[NA] włącznik świateł dziennych

Dział wnikający w techniczne niuanse generacji NA i NB

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

szlagier
Posty: 27
Rejestracja: 17 cze 2011, 17:59
Lokalizacja: RJA

13 cze 2012, 11:50

witam,


może komuś się przyda:

zrobiłem sobie włącznik świateł dziennych, kable +/- prosto z akumulatora przez podłokietnik i pod konsolą później przepuściłem przez gumową zaślepkę na prawo pod kierownicą do komory silnika, a tam już bezpośrednio do świateł dziennych. Sam włącznik zamontowałem w schowku obok zegarka poniżej parę fotek z montażu:

pod wykładziną trzeba rozkręcić tą blachę:
Obrazek

tędy poprowadziłem kabel od akumulatora:
Obrazek

oczywiście trzeba wymontować "podłokietnik":
Obrazek

dalej pod konsolo tutaj zostawiłem sobie trochę zapasu na podłączenie włącznika:
Obrazek

dalej pod kierownicą w stronę konsoli środkowej jest owa zaślepka gumowa:
Obrazek

z drugiej strony zabezpieczyć jeszcze jakąś rurką termokurczliwą i gotowe:
Obrazek

i jeszcze sam włącznik:
Obrazek

Obrazek

koszty
przewód 5m x 2 - 10 zł
włącznik - 3,5 zł
robocizna - samemu 2/3 h

jak się przyda to fajnie jak nie usunąć
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

13 cze 2012, 12:05

szlagier pisze:kable +/- prosto z akumulatora

Nie wiem po co, ale... Nie wrzuciłeś na listę bezpiecznika, ten obwód nie jest niczym zabezpieczony ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
szlagier
Posty: 27
Rejestracja: 17 cze 2011, 17:59
Lokalizacja: RJA

13 cze 2012, 12:22

sorry zapomniałem dodać bezpiecznik 10A fotki nie zrobiłem ale coś takiego:

[URL=http://sklep.auto-bajer.pl/p/pl/r125b/obudowa+bezpiecznika+plytkowego+midi+-+standard.html]Skrzynka - bezpiecznik[/URL]
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

13 cze 2012, 12:42

Światła dzienne nie mogą mieć osobnego wyłącznika, mają załączać się automatycznie i wyłączać w momencie załączenia pozycyjnych i reszty.
ree
Posty: 2576
Rejestracja: 05 paź 2009, 22:51
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

13 cze 2012, 14:03

wojteks z tego co pamiętam to mają się włączać automatycznie po uruchomieniu silnika (nawet jak zwykłe światła są wyłączone) i powinny gasnąć po włączeniu normalnych świateł (w ustawie zdaje się jest napisane, że do któregoś tam roku produkcji auta nie muszą gasnąć automatycznie po włączeniu normalnych świateł).
Ostatnio zmieniony 13 cze 2012, 14:03 przez ree, łącznie zmieniany 1 raz.
Dany
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2011, 13:55
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

13 cze 2012, 14:03

Dobra robota! :kciuk: Ja jako alternatywę polecam modyfikacje przednich kierunków (Zamiana kierunkowskazu ze światłem mijania + oczywiście mocniejsze żarówki) i jeżdżenie na czymś takim w ciągu dnia, jako właśnie światła dzienne. U mnie sprawdza się to rewelacyjnie i nieźle wygląda. Pozdr!
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

13 cze 2012, 14:50

ree pisze:w ustawie zdaje się jest napisane

Upewnij się bo to jednak dość istotna wiedza.

Cytat z Rozporządzenia Min Infrastruktury z 4.05.2009 dotyczący wymogów dla świateł dziennych:

1. Powinny się automatycznie włączać kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika.
2. powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych ....
3. Przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe () oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej.

A z tego wynika że światła do jazdy dziennej powinny zapalać się po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłon i nie mieć dodatkowego wyłącznika, nawet te automaty które zaświecają dzienne po odpaleniu silnika nie powinny być stosowane, one oryginalnie są do zaświecania świateł mijania które mają dużą moc.

Dany pisze:Ja jako alternatywę polecam modyfikacje przednich kierunków

Oczywiście znam ten mod ale to do pierwszej kontroli przez kumate organy (właściwie przeglądu nie powinno autko przejść) te lampy nie mają homologacji na światła do jazdy dziennej (oznaczenie RL na szkle).
artur
Posty: 1930
Rejestracja: 06 maja 2009, 22:37
Model: Inny
Lokalizacja: wwa

13 cze 2012, 16:06

ja też mam wyłącznik dziennych ale schowany pod deską rozdzielczą (używam go np. na Ułężu), ale poza tym faktycznie światła powinny włączać się z zapłonem i wyłączać po włączeniu świateł pozycyjnych, za co u mnie odpowiada stosowny przekaźnik wpięty w obwód
Były NA, NB, NC, z ND się wstrzymam, bo na razie mnie nie zachwyciła ;) Obecnie jest Legacy H6
Michal_R
Posty: 49
Rejestracja: 25 maja 2009, 7:21
Lokalizacja: Białystok

14 cze 2012, 18:49

Dany, kierunki dałeś zamiast postojowek? ja właśnie nieśmiało kombinuje taki temat, kilka razy już nawet wyjąłem kierunkowskazy ale nic nie zrobilem bo nie wiem gdzie podziać pozycyjne. Możesz podrzucic jakieś fotki jak to wygląda? i co na to policja? nie zaczepia?
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

14 cze 2012, 19:23

Michal_R pisze: ja właśnie nieśmiało kombinuje taki temat,

Poczytaj (szukajka nie gryzie) http://forum.mx5klubpolska.pl/viewtopic.php?t=951&highlight=%B6wiat%B3a++jazdy+dziennej
Michal_R
Posty: 49
Rejestracja: 25 maja 2009, 7:21
Lokalizacja: Białystok

14 cze 2012, 20:18

:oops:
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

14 cze 2012, 22:20

a wystarczylo zrobic + po zaplonie
Obrazek
Obrazek
Dany
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2011, 13:55
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

17 cze 2012, 11:44

Michal_R, może dzisiaj zrobię jakieś fotki, bo będę grzebał przy furze ;)

wojteks pisze:Dany napisał/a:
Ja jako alternatywę polecam modyfikacje przednich kierunków

Oczywiście znam ten mod ale to do pierwszej kontroli przez kumate organy (właściwie przeglądu nie powinno autko przejść) te lampy nie mają homologacji na światła do jazdy dziennej (oznaczenie RL na szkle).


Niby tak, ale w sumie przeszedłem 3 przeglądy, w tym jeden rejestracyjny + nieraz kusiłem mniej lub bardziej kumate organy, nigdy nic się nie przytrafiło. Oczywiście gdy się robi ciemniej, albo na trasach zawsze włączam św. mijania (lepsza widoczność itd.).
Bądź co bądź efekt jest taki, że te światła są 3x lepiej widoczne niż dzienne ledy montowane w zderzakach przez fanatyków golfa lub paska i które bardziej kuszą do kontroli, ponieważ ten mod sprawia wrażenie OEM :)
Pozdr!
Było: NA '90 US Classic Red; NBFL '03 Midnight Blue
Jest: 986 '98 Ocean Blue
Kurak
Posty: 3915
Rejestracja: 16 sie 2011, 1:39
Model: NA
Lokalizacja: P-ce
Kontakt:

17 cze 2012, 13:02

Ja obecnie czekam na oprawki z Chin, ale tak sobie pomyślałem czy nie było przyjemnie zostawić migacz tam gdzie jest i domontować drugą żarówkę poza tym plastikiem albo po prostu dać zółtą i białą, i zrobić tak jak mają audice, że przy włączeniu migacza wyłącza się jedno dzienne; martwi mnie tylko "legalność" takiego rozwiązania, chociaż z drugiej strony plus jest taki że migacze faktycznie pozostają widoczne.
Dany
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2011, 13:55
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

17 cze 2012, 20:13

Michal_R pisze: Możesz podrzucic jakieś fotki jak to wygląda?
Obrazek
Było: NA '90 US Classic Red; NBFL '03 Midnight Blue
Jest: 986 '98 Ocean Blue
Michal_R
Posty: 49
Rejestracja: 25 maja 2009, 7:21
Lokalizacja: Białystok

17 cze 2012, 21:34

ok, tez tak zrobię. tylko nie wiem jakmi się uda bo w tym tyg muszę nadgodziek troche w pracy zrobić ale jak mi się uda to podrzucę fotografie jak wyszło. tylko ja będę robił na LED
Dany
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2011, 13:55
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

18 cze 2012, 13:55

A tak jako ciekawostke powiem Wam, że sam dałem sie nabrac na te światła :) Kupując samochód, myślałem, że takie po prostu ma w serii (US), Gdy zaczałem szukać różnic pomiędzy europejczykami a US... :glowasciana: :D. Jeszcze z resztkami nadzieji poszedłem zdjać klosz i niestety :loser: . Nie mniej jednak jak jeżdżę z nimi na codzień, myślę, że wyglądają wiarygodnie.

Pozdr i sory za OT :D
Było: NA '90 US Classic Red; NBFL '03 Midnight Blue
Jest: 986 '98 Ocean Blue
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

18 cze 2012, 14:07

Dany pisze:myślę, że wyglądają wiarygodnie.


Mogę się mylić, ale chyba w kanadyjskiej wersji tam właśnie były światła dzienne ;)
Dany
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2011, 13:55
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

18 cze 2012, 14:14

DieSpinnePL pisze:Mogę się mylić, ale chyba w kanadyjskiej wersji tam właśnie były światła dzienne

Confirmed :D

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=435566
Było: NA '90 US Classic Red; NBFL '03 Midnight Blue
Jest: 986 '98 Ocean Blue
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

18 cze 2012, 14:22

Czyli mnie pamięć nie myli.
W takim razie masz podobnie jak w oryginale.
Sam osobiście zdecydowanie wolę takie światła dzienne od dołożonych dodatkowych. To chyba zasługa tych wszystkich tandetnych chińskich światełek montowanych na wielu samochodach, czasami nawet na Polonezie :P
Mi led-y nie pasują do Miaty. Ale to mój gust, a każdy ma swój :)
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

18 cze 2012, 14:34

http://www.miata.net/garage/cdrl/cdn-drl.htm
o. a można sobie coś takiego zrobić? jak mniemam pewnie nie, bo nie zgadza się chociażby kolorystycznie, ale może jednak? :D

a no i z tego co zrozumiałem to od razu wytłumaczę - w kanadyjskiej wersji nie było żadnych innych świateł, był tylko sterownik, który uruchamiał przednie kierunki jako dzienne
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
Dany
Posty: 246
Rejestracja: 27 cze 2011, 13:55
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

18 cze 2012, 14:35

DieSpinnePL, wychodzi na to, że koło mogło zostac wynalezione na nowo:

wojteks pisze:Poczytaj (szukajka nie gryzie) http://forum.mx5klubpolska.pl/viewto...+jazdy+dziennej


Bo jeżeli Canadyjska miata miała DLR, to oznacza, że prawdopodobnie większość przeróbek można zrobić P&P, wystarczy tylko pogrzebac na miata.net

[ Dodano: 18-06-2012, 15:50 ]
Szczupak pisze:http://www.miata.net/garage/cdrl/cdn-drl.htm
o. a można sobie coś takiego zrobić? jak mniemam pewnie nie, bo nie zgadza się chociażby kolorystycznie, ale może jednak?


Brzmi nieźle, to od czego by tu zacząć?
-"Get a Canadian DRL module"

:D:D:D:D:D:D:D:D
Obrazek
Było: NA '90 US Classic Red; NBFL '03 Midnight Blue
Jest: 986 '98 Ocean Blue
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

18 cze 2012, 14:55

no w sumie... poszukałem przepisów i nigdzie nie ma nic powiedziane o barwie świateł dziennych, wychodzi że kierunkowskazy mogą się nadawać :D

EDIT: psikus :P
a tak na serio - ASO? nawet jeśli to musiałoby to być kanadyjskie ASO? :twisted:
Ostatnio zmieniony 18 cze 2012, 14:56 przez Szczupak, łącznie zmieniany 1 raz.
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
DieSpinnePL
Posty: 1982
Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
Model: NA
Lokalizacja: Skawina/Kraków

18 cze 2012, 14:56

Dany, hahhahah dobre ;)

szlagier pisze: kable +/- prosto z akumulatora przez podłokietnik i pod konsolą później przepuściłem przez gumową zaślepkę na prawo pod kierownicą do komory silnika, a tam już bezpośrednio do świateł dziennych.


tmx89 pisze:a wystarczylo zrobic + po zaplonie


:mrgreen:
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

18 cze 2012, 15:30

Szczupak pisze:poszukałem przepisów i nigdzie nie ma nic powiedziane o barwie świateł dziennych

Jest powiedziane, muszą być białe http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU20090750639+2009%2406%2420&type=2

Szczupak pisze:a tak na serio - ASO?

Ale co ASO, wersja kanadyjska ma pomarańczowe światła do jazdy dziennej (widocznie takie tam są przepisy) a cały ten DRL to moduł automatycznie je zaświecający po odpuszczeniu ręcznego i pozwalający na prawidłową pracę kierunkowskazów i awaryjnych.
Szczupak
Posty: 1631
Rejestracja: 02 sty 2011, 13:06
Lokalizacja: Warszawa

18 cze 2012, 15:47

no coś tam jest...
co do kanadyjskiej - to nie jest kwestia budowy świateł, tylko sterowania nimi, z tego, co zrozumiałem z podanej wcześniej strony
Życie jest za krótkie, żeby jeździć nudnymi samochodami.
slawek549
Posty: 220
Rejestracja: 26 wrz 2010, 12:18
Model: NA
Lokalizacja: Szczecin

18 cze 2012, 17:56

Szczupak pisze:no coś tam jest...
co do kanadyjskiej - to nie jest kwestia budowy świateł, tylko sterowania nimi, z tego, co zrozumiałem z podanej wcześniej strony



Dokładnie tak jest i jeszcze opóźnia włączenie świateł o jakieś 6 sekund.
Załączniki
1.JPG
2.JPG
Michal_R
Posty: 49
Rejestracja: 25 maja 2009, 7:21
Lokalizacja: Białystok

25 cze 2012, 22:05

ja tak na szybkiego też zrobiłem światła dzienne w kierunkach, z LEDów 1W (jeden mi się spalił i domówiłem inny kolor przez pomyłkę, wiec lewa lampa jest do poprawy bo rzuca żółty odcień) jeszcze nie podłączyłem jak trzeba bo czasu niema, ale kilka fotek zrobiłem, Państwo pozwolą, że zaprezentuje:
Załączniki
2012-06-23-021a.JPG
4 diody z radiatorem, umocowane w lampie na kawałku fabrycznego odblasku z blaszki
2012-06-23-022a.JPG
lampa jest po stłuczce wiec "szkło" jest przedzielone na 2 cz.
2012-06-23-024a.JPG
przy pełnym słońcu 0 chmur
2012-06-23a.JPG
wieczorem, w rzeczywistości jest jaśniej, ale aparat złapał tak, bo światła dość mocno świecą
Awatar użytkownika
funky
Donator
Donator
Posty: 4077
Rejestracja: 29 lip 2011, 9:30
Model: NC
Wersja: 1.8
Lokalizacja: Warszawa

10 mar 2014, 14:43

odkopię, może kogoś zainteresuje:
Obrazek

miatasm.com
ODPOWIEDZ