[połączony] Układ chłodzenia - tematy ogólne
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
-
- Posty: 95
- Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
- Lokalizacja: częstochowa
zrobilem dzis madzia 400 km odwiedzilem warszawe,i tak jak przyspieszalem do okolo 150 rekord dzis 180:)to w mgnieniu oka temperatura wzrastala na 3/4 wskaznika jak odpuscilem z gazu zwolnilem do 90 po kilku kilometrach temeperatura spadala do polowy wskaznika,i tak w kolko,balem sie jechac szybciej niz 110 ,zeby mi sie wskaznik nie zamknla,w sumie nie wiem czy by sie zamnkanl,ale mialem lęki:)
- Załączniki
-
- mx5.jpg (161.33 KiB) Przejrzano 1277 razy
moje gg6762774
stefanek81 pisze:zrobilem dzis madzia 400 km odwiedzilem warszawe,i tak jak przyspieszalem do okolo 150 rekord dzis 180:)to w mgnieniu oka temperatura wzrastala na 3/4 wskaznika jak odpuscilem z gazu zwolnilem do 90 po kilku kilometrach temeperatura spadala do polowy wskaznika,i tak w kolko,balem sie jechac szybciej niz 110 ,zeby mi sie wskaznik nie zamknla,w sumie nie wiem czy by sie zamnkanl,ale mialem lęki:)
coś jest nie tak.... :neutral:
nie powinno tak się dziać w czasie jazdy. Zrozumiałbym, gdybyś cały czas miał jedno wskazanie temperatury wody (za wysokie, czy za niskie), ale takie ruchy wskazówki raczej nie są prawidłowe :neutral: Coś z chłodzeniem może być nie tak...zmieniłeś termostat, pompę? Płynu masz odpowidnio dużo w chłodnicy i w zbiorniczku wyrównawczym?
przemasi pisze:Coś z chłodzeniem może być nie tak...zmieniłeś termostat, pompę? Płynu masz odpowidnio dużo w chłodnicy i w zbiorniczku wyrównawczym?
stefanek, płukałeś układ chłodzenia jakimś preparatem czyszczącym przy wymianie płynu ?
Może chłodnica ma nazbierane jakiegoś szajsu i nie wyrabia z odprowadzeniem ciepła...
chwilowo bezmiatowy
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
-
- Posty: 95
- Rejestracja: 04 maja 2008, 17:55
- Lokalizacja: częstochowa
na starym silniku bylo wszystko ok ,wskazowka stala na pion niezaleznie od stylu jazdy.
moje gg6762774
majkel_c, dobrze zasugerował, że to może być niedrożny układ...możesz też mieć nieprawidłową mieszankę płynu i wody w układzie - złą ciecz chłodzącą.
Wszystko dokładnie jest opisane w linku
[URL=http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html]http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html[/URL]
...zacytuję ważniejszą część:
"Overheating at Speed
This problem, assuming there is adequate uncontaminated coolant in the system, is either poor water flow through the Figure 1 path, or poor airflow through the radiator.
Poor water flow can be caused by a stuck thermostat (only partially open), collapsed hose, clogged radiator, or a bad water pump.
Poor airflow through the radiator can be caused by air blockage due to a license plate configuration, bugs etc. stuck in the fins, bent fins due to mishandling, and in rare cases, the Radiator Cooling Fan running backwards!
If all of the above items have been checked and the engine still overheats, the cooling system should be flushed to remove any scaling or corrosion inside the water passages.
Draining and refilling of the coolant with a lower percentage of glycol in the mixture (see Tables I and II) would help if the glycol percentage is too high (over 50%).
Also keep in mind that temperature sensors and gauges do go bad occasionally. If the gauge says the engine is too hot, but there are no other apparent symptoms like lower-than-normal oil pressure, steam or bubbles escaping into the coolant reservoir, or a very hot under hood temperature, maybe the gauge is giving a false reading."
Wszystko dokładnie jest opisane w linku
[URL=http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html]http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html[/URL]
...zacytuję ważniejszą część:
"Overheating at Speed
This problem, assuming there is adequate uncontaminated coolant in the system, is either poor water flow through the Figure 1 path, or poor airflow through the radiator.
Poor water flow can be caused by a stuck thermostat (only partially open), collapsed hose, clogged radiator, or a bad water pump.
Poor airflow through the radiator can be caused by air blockage due to a license plate configuration, bugs etc. stuck in the fins, bent fins due to mishandling, and in rare cases, the Radiator Cooling Fan running backwards!
If all of the above items have been checked and the engine still overheats, the cooling system should be flushed to remove any scaling or corrosion inside the water passages.
Draining and refilling of the coolant with a lower percentage of glycol in the mixture (see Tables I and II) would help if the glycol percentage is too high (over 50%).
Also keep in mind that temperature sensors and gauges do go bad occasionally. If the gauge says the engine is too hot, but there are no other apparent symptoms like lower-than-normal oil pressure, steam or bubbles escaping into the coolant reservoir, or a very hot under hood temperature, maybe the gauge is giving a false reading."
Fiveopac pisze:majkel_c napisał/a:
W nawiązaniu do OT z wątku Five'a wydłubałem porównanie efektów po
zastosowaniu dodatków do chłodnic:
http://www.turbomagazine....ives/index.html
Bardzo ciekawe, ktos przetestuje?
Melduję, że ja W ramach przygotowań mazdy do zdobywania alpejskich przełęczy zmieniłem mieszankę. Zbełtałem ze sobą 10% glikolu, resztę wody i trochę różowej magii z butelki Redline --> http://www.2brally.pl/redlineoil/index.php?main=prod&grupa=dodatki&podgrupa=0
Niestety rzetelnego porównania sprzed i po raczej nie będzie, bo zrobiłem też porządne czyszczenie układu chłodzenia, zeszła cała masa kamienia i szlamu... Więc trudno byłoby stwierdzić od czego się poprawiło, o ile oczywiście jakiś efekt dodatni będzie
Pozdr
Michał
odgrzebie temat....
Mam sytuacje podobną jak Stefanek81 tzn przy jezdzie na wyzszych obrotach wskaźnik temperatury wody podnosi sie i opada i po chwili znow to samo.
Z tego co dowiedzialem sie od mechanika przed zimą to to, że nie włancza mi się wentylator na 2 bieg. Byl sprawdzony wentylator i po wymuszonej probie włącza się drugi bieg wentylatora wiec teoretycznie działa prawidlowo.
Co może wpływać na włączenie kolejnego biegu wentylatora?
Mam sytuacje podobną jak Stefanek81 tzn przy jezdzie na wyzszych obrotach wskaźnik temperatury wody podnosi sie i opada i po chwili znow to samo.
Z tego co dowiedzialem sie od mechanika przed zimą to to, że nie włancza mi się wentylator na 2 bieg. Byl sprawdzony wentylator i po wymuszonej probie włącza się drugi bieg wentylatora wiec teoretycznie działa prawidlowo.
Co może wpływać na włączenie kolejnego biegu wentylatora?
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5473
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Ferguson pisze:Byl sprawdzony wentylator i po wymuszonej probie włącza się drugi bieg wentylatora wiec teoretycznie działa prawidlowo.
Gratuluje! Wymusiłeś drugi bieg, ktorego nigdy nie bylo
Ferguson pisze:Co może wpływać na włączenie kolejnego biegu wentylatora?
Cud ew napięcie 24V ale to i tak tylko przez chwile dopoki smiglo bez obudowy nie wejdzie na orbite.
Wentylator pracuje tylko z jedna predkosci. Masz tylko dwa kabelki w kostce. Tak wogule to wentylator wogule nie poprawia chlodzenia przy wiekszych predkosciach.
Mam sytuacje podobną jak Stefanek81 tzn przy jezdzie na wyzszych obrotach wskaźnik temperatury wody podnosi sie i opada i po chwili znow to samo.
Przeczysc uklad chlodzneia (wyplucz dokladnie), wlej nowy plyn. oraz wymień termostat na nowy.
Ubywa ci płynu? Nie dolewałeś jakiegos uszczelniacza do chlodnic? Zobacz czy w zbiorniczku wyrownawczym i pod korkiem chlodnicy nie ma bagna.
no to ciekawych rzeczy sie dowiaduje
Płyn wlany to Prestone. Ok sprawdze co tam sie dzieje w zbiorniczku i pod korkiem.
Ok w takim razie w pierwszej kolejnosci zafunduje mu plukanie dzieki za pomoc
Fiveopac pisze:Przeczysc uklad chlodzneia (wyplucz dokladnie), wlej nowy plyn. oraz wymień termostat na nowy.
Ubywa ci płynu? Nie dolewałeś jakiegos uszczelniacza do chlodnic? Zobacz czy w zbiorniczku wyrownawczym i pod korkiem chlodnicy nie ma bagna.
Płyn wlany to Prestone. Ok sprawdze co tam sie dzieje w zbiorniczku i pod korkiem.
Ok w takim razie w pierwszej kolejnosci zafunduje mu plukanie dzieki za pomoc
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5473
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Ferguson pisze:Płyn wlany to Prestone. Ok sprawdze co tam sie dzieje w zbiorniczku i pod korkiem.
Ok w takim razie w pierwszej kolejnosci zafunduje mu plukanie dzieki za pomoc
Plukanie to podstawa jednoczesnie jak juz masz plyn spuszczony wymien od razu termostat na nowy! Kosztuje grosze a moze on powodowac gotowanie sie silnika.
Qbatron pisze:czym/jak plukac?
Nic mi to nie rozszczelni?
Ja płuczę preparatem Prestone, do kupienia na stacjach benzynowych (mały żółty kanisterek). Bardzo ładnie osady wypłukuje. Nic się nie rozszczelni No chyba że masz normalne dziury w chłodnicy zatkane jedynie osadami
Po
eM
-
- Posty: 1156
- Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
- Lokalizacja: DW
Blade, wystarczy.
A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.
Pozdrawiam
A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.
Pozdrawiam
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
hella_flush pisze:Blade, wystarczy.
A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.
Pozdrawiam
Samodzielnie chyba jedno auto miało zrobione - nie wiem czy nie w silniku z GTXa u 88et? Nie mam pojęcia.
Niesamodzielnie (bo gotowy kit) ma założony pmcomp. Dużo filozofii w tym chyba nie ma, ale puszczenie obiegu z tyłu bloku do przodu jest dość problematyczne (chodzi mi głównie o wymyślenie sposobu montażu dodatkowej rurki, wymianę termostatu itd.).
Choć osobiście jakoś nie trafiło do mnie to rozwiązanie - zamiast podgrzewać ostatni cylinder będzie podgrzany pierwszy (zdaje sobie sprawę, że obieg wygląda nieco inaczej przy zmianie przepływu). Lepsze rozwiązanie dla mnie to pojemniejsza chłodnica + termostat na 72'C.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
-
- Posty: 1156
- Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
- Lokalizacja: DW
Termostat na 72 już mam, podobno zamontowanie z tyłu termostatu jest całkiem łatwe na osłonie z 1,6. Podgrzewany będzie pierwszy, owszem, ale po tym zabiegu wyraźnie spada temperatura w całym układzie.
Poglądowy filmik:
Poglądowy filmik:
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2011, 21:25 przez hella_flush, łącznie zmieniany 1 raz.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5473
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
hella_flush pisze:A tka w temacie - ktoś w PL samodzielnie zmieniał kierunek obiegu płynu chłodzącego? Znalazłem fajne materiały i się chce za to zabrać, chętnie poczytam, jeżeli ktoś ma doświadczenie w temacie.
Ravestation ma zestaw reroute Begi jeszcze w woreczkach, usmiechnij sie do niego to pstryknie kilka fotek w celach skopiwania pomyslow.
-
- Posty: 1156
- Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
- Lokalizacja: DW
Fiveopac, dzieki, napiszę PW.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
hella_flush pisze:ale po tym zabiegu wyraźnie spada temperatura w całym układzie
U pmcompa i tak było upalnie w układzie po jeździe na torze. Zastanawiam się bardziej, czy utrzymanie większego ciśnienia w układzie nie miałoby lepszego wpływu na to.
Oczywiście dla świętego spokoju bym to pewnie chętnie zrobił, ale chwilowo jakoś nie czuję takiego ciśnienia
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
-
- Posty: 1156
- Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
- Lokalizacja: DW
Ja czuję po moich różnych przygodach z grzejącym się silnikiem, chce odwrócić układ, dołożyć drugi wentylator na pstryczek i się zobaczy... Tym bardziej, że z filmiku, który wkleiłem (zmieniłem link na okienko) wychodzi, ze nie jest to jakimś przedużym wyzwaniem, jutro zobaczę, czy u mnie też pasują obudowy P&P czy w prezentowanym na w/w filmiku NB jest inaczej..
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
- dmk
- Posty: 4572
- Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom, Recaro
- Lokalizacja: Komorniki
hella_flush pisze:Ja czuję po moich różnych przygodach z grzejącym się silnikiem, chce odwrócić układ, dołożyć drugi wentylator na pstryczek i się zobaczy...
Wiem, że to może idiotyczne pytanie, ale nie masz przypadkiem zasyfionego układu? Bo jakoś trudno mi uwierzyć, że wolnossaka możesz łatwo przegrzać - w moim przypadku turbina, dodatkowa chłodnica od klimy i jakoś (odpukać) większych problemów z temperaturą nie miałem... a termostat na 84'C teraz.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
-
- Posty: 1156
- Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
- Lokalizacja: DW
Wiesz co, miałem lekko wywaloną uszczelkę pod głowicą... A układ bardzo mocno Wynsem płukany, ale się naczytałem o grzejących Miatach, ostatnio na Rakietowej hary też zagotował, przy mocnym kacie wszystko się da zagotować, a fajnie sobie czasem przykatować...
Moje auto w założeniach buduję do bardzo mocnego i częstego katowania więc staram się z góry eliminować wszystkie potencjalne słabe punkty, żeby potem mieć mniej roboty i stresu. No i nie ukrywam, że mam lekką paranoję na tym punkcie, cały nasz mini klub (DOA JDM ) miał już przygody z wyrzyganym płynem i mi siedzi na bani, żeby o to zadbać od A do Z zawczasu a nie po kilku kółkach parkować na trawie...
Poza tym, mam lekkie motoryzacyjne ADHD i jak się da coś poprawić to się staram pójść w tym kierunku, w miarę możliwości, a ten mod powinien być wykonalny.
Moje auto w założeniach buduję do bardzo mocnego i częstego katowania więc staram się z góry eliminować wszystkie potencjalne słabe punkty, żeby potem mieć mniej roboty i stresu. No i nie ukrywam, że mam lekką paranoję na tym punkcie, cały nasz mini klub (DOA JDM ) miał już przygody z wyrzyganym płynem i mi siedzi na bani, żeby o to zadbać od A do Z zawczasu a nie po kilku kółkach parkować na trawie...
Poza tym, mam lekkie motoryzacyjne ADHD i jak się da coś poprawić to się staram pójść w tym kierunku, w miarę możliwości, a ten mod powinien być wykonalny.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
A może warto pomyśleć o sprawdzeniu nagrzewnicy?? Jeśli padła Ci uszczelka pod głowicą to najprawdopodobniej z niewydolności układu chłodzenia... Może pompa wody? Może chłodnica?? Myślę że modyfikacja jak pomoże to tylko na chwilę...
Były NA 1,6; NB 1.8
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
Jest NA+1,8(NBFL)
Cywil GALANT 2,5 V6
-
- Posty: 1156
- Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
- Lokalizacja: DW
Zobaczymy, pompa nowa, jak i połowa silnika, po testach auta będę wiedział więcej.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.