uważam że to bardzo dobrze wydane 60 funtów.
henorek
Donator
Donator
Posty: 411
Rejestracja: 04 gru 2016, 16:48
Model: NB FL
Wersja: 1.8VVT '02
Lokalizacja: Warszawa

06 lis 2017, 12:14

Tylna rozpórka robi robotę? Czy jest tak samo kosmetyczna jak przednia?
kicu13
Posty: 51
Rejestracja: 30 sty 2017, 22:33
Model: Inny
Wersja: Miracle
Lokalizacja: bot

06 lis 2017, 12:18

mutra pisze:
kicu13 pisze:No to trochę odkopię. :D

Zastawiam się nad kupnem rozpórki kielichów na przód do NB i własnie mak kilka pytań do Was.

https://eastmotorsport.pl/mazda/28013-r ... 90-04.html
https://mtuning.pl/Rozporka-Mazda-MX-5-98-04-Pro,p,2573

Czy któraś z tych dwóch jest coś warta? Czy lepiej gdzieś zaleście rozpórkę od sportive nawet używaną?
Wiem, że są rozpórki za tam ponad 600 zł, ale aktualnie nie dysponuje takim budżetem i zastanawiam się czy warto coś innego kupić czy tylko brać te z wyższej półki cenowej?


jak chcesz kupić rozpórkę to z przodu montuj od razu trzy punktową. taką jak ta:

http://www.moss-europe.co.uk/shop-by-mo ... 4-651.html

jak nie masz na razie budżetu to kup orginał ze sportiva.

Zainteresuj się też rozpórką z tyłu. ja mam takiego cobalta:

http://www.moss-europe.co.uk/shop-by-mo ... 9-860.html
Uważam że to bardzo dobrze wydane 60 funtów.




Ok dzięki za odpowiedź, wiem czego szukać :D
mutra
Donator
Donator
Posty: 3695
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

06 lis 2017, 14:55

henorek pisze:Tylna rozpórka robi robotę? Czy jest tak samo kosmetyczna jak przednia?

nie powiedziałbym, że rozpórki to kosmetyka. Im sztywniejsza buda tym lepiej. U mnie auto prowadzi się dużo lepiej, ale ciężko mi powiedzieć ile w tym zasługi rozpórki z tyłu bo montowałem ją razem z innymi rzeczami.
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

06 lis 2017, 18:30


Miałem w ręku- badziew, miękkie to i na pewno nie usztywnia budy. Natomiast fabryczna ze sportive'a wygląda sensownie, jest sztywna i powinna działać, więc dobra opcja wg mnie. Chyba, że znajdziesz gdzieś taką mocowaną też do grodzi, ale to pewnie zupełnie inne pieniądze.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
ODPOWIEDZ