MX5 2020 i następne

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2170
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

13 lip 2022, 11:11

Bardzo sprytne co podesłałeś, szacun że ktoś robi jeszcze mniejsze turbinki niż my. Z praktyki - wczoraj trzymałem w ręku nasze łopatki z wewnętrznym chłodzeniem, kanały miały włos średnicy. Koszt jednej pominę (bo to tajemnica), a mamy ich dziesiątki na jednym stopniu. I jak pomyślę o skalowaniu w dół to oczywiście idzie za tym obniżenie temperatury i sprawności układu, bo już fizycznie nie da się zrobić mniejszych części, by sprężać gaz i go spalać w optymalnych warunkach.

Zrobienie z tego co podesłałeś czegoś 4 razy mniejszego, to byłby silniczek modelarski niemal, puszczający za sobą smugę spalin i o mizernej sprawności.
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1628
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 lip 2022, 11:20

OK. Przyjmuję tlumaczenie. Właśnie ciekaw byłem jak bardzo da się to zeskalować, bo ograniczenia samego procesu fizycznego jakieś są. Domyślam się, że rzeczywiście przy odpowiednio małej mocy za dużo pewnie tracilibyśmy ze względu na masę/opory samej turbiny i robiłoby się to trochę bez sensu - dobrze strzelam?
Internety twierdzą, że ten PBS-TS100 (zależnie od tego gdzie się znajdzie info) kosztuje od 34 do 59k$. Więc trochę drogo, jak na wsadzanie tego do popularnego samochodu ;-)
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2170
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

13 lip 2022, 11:58

Sprawność turbiny zależy niemal wprost od tego, jak bardzo dasz radę sprężyć gaz i w jak dużej temperaturze możesz bezpiecznie go spalić. Jak się domyślasz, im mniejsza turbina tym ciężej utrzymać parametry. To nie przypadek, że każda generacja silników odrzutowych ma coraz większe wentylatory (dlatego 737 Maxy spadały, bo silniki nie mieściły się pod skrzydłem, a to generowało inne problemy).
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1628
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

13 lip 2022, 12:04

Zaraz, zaraz. Ale przy silniku dwuprzepływowym masz sporą część powietrza, które idzie "obok", więc wielkość wentylatora wpływa nie tylko na ciśnienie w komorze spalania.
Ale wchodzimy już w jakieś mocne off-topiki :D
A Max i jego "rozwiązanie" software'owe problemów ze statecznością to taki potworek na miarę "elektronicznego LSD" hamującego koła ;-)
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
LikelyJupiter8

13 lip 2022, 16:27

Mercedes zrobił prawie idealny silnik, który wsadził do E klasy - 300de. Hybryda - diesel + elektryk.
Kolega kupił i muszę przyznać, że niezła koncepcja.
W mieście do 50km i prędkości max 120-139km/h jedzie na elektrycznym. Poza tymi granicami włącza diesla.
Super maszyna. Do miasta elektryczna. Na trasy tani diesel.
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 788
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: Inny
Wersja: ND3 Homura
Lokalizacja: Mazury / Ełk

13 lip 2022, 20:27

LikelyJupiter8 pisze:
13 lip 2022, 16:27
Mercedes zrobił prawie idealny silnik, który wsadził do E klasy - 300de. Hybryda - diesel + elektryk.
Kolega kupił i muszę przyznać, że niezła koncepcja.
W mieście do 50km i prędkości max 120-139km/h jedzie na elektrycznym. Poza tymi granicami włącza diesla.
Super maszyna. Do miasta elektryczna. Na trasy tani diesel.
A zimą pewnie jeździ 100% diesel po mieście bo brakuje mu temperatury ?
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0 => ND3 2.0 Homura
LikelyJupiter8

16 lip 2022, 19:39

Tak a propos może nie nowej a sprzedaży starej czyli tzw. off topic.
Jak ktoś chce opchnąć swojego MXa to szukajcie klientów w EU.
Po tyle chodzi mój rocznik: https://carvago.com/pl/samochody/mazda/ ... te-to=2017
Ostatnie parę samochodów sprzedałem w EU. Lepsza cena, szybsza sprzedaż i brak tego całego teatru.
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2170
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

04 sie 2022, 16:23

Dużo hejciłem najnowsze AygoX w tym wątku, że z lekkiego popylacza zrobili ciężkiego suva na bazie Yaris. Pojeździłem nowym AygoX przez 1000 km po krętej i ciasnej Maderze i kocham ten samochodzik. Oczywiście większą masę czuć na podjazdach, gdzie czasem jedynka okazywała się za słaba i gdyby nie rozpęd, trzeba by było zawracać, ale umówmy się to wyspa ekstremalna jeśli chodzi o podjazdy na najciekawsze szlaki.

Cieszę się, że ten segment żyje.

A co do MX5, wróciłem do tego samochodu po 2 tygodniach i dziś kompletnie bez sensu zrobiłem prawie 100 km, wiem że są tu świry co robią 5000 km dla frajdy, ale dla mnie to dużo w środku dnia i bez urlopu :-)
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2145
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

04 sie 2022, 17:09

Wojtek, po Maderze tylko Smartem:
- dwuosobowe coupe
- napęd na tył
- silnik "centralnie"
- sekwencyjna skrzynia
- zróżnicowane ogumienie
:D:D:D
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

08 sie 2022, 21:02

Swoją drogą ciekaw jestem co sądzicie o wprowadozonej w 2022 wersji SkyPassion, czyli totalnie bazowa wersja z 2.0 i szperą, ale bez całej tej elektroniki, grzanych stołków, z manualną klimą i materiałowymi fotelami?
Warto kupić? Czy ktoś w przyszłości to odkupi? Czy każdy będzie kręcił nosem, że to bieda wersja?
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2170
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

09 sie 2022, 6:03

Są dwie grupy właścicieli mx5 ND (i NC). Jedni cenią komfort, uniwersalność i jeżdżą tymi samochodami, jak każdym innym samochodem, tylko że z ogromną frajdą. Druga grupa szuka weekendowej zabawki, często torowej. Dla drugiej grupy samochód mógłby przyjeżdżać bez foteli. Hookie ostatnio dobrze sprzedał ND bez automatycznej klimatyzacji (Club z USA), a ten samochód jeździ nawet częściej niż w weekendy wnioskując po wpisach nowego właściciela.

Abstrahując od tego, materiałowe stołki mogą dać więcej zimą i latem niż skajowa skóra + grzanie. To może być sztos i pewnie będą bardziej trwałe.

Ja bym brał biedę, jeśli tak Ci w sercu gra (albo na tyle pozwala rozsądek). Ale też się pozmieniało, jeszcze 4 lata temu SkyPassion to był całkiem spory wypas (brakowało Bose i lepszych świateł), dziś wersja bazowa.
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 428
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

09 sie 2022, 6:32

Gdybym miał dziś zamawiać to pod uwagę brałbym TYLKO Sky Passion. Brak elektroniki to największa zaleta tej wersji. Brak plastikowej świni na siedzeniach także. Manualna klima w takim aucie nie przeszkadza nic a nic.
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 788
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: Inny
Wersja: ND3 Homura
Lokalizacja: Mazury / Ełk

09 sie 2022, 7:37

Tam nawet nie ma chyba czujnika deszczu ? Chyba dawno nie jeździliście autem bez tego ustrojstwa :D
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0 => ND3 2.0 Homura
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2170
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

09 sie 2022, 7:44

Są ludzie, którzy ND nie jeżdżą w deszczu to im to nie przeszkadza :-)
LikelyJupiter8

09 sie 2022, 7:51

To teraz skypassion ma takie ubogie wyposażenie?
Wcześniej to była b. bogata wersja.
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

09 sie 2022, 8:00

Jak dla mnie SkyPassion jest niemal idealne, głównie ze względu na brak właśnie tej elektroniki i materiałowe siedzenia. Czujniki deszczu, zmierzchu, wszyscy Ci asystenci jazdy itp. nie są potrzebne w roadsterze.
Żal jedynie, że nie ma podgrzewanych siedzeń.
Jedynie nie umiem znaleźć info czy ta wersja ma system KPC.
Choć i tak cena 140k zł boli, bo za tyle to można mieć wypasioną "3"...
Zobaczę cennik na nowy rok i będę decydował na wiosnę, może w kredycie 3x33 albo 2x50, a jak nie to używkę ND :)
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1628
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

09 sie 2022, 8:05

Ano właśnie. A ja np. bez grzanej dupki nie potrafię sobie już wyobrazić współczesnego samochodu. Każdy ma inną wizję tego samochodu. Dla mnie to wciąż daily, tylko dające radość z jazdy. I nie widzę powodu, żeby rezygnować z "komfortu" (na ile da się to w tym samochodzie tak określić).
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 788
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: Inny
Wersja: ND3 Homura
Lokalizacja: Mazury / Ełk

09 sie 2022, 8:07

IMO dopłata 13k do freedom ma więcej plusów niż minusów.
Światła, ruch poprzeczny i kamera (w RF) , grzane stołki. Na fotele jest recepta - recaro :)
Jakby SkyPassion kosztował 115-120 to byłoby to do rozważenia.
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0 => ND3 2.0 Homura
LikelyJupiter8

09 sie 2022, 8:16

Roadster bez grzanych foteli to jakieś nieporozumienie.
Od wielu lat mam też w samochodach czujnik zmierzchu i deszczu i uważam, że to dodatki mega wygodne.

I ja jestem szczęściarzem bo nie mam i-Stop ;)
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

09 sie 2022, 8:49

Dlatego właśnie @LikelyJupiter8 pamiętaj o mnie jak coś :D

Akurat w swoich autach nie mam czujników zmierzchu deszczu, itp. i jakoś sobie bez tego radzę.
Nie mam też niestety grzanych foteli i tego mi akurat zawsze brakuje...
Zobaczymy cenniki i wersję na 2023 (o ile będą) i będę kombinował wiosna, póki co cieszę się moja NB :D
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2238
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

09 sie 2022, 22:25

Konioczynka pisze:
09 sie 2022, 8:07
IMO dopłata 13k do freedom ma więcej plusów niż minusów.
Światła, ruch poprzeczny i kamera (w RF) , grzane stołki. Na fotele jest recepta - recaro :)
Jakby SkyPassion kosztował 115-120 to byłoby to do rozważenia.
To zależy od oczekiwań i sposobu użytkowania, jak wyżej pisał Wojtek. Aczkolwiek nie sadze żeby wielu właścicieli ND2 za 170 k jeździło nimi na tor. To było dawno temu gdy ND kosztowały 90k a koszt modów drugie tyle.

Aktywne/matrycowe LED w daily, którym jeździ się 2/3 roku po ciemku i w długie trasy jest warte absolutnie każdej ceny choc niestety trochę oślepia innych mimo homologacji. W roadsterze używanym głównie latem i czasem w nocy już nie tak bardzo. Irek będzie miał inne zdanie ale tez inaczej użytkuje auto.

Podgrzewane stołki to must have przy „skórzanych”, z materiałowymi dla mnie do pominięcia.

Czujnik deszczu- patrz pkt 1 LED, można bez tego żyć, szczególnie w aktualnym klimacie.

Kamera w tak małym aucie to trochę zbytek niż realna potrzeba.

Ale granatowy lakier i jasna skóra to by była jednak konfiguracja warta rozważenia… a wtedy wjeżdża Passion i cała argumentacja powyżej w p…u 😉
Pozdrawiam, Danillo
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

10 sie 2022, 8:12

Zadzwoniłem do salonu dowiedzieć się co i jak :)
Oczywiście SkyPassion nie ma na stoku, tylko na zamówienie, odbiór po nowym roku, produkcja prawdopodobnie także już na początku 2023.
Zamawiając teraz mamy gwarancję ceny przy odbiorze.

Z dobrych informacji, to pan powiedział, że nic nie wskazuje na to, żeby MX-5 miała nie być od nowego roku oferowana w Polsce, na ten moment nic nie wiadomo o zaprzestaniu produkcji ND i nowym modelu ;)

Źle informacje są takie, że kredyty są bardzo wysoko oprocentowane i taki np. kredyt 50:50 ma oprocentowanie na poziomie 12%.

Chyba jednak pozostaje szukanie używek...
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1628
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

10 sie 2022, 8:30

stpman pisze:
10 sie 2022, 8:12
Zadzwoniłem do salonu dowiedzieć się co i jak :)
Oczywiście SkyPassion nie ma na stoku, tylko na zamówienie, odbiór po nowym roku, produkcja prawdopodobnie także już na początku 2023.
Zamawiając teraz mamy gwarancję ceny przy odbiorze.

Z dobrych informacji, to pan powiedział, że nic nie wskazuje na to, żeby MX-5 miała nie być od nowego roku oferowana w Polsce, na ten moment nic nie wiadomo o zaprzestaniu produkcji ND i nowym modelu ;)

Źle informacje są takie, że kredyty są bardzo wysoko oprocentowane i taki np. kredyt 50:50 ma oprocentowanie na poziomie 12%.

Chyba jednak pozostaje szukanie używek...
A cokolwiek jest na stocku?
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

10 sie 2022, 8:33

Akurat sprzedawca mówił, że mają dostać RF z automatem w tym roku i tyle ;)
Ale widziałem, że na OtoMoto kilka nowych jest wystawionych.
Awatar użytkownika
Konioczynka
Donator
Donator
Posty: 788
Rejestracja: 27 mar 2018, 17:14
Model: Inny
Wersja: ND3 Homura
Lokalizacja: Mazury / Ełk

10 sie 2022, 9:02

12% Najs :D
Jeszcze w maju w Suzuki oferowałi 2%.
KoniOczynka
NBFL 1.6 => NCFL 2.0 => ND3 2.0 Homura
Awatar użytkownika
vodka
Posty: 706
Rejestracja: 31 lip 2016, 20:09
Model: ND
Wersja: RF AT
Lokalizacja: DW

10 sie 2022, 9:33

Mazda chyba ma dość słabe finansowanie w porównaniu do innych marek
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 428
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

10 sie 2022, 11:22

W PL Mazda chyba nie ma swojego finansowania tylko korzysta z Santandera.
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3405
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

10 sie 2022, 11:36

Najlepsze finansowanie to ma teraz VW, Cupra i inne korzystające z własnego banku.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

11 sie 2022, 10:32

Rozmawiałem jeszcze raz z dealerem, który dokładnie sprawdził terminy produkcji MX-5 i czas oczekiwania to na ten moment 8-12 miesięcy. Zamówienie auta daje gwarancję ceny i gwarancję otrzymania auta w 2023.

4k zł zaliczki zwrotnej w przypadku gdybym jednak zrezygnował z zakupu, gdy auto już do nich dotrze.

Finansowanie bardzo kiepskie, ale to może uda się przeskoczyć.

Powiedział mi też, że nie chce mnie straszyć, ale naj prawdopodobniej 2023 rok będzie ostatnim rokiem produkcji tej generacji, a następna będzie już hybrydą.

Chyba czeka mnie trudna rozmowa z żoną, bo chyba jest to na prawdę ostatni moment na kupno nowej ND...
Jac3kk
Posty: 74
Rejestracja: 04 paź 2017, 8:48
Model: ND RF
Wersja: 2019, SkyEnergy
Lokalizacja: Olkusz

11 sie 2022, 10:38

stpman pisze:
09 sie 2022, 8:00
Jak dla mnie SkyPassion jest niemal idealne, głównie ze względu na brak właśnie tej elektroniki i materiałowe siedzenia. Czujniki deszczu, zmierzchu, wszyscy Ci asystenci jazdy itp. nie są potrzebne w roadsterze.
Żal jedynie, że nie ma podgrzewanych siedzeń.
Jedynie nie umiem znaleźć info czy ta wersja ma system KPC.
Choć i tak cena 140k zł boli, bo za tyle to można mieć wypasioną "3"...
Zobaczę cennik na nowy rok i będę decydował na wiosnę, może w kredycie 3x33 albo 2x50, a jak nie to używkę ND :)
Sam 4 lata temu stałem przed tym dylematem, tylko wtedy istniała jeszcze wersja SkyEnergy (odpowiednik obecnego SkyPassion, tyle że bez CarPlay). Wygrał pragmatyzm, bo ta wersja za dużo mniej dalej oferowała wszystko to na czym mi zależało - silnik, prowadzenie, LSD, a nawet więcej/lepiej niż droższa wtedy SkyPassion, mając materiałową tapicerkę ("skórzane" fotele wypadły po prostu słabo w weekendowym teście) i czarne detale wykończenia (nawiewy, obudowy lusterek i felgi). Różnicę w kwocie przeznaczyłem na wydech, smarttop, dystanse, obniżenie, geometrię zawieszenia + setki litrów z radością spalonego paliwa :-)
Po latach użytkowania decyzji nie żałuję i gdybym dzisiaj miał ponownie wybierać, to najtańsza opcja w TYM SAMOCHODZIE dalej wygrywa.

W drugim aucie poszedłem odwrotnym tropem i tam odhaczyłem niemal wszystkie opcje z cennika, ale też od rodzinnego wozidła wymaga się więcej jeśli chodzi o komfort i ogólnie rozumianą wygodę jazdy niż od zabawki jak MX-5 (choć w moim przypadku do jazdy na codzień).
ODPOWIEDZ