Pierwsze auto - kilka pytań

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

henorek
Donator
Donator
Posty: 411
Rejestracja: 04 gru 2016, 16:48
Model: NB FL
Wersja: 1.8VVT '02
Lokalizacja: Warszawa

04 gru 2016, 22:43

Hejka! Półtorej miesiąca temu zdałem egzamin na prawo jazdy a od dwóch tygodni jestem przeszczęśliwym posiadaczem MX-5 NB FL :D

Z racji mojego niskiego doświadczenia i braku kogoś kto się zna na tych Mazdach postanowiłem zadać tu kilka pytań. W ramach kursu i jakieś dwa tygodnie po jeździłem autami praktycznie nowymi które "same chodziły" (i20 i VW Polo jeśli ktoś chce wiedzieć). Teraz mam auto używane, 14 letnie i nie jestem w stanie określić czy coś co mnie niepokoi jest charakterystyką tego auta czy może warto by było coś wymienić. Do rzeczy:

1. Przy używaniu elektroniki (na ten przykład szyb bo to z ich użyciem to zaobserwowałem) spadają mi obroty na biegu jałowym (na jakimkolwiek innym być może też, nie zwróciłem uwagi). Gdzie normalnie jest to ok 900, może nawet 950 to w trakcie otwierania szyby obroty spadają o jakieś 50 rpm, no strzałeczka lekko opada i od razu wraca na swoje miejsce. To normalne? Próbowałem wyłączyć ogrzewanie tylnej szyby ale nic to nie zmienia, auto zachowuje się dokładnie tak samo. Obroty na biegu jałowym spadały tak same z siebie co jakiś czas, użycie szyb pozwala to wymusić.

2. Strasznie drży mi drążek skrzyni biegów, na luzie i w postoju widać to najbardziej, a w zasadzie czuć. Co jakiś czas, przy dohamowywaniu całe auto mocno zadrży, wręcz to słuchać. Powtarza się to co kilka/nascie sekund. Poza tymi "atakami" drążek drży cały czas. Całe to drżenie nie jest jakieś masakrycznie mocne ale zdecydowanie zauważalne.

3. Drążek skrzyni biegów jest "twardy". Nie zrozumcie mnie źle, chodzi dobrze ale zauważyłem, że jak się nim trochę pobawie wrzucając sobie parę razy biegi 1-2-1-2 itd to przez chwilę chodzi o niebo lepiej, wręcz nie stawia oporu, co mogę zrobić żeby tak było, no bo zakładam, że tak powinno być?

4. Mam mocno zajechany emblemat Mazdy na kierownicy, jak to wymienić ew gdzie znaleźć pokrywe klaksonu do tego modelu?

Pzdr!
Awatar użytkownika
mwlodarr
Posty: 60
Rejestracja: 02 lut 2016, 21:43
Model: NB FL
Wersja: unplugged
Lokalizacja: WWL

05 gru 2016, 0:26

1. wydaje mi się że jak wzrasta pobór prądu to alternator ciężej pracuje i na moment silnik zwalnia pod większym obciążeniem
2. mi też drży ale to chyba normalne bo skrzynia, silnik, drążek trzyma się wszystko sztywno razem. Nie rozumiem zbytnio o co chodzi z tym dohamowywaniem? może wysprzęglasz za późno albo masz krzywe tarcze :/
3. ten typ tak ma :D możesz spróbować zmienić olej w skrzyni jeśli nikt tego ostatnio nie robił.

jak gdzieś nie mam racji to proszę mnie poprawić :)
rogI
Posty: 1362
Rejestracja: 12 kwie 2012, 11:05
Lokalizacja: Poznań

05 gru 2016, 0:31

1. Normalne zachowanie.
2. Wymień gumy drążka i olej w górnym zbiorniczku skrzyni. Opis znajdziesz na forum.
3. Tak jak w pkt. 2
4. Obudowa jest zintegrowana z poduszką więc z tym będzie problem.
MikeyMike
Donator
Donator
Posty: 353
Rejestracja: 24 sty 2016, 15:54
Model: Inny
Wersja: Bezmiatowy :(
Lokalizacja: Kielce

05 gru 2016, 12:41

henorek pisze:2. Strasznie drży mi drążek skrzyni biegów, na luzie i w postoju widać to najbardziej, a w zasadzie czuć. Co jakiś czas, przy dohamowywaniu całe auto mocno zadrży, wręcz to słuchać. Powtarza się to co kilka/nascie sekund. Poza tymi "atakami" drążek drży cały czas. Całe to drżenie nie jest jakieś masakrycznie mocne ale zdecydowanie zauważalne.

Drążek drzy lekko, bo jest bezpośredno w skrzyni - nie na wodzikach jak w samochodach, którymi do tej pory jeździłeś zapewne, także do pewnego stopnia to normalka. Co to tego tajemniczego dohamowywania i drżenia. Ja wiem, że to może trywialne wytłumaczenie, ale skoro mówisz, że jesteś świeżym kierowcą, to może to ABS się załącza bo jest zima i ślisko? ;) :ryjezesmiechu:

Punkt trzeci - znów objaw zimowy - w lecie od razu będzie lekko chodził :)
henorek
Donator
Donator
Posty: 411
Rejestracja: 04 gru 2016, 16:48
Model: NB FL
Wersja: 1.8VVT '02
Lokalizacja: Warszawa

05 gru 2016, 15:23

Dzięki za pomoc!

MikeyMike pisze:to może to ABS się załącza bo jest zima i ślisko? ;) :ryjezesmiechu:


Niee, to nie ABS, poczułbym pod stopą przecież :D
Pan Lee
Posty: 103
Rejestracja: 03 maja 2016, 10:56
Model: NB
Wersja: Millennium

06 gru 2016, 1:27

Punkt 2. Czy przy dohomowaniu padają obroty niżej normy? Bo miałem taki problem. Nie wiem w czym problem, może to był LPG, bo regulacja LPG, zamiana filtrów (LPG), zamiana świec i drążeniu koniec, ale nie jestem pewnym, bo taki problem mam bardzo rzadko. Tydzień temu to wszystko zrobiłem i jeszcze problem nie występował.
ODPOWIEDZ