Położenie dachu a osiągi
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
-
- Posty: 54
- Rejestracja: 17 kwie 2008, 23:43
- Lokalizacja: Warszawa
Przepraszam, jeśli pytanie okaże się oczywiste (czy raczej odpowiedź na nie), ale jakie położenie dachu (złożony/rozłożony) generuje mniejsze opory powietrza? Domyślam się, że przy top up opory są mniejsze, ale niech ktoś mnie upewni, proszę.
Idąc dalej, czy ktoś może dysponuje pomiarami osiągów przy top up i top down mierzonymi na tej samej miacie? Ciekaw jestem jakie to są różnice.
Idąc dalej, czy ktoś może dysponuje pomiarami osiągów przy top up i top down mierzonymi na tej samej miacie? Ciekaw jestem jakie to są różnice.
przy top up są mniejsze opory powietrza, i można osiągnąć wyższe prędkości tak jak i niższe spalanie.
-
- Posty: 54
- Rejestracja: 17 kwie 2008, 23:43
- Lokalizacja: Warszawa
ok. czyli rozumiem, że dane katalogowe vmax/przysp/spalanie są mierzone przy top up?
dokładnie
-
- Posty: 54
- Rejestracja: 17 kwie 2008, 23:43
- Lokalizacja: Warszawa
a nie wiesz jakiego rzędu to mogą być różnice top down w stosunku do top up?
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
fajnie by było jak by gdzieś ktoś znalazł dane odnośnie oporu powietrza jaki stawia samochód z daszkiem i bez
Ja nie znalazłem
tzn dla NC wynosi 0,35
dla porównania RX7 ma Cx=0,36

Ja nie znalazłem

tzn dla NC wynosi 0,35
dla porównania RX7 ma Cx=0,36

-
- Posty: 54
- Rejestracja: 17 kwie 2008, 23:43
- Lokalizacja: Warszawa
dzięki za info. pozdrawiam!
-
- Posty: 268
- Rejestracja: 24 gru 2007, 21:20
- Model: Inny
- Lokalizacja: Kraków / Tarnów
- Kontakt:
przepraszam, ze odgrzebuje temat, ale chcialem spytac jakie predkosci maksymalne osiagacie z i bez dachu, dla mnie to:
210km/h z dachem
183km/h bez dachu
wartosci wg licznika, kola 205/50r15, NA 1.8 '94, 2 os w aucie
ciekawy jestem co jak wplywa na aerodynamike a co za tym idzie na vmax podczas takiej jazdy, np podniesione lampy, windschott itd itp. w sumie nie sprawdzilem o ile spowalniaja podniesione lampy - czy to marginalna roznica?
210km/h z dachem
183km/h bez dachu
wartosci wg licznika, kola 205/50r15, NA 1.8 '94, 2 os w aucie
ciekawy jestem co jak wplywa na aerodynamike a co za tym idzie na vmax podczas takiej jazdy, np podniesione lampy, windschott itd itp. w sumie nie sprawdzilem o ile spowalniaja podniesione lampy - czy to marginalna roznica?
mi sie udalo ostatnio na autostradzie przy obwodnicy trojmiejskiej, bez dachu wyciagnac 200km/h (odczyt z gps'a). nbfl 1.8 2003.
na liczniku za to mialem 220. przypuszczam ze roznica bierze sie z tego ze mam felgi 15tki a w tym roczniku akurat byly 16tki (przy tych samych profilach opony)
na liczniku za to mialem 220. przypuszczam ze roznica bierze sie z tego ze mam felgi 15tki a w tym roczniku akurat byly 16tki (przy tych samych profilach opony)
blaise pisze:mi sie udalo ostatnio na autostradzie przy obwodnicy trojmiejskiej, bez dachu wyciagnac 200km/h (odczyt z gps'a). nbfl 1.8 2003.
na liczniku za to mialem 220. przypuszczam ze roznica bierze sie z tego ze mam felgi 15tki a w tym roczniku akurat byly 16tki (przy tych samych profilach opony)
pamietasz moze ile wtedy miales obrotow na 6tce?
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
u mnie przy 16" 205/45 przy ciut ponad 190km/h na GPS-ie pokazywało jako 186km/h. Im wyższa opona tym większe przekłamania. Jak ktoś ma opony o wysokości 50 czy tam 60 to niech zapomni o wskazaniach z licznika 

-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
GRAF, ale ja nie mam większych kół
Mam większe felgi ale niższe opony. Bo to dziecko wie, że większa średnica koła wykaże przy tych samych obrotach wyższą predkośc od małego koła. Niestety wszyscy licza średnice i promienie kół stojąc i to na dodatek obok samochodu. Większość ludzi zapomina o tym, ze jak sie wsiądzie w 2 osoby i doładuje bagaznik (tak jak ja teraz na wakacje) i rozpędzi to średnica koła jest całkowicie inna od tej podczas postoju. Im większa prędkość tym mniejszy promień ten który nas interesuje, czyli od ośi do podłoża. Bo promień koła od osi w górę czy tam na boki może nawet sie wydłużyć z racji działania siły odśrodkowej. Ale to chyba wie każde dziecko
A Ty Graf jakie masz opony ? Chodzi mi o wysokość nie o szerokość.


A Ty Graf jakie masz opony ? Chodzi mi o wysokość nie o szerokość.
Masz wieksze kola, 205/45R16 ma troche wieksza srednice niz seryjne w NA 185/60R14 lub 195/50R15 - zmierz obwod opony metrem krawieckim wyjdzie wtedy dokladnie na zdjetym kole.
Ja mam teraz seryjny rozmiar 195/50R15, a poprzednio mialem 215/40R16 ktore byly minimalnie wieksze.
Ps. jak masz za male cisnienie w oponie to im szybciej jedziesz tym troche wiekszy promien bo dziala sila odsrodkowa. Jak masz prawidlowe lub troche wyzsze to mysle ze roznic nie ma duzych
Ja mam teraz seryjny rozmiar 195/50R15, a poprzednio mialem 215/40R16 ktore byly minimalnie wieksze.
Ps. jak masz za male cisnienie w oponie to im szybciej jedziesz tym troche wiekszy promien bo dziala sila odsrodkowa. Jak masz prawidlowe lub troche wyzsze to mysle ze roznic nie ma duzych
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
Moje koła są wyższe o 12 mm od serii (przy założeniu że opony są nówki
)
Masz dobry metr, bo 195/50R15 a 215/40R16 to dokładnie 1 mm różnicy w średnicy
http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp
Daj spokój. Po pierwsze Ciebie interesuje promieć od osi koła do asfaltu. Wiec ten nie dość że nie jest większy to na dodatek jest mniejszy. Poszukaj sobie informacji o tym jak mocno sie opona "rozpłaszcza" przy większych prędkościach
Przy 2 stówkach masz rozpłaszczoną opone w miejscu styku z asfaltem gdzieś do wielkości kartki A4. Im wyższa tym bardziej. I sam dobrze wiesz, że jak jedziesz po autostradzie 40km/h i przejeżdżasz przez te jak ja je nazywam "zszywki od takera", czyli te metalowe pręty wbite w asfalt na przerywanej lini które przy przekraczaniu lini wydają dźwięk i lekko je czuć na kierownicy, to przejechanie po nich z prędkościami około 200km/h powoduje, że felga prawie dobija do nich
Chyba że Ty masz wbite jak w kolarzówce 9 barów to nie odczujesz zmiany
A to, że promień od osi koła np w górę się zwiększy ze względu na działanie siły odśrodkowej to... kogo to interesuje? Przecież to jaki jest tam promień nie ma w ogóle nawet najmniejszego wpływu na to co pokazuje szybkościomierz
Liczy sie tylko ten promień od osi w dół do asfaltu.
Czyli jest na odwrót niż mówisz. Im mniejsze ciśnienie tym mniejszy promień. Dodam od siebie, że im wyższa opona tym mniejszy promień. Fizyki nie oszukasz

Masz dobry metr, bo 195/50R15 a 215/40R16 to dokładnie 1 mm różnicy w średnicy

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp
GRAF pisze:Ps. jak masz za male cisnienie w oponie to im szybciej jedziesz tym troche wiekszy promien bo dziala sila odsrodkowa. Jak masz prawidlowe lub troche wyzsze to mysle ze roznic nie ma duzych
Daj spokój. Po pierwsze Ciebie interesuje promieć od osi koła do asfaltu. Wiec ten nie dość że nie jest większy to na dodatek jest mniejszy. Poszukaj sobie informacji o tym jak mocno sie opona "rozpłaszcza" przy większych prędkościach



A to, że promień od osi koła np w górę się zwiększy ze względu na działanie siły odśrodkowej to... kogo to interesuje? Przecież to jaki jest tam promień nie ma w ogóle nawet najmniejszego wpływu na to co pokazuje szybkościomierz

Czyli jest na odwrót niż mówisz. Im mniejsze ciśnienie tym mniejszy promień. Dodam od siebie, że im wyższa opona tym mniejszy promień. Fizyki nie oszukasz

DieSpinnePL, czy jesteś pewien że to było 190, a nie 19? masz fotkę?
GRAF, przepraszam że sięnie odezwałem, ale... praca
a koło 24 to trochę za późno.

GRAF, przepraszam że sięnie odezwałem, ale... praca

-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
AGENt pisze:DieSpinnePL, czy jesteś pewien że to było 190, a nie 19? masz fotkę?
Napisałem Marku,
JA SAM pisze: przy ciut ponad 190km/h na GPS-ie pokazywało jako 186km/h