[NB] Czujnik położenia przepustnicy

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

23 kwie 2011, 11:53

Moje pytanie dotyczy tego w jakim zakresie napięć pracuje ten czujnik, czy działa liniowo i które napięcie oznacza jakie uchylenie?

Drugie pytanie - w jakich przypadkach komputer w NB wchodzi w otwartą pętlę? I czy można jakoś inaczej wymusić jego wejście w nią (podając z któregoś z czujników odpowiednie napięcie)?
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

23 kwie 2011, 23:19

dmk pisze:Moje pytanie dotyczy tego w jakim zakresie napięć pracuje ten czujnik

Jak to TPS, 0-5V
dmk pisze:czy działa liniowo i które napięcie oznacza jakie uchylenie?

TPS jest liniowy, odczyt z adc zamknięta około 100, w pełni otwarta około 740, adc 10 bitowy.
dmk pisze:Drugie pytanie - w jakich przypadkach komputer w NB wchodzi w otwartą pętlę? I czy można jakoś inaczej wymusić jego wejście w nią (podając z któregoś z czujników odpowiednie napięcie)?

O Panie... Temat na PW ale w wolnej chwili :mrgreen:

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

24 kwie 2011, 7:58

Liczyłem na Ciebie ^^

To w wolnej chwili jak Ci się zechce możesz mi podesałć rozszerzone info. :bang:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

21 maja 2011, 8:24

Mam pytanie jak dziala czujnik polozenia przepustnicy i na co wplywa ?? Czy od niego zalezy dawka paliwa czy nie ?? bo zrobilem swapa na 1.8 i przepustnica z 1.8 dziala normalnie i trzyma normalne obroty jalowe ... w ASO Mazdy twierdza ze czujnika polozenia przepustnicy nie trzeba nawet podpinac bo komputer z 1.6 widzi tylko otwarta i zamknieta przepustnice... nie wiem jak to dziala ale dziala...

Dodam ze przepustnica z 1.6 miala wtyczke na 3 piny i dziala na zasadzie podobno zamknieta lub otwarta przepustnica a przepustnica z 1.8 ma 4 piny i dziala jak potencjometr ... i nie jest nic podpiete a auto jezdzi ...

podobno czujnik ten odpowiada ze masowy wydatek powietrza... czyli stechiometria ale czy jest to az nam tak bardzo potrzebne skoro sonda lambda opowiada za dawke paliwa - powietrze ??
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

21 maja 2011, 16:56

yy.. z tego co ja wiem na temat TPS-a, przynajmniej w BP, bo kiedyś zgłębiałem temat w celu opanowania spadających wolnych obrotów to jego specyfikacja "vlotowa" jest następująca:
0.5-0.6v dla zamkniętej przepustnicy
otwarcie przepustnicy 2.8-4.5v, i wzrost napięcia jest liniowy i wprost proporcjonalny to kąta otwarcia klapki przepustnicy.

tak więc moim zdaniem teza o binarnym 0/1 działaniu TPS-a jest... no jak to już chłopaki z ASO potwierdzili, słabi są:/

.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
OldTomFrost
Posty: 631
Rejestracja: 24 wrz 2009, 8:56
Lokalizacja: Kraków i okolice

21 maja 2011, 17:43

grzes, w 1.6 prawie napewno byla przepustnica 0-1, wiec komp do takiej jest przystosowany. Mnie przy okazji montazu ecumajstar zmienili tps'a.
AWD + RWD = ;D
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

21 maja 2011, 18:04

tmx89, we wszystkich NB jakie wydziałem TPS jest 3 pinowy potencjometryczny

dawkowanie zależy głownie od przepływomierza czujnika temperatury silnika oraz TPSu a korygowana jest przez sprzężenie zwrotne z sondą lambda

TPS w tym całym interesie pełni rolę powiedzmy pompki przyspieszającej, podpowiada ECU jak szybko zmieniło się położenie przepustnicy i o jaką wartość
poza tym decyduje czy sterownik pracuje w pętli zamkniętej korygując względem sondy lambda cz w pętli otwartej wzbogacenia (powyżej 80% uchylenia przepustnicy )
lub zubożenia (przepustnica zamknięta obroty wyższe niż 1500RPM hamowanie silnikiem)
oraz o pracy na biegu jałowym (np podczas dojeżdżania do skrzyżowań utrzymuje ok 1400 RPM zaś na postoju 750RPM )
Mazda mx5 NB 1,8 00r
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

21 maja 2011, 18:51

OldTomFrost pisze:w 1.6 prawie napewno byla przepustnica 0-1

ale mówimy o BP... vel. 1.8.




edit: sorry nie doczytałem że mechanicy wypowiadali się o zero- jedynkowości na temat czujnika z 1.6.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
irakleo
Posty: 3316
Rejestracja: 22 mar 2008, 13:59
Lokalizacja: 3-mia-100 / Szczecin

21 maja 2011, 21:26

OldTomFrost pisze:grzes, w 1.6 prawie napewno byla przepustnica 0-1, wiec komp do takiej jest przystosowany.

nie do końca....wersja NA z automatyczną skrzynią biegów miała podobną przepustnicę jak w wersji 1,8, dlatego taką zakupiłem bo pasuje P&P :wink:
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

22 maja 2011, 9:32

aha :) dobra to co robic zalozyc jednak przepustnice z 1.6 i ja podpiac czy jezdzic na tej z 1.8 i miec niepodpieta ?? czy jakos kombinowac z kabelkami tzn z 4 pinow (1.8) przerobic na 3 piny (1.6)
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

22 maja 2011, 9:37

Czy panowie się nie zagalopowali? Moje pytanie dotyczyło czujnika z NB!
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
mopek
Posty: 170
Rejestracja: 03 lut 2008, 17:06
Lokalizacja: Ostrzeszów

22 maja 2011, 10:09

snafu, To jak mój dobija pod 4volt przy max otwarciu, da się go jakoś wyregulować na tych śrubach z boku, żeby osiągał te magiczne 4,5-5volt czy nic mu nie pomoże?
Człowiek uczy się całe życie i jeden dzień dłużej...
Awatar użytkownika
tmx89
Posty: 3044
Rejestracja: 27 cze 2009, 20:49
Model: NA
Lokalizacja: Katowice

22 maja 2011, 10:58

wiem ze temat dotyczyl czujnika z NB ale mysle ze jak popiszemy o NA to nikt sie nie obrazi :)
Obrazek
Obrazek
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

22 maja 2011, 11:03

Po prostu trzeba zmienić tytuł tematu i go rozszerzyć :cool:
110@???KM
134@???Nm
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 16:00

Czesc, po wizycie u mechanika mam maly problem:
Mialem problem z praca silnika na zbyt niskich obrotach 600-500. Mechanik wyczyscil przepustnice i silnik krokowy i teraz cieply silnik po odpaleniu pracuje na 1500 obrotow i stoi po minucie spada normalnie na 1000obrotw. Mechanik twierdzi ze samochod sie nauczy ze ma trzymac na 1000obrotow.
Wiecie moze czy to jest mozliwe czy poprostu cos jest nie tak?
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 16:03

Jak jest zimny to obroty są wyższe. Po nagrzaniu spada. To chyba normalne zjawisko
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 16:14

Po odpaleniu na cieplym silniku trzyma 1500 obrotow, potem spada i po nacisnieciu sprzegla znowu wraca na 1500.
Pytanie brzmi:
Czy cos jest zle wyregulowane? Jesli tak jak to mozna naprawic?
Czy prawdopodobna jest teoria mechanika ze samochod sam sie nauczy?
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 17:06

winebago pisze:Po odpaleniu na cieplym silniku trzyma 1500 obrotow, potem spada i po nacisnieciu sprzegla znowu wraca na 1500.

Czujnk pozycji neutral w skrzyni biegów być może, jeśli ewidentnie reaguje tak na pozycję sprzęgła przy ustawionym cały czas luzie na skrzyni.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
autopaga
Posty: 3342
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:37
Lokalizacja: Szczecin

15 mar 2016, 18:39

Albo co równie prawdopodobne, kabelki od tego czujnika się urwały/zostały urwane np. przy wymianie sprzęgła lub nie zostały podpięte.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

15 mar 2016, 18:44

autopaga pisze:Albo co równie prawdopodobne, kabelki od tego czujnika się urwały/zostały urwane np. przy wymianie sprzęgła lub nie zostały podpięte.

Ano, albo po prostu korozja. Czujnik w sensie czujnik i otoczenie. Jeśli tak ewidentnie reaguje na sprzegło to tam bym szukał.
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2016, 9:56

Cieply silnik caly czas utrzymuje obroty na poziomie 1500-1200 obroto- nie ma to zwiazku ze sprzeglem(sorru za wprowadzenie w blad). Moze wiecie jak to wyregulowac? Chyba powinno byc okolo 880?
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

16 mar 2016, 10:04

Wróć do mechanika skoro problem pojawił się po jego ingerencji.
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2016, 10:24

Wroce na pewno;) problem pojawil sie bo on nie wie jak to wyregulowac dlatego pytam tutaj co i jak zeby go naprowadzic...
Ostatnio zmieniony 16 mar 2016, 10:31 przez winebago, łącznie zmieniany 1 raz.
wojts
Posty: 21
Rejestracja: 03 sie 2015, 15:29
Model: NB FL

16 mar 2016, 10:28

W NBfl jest w przepustnicy taka mała śruba regulująca wolne obroty (a w zasadzie ilość powietrza).
Po czyszczeniu przepustnicy musiałem ją ciut dokręcić i obroty spadły.

Może pomoże :)
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2016, 10:31

wojts pisze:W NBfl jest w przepustnicy taka mała śruba regulująca wolne obroty (a w zasadzie ilość powietrza).
Po czyszczeniu przepustnicy musiałem ją ciut dokręcić i obroty spadły.

Może pomoże :)

Dzieki;) wrócę do domu będę szukał. Jak będę to robil bez wprowadzenie kompa w tryb serwisowy to zadziala?
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

16 mar 2016, 10:45

Mi się gdzieś obiło o uszy, żeby tam nic nie regulować przy obrotach, ale może ktoś mądrzejszy się wypowie :)
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2016, 10:50

Jeżeli nie ruszał tej śruby to niech jej pod żadnym pozorem nie dotyka :!:
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
winebago
Posty: 67
Rejestracja: 09 sie 2015, 7:45
Model: NB
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2016, 11:04

Jesli nie to to w jaki sposob to wyregulowac? Poluzowac linke gazu?
rrutek
Donator
Donator
Posty: 1200
Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
Model: NA
Wersja: 1.6 '92
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2016, 11:30

Zasada jest prosta - jeżeli nie była ruszana to każda zmiana w obrotach na luzie ma jakąś inną przyczynę, którą należy znaleźć. Tak jak Majkel napisał - należy zdiagnozować działanie czujnika i jego połączenie. W innym przypadku, patrząc po Twoim opisie, mechanik zafunduje Ci przygasający/gasnący sam z siebie silnik (jeżeli zacznie od zabawy tą śrubą).
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
ODPOWIEDZ