Od jakiegoś czasu dręczy mnie pewna kwestia - zastanawiam się czy airbagi w NA z początków produkcji (lata 90-93) są bezpieczne? Znalazłem na necie parę emikspiątek z początków lat 90-tych, które wyposażone były w poduszkę powietrzną kierowcy. Chodzi mi głównie o to, czy takiemu elementowi bezpieczeństwa można w pełni zaufać - czy spełni swoje zadanie w razie wypadku i czy samoczynny wybuch takiej poduszki powietrznej jest możliwy?
Moje wątpliwości wynikają z tego, że:
- od momentu kiedy owe poduszki były projektowane minęło już praktycznie 20 lat a ówczesne normy były na pewno zdecydowanie mniej restrykcyjne niż to jest obecnie (choćby z uwagi na mniejszy postęp technologiczny w tej dziedzinie);
- nie jestem pewien czy ten element bezpieczeństwa z powodzeniem mógł stawić czoła tak długiemu upływowi czasu. Mam nieodparte wrażenie, że 20-letnia poduszka powietrzna może nie spełniać już swego zadania lub spełniać je w sposób niewłaściwy. No właśnie, w związku z tym pytanie do Was - czy właściwości materiałów użytych do jej produkcji mogły w ciągu owych 20-tu lat ulec pogorszeniu? (właściwości samego materiału, gazu itp.);
- da się zastąpić starą poduszkę jej nowym odpowiednikiem? Czy ewentualnie występują uniwersalne kierownice wyposażone w airbag, które mogłoby z powodzeniem zastąpić oryginalną kierownicę w NA? A może można dostać nówkę wzorowaną na oryginał lub ewentualnie wymienić samą poduszkę?
- jak w tym kontekście wygląda sprawa czujników zderzeniowych w NA?
Z góry dziękuję Wam za wszelkie odpowiedzi, które w jakikolwiek sposób rozwieją moje wątpliwości lub utwierdzą mnie w przekonaniu, że oryginalna 20 letnia poduszka to jednak nie jest najlepszy pomysł.
Poduszka powietrzna w NA
wszelkie za i przeciw
Moderator: Moderatorzy
- Akar.Zaephyr
- Posty: 311
- Rejestracja: 09 kwie 2008, 2:15
- Model: Inny
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Nowy pisze:Od jakiegoś czasu dręczy mnie pewna kwestia - zastanawiam się czy airbagi w NA z początków produkcji (lata 90-93) są bezpieczne? Znalazłem na necie parę emikspiątek z początków lat 90-tych, które wyposażone były w poduszkę powietrzną kierowcy. Chodzi mi głównie o to, czy takiemu elementowi bezpieczeństwa można w pełni zaufać - czy spełni swoje zadanie w razie wypadku i czy samoczynny wybuch takiej poduszki powietrznej jest możliwy?
(...)
Swego czasu był kolega na forum Mazdaspeed (i tutaj też się udziela) który miał Miatę identyczną jak moja, rok 1994. Niestety, miał kraksę i - guess what - poduszka zadziałała normalnie. Nie podam jego nicka, jeśli będzie chciał to sam napisze, ewentualnie mogę Ci posłać na PW. Nie zrozum mnie źle ale nie wiem czy chciałby żeby pisać o tym. Z drugiej strony, temat o jego Miatce dalej tutaj jest

Nowy pisze:(...)
- od momentu kiedy owe poduszki były projektowane minęło już praktycznie 20 lat a ówczesne normy były na pewno zdecydowanie mniej restrykcyjne niż to jest obecnie (choćby z uwagi na mniejszy postęp technologiczny w tej dziedzinie);
(...)
Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale cóż mogło tak drastycznie się zmienić?
Może metoda napełniania albo rodzaj gazu jakim napełniają się poduszki, w przypadku poduszek kierowcy jednak nie sądzę aby postęp aż tak drastyczny.
Nowy pisze:(...)
- nie jestem pewien czy ten element bezpieczeństwa z powodzeniem mógł stawić czoła tak długiemu upływowi czasu. Mam nieodparte wrażenie, że 20-letnia poduszka powietrzna może nie spełniać już swego zadania lub spełniać je w sposób niewłaściwy. No właśnie, w związku z tym pytanie do Was - czy właściwości materiałów użytych do jej produkcji mogły w ciągu owych 20-tu lat ulec pogorszeniu? (właściwości samego materiału, gazu itp.);
(...)
Jeśli dobrze pamiętam to w początkowych latach nie było poduszek powietrznych tak więc 20 lat to chyba jednak trochę za dużo. Jak wspominałem jednak, u kumpla piętnastoletnia poduszka zadziałała absolutnie sprawnie. Jeśli więc jest technicznie sprawna ( i nie jest wyciągnięta po dzwonie ) to nie widzę problemu żeby zadziałała.
Nowy pisze:(...)
- da się zastąpić starą poduszkę jej nowym odpowiednikiem? Czy ewentualnie występują uniwersalne kierownice wyposażone w airbag, które mogłoby z powodzeniem zastąpić oryginalną kierownicę w NA? A może można dostać nówkę wzorowaną na oryginał lub ewentualnie wymienić samą poduszkę?(...)
Nie wiem czy są nowe odpowiedniki bo jednak muszą pasować kształtem do socketu w kierownicy. Na pewno jednak można dostać zarówno na allegro (choć ja byłbym z tym ostrożny) jak i w ASO. To tylko kwestia kwoty która podejrzewam nie będzie w ASO niska ale z drugiej strony masz pewność

Nowy pisze:(...)
- jak w tym kontekście wygląda sprawa czujników zderzeniowych w NA?
(...)
Jak i w innych autach - są zamontowane gdzieś na przednich podłużnicach

Reasumując - jeśli masz w kierownicy oryginalną poduszkę ( a nie powietrze bo ktoś ją wymontował ) to można jej wierzyć. Nie słyszałem aby sprawna poduszka nie zadziałała.
Jeśli chcesz być pewien że poduszka jest sprawna wydaje mi się iż ASO jest to w stanie sprawdzić bo w przypadku jej braku bądź uszkodzenia komputer na pewno wywali kod błędu.
"Klucznik" Akar
Ex-owner of 409.945th Miata
Current ND2 dreamer.
Ex-owner of 409.945th Miata
Current ND2 dreamer.
Akar.Zaephyr: na samym początku dziękuję za odpowiedź! Muszę przyznać, że nieco mnie uspokoiła.
Spoko, nie muszę wiedzieć o kogo dokładnie chodziło. Poza tym całkowicie rozumiem Twoje obiekcje.
Ważne, że wiem, że poduszka zadziałała tak jak powinna!
Na pewno były w emikspiątkach sprzedawanych na szwajcarskim rynku. Pakiet z poduszką sprzedawany był, z tego co pamiętam, bodajże pod nazwą Swiss Package. Przykład [URL=http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=121322184&pageNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1990-01-01&maxFirstRegistrationDate=1991-12-31&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&tabNumber=1]tutaj[/URL].
Chodziło mi raczej o to, jak się sprawują po 20 latach tkwienia sobie w podłużnicach. I czy ewentualnie istnieje jakiś sposób aby np. podpinając odpowiednie urządzenie testujące sprawdzić ich sprawność.
No właśnie. Czy na pewno da się odpowiednim sprzętem sprawdzić sprawność poduszki? zrobić? Zakładając oczywiście, że auto jest bezwypadkowe (bo takiego będę szukał).

Akar.Zaephyr pisze:Swego czasu był kolega na forum Mazdaspeed (i tutaj też się udziela) który miał Miatę identyczną jak moja, rok 1994. Niestety, miał kraksę i - guess what - poduszka zadziałała normalnie. Nie podam jego nicka, jeśli będzie chciał to sam napisze, ewentualnie mogę Ci posłać na PW. Nie zrozum mnie źle ale nie wiem czy chciałby żeby pisać o tym. Z drugiej strony, temat o jego Miatce dalej tutaj jest
Spoko, nie muszę wiedzieć o kogo dokładnie chodziło. Poza tym całkowicie rozumiem Twoje obiekcje.

Akar.Zaephyr pisze:Jeśli dobrze pamiętam to w początkowych latach nie było poduszek powietrznych tak więc 20 lat to chyba jednak trochę za dużo.
Na pewno były w emikspiątkach sprzedawanych na szwajcarskim rynku. Pakiet z poduszką sprzedawany był, z tego co pamiętam, bodajże pod nazwą Swiss Package. Przykład [URL=http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=121322184&pageNumber=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1990-01-01&maxFirstRegistrationDate=1991-12-31&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&tabNumber=1]tutaj[/URL].

Akar.Zaephyr pisze:Nowy pisze:- jak w tym kontekście wygląda sprawa czujników zderzeniowych w NA?
Jak i w innych autach - są zamontowane gdzieś na przednich podłużnicach
Chodziło mi raczej o to, jak się sprawują po 20 latach tkwienia sobie w podłużnicach. I czy ewentualnie istnieje jakiś sposób aby np. podpinając odpowiednie urządzenie testujące sprawdzić ich sprawność.
Akar.Zaephyr pisze:Jeśli chcesz być pewien że poduszka jest sprawna wydaje mi się iż ASO jest to w stanie sprawdzić bo w przypadku jej braku bądź uszkodzenia komputer na pewno wywali kod błędu.
No właśnie. Czy na pewno da się odpowiednim sprzętem sprawdzić sprawność poduszki? zrobić? Zakładając oczywiście, że auto jest bezwypadkowe (bo takiego będę szukał).
Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
Ja sobie ostatnio wymieniłem. Ale od zakupu samochodu miałem pękniętą tę przednią część na środku (od słońca) i mrugał mi airbag. Zakupiłem nowiutki airbag za 100zł ( w MX-3 albo MX-6 były identyczne jak by co). Montaż wyszedł mnie 80zł i teraz mam działającą poduchę.
To tyle odemnie
To tyle odemnie

Dzięki DieSpinnePL.
Kupowałeś w ASO czy wygrzebałeś super ofertę gdzieś w necie? Bo cena rewelacyjna!

Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
na ilmotorsport mozna kupić kierownice raid z poduszką
Dizajer pisze:na ilmotorsport mozna kupić kierownice raid z poduszką
Dzięki za info!

Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
-
- Posty: 1982
- Rejestracja: 05 paź 2007, 18:03
- Model: NA
- Lokalizacja: Skawina/Kraków
Nowy, jeśli dobrze pamiętam to Przemasi wypatrzył airbaga dla mnie na allegro
Idealnie trafił, bo do mojego rocznika była
Nówka świeżo zapakowana do mnie przyjechała pocztą
Montaż 80zł i naprawdę myślę, że warto. Oby nigdy jej nie było potrzeba! Mimo wszystko, niech będzie sprawna.



DieSpinnePL pisze:Montaż 80zł i naprawdę myślę, że warto.
Dzięki za odp! Swoją drogą, za taką cenę też bym się ani chwili nie zastanawiał.

Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
- Dżunior
- Donator
- Posty: 4106
- Rejestracja: 09 lis 2008, 13:42
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom Recaro
- Lokalizacja: Calpe / NDM
- Kontakt:
Nowy, swego czasu oglądałem w tv program motoryzacyjny w którym redaktorzy poruszali kwestię "starych" airbagów. Pytali o zdanie różnych specjalistów i morał był taki, że od wdrożenia do produkcji rozwiązanie to jest bardzo dobrze dopracowane, pewne i bezpieczne. Jako przykład podawali fakt, iż nawet w najstarszych autach ulegających wypadkom (Mercedesach, Volvo itp.) dwudziestoletnie poduszki działają bez zastrzeżeń. 

MX-5 ND SkyFreedom
Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT

Elise S2 111R '06 | Boxster 981 GTS '15 | Cayman 981 GT4 '16 | i3 120Ah '18 | Multivan T5 '15 #TriWóz | Taycan GTS Sport Turismo
CE 04 | RnineT
Dżunior: w takim razie faktycznie przestanę zawracać sobie tym "problemem" głowę i jednak nie będę się ograniczać w swoich poszukiwaniach. Dzięki za info!
Tym latam dla przyjemności: Saab_olot 9-3 2.0T Maptun (240PS i 355Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)
Tym gościnnie: MB E500 4matic (V8, 388KM i 530Nm, 4x4)
A tym za karę: VW Polo 1.4 (90KM i kilka Nm, FWD)