Poszukiwanie właściwego Turbo i pare innych pytań

Czyli co wybrać

Turbo, kompresor, podtlenek azotu, modyfikacje wolnossaka

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

16 mar 2017, 2:04

Cześć forumowicze!

Najpierw krótko o samochodzie: MX 5 2000r 1.6 170k na zegarze.
Kupiłem baaardzo tanio z zamiarem kupić-zrobić-pojeździć-sprzedać.
Nie wyszło, sentyment do samochodu i zapał domorosłego mechanika wzięły górę :)
Wymieniłem dyfer na model z 1.8, łożyska kół z tylu, łączniki i większość wnętrza na NBFL.

Czas na turbo, w pierwszej paczce jedzie już do mnie DET 3, Innovate z zegarem, BOV i Boost Guage.
W drugiej wtryski z RX8 i cewki zapłonowe z Toyoty :)

Reszta pozniej, najpierw chcę podłączyć komputer, sondę i wtryski, wysterowac i dopiero działać dalej.

Natomiast pierwsze i najważniejsze pytanie do was to Jakie turbo wybrać?
Popularnym rozwiązaniem są s13 z nissana 180sx, cześć osób zakłada tez dmuchawy z Imprezy/Forestera,
Zastanawiają mnie inne alternatywy - jakieś typy od was?
Interesuje mnie T25-28, zdecydowanie szybki spool

Cel to Ok 200-220 koni, podparte wzmocnionym sprzeglem, niższymi sprężynami i zestawem (raczej) federali na kołach.

Wszystkie modyfikacje, łącznie z elektroniką, spawaniem czy programowaniem DET3, wykonuję sam, projekt jest czysto hobbistyczny, może potrwać nawet rok :)

Czekam na opinię o wybranych komponentach i dajcie znać co myślicie o turbo :)
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

16 mar 2017, 5:26

PuszekOkruszek pisze:cewki zapłonowe z Toyoty

PuszekOkruszek pisze: DET 3


To nie będzie działać. Cewki z Toyoty mają krótszy czas ładowania, a tego w DET3 nie zmienisz.

PuszekOkruszek pisze:niższymi sprężynami i zestawem (raczej) federali na kołach.


Amortyzatory już wymieniłeś na przynajmniej Bilsteiny?
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

16 mar 2017, 5:57

PuszekOkruszek pisze:... i dajcie znać co myślicie o turbo :)

Kup najtańsze i najbardziej dostępne, bo turbina nie jest wieczna. Do mocy, w którą celujesz, wystarczy coś małego, więc o wstawanie, raczej nie musisz się martwić.
Awatar użytkownika
jerzj
Posty: 687
Rejestracja: 18 kwie 2011, 8:50
Model: NB
Wersja: Turbo
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2017, 6:42

szymek pisze:
PuszekOkruszek pisze:... i dajcie znać co myślicie o turbo :)

Kup najtańsze i najbardziej dostępne, bo turbina nie jest wieczna. Do mocy, w którą celujesz, wystarczy coś małego, więc o wstawanie, raczej nie musisz się martwić.

... a powyższe spełnia TD04L z Subaru ;)
Awatar użytkownika
MarekJ
Posty: 107
Rejestracja: 01 paź 2016, 13:29
Model: NB FL
Lokalizacja: Poznań

16 mar 2017, 6:46

Musi być koniecznie z subaru, czy z volvo też może być?
JAk obserwuję allegro to najwięcej jest właśnie z volvo w najlepszej kasie bo za 400 zł można już przebierać :D
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

16 mar 2017, 7:13

To ja z swojej strony polecę TD04HL-13T z Volvo 2.4T V70, S60, S70 etc.
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2292
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

16 mar 2017, 7:36

To ja dopytam o td04: czy są pośród nich modele bardziej lub mniej pożądane?
Pozdrawiam, Danillo
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

16 mar 2017, 7:41

jerzj pisze:... a powyższe spełnia TD04L z Subaru ;)

+1
MarekJ pisze:Musi być koniecznie z subaru, czy z volvo też może być?
JAk obserwuję allegro to najwięcej jest właśnie z volvo w najlepszej kasie bo za 400 zł można już przebierać :D

Będzie OK. A ile boostu z takiej wyjdzie, w wersji zhybrydzonej, dowiemy się może już za miesiąc ;)
Danillo pisze:To ja dopytam o td04: czy są pośród nich modele bardziej lub mniej pożądane?

Nie pamiętam oznaczeń, ale najciekawsze opinie doczytałem o wersji, gdzie jest największy wirnik ssący a "dupka" pozostaje mniejsza.
Ostatnio zmieniony 16 mar 2017, 7:49 przez szymek, łącznie zmieniany 3 razy.
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

16 mar 2017, 7:43

RS pisze:
PuszekOkruszek pisze:cewki zapłonowe z Toyoty

PuszekOkruszek pisze: DET 3


To nie będzie działać. Cewki z Toyoty mają krótszy czas ładowania, a tego w DET3 nie zmienisz.

PuszekOkruszek pisze:niższymi sprężynami i zestawem (raczej) federali na kołach.


Amortyzatory już wymieniłeś na przynajmniej Bilsteiny?



Co do COPsów to da się to ogarnąć, ale nie obejdzie się bez przyzwoitej wiedzy elektronicznej - trzeba zrobić układ skracający czas ładowania cewek, choćby o połowę. Nie wystarczy poszukiwać początku sygnału ładowania cewek i skracać go do określonej wartości bo będzie to przyspieszało zapłon.

Trzeba zrobić układ, który będzie wstanie skrócić sygnał ładowania do przynajmniej 2,5ms i będzie go wypluwał na cewki w taki sposób, że koniec sygnału skopiowanego będzie pokrywał się z końcem sygnału oryginalnego.
110@???KM
134@???Nm
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

16 mar 2017, 8:01

szymek pisze:Nie pamiętam oznaczeń, ale najciekawsze opinie doczytałem o wersji, gdzie jest największy wirnik ssący a "dupka" pozostaje mniejsza.

Dlatego właśnie zaproponowałem HL z Volvo 2.4T. Dodatkowo moim zdaniem turbiny z Volvo z uwagi na inną flanszę strony gorącej będą łatwiejsze w ogarnięciu DP.
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

16 mar 2017, 8:53

Nie mam jeszcze DET'a w rękach, ale jeśli nie da się zmienić nastawu cewek, to narazie lądują w kartonie, ważniejsze rzeczy są do zrobienia.

Odnośnie zawieszenia - nie, nie mam jeszcze amortyzatorow, chcę utrzymać wszystko budżetowo zanim nie uturbię silnika. W pierwszej kolejności

W Volvo z tego co widzę mamy TD04L-12T, w Subaru TD04L-13T, ma ktoś jakąś dokumentację?
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

16 mar 2017, 9:02

PuszekOkruszek pisze:W Volvo z tego co widzę mamy TD04L-12T

W silnikach 2.0 tak w 2.4 masz TD04HL-13T tak jak już zresztą napisałem i tą powinieneś brać pod uwagę.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

16 mar 2017, 10:32

hmm... podkrece atmosphere.

Kup najtańsze i najbardziej dostępne, bo turbina nie jest wieczna. Do mocy, w którą celujesz, wystarczy coś małego, więc o wstawanie, raczej nie musisz się martwić.



Kup nowe, pewne- po co sie zastanawiac co kopci jak zaczna sie jakies problemy, bardzo podstawe projektu miec pewna. :mrgreen:

dzisiaj dostepnosc turbin to pikus kompletny, kierowalbym sie flanszami (skad kolektor?) i budowa downpipe, rozmiar uzaleznilbym od tego jak chcesz rysowac linie momentu.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

16 mar 2017, 11:00

Grzes, każdy zna Twoje podejście do tematu i jest ono jak najbardziej słuszne jeśli są fundusze. Skoro jednak kolega wspomina o DET'cie to zapewne nie będzie chciał pakować 3-5 tyś w nową turbinę. Prawda jest taka, że jeśli swoich poszukiwań turbiny nie ograniczysz jedynie do kliknięcia "kup teraz" przy najtańszej sztuce na allegro, używka może być równie pewna. Sam jestem tego przykładem, kupiłem TD04 z Volvo po bardzo znikomym przebiegu za 240zł i dałem ją do sprawdzenia. Panowie z zakładu potwierdzili jedynie, że turbina nie wykazuje praktycznie żadnych oznak zużycia. Prawda jest taka, że nie jestem odosobnionym przypadkiem chociażby tutaj ;) Dlatego uważam, że Twoja propozycja jest po prostu ekonomicznie nieuzasadniona.

Co do flansz, myślę dokładnie tak samo. Dlatego na starcie odrzuciłbym TD04 z Subaru.
Awatar użytkownika
grzes
Posty: 3655
Rejestracja: 31 sty 2010, 10:00
Model: NA
Wersja: 93' LE
Lokalizacja: Ruda Śl.
Kontakt:

16 mar 2017, 11:45

cena spokoju ma przebieg x=y2 bardzo czesto.
to prawda. nie musi zawsze, rowniez prawda. pytanie kto jak ceni czas itp. z nowym turbo nie ma potrzeby go sprawdzac, nie ma tej loterii w ktorej Ty wygrales (ale ilu wielokrotnie przegralo...?). Sam wielokrotnie kupowalem uzywane turbo, a sam nawet wprowadzilem na rynek... patrz Kitson jezdzi na uzywce Td04 ode mnie ;)


....ale nowe turbo malych rozmiarow na slizgu chociazby kopia MSMowego to nie sa jakies tam kosmiczne pieniadze, a robia wykres ktory tutaj wkeilby w oczekiwania.
NA BRG 95'/ NA 93’/ 95' 1.8T/ Rx8 HP/ NC 1.8+/ Rx8 HP/NB Mazdaspeed 300+/ Rx8 40th /ND SkyFreedom / Rx8 R3/ ND Sky RF AT+
90’ Cosmo 20B/ 93' NA/ 80' RX7 FB/ 77'RX4
https://www.facebook.com/machinedperformance
Awatar użytkownika
turbo pchała
Posty: 4336
Rejestracja: 02 mar 2014, 17:04
Model: NB FL
Wersja: Silver Blues
Lokalizacja: Warszawa

16 mar 2017, 11:49

Jutro pokażę ostateczny wykres właśnie na IHI;)
"Jeśli po zaparkowaniu nie patrzysz na niego, zanim odejdziesz, to znaczy, że kupiłeś sobie zły samochód."

Moja -> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=22&t=13537&start=60
Obrazek
Awatar użytkownika
SPAM
Posty: 1004
Rejestracja: 01 lis 2013, 18:59
Model: NA
Wersja: #RetroTurboMiata
Lokalizacja: Łódzkie

16 mar 2017, 12:10

Grześ dobrze mówi atakuj nowe burbo albo chociaż chre. Ja tak zrobiłem, mnie wyszlo taniej niż regeneracja rdzenia.
Warto miec spokoj z tym elementem.
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

16 mar 2017, 12:29

Nie, na pewno nie zdecyduje się na nowe turbo, nie przy tak budżetowym projekcie.
Jestem natomiast najbardziej przekonany do innej opcji tzn zakup używanego turbo, a jesli zajdzie taka potrzeba - regeneracja.
Używana turbina to koszt ok400zl, mniej więcej tyle ile wynosi kaucja podczas regeneracji.
Kupuje używane, staram się znaleźć najlepszy możliwy egzemplarz.
Kiedy mam już turbo w ręce mogę fabrykować kolektor i DP (w odpowiedzi na pytania kolektor i cały wydech wykonuje samodzielnie, potrafię pracować TIGiem), jeśli po sprawdzeniu okaże się, ze turbo potrzebuje regeneracji zamykam się w kwocie Ok 1000zl z 24misieczna gwarancja - satsfied.
Wydech 2,5 cala, chyba, ze ktoś rekomenduje większą średnicę
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

16 mar 2017, 13:50

2,5 cala dla Twoich oczekiwań, w zupełności wystarczy.
Spawając samemu, nie oszczędzaj na stali, którą użyjesz do wykonania kolektora i dp, bo będziesz co jakiś czas poprawiał.
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

16 mar 2017, 13:58

Czarna stal na kolektor, nierdzewka od turbiny do końca, łącznie z flanszami. Nie zastanawiałem się jeszcze nad gatunkiem stali do obu aplikacji
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

16 mar 2017, 15:25

Nie rób kolektora z czarnej, zrób z inoxu 321 lub 316Ti :)
110@???KM
134@???Nm
RS
Donator
Donator
Posty: 1552
Rejestracja: 27 wrz 2011, 18:37
Model: NA
Lokalizacja: Krosno/Kraków

16 mar 2017, 16:20

PuszekOkruszek pisze:Czarna stal na kolektor,


Robienie kolektora z czarnej stali to nieszanowanie własnego czasu.
Ja spawałem z 304 + spoina z 316 i jest OK, ale z lepszych gatunków będzie jeszcze lepiej. Planowany po spawaniu. Nie żałuj argonu do środka rur i będzie ok.

PuszekOkruszek pisze:Odnośnie zawieszenia - nie, nie mam jeszcze amortyzatorow, chcę utrzymać wszystko budżetowo zanim nie uturbię silnika.


Tak szczerze? Najgorsza możliwa kolejność. Turbo to wisienka na torcie.

Mayk pisze:Trzeba zrobić układ, który będzie wstanie skrócić sygnał

Myślałem kiedyś nad tym. Doszedłem do wniosku, że trzeba skracać czas w funkcji napięcia i powinno być ok.
sophisty
Donator
Donator
Posty: 1212
Rejestracja: 06 lut 2015, 8:08
Model: NB
Lokalizacja: Trójmiasto

16 mar 2017, 16:38

RS pisze:Robienie kolektora z czarnej stali to nieszanowanie własnego czasu.

To ja na przekór wam napisze tylko, ze u mnie kolektor skrzynkowy z czarnucha scianka 3,2mm jezdzi ponad rok, nie raz dostał po dupie i ma sie swietnie ;)
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

17 mar 2017, 12:09

RS pisze:
PuszekOkruszek pisze:Czarna stal na kolektor,


Robienie kolektora z czarnej stali to nieszanowanie własnego czasu.
Ja spawałem z 304 + spoina z 316 i jest OK, ale z lepszych gatunków będzie jeszcze lepiej. Planowany po spawaniu. Nie żałuj argonu do środka rur i będzie ok.

PuszekOkruszek pisze:Odnośnie zawieszenia - nie, nie mam jeszcze amortyzatorow, chcę utrzymać wszystko budżetowo zanim nie uturbię silnika.


Tak szczerze? Najgorsza możliwa kolejność. Turbo to wisienka na torcie.



Jak mówiłem, nie wybierałem jeszcze gatunków stali, inox na kolektor tez brzmi spoko, zobaczymy jakie koszta.

A w kwestii zawieszenia.. Wiesz, to jest projekt który ma robić mi frajdę, znam siebie, jeśli zacznę od wszystkiego dookoła, zostawiając sobie najtrudniejszą i najbardziej czaso i koszto chłonną rzecz na koniec to po prostu stracę zapał
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

01 cze 2017, 0:58

Panowie, maly update i pare pytań.
Mazda otrzymała już zestaw Billsteinow z H&Rami -35 - wszystko ładnie się układa.
Dostała tez cynkowane wahacze na wszystkie koła, nowe łączniki (wszelkie możliwe), zregenerowane i pomalowane na czerwono zaciski hamulcowe (tak na marginesie kolor pozwolił na redukcję drogi hamowania o 40% :), nowy zbiorniczek płynu wspomagania, sondę AFR Innovate'a, felgi z dystansem (trzeba troszkę nadkola podrollować) i parę innych drobiazgów.
Dojechało tez turbo - zrobiłem własny research i wybór padł na TD04l-14t z Volvo s40 2.0 200km.

Czas turbic, ale chce najpierw zrobić porządek z zapłonem. Czasem zdarza się, ze przy obciążeniu, na 2-3 biegu, w okolicach do 2000obr auto szarpie podczas przyspieszania. Wyglada mi to na układ zapłonowy. Przewody już wymieniłem, świece w tym tygodniu, zastanawiam się tylko czy to nie wina cewek.
Czy przy DET 3 mamy jakieś alternatywy jeśli chodzi o stockowy układ zapłonowy?
Chce wyeliminować wszelkie zmienne przed włożeniem i strojeniem DET'a.
szymek
Posty: 1491
Rejestracja: 06 cze 2013, 14:55
Lokalizacja: Poznań

01 cze 2017, 5:42

PuszekOkruszek pisze:Czy przy DET 3 mamy jakieś alternatywy jeśli chodzi o stockowy układ zapłonowy?

Teoretycznie tak... o ile Mayk wyprodukuje urządzenie, sterujące czasem ładowania cewki... i wtedy, można wsadzić COPsy np. z Toyoty ;)
...więc praktycznie, to nie... chyba, że zamiast DET'a zdecydujesz się na EMU, które z cops'ami radzi już sobie samo.
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

01 cze 2017, 12:19

Mam już DET'a, na tym polu narazie będzie bez zmian.
Na czym polega problem?
Rozumiem, że czas ładowania cewki Toyoty jest mniejszy niż standardowej, DET nie wpływa na zapłon w inny sposób niż jego opóźnienie, więc standardowe ECU Mazdy nie radzi sobie z nowymi cewkami. To prowadzi do problemów tak?

O tę instrukcję pewnie już się otarliście
https://www.miataturbo.net/useful-saved ... eup-12704/
jakiś komentarz?
Jaki jest standardowy czas ładowania cewki? Jakie napięcia i prądy panują w układzie?
Mając te dane można skonstruować sterownik, oparty najlepiej na Atmedze (na biedę można by też analogowe na 4szt. NE555)
Sygnał ładowania cewki z ECU (zbocze wznoszące, ograniczone przez np rezystor) uruchomi timer w procesorze, który na sztywno wstrzyma ładownie przez określony czas.
Obrazek
Wyjście z procesora trzeba będzie wzmocnić przez tranzystor tak żeby osiągnąć napięcie i prąd jak na wyjściu ECU.
'Schemat blokowy będzie wyglądał mniej więcej tak:
Obrazek
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

01 cze 2017, 12:40

Dokładnie coś takiego musisz zrobić.

Jedna różnica, sygnał masy steruje ładowaniem cewki. Jest tam normalny pull-up to ACC. Czyli to co narysowałeś ale na odwrót ;)

PS Czas ładowania nie jest stały i zależy od różnych parametrów silnika, najlepiej zmierzyć oscyloskopem w jaki sposób on się zmienia w zależności od obciążenia silnika (sygnału z przepływki np.) i dodatkowo wziąć to pod uwagę pisząc soft na atmedze.

Pamiętaj jednak, komputer będzie zmieniał czas ładowania cewki w zależności od obciążenia o ile będzie miał przepływkę (lub sygnał 2-5V udający przepływkę) - by to ogarnąć najłatwiej Analog OUT z Deta puścić na wejście przepływomierza i korzystając z Fuel Table (w trybie FI) zmieniać tam napięcia.
110@???KM
134@???Nm
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

01 cze 2017, 12:55

Tu masz fajne rozwiązanie w całkiem przyzwoitej cenie: https://fab9tuning.com/fab9tuning-plug- ... rsion-kit/
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
Awatar użytkownika
PuszekOkruszek
Posty: 104
Rejestracja: 16 mar 2017, 1:27
Model: NB
Wersja: Stock

01 cze 2017, 13:07

wg poradnika przy aftermarketowym ECU (a za takie rozwiazanie możemy już uznać nasze sterowanie zapłonem) czas ładowania ustawiają na 3.5ms przy rozruchu i 2.5 sztywno na pracującym silniku, ciekawy jestm czy taki setup będzie działał i jak długo.
Masz rację, najlepiej byłoby podpiąć oscyloskop i mierzyć, może udałoby się znaleźć zależność proporcji czasu ładowania cewki do obciążenia. Wtedy nie będzie trzeba niczego więcej podpinać pod moduł, wystarczy wpisać odpowiedni algorytm w kodzie.
Kurczę chętnie bym się tego podjął od strony technicznej, ale nie dam rady zaprogramować Atmegi, niestety nie moja działka :/

Z Detem jeszcze się do cb odezwę, w przyszłym tygodniu chcę już instalować :)

dmk pisze:Tu masz fajne rozwiązanie w całkiem przyzwoitej cenie: https://fab9tuning.com/fab9tuning-plug- ... rsion-kit/


Czy taka ta cena faja to bym się kłócił, wyjdzie jakieś 1300-1400zł z cłem i podatkami, a dokładając to do ceny DET'a mamy już SA i wtedy COPs'y to nie problem
ODPOWIEDZ