Autopoziomowanie lamp xenon Miata NCFL2

Technikalia dotyczące generacji NC / NCFL1 / NCFL1

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

23 gru 2021, 8:10

Witam
Miata z 2013r z USA . Oryginalnie auto wyposażone w xenony ( niestety brak na wyposażeniu ). Mam zamiar zakupić xenony EU ale nie wiem czy będzie działało autopoziomowanie lamp . Czy ktoś ma doświadczenie w tym temacie ? A może macie schemat elektryczny instalacji do auta w wersji na rynek EU z tego rocznika ?
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

23 gru 2021, 10:39

Nie prosciej bedzie ci oddac twoje lampy na przerobke na EU?
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

23 gru 2021, 11:15

Problem w tym , że nie posiadam tych oryginalnych lamp , muszę kupić niestety nowe . Generalnie stoję przed wyborem halogeny czy xenony . Zdecydowałem się na xenony . Zrobiłem już układ spryskiwania reflektorów . Teraz pozostał mi zakup reflektorów i zastanawiam się nad ich autopoziomowaniem . Przeglądając schematy auta w wersji USA nie występują tam czujniki poziomowania więc nie ma też ich autopoziomowania podczas uruchamiania auta .. Myślałem , że może ktoś miał podobny problem i podpowie jak go rozwiązał .
Awatar użytkownika
BOMI21
Donator
Donator
Posty: 491
Rejestracja: 26 sie 2017, 12:45
Model: ND
Wersja: SkyFREEDOM/Recaro
Lokalizacja: opolskie

23 gru 2021, 13:35

Nie rozwiążesz, układ jest schowany w instalacji elektrycznej, której samochód na stany nie ma w ogóle. Przewody do obu czujników, do komputera sterującego, do zegarów (które w wersji USA też pewnie nie mają kontrolek ani podłączeń), oraz do innego zbiorniczka do spryskiwaczy oraz dodatkowej pompy, manetek. No nie do dołożenia.
Oględziny / Sprawdzanie MX-5 przed zakupem - generacje NC/ND - kontakt przez PW
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

23 gru 2021, 15:48

Co to znaczy nie da się dołożyć? Nie ma żadnego sensownego rozwiązania?

Ja mam tylko lekko szalony pomysł. Miałem kiedyś Suberu Imprezę GD z ksenonami. Tam układ poziomowania był mega prosty. 2 czujniki potencjometryczne po przekątnej auta prosty sterownik i silniczki w lampach. Jeśli mazdowych części nie da się włożyć to takie coś jest spokojnie do przeszczepienia

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

24 gru 2021, 16:30

Jak kolega Alex wspomniał , wszystko się da zrobić kwestia złożoności problemu , kosztów wykonania i poświęconego czasu.
System spryskiwania reflektorów zrobiłem na częściach od CX5 , RX8 , zbiorniczek z Ilmotorsport . Spryskiwacze działają co piąty impuls na spryskiwanie szyb oczywiście gdy włączone jest oświetlenie .
Mam pytanie odnośnie poziomowania lamp bo nie wiem jeszcze jak to działa w MX5 . W lampach są silniczki , które w momencie uruchamiania auta podnoszą i opuszczają odbłyśnik ustawiając się na odpowiednim poziomie ? Dane z czujników korygują te ustawienie ale działa to tylko podczas uruchamiania auta ? Jeżeli zamontuje lampy EU to będą one działały tylko brak będzie tej korekcji poziomowania ? Czy możecie mi powiedzieć jak to jest ?
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 gru 2021, 12:12

W układzie z manualną regulacją silniczki w lampach mają 3 styki: masa, +12V i sterowanie. Regulator ma 4 piny ale we wtyczce są tylko 3 przewody jeden pin jest pusty. Podejrzewam że jest to zrobione na zasadzie potencjometru, NC to na szczęście auto bez wielu udziwnień

W układzie z autopoziomowaniem obstawiam że część wykonawcza czyli silniczki w lampach mogą być takie same. Różnica być może jest tylko w źródle generowania sygnału do sterowania. Zamiast ręcznego regulatora obsługiwanego przez kierowcę będą czujniki w zawieszeniu i moduł który generuje sygnał dla silniczków. Plus kontrolka na desce by było wiadomo że coś się dzieje Jeśli tak jest to dołożenie układu jest możliwe, najwyżej pracochłonne. Najtrudniejsza sprawa chyba z dołożeniem kontrolki, podobnie jak przy tempomacie w NC1. Kupiłem kiedyś nawet zegary z angola by to przećwiczyć ale jak zobaczyłem jak są skonstruowane i ile jest pracy by je rozebrać i złożyć tak by nic nie spaprac to mi chęć przeszła

Być może lampy będą współpracować ze zwykłą ręczna regulacja

Niestety to tylko gdybanie, nie umiem znaleźć w żadnej z posiadanej przeze mnie dokumentacji schematów do tego

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

26 gru 2021, 9:06

Dzięki Alex .
Ok , zakupię lampy , zobaczę jak są zbudowane i wtedy pomyślę jak to zrobić . Najgorzej , że nie znajduje używanych xenonów z lat 12-14 . W ASO nowe lampy to koszt 2,5tys. za sztukę .
A może wiecie kto ma do sprzedania lampy ?
Potrzebuje również wiązki przewodów do lamp . U mnie wtyczka do lamp jest 6 pinowa , nie wiem jak jest przy lampach EU .
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

26 gru 2021, 12:29

Kolega @bjorm sprzęcie na giełdzie lampy xenon polift za 3600 oba, nowe
Pozdrawiam, Danillo
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

26 gru 2021, 12:48

Zgadza sie @Danillo, mam dwie lampy xenon nieuzywane.
Zapraszam do kontaktu jakby co. Dokladnie dwie takie jak w linku ponizej.
https://www.ilmotorsport.de/en/mx-5-hea ... -5564/2038
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

26 gru 2021, 13:31

Jak to mówią warto pytać .
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
bonito
Posty: 286
Rejestracja: 20 sty 2015, 20:16
Model: NC FL2
Lokalizacja: Gdynia

10 sty 2022, 10:29

A kto dziś kupuje ksenony? Weź zwykłe lampy halonenowe, do tego żarówki LED dobrej firmy (Philips, Osram) i będziesz miał dużo lepsze światło i do tego niższym kosztem. Niby nieco nielegalne (brak homologacji), ale mam na innym aucie od 4 lat, żaden diagnosta nigdy nic nie grymasił.
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

12 sty 2022, 20:33

Nie można być nieco nielegalnym. Są niedopuszczone do ruchu i kropka
Pozdrawiam, Danillo
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

14 sty 2022, 6:25

Potrzebuję schemat instalacji elektrycznej dla tego rocznika ale w wersji EU .
Najbardziej zależy mi teraz na schemacie lamp przednich z opisanym wtykiem do podłączenia lamp .
W wersji z USA wtyk ma 6 pinów a w wersji EU z tego co wiem 8 .
Muszę zrobić konwersję z wtyczki 6 na 8 .
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

15 sty 2022, 10:49

Różnica 6-8 pin nie wynika czasem z tego że w wersji USA pozycje są poza lampa?

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

16 sty 2022, 10:30

Być może Alex
Zapewne rozwiążę ten problem jak znajdę schemat instalacji auta .
Czy nikt nie posiada takiego schematu ?
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

16 sty 2022, 11:26

Zacząłbym od zbadania jak wygląda instalacja w przedliftach do których trochę dokumentacji jest. Może być tak że przy lampie jest podobnie albo wręcz identycznie. Mazda nie ma skłonności do kombinowania bez potrzeby jak np francuzi

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

16 sty 2022, 14:13

Poczytaj ten watek, tam masz odpowiedzi na twoje pytanie bo koles pisze duzo o konwersji HID-Halogen, w drugim kierunku oraz o roznicach meidzu US a EU.

https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=575126
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

24 sty 2022, 12:49

Mam już wiązki do lamp xenon. Poniżej fotka z opisem wtyczek .
Czy macie schemat poziomowania lamp abym mógł rozszyfrować , który przewód jest który ?
Z tego co widzę w tej wtyczce nie ma kierunkowskazów .
A jak jest w waszych autach ?
Załączniki
Wiązka kabli lampa.jpg
Wiązka kabli lampa.jpg (241.88 KiB) Przejrzano 1422 razy
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

24 sty 2022, 12:54

oczywiście , chodzi mi o rozszyfrowanie przewodów do silniczka..
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

24 sty 2022, 14:44

Schematu nie znalazłem ale pomierzylem i u mnie jest (2008)
Biały GND
Żółty sygnał z regulatora 6.5-10.5v
Zielony +12V

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

24 sty 2022, 16:01

Dzięki @Alex
Dzisiaj już nie sprawdzę ale jutro biorę się za sprawdzenie tego u mnie
Jeżeli wszystko się sprawdzi jak myślę , to poziomowanie świateł będzie w automacie z czujnika oraz po przełączeniu w kabinie tryb manualny
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

25 sty 2022, 12:50

Sprawdziłem dzisiaj sterowanie silniczkiem poziomowania .
Jest tak jak opisał @Alex , biały - GND , zielony - zasilanie i żółty sterowanie.
Napięcie sterowania może mieścić się w zakresie od 0 do 12V ale zakres ten zawężamy aby ruch ślimaka był ograniczony ruchem, potencjometru , który informuje układ scalony o aktualnej pozycji. Wartość środkową położenia ustawię na 6V co da mi swobodny ruch do góry i do dołu. Poniżej na schemacie widać jak układ to realizuje . Jest to schemat poglądowy i służy jako przykład . Do wejścia CONTROL czyli SET na układzie scalonym , przykładamy napięcie , które wraca z układu kontroli poziomu auta i jeżeli różni się ono od napięcia z potencjometru na wejściu FB to wyjście OUT1 i OUT2 sterują silniczkiem do momentu aż napięcia na wejściu SET i FB zrównają się , wtedy silniczek przestaje się obracać . Kierunek obrotu silniczka zależny jest czy SET minus FB jest wartością dodatnią czy ujemną .
Teraz pozostaje mi wykonać montaż i kalibrację na aucie.
Załączniki
autopoziomowanie silniczek lampy.jpg
autopoziomowanie silniczek lampy.jpg (117.16 KiB) Przejrzano 1377 razy
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 sty 2022, 15:10

Inaczej mówiąc tworzysz komparator

Ale nie będzie to działać cały czas podczas jazdy?

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

25 sty 2022, 15:25

No właśnie , i tutaj rodzi się pytanie , czy układ ten ma zadziałać w trakcie uruchamiania auta ustawiając światła na odpowiednim poziomie względem ustawienia podwozia czy ma kontrolować na bieżąco zmiany położenia i dokonywać korekcji ?
Jak to działa oryginalnie w aucie?
Czy czujnik w waszym aucie wygląda jak ten ze zdjęcia ?
A może macie fotki jak to oryginalnie wygląda w aucie ?
Załączniki
czujnik poziomowania.jpg
czujnik poziomowania.jpg (56.29 KiB) Przejrzano 1356 razy
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

25 sty 2022, 15:26

Jak zamontowany jest czujnik do zawieszenia ?
Fotki byłyby bardzo pomocne :-)
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4565
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

25 sty 2022, 17:47

Moim zdaniem, przynajmniej tak zaobserwowałem w autach którymi miałem okazje jeździć, samopoziomowanie ma po prostu wyręczać kierowcę od ręcznego ustawiania. Które to wielu kierowców mam wrażenie olewa i stad m.in. mamy oślepiające samochody.

Ogólnie rzecz biorąc poziomowanie ma skorygować ustawianie świateł wynikające z nierównomiernego obciążenia przod-tyl auta. Ten parametr stosunkowo rzadko zmienia się podczas jazdy dlatego regulacja następuje raz po włączeniu zapłonu. Kolejnym argumentem by akurat wtedy to robić jest fakt że auto stoi więc się nie trzęsie i mamy najbardziej wiarygodny pomiar.

Korekta nierówności drogi na bieżąco wymagałaby baaardzo szybkich elementów wykonawczych, i chyba nie ma takich układów które zdałyby test polskich dróg.

Swoją drogą ciekawe czy jakiś producent eksperymentował z umieszczeniem lamp na gimbalu ;)

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

25 sty 2022, 18:28

Ok , czyli wystarczy korekta podczas rozruchu auta a to znacznie ułatwia mi pracę.
Gimbal , myślę że odpowiednio zmodyfikowany byłby dobrym rozwiązaniem .

Moja prośba jest aktualna , jeżeli ktoś ma zdjęcia swoich czujników poziomowania i jest w stanie się nimi podzielić to chętnie skorzystam . Interesuje mnie jak są one mocowane w aucie , rodzaj użytego czujnika , a może schematy ?
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
Awatar użytkownika
marycha1101
Donator
Donator
Posty: 108
Rejestracja: 23 gru 2021, 7:39
Model: NC FL2
Wersja: Grand Touring 2013
Lokalizacja: Podlaskie

05 lut 2022, 18:44

Lampy obsadzone ( dzięki @Bjorm )
W kokpicie przełącznik wyboru auto-manual od poziomowania lamp .. W trybie auto sygnał z czujnika podwozia a w manualu czteropozycyjny przełącznik . Po uruchomieniu auta odbłyśnik idzie do dołu na wartość 2,5V a następnie ustawia się na poziomie 6,47V ( tak mi wyszło na dzielniku ) . Zobaczymy jak będzie się to sprawowało podczas jazdy .

Mam pytanie odnośnie halogenów. Czy ma ktoś instrukcję serwisową od auta jakie elementy składowe wchodzą w mocowanie halogenu ?
W tej chwili mam u siebie tę przednią łezkę oraz z tyłu koszyk w którym obsadzona jest oprawka halogenu , ale jak patrzę z przodu to widzę ogromną wolną przestrzeń miedzy łezką a kloszem . Raczej tak nie powinno być.

Zdjęcia poniżej
Lampy.jpg
Tak wyglądają lampy już w aucie
Lampy.jpg (75.01 KiB) Przejrzano 1056 razy

halogen.jpg
Wygląd z przodu halogenu
halogen.jpg (102.22 KiB) Przejrzano 1056 razy
Załączniki
halogen tył.jpg
Wygląd z tyłu halogenu
halogen tył.jpg (220.16 KiB) Przejrzano 1056 razy
Miata 2013 Grand Touring - Dolphine Gray Mc
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

06 lut 2022, 8:39

Osadzenie halogenu z tylu jest poprawne, nic wiecej tam nie potrzebujesz ani niczego nie brakuje.

Od przodu brakuje ci czarnej lub srebrnej ramki wokol halogenu.

halo.PNG
halo.PNG (730.35 KiB) Przejrzano 1025 razy
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
ODPOWIEDZ