[NB] hacza biegi, 2 i 3.

Na goracej skrzyni haczy 3.

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Kinio
Donator
Donator
Posty: 685
Rejestracja: 05 wrz 2011, 14:45
Model: NB FL
Lokalizacja: Warszawa

26 sty 2012, 20:10

Ruff pisze:No i wsteczny prawie zawsze muszę zapinac w sposób taki, że pierwszy raz jest nie udany, neutral, puscić sprzegło, wysprzeglić jeszcze raz i dopeiro wchodzi, a czasem musze to zrobić jeszcze raz :/

Ktoś kiedyś napisał, że nawet w instrukcji było tak powiedziane. W sensie, że jak nie wchodzi wstek to należy zrobić całą tę procedurę którą opisałeś :D.
A jeśli chodzi i samo chodzenie skrzyni biegów to ja moją też słyszę ale nie wydaje mi się, żeby było coś z tym nie tak.
Olej na górze skrzyni możesz sprawdzić bez problemu. Moja też jest z 2001 i miałem tam bardzo mało oleju więc wymieniłem zgodnie z instrukcją tu zamieszczoną. No i gumy oczywiście. Teraz lewarek chodzi dużo lżej, szczególnie jak się nagrzeje skrzynia. Szczególnie 2->3->4->5.
Luz do 1 nadal mam czasami problem z wrzuceniem a 1->2 chodzi odrobinę ciężej niż pozostałe biegi.

EDIT:
Wy wszyscy piszecie o charczeniu a nie o haczeniu :shock:
przynajmniej na pierwsze pytanie odpowiedziałem..
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

26 sty 2012, 20:55

Ciężko ma trochę chodzić. Miatka poza cabrio to tez auto sportowe z 50 na 50, rwd i mala masa i niektórzy będą ją katować (gdzieś czytałem, że jest to najczęstszy uczestnik track dayów w USA) i jako taka musi znosić to katowanie a skrzynia dostaje mocno po tyłku i musi być na to przygotowana.

Jak nie charczy przy zmianach biegów, biegi do przodu wchodzą za każdym razem to jest plus minus ok no chyba, że nie jest ale wtedy na pewno każdy by to wiedział kto by miał problem (mówię z własnego doświadczenia).

Także nie popadajmy w paranoję :)

Ogólnie dla, tych którzy nie są pewni co do poprawności pracy swojej skrzyni to sprawdźcie swoje skrzyni zmieniając agresywnie przy 5k rpm+ najlepiej 6+ przyspieszając. Powinno chodzić jak po maśle i bez zająknięcia jak zamek dobrze utrzymanego karabinu. Już od 4.5 powinno być znacznie lepiej.

Zmiany przy 3k to nie jest domena miaty... więc będzie ciężko i skokowo (u niektórych czy może jak się okazuje u większości?)

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
maciek72
Posty: 201
Rejestracja: 21 sty 2012, 7:58
Lokalizacja: Radlin

26 sty 2012, 21:45

sebna, możesz mieć rację z tym że skrzynia w emiksie jest przygotowana na ostrzejsze traktowanie ale z drugiej strony im większe obroty silnika tym trudniejszą pracę wykonują synchronizatory,radość z obrotów to ma tylko skrzynia kłowa :smile: Osobiście uważam że skrzynie w naszych Mazdach mają taki urok i jak mamy wymienione oleje,gumy na drążku i nie słychać naprawdę ostrych zgrzytów to tylko jeździć i cieszyć się :mrgreen:
Kumpel:Ale ta maska z MX-a lekka...
Ja na to:Bo to je amelinium !!
Moja Mizia http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=7960
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

26 sty 2012, 21:57

Cze maciek,

Po prostu spróbuj zmienić przy 5k+ przyspieszając :) dla próby.

Moja skrzynia jest wtedy w 7 niebie.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
zolt
Posty: 1081
Rejestracja: 20 wrz 2011, 21:35
Lokalizacja: Wrocław

27 sty 2012, 7:37

Kinio pisze:Ktoś kiedyś napisał, że nawet w instrukcji było tak powiedziane. W sensie, że jak nie wchodzi wstek to należy zrobić całą tę procedurę którą opisałeś :D.


Tia, to ja tak napisalem gdzies w czaterji chyba. W tej instrukcji w sumie calkiem przydatne rzeczy sa :D.
Mysle, ze nakrecamy paranoje na skrzynie tym watkiem, ale rozumiem, ze kazdy chce byc pewien ze ich autom nic nie jest.
Ruff
Posty: 788
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: KRK

27 sty 2012, 9:20

zolt pisze:
Kinio pisze:Ktoś kiedyś napisał, że nawet w instrukcji było tak powiedziane. W sensie, że jak nie wchodzi wstek to należy zrobić całą tę procedurę którą opisałeś :D.


Tia, to ja tak napisalem gdzies w czaterji chyba. W tej instrukcji w sumie calkiem przydatne rzeczy sa :D.
Mysle, ze nakrecamy paranoje na skrzynie tym watkiem, ale rozumiem, ze kazdy chce byc pewien ze ich autom nic nie jest.


No, ale co się dziwić skoro jak widać (i tej wersji się będę trzymał ;P) skrzynia w emixie nie działa jak "masełko" a niektórzy piszą, że zrobili costamcośtam, nalali magicznego czegoś i działa... No to się człowiek zaczyna zastanawiać czy aby u niego jest w porządku :D A tu chyba chodzi o różnice w pojmowaniu "masełka" :P :P :P
Ja przynajmniej jeśli chodzi o wsteczny się uspokoiłem :)
A co do 2 i 3 to wczoraj znów sobie to poobserwowałem i u mnie jest tak, na zimnej skrzyni (i ta skrzynia jest zimna dużo dłużej jeszcze jak silnik osiągnie już właściwą temperaturę pracy) nawet wolna zmiana z 1->2 wygląda jakbym nie wsyprzęglił do końca, na 3 też ale znacznie znacznie! mniej. Przy redukcjach nie występuje problem. Natomiast wczoraj pojeździłem na tyle długo, że skrzynia się rozgrzała widocznie i potem wszystko działała fajnie i 1->2 praktycznie bez problemu a reszta biegów jak masełko, więc na ten moment chyba mnie to uspokoiło, ale przy jakiejś okazji wizyty przegladowej czy coś w ten deseń nie omieszkam poprosić mechanika, żeby zaglądnął na wszelki wypadek :)
Pzdr
-----
Ruff
Obrazek
saygoodbye
Posty: 119
Rejestracja: 07 lut 2011, 15:30
Lokalizacja: Tarnów

27 sty 2012, 16:44

Zgadzam się w 100 % z zoltem. Precyzyjne skrzynie w większości aut tak właśnie pracują, szczególnie w japońskich autach sportowych i pseudo - sportowych :p. Na dopełnienie dodam, że charakterystyka pracy jest podobna do skrzyń w motocyklach sportowych. Tam w zasadzie każdy bieg "haczy" i tak po prostu ma być.
Ruff
Posty: 788
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: KRK

27 sty 2012, 16:58

saygoodbye pisze:Na dopełnienie dodam, że charakterystyka pracy jest podobna do skrzyń w motocyklach sportowych. Tam w zasadzie każdy bieg "haczy" i tak po prostu ma być.


Jeździłem (i nadal jeżdżę jednym) różnymi motocyklami, sportowymi i nie sportowymi, cruiserami, crossami i nigdzie nic nie haczyło (co nie znaczy, że nie ma różnic w pracy skrzyń biegów) a porównywanie ich skrzyń z normalna cywilną skrzynią samochodową to trochę nieporozumienie, bo w motocyklach jest skrzynia kłowa bez synchronizatorów w dodatku sekwencyjna i jej konstrukcja nijak się ma do standardowej cywilnej skrzyni biegów (chyba, że w MXsie tez jest kłowa).
Pzdr
-----
Ruff
Obrazek
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

27 sty 2012, 16:59

Ruff pisze:No, ale co się dziwić skoro jak widać (i tej wersji się będę trzymał ;P) skrzynia w emixie nie działa jak "masełko" a niektórzy piszą, że zrobili costamcośtam, nalali magicznego czegoś i działa...


To by się zapewne odnosiło do mnie :mrgreen: :mrgreen: nie ma co tak bez osobowo pisać :) się nikt nie obraża a na pewno nie ja :mrgreen:

Wiesz u mnie to było tak przed kuracją, że siła wymagana do wkładana niektórych biegów bardziej odpowiadała możliwościom nogi niż ręki (szczególnie 1->2->3 o wstecznym nie wspominając, który na X razy trzeba było wpychać). Bolała mnie ręka po przejażdżkach... a żona w ogóle nie dawała rady zmieniać biegów praktycznie. Do tego jeszcze charczała jak opętana przy zmianach (skrzynia, nie żona :mrgreen:). Oczywiście trochę przesadzam ale nie było kolorowo i szukałem już nowej skrzyni.

Teraz chodzi z przyjemnym oporem i jest cicha (mam na myśli charczenie bo skrzynia to masa wirujących elementów jakieś 40cm od mojego ucha więc oczywistym jest, że słychać jej pracę ale zdrową pracę).

Jak jedziesz agresywnie to jest to najlepsza skrzynia z moich kilku poprzednich aut głównie dlatego, że jest bardzo precyzyjna w przeciwieństwie do pozostałych, w których im agresywniej jechałeś tym bardziej się różne wady uwidaczniały (oczywiście ważnym elementem precyzji wrzucania biegów jest stan poduszek różnej maści, szczególnie przy agresywnej jeździe).

Ci co zakładali ten wątek oraz Ci którzy mają problemy ze skrzynią wiedzą o tym bez tego wątku. Ci co się naczytali tutaj i się zastanawiają to ich nie mają. Jak już pisałem wcześniej jak byś miał problem ze skrzynią to byś o tym wiedział. Nie potrzebowałem żadnego wątku ani niczyje opinie żeby wiedzieć, że mam problem ze skrzynią.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Ruff
Posty: 788
Rejestracja: 19 paź 2011, 16:49
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: KRK

27 sty 2012, 17:10

sebna pisze:To by się zapewne odnosiło do mnie :mrgreen: :mrgreen: nie ma co tak bez osobowo pisać :) się nikt nie obraża a na pewno nie ja :mrgreen:


Hehehe, nie napisałem osobowo, bo nie chciałem nikomu dopiekać a tylko zwrócić uwagę z czego chyba wynika problem w m.in.moich dylematach :) A poza tym nie chciało mi się szukać kto dokładnie i co powiedział, bo nie było to akurat dla treści takie ważne :)

sebna pisze:Jak jedziesz agresywnie to jest to najlepsza skrzynia z moich kilku poprzednich aut głównie dlatego, że jest bardzo precyzyjna w przeciwieństwie do pozostałych, w których im agresywniej jechałeś tym bardziej się różne wady uwidaczniały.


No i tu wracam do niepokojów. Tydzień temu w czwartek podjudzony przez kolegę w Audi A5 3.0 Diesel quatro 240kucy ESP i inne sraty pierdaty, mimo iż wydawało mi się, że jestem skazany na porażkę postanowiłem pokazać, że emix daje rady :P No i trochę poswirowalismy przez miasto więc było krecone cały czas pod czerwone i zmiana biegu. Misshift 5->6 kiedy wchodziło mi 4 teraz już rzadziej mi się zadarzają, ale zdarzało się, że 2 i trzy nie chciały wejść za pierwszym razem a pod koniec dwójka wchodziła z duzymi trudami. I tutaj teoria o skrzyni biegów dostosowanej do katowania mnie jakos nie przekonuje chyba, że ona jest tylko wytrzymałościa a nie tylko jakoscia dostosowana :) Ale mozliwe jest tez, że ja troszke za agresywnie zmieniam biegi (taki nawyk motocyklowy, zeby robić to jak najkrócej więc kopniecie w sprzegło z równoczesnym mozliwie najszybszym majtnięciem lewarkiem), albo musze sie jeszcze lepiej zgrac z ta skrzynią i tyle. Zobaczymy :)
Pzdr
-----
Ruff
Obrazek
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

27 sty 2012, 17:39

Z Twojego opisu bardziej to wygląda jak by to był problem poduszek. Albo tak jak piszesz techniki :P (to to tak to to :D - to za te magiczne środki :turla: ;)) albo być może mieszanki tych dwóch rzeczy.

Kto wie :D pomęcz kogoś z okolicy o to żeby Cię przewiózł albo najlepiej dał Ci się przejechać.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
denon
Posty: 22
Rejestracja: 09 sty 2012, 9:21
Lokalizacja: uk

28 sty 2012, 15:30

Witam. Nie bylo mnie troszke ze wzgledu na to ze testowalem ceramizer w skrzyni. Wnioski: Hehehehe ;-)

Haczy jak haczylo ale: Teraz po wysprzegleniu cos telepie. Tak przez 2 sekundy po wcisnieciu sprzegla slychac delikatne huczenie/telepanie (odglos dochodzi niby z tylu samochodu)...ale pewnie chodzi tu o skrzynie.auto tez czasami wpada w wibracje zaraz po gwaltownym wcisnieciu sprzegla.

Poduchy sprawdzone. olej wymieniony, ceramizer wlany setki kilometrow temu.

Ja stawial bym na sprezyny w tarczy sprzegla, lub kolo zamachowe. co wy na to?
sebna
Posty: 2726
Rejestracja: 15 mar 2010, 19:01
Model: NB FL
Wersja: Sportive
Lokalizacja: Dublin

28 sty 2012, 17:27

Zakładam, że zastosowałeś się do instrukcji obsługi ceramizera :). U mnie pełnia efektów była po kilku tysiącach (coś jak 2 alb 3) ale już po 100 - 200 było czuć różnice wyraźnie.

To może tez być łożysko oporowe z Twojego opisu.

Tak czy siak powodzenia.

Pozdro
MX-5 Love | Wisdom comes with Age. Sometimes, Age comes Alone....
Awatar użytkownika
Blade
Posty: 673
Rejestracja: 09 cze 2010, 19:18
Lokalizacja: Wrocław

14 lut 2012, 10:38

Gregor pisze:
Blade pisze:To jak to w końcu jest przy 5-biegowej skrzyni w NBFl? Dolewamy oleju pod lewarek czy nie ? Jeśli tak to do jakiego poziomu ?

dolewamy, do jakiego poziomu ciężko powiedzieć jak wlejesz za dużo to przy wkładaniu lewarka poprostu się wyleje.

tu masz poglądowe zdjęcie

[url=http://www.miata.net/garage/trans/28.jpg]Obrazek[/url]


Jeszcze małe pytanie do cytowanej kwestii:

Zbiorniczek pod lewarkiem jest "samodzielny" - tzn. nie korzysta z oleju jaki znajduje się w samej skrzyni. Czy w związku z tym można go napełnić np. Mixolem albo olejem silnikowym ? Buteleczka z olejem do skrzyni jaki mi został po wymianie gdzieś mi wsiąkła :neutral:
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

14 lut 2012, 16:52

Blade pisze:Czy w związku z tym można go napełnić np. Mixolem albo olejem silnikowym ?

Olejem silnikowym na pewno. Mixolem to nie mam pojęcia, nie wiem czy jest wystarczająco gęsty...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
kap
Posty: 1107
Rejestracja: 25 mar 2014, 21:33
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Wars i Sawa

16 maja 2014, 16:45

Odkopie dinozaura.
Czy ktos moze mi powiedziec jakie gumy wymienia sie w skrzyni, ktore moga spowodowac, ze skrzynia bedzie pracowala plynniej?
Link do sklepu/allegro mile widziany :)
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

16 maja 2014, 16:56

Carspeed lub kmparts
Obrazek

miatasm.com
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

16 maja 2014, 17:49

logimen pisze:A i u mnie przy 2,3,4 czesto slychac takie metalowe pieprzniecie, jakby metal o metal tylko taki solidny :) Miaty tak maja ?


Mamm te same objawy. Wstepnie myslalem ze moze wydech skacze na mocowaniu, ale chyba jednak nie, choć ciezko na kolach ocenic. Tez mam takie metalowe grzechoczenie, podczas szybkiego wcisniecia sprzegla. Ktos wie co to i jak sie tego pozbyć?
Pozdro
Awatar użytkownika
kap
Posty: 1107
Rejestracja: 25 mar 2014, 21:33
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Wars i Sawa

16 maja 2014, 18:09

U mnie czasami przy wrzuceniu na 2 jest delikatne przyhaczenie, ale tylko kiedy chce zmienic dynamicznie bieg. Jezeli jade spokojnie to wszystko jest ok. Przy redukcji na 2 tez jest ok. To moga byc te gumy czy wszystko z moja skrzynia jest w porzadku i dramatyzuje? :)
Awatar użytkownika
kap
Posty: 1107
Rejestracja: 25 mar 2014, 21:33
Model: NB
Wersja: Miracle
Lokalizacja: Wars i Sawa

17 maja 2014, 9:34

Ok, potestowalem skrzynie wczoraj i dzisiaj i chyba jestem przewrazliwiony ;)
rafal87
Posty: 1090
Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
Model: NB FL
Wersja: memories
Lokalizacja: Gdansk

17 maja 2014, 9:56

U mnie nie o haczenie chodzi a dzwiek grzechoczacego metalu o metal. Kazdy jest w stanie sobie wyobrazic skaczacy wydech nie ?no to taki dzwiek tyle ze nie wydech :p
ODPOWIEDZ