Przytarty silnik

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

27 kwie 2015, 8:58

Pacjent NB 1.6 z 98'

Meritum sprawy jest na końcu, na początek wątek wprowadzający dla wytrwałych (nie trzeba czytać)
Cała historia prezentuje się tak:
Miatka caly czas jezdzila, czasem prezentowała jakies problemy z biegiem jałowym. Swojego czasu potrafiła nawet zgasnąć. Te problemy minęły (wraz z różnymi mniejszymi zabiegami), czasem tylko sobie falowała na jałowym. Od poczatku zeszłego sezonu zaczęła mi więcej palić i zaczął znikać olej (a może zawsze znikał, a ja po prostu wczesniej tego nie widziałem...). Kompresja w miare w normie, a na pewno dość wysoka (ok 14bar). Glowilem sie o co moze chodzić z tym olejem, ale zdiagnozowanie bombelkowania w okolicy kanału olejowego z tyłu głowicy rozwiało wątpliwości - uszczelka głowicy.
Że mam narzędzia, to postanowiłem sie za to zabrać (przy okazji bardzo lubię różnego typu dłubaniny).
Glowica została zdjęta, zawory dotarte, stara uszczelka zczyszczona, głowica wydawała sie prosta (przy liniale nie bylo szczelin ponad trzy setki. Wiec złożyłem.
Zalałem olejem, pokręciłem bez świec żeby się olej rozprowadził, poskręcałem co zostalo i pyk, zapalila od strzala, żadnych niepokojących oznak. Jakiś czas sobie chodzil silnik, wyjechałem z garażu i po jakimś czasie lekki bialy dymek, potem przerodzil się w chmurkę. Do garażu i gaszę. Kminie o co chodzi, kminie, aż w końcu, przeciez to chłodziwo (i fakt, ubyło troche). Pomyślałem, ze na bank wydmuchało uszczelkę, ale jak zdjalem kolektor ssący, to na zaworach czwartego cyl. było sporo jakiegoś płynu (przypuszczam wodę, ale niestety nie posmakowałem). Kolejne podejrzenie padło na kolektor ssący i te głupie kanały wodne w nim. Dodatkowo później zauważyłem, ze kilka śrub od kolektora jest porozciaganych. Po ponownym zalozeniu kolektora z nową jego uszczelka, na moment elegancko, ale zaraz znowu chmura. Ostatecznie się wkurzyłem i ponownie wszystko rozebrałem.
Na uszczelce nie bylo jakichś niepokojących śladów, ale nie mam w tej dziedzinie dużego doświadczenia.
Rozciągnięte śruby zastąpiłem nowymi szpilkami (odpowiedniki oem, kupione w Aso KIA- dwa razy taniej). Nowe uszczelniacze zaworowe (stare chyba zabiła woda), głowica splanowana, wszystko wymyte. Nic tylko montować. No i zobaczyłem cos, co mnie dobiło :/

Uwaga, tutaj juz jest Meritum! :P

Na wszystkich czterech cylindrach, są ślady przytarcia na samej górze. Najbardziej przytarty (czuć to pod palcem), jest cylinder 1 (pierwsza fotka z linku, to najwęższe przytarcie), cylinder 2 i 3 delikatnie (2 bardziej, 3 mniej, oba slabo wyczuwalne), a na 4 nic nie czuć, jest tylko delikatny ślad. Teraz moze trochę śmieszne, ale nie wiem, czy bylo to juz przy pierwszym zdjęciu głowicy. Głównie pracowałem od strony pasażera i nie kojarzę, nie mam tez żadnych fotek od tamtej strony :bang:
Najlepiej pewnie było by kupić używany blok, ale pewnie nigdzie nie znajdę. Natomiast z tego co się orientuję taniej nedzie wstawić nowa jednostke, niż babrać sie w szlif itd.
Z jednej strony zastanawia mnie jaka moze być przyczyna (wyrobiony silnik, czy zatarcie od wody.
Ale glowna moje pytanie brzmi, czy jest sens to złożyć i czy to ma szanse jakiś czas pojeździć (np. pól roku) do totalnego zatarcia (lub wczesniej) i wtedy wymienić silnik? (przy okazji zbierając w międzyczasie fundusze na to).

Fotki pod tym linkiem: https://onedrive.live.com/?cid=463427C5 ... I8t8Z4&v=3
Awatar użytkownika
Mac
Posty: 2281
Rejestracja: 04 sty 2013, 22:51
Model: NA
Wersja: Jedyna taka
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2015, 9:32

kup sobie używany silnik z jakimś niskim przebiegiem za 200-300 złotych i będziesz miał z głowy, myślę, że znaleźć zdrowe 1.6 z nb to kwestia kilku godzin max ;)
"Gdyby Bóg lubił przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach"
~Colin McRae

Autopromocja. Zapraszam na foto-fanpage: https://www.facebook.com/Picture68-871358819596568/
Awatar użytkownika
Fifkers
Donator
Donator
Posty: 4684
Rejestracja: 10 cze 2009, 11:06
Model: NA
Lokalizacja: Białystok

28 kwie 2015, 11:44

Ale raczej nie za 200-300zł ;) Na forum pojawiały się oferty za 700-1000zł
Były: NB, NBFL, NC 2,0, NC 2,0 automat, NC swap 2,5 6b, ND 2,0.
Jest NA 1990.
Awatar użytkownika
Mac
Posty: 2281
Rejestracja: 04 sty 2013, 22:51
Model: NA
Wersja: Jedyna taka
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2015, 12:21

Za 1.6? To strasznie dużo, jakiś czas temu widziałem, ale nie pamiętam kto sprzedawał, za 300.
"Gdyby Bóg lubił przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach"
~Colin McRae

Autopromocja. Zapraszam na foto-fanpage: https://www.facebook.com/Picture68-871358819596568/
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2015, 13:08

Jak patrzyłem na allegroszu, to najtańsza jednostka 1.6 z NB, chyba właśnie za jakieś 700 PLN, ale fotka z silnikiem rzuconym gdzieś na kamieniach raczej nie zachęca. Coś taniej pewnie się da ogarnąć, ale zastanawiam się, czy składać to co mam na jakiś czas, czy szkoda uszczelki i oleju który tam pójdzie.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2015, 13:55

Jednego info mi brakuje. Czy w tej chwil są jakiekolwiek niepokojące objawy z tym silnikiem ? jakieś wycieki, przecieki, cokolwiek ? Btw ile on ma przebiegu ?
Jeśli nie, to szczerze mówiąc nie bardzo wiem czemu masz jakieś opory przed dalszym jego używaniem i dlaczego to ma niby być "na jakiś czas" w domyśle nie za długi czas ?

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

28 kwie 2015, 14:23

W tej chwili głowica stoi na stole, jakiś przecieków nie widać/ nie kojarzę, dawało tylko spod tej starej uszczelki. Po prostu wiele razy natykałem się na informację, że wyczuwalny uskok na górze cylindra, to kończący się silnik. (a właśnie na pierwszym cylindrze czuć pod palcem przytarcie).
Co do przebiegu to ciężko określić (któryś z poprzednich właścicieli, razem z niebieskimi skórami wsadził też zegary od NBfl).
Na podstawie wpisów z książeczki napraw, obstawiam jakieś 120-170tyś. (Tak z pamięci: jest moment, w którym urywa się przebieg w km i jakiś czas później jest w milach).
PS: Wałem kręci się całkiem lekko (czuć delikatny opór, malejący w okolicy TDC).
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

28 kwie 2015, 21:03

Pedi pisze:że wyczuwalny uskok na górze cylindra, to kończący się silnik.

Uskok czy przytarcie bo to 2 różne sprawy.
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

29 kwie 2015, 5:49

Przed chwilą się przyjrzałem. Nad przytarciem na linii pomiędzy jasną, a brązową częścią jest jakby poprzeczna ryska.
wojteks
Posty: 969
Rejestracja: 05 maja 2012, 19:54
Model: NA
Lokalizacja: Podkarpackie

29 kwie 2015, 15:54

Te tłoki na zdjęciach to myłeś/czyściłeś czy takie czyste były?

Pedi pisze:pomiędzy jasną, a brązową częścią jest jakby poprzeczna ryska.

Czy uważasz że to pęknięcie?
Pedi
Posty: 254
Rejestracja: 19 cze 2013, 16:11
Model: NB
Wersja: 1.6 '98
Lokalizacja: Warszawa

29 kwie 2015, 19:56

Tłoki były myte, sporo czyścidła poszło. Na początku były prawie kompletnie czarne. Mam fotki jak coś.
Co do ryski, to nie wygląda na pęknięcie, taka ryska po prostu.
ODPOWIEDZ