Geometria - jakie ustawienia?
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
-
- Posty: 1417
- Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
- Model: Inny
- Wersja: Japoński :P
- Lokalizacja: Warszawa
Przeszukałem forum ale nigdzie nie znalazłem informacji w jedynym miejscu na temat ustawień geometrii.
To czego szukam, to: jak macie ustawione kąty u siebie, co wam to dało, czy zmiana na była sensowna a jeśli tak to np. jakim kosztem się odbyła
Jakie preferujecie ustawienia na tor a jak na codzień?
Taki wolny temat do wpisywania swoich doświadczeń...
To czego szukam, to: jak macie ustawione kąty u siebie, co wam to dało, czy zmiana na była sensowna a jeśli tak to np. jakim kosztem się odbyła
Jakie preferujecie ustawienia na tor a jak na codzień?
Taki wolny temat do wpisywania swoich doświadczeń...
- Lucas Z
- Donator
- Posty: 1915
- Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Jam mam wg ustawień Flyin Miata, mega progres in plus, auto stało się bardziej przewidywalne na torze i poza nim
http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
http://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
https://www.facebook.com/lukaszzawalskifotografia Zapraszam do polubienia !
wieksze katy przydaja sie przy wyzszych predkosciach np na torze Poznan gdzie zakrety pokonuje sie nawet z predkosciami 160km/h. dla zakretow do 100km/h 1,5 stopnia raczej powinien starczyc. bardziej bym podazyl w rozbieznosci zbieznosci wieksze niz katy. to daje znacznie wiecej i duzo szybciej daje sie odczuc roznice w prowadzeniu.np auto nei skreca dajemy rozbieznosc na przodzie po -20 minut na strone i zaczyna ochoczo skrecac. albo auto szybko traci przyczepnosc kol tylnych napedzanych wiec dajemy zbieznosc na tyle po plus 20 minut na strone i juz jest lepiej.
dodtkowo twardosc zawieszenia czy twardosc bokow opon ma wplyw na to jak powinnismy ustawiac katy kol.
gdy mamy r888 czy ad08r to potrzebne sa duzo mniejsze negatywy niz przy cywilnych miekkich uhp np rainsportach.
wiec lepiej zainwetowac w r888 i dac mniejsza katy co wplynie pozytywnie na droge hamowania i trakcje na prostej.
dodtkowo twardosc zawieszenia czy twardosc bokow opon ma wplyw na to jak powinnismy ustawiac katy kol.
gdy mamy r888 czy ad08r to potrzebne sa duzo mniejsze negatywy niz przy cywilnych miekkich uhp np rainsportach.
wiec lepiej zainwetowac w r888 i dac mniejsza katy co wplynie pozytywnie na droge hamowania i trakcje na prostej.
Ostatnio zmieniony 22 gru 2014, 6:07 przez piwo, łącznie zmieniany 2 razy.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
- Lucas Z
- Donator
- Posty: 1915
- Rejestracja: 12 sie 2013, 9:10
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Myślę że każdy ogarnięty diagnosta to ogarnie, u mnie tak było
https://www.facebook.com/lukaszzawalskifotografia Zapraszam do polubienia !
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Nawet mało ogarnięty ogarnie. Jedyny problem jest z tym, że Ci mniej ogarnięci zawsze "wiedzą lepiej" i nie chcą Cię słuchać. Mówisz, co chcesz, a oni robią po swojemu, bo "tak mają w programie napisane dla tego modelu" :/Lucas Z pisze:Myślę że każdy ogarnięty diagnosta to ogarnie, u mnie tak było
to prawda. taka sytacja mnie wlasnie najczesniej spotyka na stacjach diagnostycznych. jesli chce sie wlasne ustawienia to zazwyczaj jest obrazanie sie diagnosty, przemadrzania a czasami i wyzywanie.zazwyczaj konczy sie wlasnie tak ze diagnosta robi to po swojemu i zada na koniec kase za zle wykonane zadanie (wg diagnosty dobrze).
ogolnie temat geometrii w Polsce to jest spore tabu i jest malo teamtow na ten temat. rzadko kiedy mozna przeczytac co zmienia rozbieznosc czy zbieznosc przy dodawaniu gazu a jak przy odpuszczaniu gazu, co daje duze a co male wyprzedzenie sworznia zwrotnicy) jakie negatywne efekty daja duze negatywy kol itd.
a szkoda bo to warto zglebiac.
zazwyczaj konczy sie na tym by ustawic tak geometrie by nie zjadalo opon albo tak by stabilnie prowadzilo sie auto na prostej.
zakrety sie pomija w rozwazanich.
ogolnie temat geometrii w Polsce to jest spore tabu i jest malo teamtow na ten temat. rzadko kiedy mozna przeczytac co zmienia rozbieznosc czy zbieznosc przy dodawaniu gazu a jak przy odpuszczaniu gazu, co daje duze a co male wyprzedzenie sworznia zwrotnicy) jakie negatywne efekty daja duze negatywy kol itd.
a szkoda bo to warto zglebiac.
zazwyczaj konczy sie na tym by ustawic tak geometrie by nie zjadalo opon albo tak by stabilnie prowadzilo sie auto na prostej.
zakrety sie pomija w rozwazanich.
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
-
- Posty: 1417
- Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
- Model: Inny
- Wersja: Japoński :P
- Lokalizacja: Warszawa
No właśnie po to ten temat abyśmy mogli wymienić się doświadczeniami.
Mi Panowie w feu vert tak ustawili geometrię, że musiałem jechać cały czas z kierownicą mocno skręconą w lewą stronę... Jak pojechałem na reklamację, to usłyszałem, że "komputer tak pokazuje i tak ma być"..Na szczęscie są inni(wymenieni w temacie "książka adresowa" jeśli dobrze pamiętam)
Mi Panowie w feu vert tak ustawili geometrię, że musiałem jechać cały czas z kierownicą mocno skręconą w lewą stronę... Jak pojechałem na reklamację, to usłyszałem, że "komputer tak pokazuje i tak ma być"..Na szczęscie są inni(wymenieni w temacie "książka adresowa" jeśli dobrze pamiętam)
Ja zrobiłem ostatnio ustawieni z FM. Po Jastrzębiu słabo mi się jeździło, samochód był dość podsterowny. Z drugiej strony na Ułężu nic takiego nie obserwowałem, pewnie z powodu bardziej przyczepnego asfaltu i innego charakteru próby. Planuję jeszcze potestować i w razie czego ustawić zbieżność przodu na 0.
-
- Posty: 1555
- Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
- Model: NB
- Wersja: 3 BK / 10th Anni
- Lokalizacja: Piaseczno
Wlasnie o to mi chodzilo zadajac pytanie, gdzie sie udac z tym tematem. Na wymiane oleju nie jezdze do FeuVert etc, a co dopiero na geometrie
Ktos poleca jakis warsztat w Wawie ktory ustawi tak jak im sie powie ?
Ktos poleca jakis warsztat w Wawie ktory ustawi tak jak im sie powie ?
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Ex Madzia
-
- Posty: 1417
- Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
- Model: Inny
- Wersja: Japoński :P
- Lokalizacja: Warszawa
Polecam ten temat jeśli szukasz konkretnych adresów:
viewtopic.php?f=27&t=2266&start=30
viewtopic.php?f=27&t=2266&start=30
Z 949racing:
"Supermiata Street Alignment
For most street driven Miatas, tire wear is the most important parameter. Excess toe in or out will usually cause more tire wear than somewhat aggressive camber will. The OEM alignment numbers with more rear camber than in front, are designed to induce a bit of understeer. Lawyers ultimately dictate the OEM alignment, not the clever engineeers that designed the suspension. The actual suspension geometry is designed to require greater front than rear camber. The SuperMiata Street Alignment will generally result in no increase in tire wear over OEM and possibly a reduction in tire wear if you occasionally load the tires to maximum cornering forces. In general, this Street alignment is conservative and intended for cars that never slide their tires and spend almost no time at maximum conrnering loads.
NOTE: This alignment will require a slightly larger front sway bar. NB factory, FM or Racing Beat 1" solid bars will work. The RB 1.125 bar is to much for normal street tires (>240 treadwear). The Street Alignment may cause a 100% stock Miata to oversteer, or be too "loose".
>=5.25" front pinch weld height
Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16"
Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8"
SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
In general, the Dual Duty alignment is intended for cars that will occasionally reach the limits of traction and slide the tires but don't want to give up too much tire wear for daily driving.
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.7°
Rear total toe: 0 for track use. + 1/8" for autocross
SuperMiata Race Alignment
The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
Best suited for high grip tires such as Hoosier DOT, Toyo RR, etc
<=12.0"
3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".
Front camber: -3.5° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0
Rear camber : -3.0°
Rear total toe: +1/16~1/8" "
"Supermiata Street Alignment
For most street driven Miatas, tire wear is the most important parameter. Excess toe in or out will usually cause more tire wear than somewhat aggressive camber will. The OEM alignment numbers with more rear camber than in front, are designed to induce a bit of understeer. Lawyers ultimately dictate the OEM alignment, not the clever engineeers that designed the suspension. The actual suspension geometry is designed to require greater front than rear camber. The SuperMiata Street Alignment will generally result in no increase in tire wear over OEM and possibly a reduction in tire wear if you occasionally load the tires to maximum cornering forces. In general, this Street alignment is conservative and intended for cars that never slide their tires and spend almost no time at maximum conrnering loads.
NOTE: This alignment will require a slightly larger front sway bar. NB factory, FM or Racing Beat 1" solid bars will work. The RB 1.125 bar is to much for normal street tires (>240 treadwear). The Street Alignment may cause a 100% stock Miata to oversteer, or be too "loose".
>=5.25" front pinch weld height
Front camber: -1.4°
Caster: >4.5°
Front total toe: 1/16"
Rear camber : -1°
Rear total toe: 1/8"
SuperMiata Dual Duty Alignment (cars that see regular street use and some track/autocross)
In general, the Dual Duty alignment is intended for cars that will occasionally reach the limits of traction and slide the tires but don't want to give up too much tire wear for daily driving.
>=12" front ride height (measured hub center to fender)
>=4.75" front pinch weld height
Front camber: -2° (or as close as you can get to it)
Caster: >4°
Front total toe: 0
Rear camber : -1.7°
Rear total toe: 0 for track use. + 1/8" for autocross
SuperMiata Race Alignment
The Race Alignment is intended to win national championships. YRMV
Best suited for high grip tires such as Hoosier DOT, Toyo RR, etc
<=12.0"
3.75~ 4.5" front pinch weld height. Xida's tend to work best for competition use with front pinch weld height close to 4.2".
Front camber: -3.5° (or as close as you can get to it)
Caster: >+4.5° or max available once you reach camber targets
Front total toe: 0
Rear camber : -3.0°
Rear total toe: +1/16~1/8" "
Nastawy super miata race maja starsznie duze nagatywy - to chyba jest dla bardzo szybkich prob, jakich nie uswiadczymy na polskich obiektach?
Ja caly sezon szczurem przejezdzilem na 1°15' przod, 1°45' tyl (zbieznosci zerowe) i bylem zadowolony...
Ja caly sezon szczurem przejezdzilem na 1°15' przod, 1°45' tyl (zbieznosci zerowe) i bylem zadowolony...
- Rockatansky
- Donator
- Posty: 1980
- Rejestracja: 06 mar 2012, 13:39
- Lokalizacja: W-wa - St.Miłosna
Qbatron pisze:Ja caly sezon szczurem przejezdzilem na 1°15' przod, 1°45' tyl (zbieznosci zerowe) i bylem zadowolony...
W poprzednim sezonie miałem podobne nastawy (1"45'/1"45') i mogę potwierdzić, że na nasze próby było ok.
Rockatansky
I miejsce w generalce MMC 2016 klasa 1.8/2.0
I miejsce w generalce MMC 2014 klasa 1.6
IV miejsce w generalce MMC 2013 klasa N/A
I miejsce w generalce MMC 2016 klasa 1.8/2.0
I miejsce w generalce MMC 2014 klasa 1.6
IV miejsce w generalce MMC 2013 klasa N/A
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
remik, pytanie: czy do użytku miasto/pozamiejskie winkle (zakładam że pokonywane z prędkością dozwoloną +20-30km/h) oraz prób torowych typu Ułęż/Debrzno/kartingi, warto dążyć do nastawów jakie sprawdzają się na Poznaniu?
MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Dżunior pisze:remik, pytanie: czy do użytku miasto/pozamiejskie winkle (zakładam że pokonywane z prędkością dozwoloną +20-30km/h) oraz prób torowych typu Ułęż/Debrzno/kartingi, warto dążyć do nastawów jakie sprawdzają się na Poznaniu?
+1
Większość z tutaj piszących nigdy nie była i prawdopodobnie nie będzie na TP ( czego osobiście im nie życzę)
- nick.es
- Moderator podróży
- Posty: 7684
- Rejestracja: 11 mar 2014, 10:13
- Model: NB FL
- Lokalizacja: Costa Blanca
Wysokość zawieszenia musi mieć wpływ na kąty. Aczkolwiek, zglebione Miaty mają duże kąty, bo im się koła nie mieszczą pod błotnikiem, a nie dlatego, że takich potrzebują (choć zwykle to idzie w parze, ale to różne powody). Niemniej, od wysokości zawieszenia zależy zwykle jego miękkość, a co za tym idzie, kąty pochylenia samochodu w zakrętach, stopień przyczepności, balans sterowności itd. A to wymaga innej nastawy całej geometrii. Jakiej innej, to już osobny temat (tu niech się wypowiedzą Ci, co przerobili temat na własnej Miacie), ale na pewno innej :)
-
- Posty: 2477
- Rejestracja: 09 lut 2012, 21:12
- Model: Inny
- Wersja: DC2R K20 inside
- Lokalizacja: PZ
Dżunior pisze:remik, pytanie: czy do użytku miasto/pozamiejskie winkle (zakładam że pokonywane z prędkością dozwoloną +20-30km/h) oraz prób torowych typu Ułęż/Debrzno/kartingi, warto dążyć do nastawów jakie sprawdzają się na Poznaniu?
Nie warto , najlepiej ustawiać pod imprezę - ale imho - jakiś kompromis, szczególnie jeśli o karting chodzi można wypracować .
Na Poznaniu -3,5 z przodu w autach tylnonapędowych to jest w sumie standard , na kartingi i szybkie próby gdzie średnia V jest między 70 a 90 km/h - to pewnie - 2,15 można spokojnie ustawiać . U mnie np. w Gostyniu tył więcej niż -2 się nie sprawdził, ale ważne tutaj były opony ...
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Hej, jadę na geometrię w środę i nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi odnośnie optymalnego ustawienia Miaty. Czy ustawienie FM super miata dual duty( Daily car + recently race) będzie ok?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
-
- Posty: 1417
- Rejestracja: 29 wrz 2012, 11:55
- Model: Inny
- Wersja: Japoński :P
- Lokalizacja: Warszawa
odnalazłem jeszcze jeszcze kilka ustawień ale generalnie są zbieżne z tym co piszą chłopaki wyżej
viewtopic.php?t=1435
viewtopic.php?t=1435
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Dzięki za podopwiedź, następny link i następne ustawienia. Ktoś coś może polecić? 1raz na miesiąc tor + weekendowe jazdy wycieczkowe.
EDIT:
Ok, poczytałem uważnie jeszcze raz i znalazłem dwa najbardziej popularne ustawienia chyba:
Ustawienie 1
Pochylenie kół przód: -2*, (lub tak blisko jak można się do niego dostać)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: >4*
Zbieżność przód: 0
Pochylenie kół tył: -1,7*
Zbieżność tył: 0
-------------------------------
Ustawienie 2
Pochylenie kół przód: -1*
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: 5*
Zbieżność przód: 1/16 " , 0,15 °
Pochylenie kół tył: -1,5*
Zbieżność tył: 1/16", 0.15°
Pochylenia są podobne ale jest różnica w zbieżności. Kompletnie się na tym nie znam i nigdy tego nie robiłem. Ktoś doradzi laikowi?
Drugie pewnie proste pytanie. Na codzienną jazdę mam 16', na pojeżdżawki będę miał 15'. Czy jest różnica z jakimi kołami i oponami pojadę zrobić geometrię?
EDIT:
Ok, poczytałem uważnie jeszcze raz i znalazłem dwa najbardziej popularne ustawienia chyba:
Ustawienie 1
Pochylenie kół przód: -2*, (lub tak blisko jak można się do niego dostać)
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: >4*
Zbieżność przód: 0
Pochylenie kół tył: -1,7*
Zbieżność tył: 0
-------------------------------
Ustawienie 2
Pochylenie kół przód: -1*
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: 5*
Zbieżność przód: 1/16 " , 0,15 °
Pochylenie kół tył: -1,5*
Zbieżność tył: 1/16", 0.15°
Pochylenia są podobne ale jest różnica w zbieżności. Kompletnie się na tym nie znam i nigdy tego nie robiłem. Ktoś doradzi laikowi?
Drugie pewnie proste pytanie. Na codzienną jazdę mam 16', na pojeżdżawki będę miał 15'. Czy jest różnica z jakimi kołami i oponami pojadę zrobić geometrię?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
zbiezny tyl czyli w plus poprawia trakcje na zakrecie. zbieznosc z tylu ustawiona w zero powoduje gubienie trakcji w luku. zbiezny w plus przod powoduje stabilne prowadzenie na prostej i koleinach i niechetne skrecanie, auto chetniej wyjezdza przez przod. rozbiezny przod w minus auto bardziej chetnie skreca i robi sie bardziej nerwowe na prostej (myszkuje na koleinach).
Opel Speedster b207r 2,0t td04-20t 320KM, 400Nm, 930kg, RWD+TORSEN, RaceTCS, lotus 111r abs
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
1/4 2016r: 13,806 wolnossakiem 180KM
tor Poznań 1m48,467s i tor Łódź 57,517s na oponach: extreme vr2 r7a(hl) tył, yokohama a052 przód
-
- Posty: 1023
- Rejestracja: 01 wrz 2012, 16:53
- Lokalizacja: Wrocław
Ja dodam, że w ustawieniu 1 masz większy negatyw z przodu niż z tyłu, co mogłoby pomóc w wolniejszych sekcjach (nawroty, beczki, ciasne 90*), gdzie lekki uślizg tylniej osi jest czasem wskazany, natomiast w szybkich łukach pierwsze co zacznie puszczać to tylnia oś, więc trzeba będzie być czujnym i ostrożnym oraz szybkim z kontrą, dużo pracy kierownicą.
- turbo pchała
- Posty: 4336
- Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
- Model: NB FL
- Wersja: Silver Blues
- Lokalizacja: Warszawa
Czyli jedym słowem ustawienie 2 powinno być bardziej optymalne tak?
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60