[NC] Tempomat - montaż w 2.0 NC 2006
Cruise control Mazda MX-5 NC
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Dziś w cyklu pimp my NC zamontujemy oryginalny tempomat do NC z roku 2006 2.0. W tym wypadku do modelu z kierownica wyposazoną w panel obslugi radia.
Uruchomienie tempomatu w NC jest mozliwe w modelach z rynku niemieckiego ale tylko w roczniku 2006. Nowsze maja to juz wyciete z ECU. Nie wiem, czy wersja silnikowa robi różnice.
Modele z USA ponoc bez ograniczen poddaja sie przerobce i nawet maja pełną instalace ku temu. Czytalem, ze podobnie jest z modelami greckimi i francuskimi ale to na razie nie potwierdzona plotka.
Podsumowując cala przerobke w skrocie potrzebujemy:
1. Panel cruise controll od mx-5, cx-7, rx-8
2. Przelacznik hamulca podwójny (cztery piny)
3. Podmienic panel na kierownicy wraz z przewodami
4. Przedluzyc przewod od kolumny kierownicy do ECU - pin 1AQ
5. Zmasowac drugi przewod
6. Podlaczyc nowy przelacznik hamulca
7. Pociagnac przewod do ECU - pin 1AF
8. Zmasowac drugi przewód.
A teraz jedziemy bardziej szczegółowo.
Jak juz wspomnialem, do uruchomienia tempomatu potrzebujemy kilku brakujących rzeczy, a mianowicie:
1. Podwójnego przełącznika przy pedale hamulca. Występuje w modelach z tempomatem i w np mazdzie 6. Cena ok.75 zł.
2. Panelu z obsługą tempomatu. Cena - drobne 1200 zł dla chętnych . nr. NE51-66-4MOC
Na szczescie jest alternatywa - kupic uzywany panel najlepiej z kierownica. Koszt ok 300 zl. Kierownicy pragniemy od modelu NC/NCFL (z tempomatem af kors hehe), z RX-8 R3 (kierownica identyczna jak w NC) albo z CX-7 (j.w.).
Wydłubujemy panel i kierownice mozemy wystawic na allegro jako JEdyna f POLSce!!!1 lub podlaczyc pod plejsteszon
To nas szczegolnie interesuje. Nie przejmujcie sie kolorem wykonczenia. Wnętrze panelu da sie bez problemu przelozyc do naszej oryginalnej kierownicy co oczywiście czynimy.
Zabieramy sie za zdjecie kierownicy. Odpinamy akumulator i pastwimy sie nad calal eketryką (wciskamy hamulec, mrugamy dlugimi itp aby wyladowac resztke pradu w obwodach).
Z tylu kierownicy wydlubujemy dwie gumowe zaslepki po obu stronach kiery i odkrecamy kluczem "10" srubki trzymajace poduszke:
Airbag gustownie sobie zwisa. Odpinamy od niego klips od klaksonu oraz zolty klips trzymajacy przewody wchodzace do poduchy (przedtem wydlubujemy czarny klips posrodku zoltej wtyczki).
Odpinamy takze wtyczke panelu od radia z portu w kolumnie.
Nastepnie zaznaczamy markerem pozycje kierownicy wzgledem osi kolumy, kluczem 21 odkrecamy kiere i zdejmujemy ja z wieloklina.
Podmiana panelu to pikus i nie ma sensu tego opisywac bo byle szympans sobie z tym poradzi.
Od strony kolumny, po zdjeciu pierscienia jak na fotce, znajduje sie tylne gniazdo w ktorym w chwili obecnej brakuje kilku kabelkow, chyba ze mamy auto z usa lub to szczescie, ze instalacja jest kompletna Jesli nie, musimy je dosztukowac. Dorabiamy dwa przewody, jak na fotce - biały-srebrne kropki (B idzie do 1AQ ) i zielono-biały-srebrne kropki (C zmasowany).
Brakujace piny do wtyczki bierzemy ze starego panelu Najlepiej z kawalkiem przewodu. Przydadza sie takze one przy ECU i przelaczniku hamulca wiec najlepiej od razu wydlubac je wszytskie przy okazji odkrywajac sposob ich mocowania (hint - nalezy podwazyc gorna pokrywke wtyczki ).
Przewod czerwony (mój losowy wybór) przykrecamy do masy. W moim przypadku miejsce niezbyt trafne ale dziala Nie chcialo mi sie przedluzac przewodu hehe Drugi przewod (ok 1,5 metra) przeciagamy do komory silnika do ECU - pin 1AQ, przez uszczelke wiązki lub linki otwierania maski.
Teraz nurkujemy pod kierownice, lokalizujemy przelacznik nad pedalem hamulca, obracamy go o 45 stopni i pieknie nam wypada w nasze lepkie ręce. Podmieniamy na swiezo zakupiony podwójny przelacznik a nastepnie robimy do niego okablowanie. Piny do wtyczki wiadomo skąd bierzemy Obydwa kabelki puszczamy do komory silnika, dl ok 1,5 metra. Jeden trafi do pinu ECU 1AF a drugi do masy. Mozliwe, ze wystarczyloby tylko jeden ciagnac do ecu a drugi od razu zmasowac, ale ja podpiadlm go do masy na obudowie ecu.
Teraz dobieramy sie do ECU. Jesli ktos nie wie jak do niego sie dodłubac, to lepiej niech sie nie zabiera za ta przerobke albo modli sie, zeby mial kompletna wiązke
Jak widac dorobilem juz we wtyczce "1" przewody wychodzace z 1AF i 1AQ. Schemat lokalizacji pinow ponizej. Dla ułatwienia, są one zaslepione bialymi zaslepkami od strony kabelkow, co ulatwia ich lokalizacje.
Pinologia ecu:
Aby wcisnąć nowe piny bez nadmiernych emocji wystarczy podważyć tę zaślepkę (uniesie sie na 1 mm) i piny elegancko wchodzą na swoje miejsce od strony przewodów (po uprzednim usunięciu zaslepek - tip by loockas Skladamy wszystko do kupy, podpinamy aku, i jedziemy na testy.
Fotka jak smutno wyglada kierownica bez cruise control:
A tu juz szczesliwa kierowniczka z dzialajacym tempomatem
Nawet podswietlenie dziala heheh
Do pelni szczecia potrzebna by byla takze tarcza zegara z miejscem na kontrolke tempomatu. Zwykle NC niestety jej nie maja. Podmieniamy tarcze, wkladamy fabryczna diodę od spodu i mamy informacje czy tempomat jest wlaczony, aczkolwiek jakos wyobrazam sobie zycie bez kolejnej kontrolki i raczej podaruje sobie ten temat
N'joy
Update: szczegółowy temat na miata.net : https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=536038
Uruchomienie tempomatu w NC jest mozliwe w modelach z rynku niemieckiego ale tylko w roczniku 2006. Nowsze maja to juz wyciete z ECU. Nie wiem, czy wersja silnikowa robi różnice.
Modele z USA ponoc bez ograniczen poddaja sie przerobce i nawet maja pełną instalace ku temu. Czytalem, ze podobnie jest z modelami greckimi i francuskimi ale to na razie nie potwierdzona plotka.
Podsumowując cala przerobke w skrocie potrzebujemy:
1. Panel cruise controll od mx-5, cx-7, rx-8
2. Przelacznik hamulca podwójny (cztery piny)
3. Podmienic panel na kierownicy wraz z przewodami
4. Przedluzyc przewod od kolumny kierownicy do ECU - pin 1AQ
5. Zmasowac drugi przewod
6. Podlaczyc nowy przelacznik hamulca
7. Pociagnac przewod do ECU - pin 1AF
8. Zmasowac drugi przewód.
A teraz jedziemy bardziej szczegółowo.
Jak juz wspomnialem, do uruchomienia tempomatu potrzebujemy kilku brakujących rzeczy, a mianowicie:
1. Podwójnego przełącznika przy pedale hamulca. Występuje w modelach z tempomatem i w np mazdzie 6. Cena ok.75 zł.
2. Panelu z obsługą tempomatu. Cena - drobne 1200 zł dla chętnych . nr. NE51-66-4MOC
Na szczescie jest alternatywa - kupic uzywany panel najlepiej z kierownica. Koszt ok 300 zl. Kierownicy pragniemy od modelu NC/NCFL (z tempomatem af kors hehe), z RX-8 R3 (kierownica identyczna jak w NC) albo z CX-7 (j.w.).
Wydłubujemy panel i kierownice mozemy wystawic na allegro jako JEdyna f POLSce!!!1 lub podlaczyc pod plejsteszon
To nas szczegolnie interesuje. Nie przejmujcie sie kolorem wykonczenia. Wnętrze panelu da sie bez problemu przelozyc do naszej oryginalnej kierownicy co oczywiście czynimy.
Zabieramy sie za zdjecie kierownicy. Odpinamy akumulator i pastwimy sie nad calal eketryką (wciskamy hamulec, mrugamy dlugimi itp aby wyladowac resztke pradu w obwodach).
Z tylu kierownicy wydlubujemy dwie gumowe zaslepki po obu stronach kiery i odkrecamy kluczem "10" srubki trzymajace poduszke:
Airbag gustownie sobie zwisa. Odpinamy od niego klips od klaksonu oraz zolty klips trzymajacy przewody wchodzace do poduchy (przedtem wydlubujemy czarny klips posrodku zoltej wtyczki).
Odpinamy takze wtyczke panelu od radia z portu w kolumnie.
Nastepnie zaznaczamy markerem pozycje kierownicy wzgledem osi kolumy, kluczem 21 odkrecamy kiere i zdejmujemy ja z wieloklina.
Podmiana panelu to pikus i nie ma sensu tego opisywac bo byle szympans sobie z tym poradzi.
Od strony kolumny, po zdjeciu pierscienia jak na fotce, znajduje sie tylne gniazdo w ktorym w chwili obecnej brakuje kilku kabelkow, chyba ze mamy auto z usa lub to szczescie, ze instalacja jest kompletna Jesli nie, musimy je dosztukowac. Dorabiamy dwa przewody, jak na fotce - biały-srebrne kropki (B idzie do 1AQ ) i zielono-biały-srebrne kropki (C zmasowany).
Brakujace piny do wtyczki bierzemy ze starego panelu Najlepiej z kawalkiem przewodu. Przydadza sie takze one przy ECU i przelaczniku hamulca wiec najlepiej od razu wydlubac je wszytskie przy okazji odkrywajac sposob ich mocowania (hint - nalezy podwazyc gorna pokrywke wtyczki ).
Przewod czerwony (mój losowy wybór) przykrecamy do masy. W moim przypadku miejsce niezbyt trafne ale dziala Nie chcialo mi sie przedluzac przewodu hehe Drugi przewod (ok 1,5 metra) przeciagamy do komory silnika do ECU - pin 1AQ, przez uszczelke wiązki lub linki otwierania maski.
Teraz nurkujemy pod kierownice, lokalizujemy przelacznik nad pedalem hamulca, obracamy go o 45 stopni i pieknie nam wypada w nasze lepkie ręce. Podmieniamy na swiezo zakupiony podwójny przelacznik a nastepnie robimy do niego okablowanie. Piny do wtyczki wiadomo skąd bierzemy Obydwa kabelki puszczamy do komory silnika, dl ok 1,5 metra. Jeden trafi do pinu ECU 1AF a drugi do masy. Mozliwe, ze wystarczyloby tylko jeden ciagnac do ecu a drugi od razu zmasowac, ale ja podpiadlm go do masy na obudowie ecu.
Teraz dobieramy sie do ECU. Jesli ktos nie wie jak do niego sie dodłubac, to lepiej niech sie nie zabiera za ta przerobke albo modli sie, zeby mial kompletna wiązke
Jak widac dorobilem juz we wtyczce "1" przewody wychodzace z 1AF i 1AQ. Schemat lokalizacji pinow ponizej. Dla ułatwienia, są one zaslepione bialymi zaslepkami od strony kabelkow, co ulatwia ich lokalizacje.
Pinologia ecu:
Aby wcisnąć nowe piny bez nadmiernych emocji wystarczy podważyć tę zaślepkę (uniesie sie na 1 mm) i piny elegancko wchodzą na swoje miejsce od strony przewodów (po uprzednim usunięciu zaslepek - tip by loockas Skladamy wszystko do kupy, podpinamy aku, i jedziemy na testy.
Fotka jak smutno wyglada kierownica bez cruise control:
A tu juz szczesliwa kierowniczka z dzialajacym tempomatem
Nawet podswietlenie dziala heheh
Do pelni szczecia potrzebna by byla takze tarcza zegara z miejscem na kontrolke tempomatu. Zwykle NC niestety jej nie maja. Podmieniamy tarcze, wkladamy fabryczna diodę od spodu i mamy informacje czy tempomat jest wlaczony, aczkolwiek jakos wyobrazam sobie zycie bez kolejnej kontrolki i raczej podaruje sobie ten temat
N'joy
Update: szczegółowy temat na miata.net : https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=536038
- Załączniki
-
- kostka tab.jpeg (2.14 MiB) Przejrzano 5210 razy
-
- DSC00375.JPG (333.62 KiB) Przejrzano 6423 razy
-
- DSC00371.JPG (348.18 KiB) Przejrzano 6423 razy
-
- DSC00367.JPG (389.16 KiB) Przejrzano 6423 razy
-
- DSC00364.JPG (927.59 KiB) Przejrzano 6423 razy
-
- DSC00235.JPG (227.73 KiB) Przejrzano 6423 razy
Ostatnio zmieniony 11 maja 2012, 11:51 przez Fiveopac, łącznie zmieniany 2 razy.
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
matpilch pisze:dobry przewodnik, ja raczej nie skorzystam, ale komus na pewno sie przyda.
brawo fajf!
ps.
rzeczywiscie się starzejesz
Oj tam oj tam
Przejedz sie MX5 z tempomatem to sie tez zarazisz Rewelka na dlugie trasy a i w miescie mozna sie pobawic przyspieszajac/zwalniajac przyciskami a nie gazem hehe
Poza tym kolejne wyzwanie zaliczone
-
- Donator
- Posty: 4239
- Rejestracja: 10 lut 2010, 18:44
- Model: Inny
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Fiveopac pisze:mozna sie pobawic przyspieszajac/zwalniajac przyciskami a nie gazem hehe
Fiveopac pisze:Poza tym kolejne wyzwanie zaliczone
przyznaj się, tylko o to chodziło
mnie bardziej interesuje, czy zalozyles te graty od goodwina..?
miata lov!
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
mnie bardziej interesuje, czy zalozyles te graty od goodwina..?
Poduszke pod kolano zamocowalem, genialna sprawa! Poduszki pod silnik czekaja na moment az bede dlubal przy filtrze oleju niedlugo i wtedy je zamontuje (albo jedną poduszke bo chyab za duzy hardcore bedzie hehe).
widze troche zabawy miales ale gratuluje nie spodziwalem sie ze bedzie tyle rzezby u mnie w oplu tez nie bylo tempomatu ale wystarczylo wymienic manetke od kierunkow na ta z przelacznikami i dzialalo ... jeszcze raz SZACUN
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
LubMich pisze:jest jakaś szansa sprawdzić czy tempomat będzie działał z moim ecu przed przekładką?
Jesli masz rocznik 06 i 2.0 to mysle, ze tak samo jak w moim przypadku problemu nie bedzie. Skoro masz mazde z niemiec to moj opis jak najbardziej bedzie sie tyczyl takze i twojego auta.
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
moja pochodzi z Francji.. więc łapię się na zakres 'bez potwierdzenia'
W takim razie zanurkuj pod kierownice i zobacz czy z przelacznika nad hamulcem wystaja 4 czy 2 kabelki tak czy siak powinno dzialac, na miata.net siakis francuz tego dokonal wiec na 99% sie da.
Jestem pelen podziwu Five
Chcialbym kiedys poznac swoja (przyszla) Miate w polowie tak dobrze jak Ty
Ale obawiam sie, ze nie starczy mi czasu, checi, samozaparcia, wiedzy i zdolnosci manualnych.
Anyway grats i dzieki za manual!
Chcialbym kiedys poznac swoja (przyszla) Miate w polowie tak dobrze jak Ty
Ale obawiam sie, ze nie starczy mi czasu, checi, samozaparcia, wiedzy i zdolnosci manualnych.
Anyway grats i dzieki za manual!
kiere za 300 ([url=http://allegro.pl/mazda-cx-7-cx7-cx-7-kierownica-idealna-i1634935405.html]z CX-7[/url]) juz znalazłem.. chyba nabędę i zobaczymy co będzie.. eh.. w tym miechu na gadżety do mazdy wywaliłem prawie 2klocki i jakoś nadal robi mi to frajdę.. ciekawe gdzie jest limit ;-D
- Arturo_tiburon
- Posty: 1067
- Rejestracja: 06 cze 2011, 16:01
- Model: ND
- Wersja: Daga spec
- Lokalizacja: waw
szacun za opis, to chyba jedyna opcja której mi brakuje w mojej NB
Ehhh, gdzie ją znalazłeś? Ostatnio przeglądałem allegro i bida, a powoli się przymierzam do ... kabelkowania
Oooo, nie wiedziałem, że starsze CX-7-ki też mają taką kierownicę. Dzięki LubMich.
Od razu znalazłem dwie:
http://allegro.pl/mazda-cx-7-kierownica-2008-i2035896021.html
http://allegro.pl/kierownica-wielofunkcyjna-mazda-cx7-cx-7-cx-7-i2065832603.html
Warto?
[ Dodano: 01-02-2012, 22:52 ]
No tak, trzeba dokładniej czytać, Five w pierwszym poście wymienił CX-7
Od razu znalazłem dwie:
http://allegro.pl/mazda-cx-7-kierownica-2008-i2035896021.html
http://allegro.pl/kierownica-wielofunkcyjna-mazda-cx7-cx-7-cx-7-i2065832603.html
Warto?
[ Dodano: 01-02-2012, 22:52 ]
No tak, trzeba dokładniej czytać, Five w pierwszym poście wymienił CX-7
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
Fiveopac pisze:... a i w miescie mozna sie pobawic przyspieszajac/zwalniajac przyciskami a nie gazem hehe
Lubię to! (chociaż nie mam i nigdy nie miałem fejsa )
Fajnie działa też opcja utrzymywania stałej (rozsądnej) prędkości w terenie zabudowanym. Lepsze niż antyradar...
MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Raz jeszcze dzięki wielkie za opis.. u mnie operacja przebiegła również z rewelacyjnym skutkiem.. choć nie bez komplikacji
z drobnych poprawek:
-klucz do kierownicy to 21 ;
-wtyczka kierownicy - zielono srebrny kabelek nie jest potrzebny (dzięki za wyjaśnienia Fiveopac)
- trzeba się zapatrzeć o odpowiednie zakończenia przewodów do wtyczki przełącznika podwójnego hamulca.. tego nie da się wydłubać jak pozostałe
A jak bardzo zazdrościłem Ci zdjęcia z wtyczką ECU uzupełnioną o dodatkowe wyprowadzenia to wiedzą wszyscy sąsiedzi..
Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą.. i brakowało mi kolejnego stawu pomiędzy łokciem i nadgarstkiem.. ale to już wspomnienie..
z drobnych poprawek:
-klucz do kierownicy to 21 ;
-wtyczka kierownicy - zielono srebrny kabelek nie jest potrzebny (dzięki za wyjaśnienia Fiveopac)
- trzeba się zapatrzeć o odpowiednie zakończenia przewodów do wtyczki przełącznika podwójnego hamulca.. tego nie da się wydłubać jak pozostałe
A jak bardzo zazdrościłem Ci zdjęcia z wtyczką ECU uzupełnioną o dodatkowe wyprowadzenia to wiedzą wszyscy sąsiedzi..
Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą.. i brakowało mi kolejnego stawu pomiędzy łokciem i nadgarstkiem.. ale to już wspomnienie..
- Fiveopac
- Administrator
- Posty: 5472
- Rejestracja: 06 mar 2006, 13:56
- Model: NC
- Wersja: 2,5 Turbo
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
LubMich pisze:-klucz do kierownicy to 21 ;
Poprawiono
LubMich pisze:- trzeba się zapatrzeć o odpowiednie zakończenia przewodów do wtyczki przełącznika podwójnego hamulca.. tego nie da się wydłubać jak pozostałe
Racja, ja uzylem pinow wydlubanych z kabelkow od starych wtryskow
LubMich pisze:Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą.. i brakowało mi kolejnego stawu pomiędzy łokciem i nadgarstkiem.. ale to już wspomnienie..
Fotki !
Heh.. niestety zabrakło pomocnika do fotografowania moich 'pozycji' ale wysoki wzrost nie pomagaFiveopac pisze:LubMich pisze:Przećwiczyłem cały podręcznik jogi pod kierownicą..
Fotki !
Jako dodatkowe uzupełnienie - można przełożyć tylko prawy panel przycisków - oczywiście wraz z wiązką - u mnie dopatrzyłam się rysy na nowo zakupionym - więc postanowiłem zachować pierwotny.
PS.
Wczoraj jako nadworny auto-elektryk zmontowałem czujniki cofania.. całe szczęście nie mx-5 (nie warto się przechwalać umiejętnościami) i czeka mnie pewno również jeszcze jeden tempomat.. tak to się w głowie od razu w domu poprzewracało..