skrzynia haczy na 2 biegu
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Witam
Silnik 1.6 115KM, przebieg podobno 185tys km. Trochę irytuje mnie, że ciężko włącza się drugi bieg. Czasem przyhaczy też trójka. Na postoju, przy działającym silniku nie ma żadnego problemu z włączaniem biegów. Po jakichś 30min jazdy biegi wchodzą trochę lżej, ale i tak skrzynia haczy.
Podobno poprzedni właściciel wymienił olej w skrzyni, ale nie wiadomo na jaki. Ja wczoraj wymieniłem olej w górnej części skrzyni (przy drążku), bo był strasznie czarny. Wlałem tam 80W90, bo taki miałem, ale to nic nie dało (zresztą nie spodziewałem się, że to akurat pomoże - wymieniłem, bo był czarny).
Macie na to jakiś patent, czy trzeba robić remont skrzyni (wymiana synchro)? Zastanawiam się, czy może profilaktycznie wymienić olej na markowy 75W90.
Jeśli jednak remont, to ile to kosztuje i kto ewentualnie by to zrobił w Warszawie? Nie chciałbym jechać do przypadkowego warsztatu.
Silnik 1.6 115KM, przebieg podobno 185tys km. Trochę irytuje mnie, że ciężko włącza się drugi bieg. Czasem przyhaczy też trójka. Na postoju, przy działającym silniku nie ma żadnego problemu z włączaniem biegów. Po jakichś 30min jazdy biegi wchodzą trochę lżej, ale i tak skrzynia haczy.
Podobno poprzedni właściciel wymienił olej w skrzyni, ale nie wiadomo na jaki. Ja wczoraj wymieniłem olej w górnej części skrzyni (przy drążku), bo był strasznie czarny. Wlałem tam 80W90, bo taki miałem, ale to nic nie dało (zresztą nie spodziewałem się, że to akurat pomoże - wymieniłem, bo był czarny).
Macie na to jakiś patent, czy trzeba robić remont skrzyni (wymiana synchro)? Zastanawiam się, czy może profilaktycznie wymienić olej na markowy 75W90.
Jeśli jednak remont, to ile to kosztuje i kto ewentualnie by to zrobił w Warszawie? Nie chciałbym jechać do przypadkowego warsztatu.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
tbone001 pisze:remont skrzyni
Tych skrzyń się nie remontuje, je się po prostu wymienia, na nowsze.
tbone001 pisze:Zastanawiam się, czy może profilaktycznie wymienić olej na markowy 75W90.
Przecież syntetyk będzie kosztować tyle co 1/3 nowszej skrzyni.
No tak, tylko żeby się nie trafiła taka, jak moja, albo gorsza. Rozumiem, że remont jest nieopłacalny i nie zdziwiłbym się, gdyby to kosztowało jakieś 1000zł.
Ktoś ma na sprzedaż skrzynię używaną w idealnym stanie i w jakiej cenie?
Olej Castrol 75W90 kosztuje jakieś 65 zł (2L).
Ktoś ma na sprzedaż skrzynię używaną w idealnym stanie i w jakiej cenie?
Olej Castrol 75W90 kosztuje jakieś 65 zł (2L).
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
ree pisze:Pytanie 1 czy masz zdrowe gumy lewarka (mala i duza)? Po 2 jak lac oliwe nowa to motul gear 300. Wymiana oliwy malo pomaga, chyba ze jej wczesniej nie bylo albo byl mazut. Sporo daja gumy.
Jak już pisałem, wczoraj tam zaglądałem i sprawa wygląda tak:
Dużej gumy (tej, która jest bezpośrednio pod ozdobnym mieszkiem) w ogóle nie ma - została tylko obejma przykręcona na 4 śruby. Widać, że ta część, która idzie do góry, została wycięta.
Pod nią ktoś zamontował na sztukę kawałek wodoodpornego materiału (wygląda jak kawałek jakiegoś materaca dmuchanego, albo czegoś innego, co nie przepuszcza wody). Pod tym materiałem znajdowała się mniejsza guma - jest w stanie idealnym, więc raczej została wymieniona. Pod nią jest już drążek, którego podstawa jest przykręcona trzema śrubami, ale plastikowy element drążka (ten tuż nad przegubem) jest mocno wyszczerbiony (brakuje fragmentu 1,5cmx2cm, tak mniej więcej). Jak więcej oleju wlałem, to olej wypłynął przez tę dziurę podczas włączania dwójki i czwórki.
Chętnie bym to przywrócił do stanu fabrycznego. Gdzie to można kupić? Tylko w ASO?
Nie wiem, jak było z olejem w skrzyni wcześniej i raczej się tego nie dowiem.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
Mi też czasem haczyła 3, i jak wciskałem sprzęgło na postoju to był hałas jakbym miał uszkodzone łożysko. Wymieniłem wysprzęglik, który kosztował mnie 60zł i problem zniknął całkowicie, chociaż niektórzy stawiali na walniętą skrzynię, krzywy wałek, wygiętą łapę itp bo komplet sprzęgła ma rok..Gum lewarka u mnie brak. Obu.
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
Mi nic nie zmieniła wymiana gum poza tym że jest ciszej bo nie mam dziury na wylot do asfaltu.
A w ręku czuć że synchronizatory 2 i 3 już nie pierwszej świeżości. Choć do zmiany nie trzeba się przykładać specjalnie czy uważać. A jak padła mi pompa sprzęgła to 20km bez niego przejechałem praktycznie bez zgrzytania (może z raz czy dwa przez nieuwagę) operując tylko gazem. W sensie wyraźnie było czuć moment w którym synchronizator puszczał i te "psie zęby" łapały swoje miejsce idealnie.
A w ręku czuć że synchronizatory 2 i 3 już nie pierwszej świeżości. Choć do zmiany nie trzeba się przykładać specjalnie czy uważać. A jak padła mi pompa sprzęgła to 20km bez niego przejechałem praktycznie bez zgrzytania (może z raz czy dwa przez nieuwagę) operując tylko gazem. W sensie wyraźnie było czuć moment w którym synchronizator puszczał i te "psie zęby" łapały swoje miejsce idealnie.
Nie mam w tej chwili zdjęć drążka z tym uszkodzeniem, o którym wspomniałem.
Gumy na pewno muszę wymienić, bo nie lubię druciarstwa.
Ten zestaw (http://www.kmparts.pl/57.Oslony-Skrzyni-biegow)będzie pasował?
Nie wiem, czy dobrze zapamiętałem, ale wydaje mi się, że mój drążek jest grubszy, niż otwory w tych gumach prezentowanych na zdjęciach, ale może to złudzenie optyczne. Na zdjęciu numer 2 (element mocowany na 3 śruby) widać płytkę i krótką harmonijkę. U mnie ta harmonijka jest rozerwana i jest tam dziura (guma jest tak twarda, że wydawało mi się, że to jest plastik). Po przykręceniu tego mimo wszystko ktoś naciągnął na to gumę, której w tym zestawie nie ma (pewnie rozwiązanie nieoryginalne, albo jakieś starsze). Dopiero na to wszystko idzie ta duża część przykręcana na 4 śruby (czyli "duża guma", ale u mnie harmonijka została usunięta i została z niej tylko ramka). Żeby nie wiało od jezdni, użyto wodoodpornego materiału.
Wysprzęglik też mogę wymienić, jeśli jest szansa, że to pomoże. Tylko poproszę o poradę, jak się za to zabrać. Da się to zrobić w warunkach garażu podziemnego? Trzeba ściągać skrzynię, czy to jest na zewnątrz? Domyślam się, że trzeba będzie zalać układ świeżym płynem i odpowietrzyć.
Gumy na pewno muszę wymienić, bo nie lubię druciarstwa.
Ten zestaw (http://www.kmparts.pl/57.Oslony-Skrzyni-biegow)będzie pasował?
Nie wiem, czy dobrze zapamiętałem, ale wydaje mi się, że mój drążek jest grubszy, niż otwory w tych gumach prezentowanych na zdjęciach, ale może to złudzenie optyczne. Na zdjęciu numer 2 (element mocowany na 3 śruby) widać płytkę i krótką harmonijkę. U mnie ta harmonijka jest rozerwana i jest tam dziura (guma jest tak twarda, że wydawało mi się, że to jest plastik). Po przykręceniu tego mimo wszystko ktoś naciągnął na to gumę, której w tym zestawie nie ma (pewnie rozwiązanie nieoryginalne, albo jakieś starsze). Dopiero na to wszystko idzie ta duża część przykręcana na 4 śruby (czyli "duża guma", ale u mnie harmonijka została usunięta i została z niej tylko ramka). Żeby nie wiało od jezdni, użyto wodoodpornego materiału.
Wysprzęglik też mogę wymienić, jeśli jest szansa, że to pomoże. Tylko poproszę o poradę, jak się za to zabrać. Da się to zrobić w warunkach garażu podziemnego? Trzeba ściągać skrzynię, czy to jest na zewnątrz? Domyślam się, że trzeba będzie zalać układ świeżym płynem i odpowietrzyć.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
tbone001 pisze:Ten zestaw (http://www.kmparts.pl/57.Oslony-Skrzyni-biegow)będzie pasował?
Tak będzie pasować, gumy naciągasz od góry delikatnie (bo się muszą mocno rozciągnąć) po posmarowaniu drążka jakimś smarem.
tbone001 pisze: Trzeba ściągać skrzynię, czy to jest na zewnątrz? Domyślam się, że trzeba będzie zalać układ świeżym płynem i odpowietrzyć.
Na upartego to można to zrobić od strony prawego koła.. wysprzęglik jest mocowany 2 śrubami do skrzyni, i jeszcze jedna nakrętka od metalowego przewodu do wysprzęglika.. pól litra dot 3/4 jaki tam sobie chcesz, wyciągnij strzykawką płyn ze zbiorniczka żeby szybciej poszło, odkręć osłony pod skrzynią, odkręć wysprzęglik, załóż nowy, zalej, odpowietrz od góry i tyle. Ja jestem zdziebko upośledzony w tych sprawach, ale z tym sobie poradziłem bez najmniejszego problemu. I to prawie po ciemku bo ta lampa którą miałem u kumpla w garażu to dawała takie światło jak kurna...neony. Także z samochodem na kobyłce sobie poradzisz.
Nic nie musisz ściągać poza plastikową osłoną. Nawet jak Ci to nie pomoże, to na pewno nie zaszkodzi, a że wysprzęglik jest dość tani i prosty w wymianie, to można zaryzykować.
I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
Tak się zastanawiam jeszcze nad jedną rzeczą: czy na początek nie spróbować wymienić sam płyn w układzie załączania sprzęgła. Płyn w zbiorniczku wyrównawczym jest bardzo ciemny, co już jest dla mnie dziwne.
Na nakrętce zbiorniczka ponadto jest napisane, żeby używać wyłącznie DOT3. Czy w związku z tym DOT4 nie zaszkodzi? Wiem, że te dwa płyny się wiele nie różnią. DOT4 akurat w domu mam, nieotwarty.
Odpowietrznik jest na wysprzęgliku?
Na nakrętce zbiorniczka ponadto jest napisane, żeby używać wyłącznie DOT3. Czy w związku z tym DOT4 nie zaszkodzi? Wiem, że te dwa płyny się wiele nie różnią. DOT4 akurat w domu mam, nieotwarty.
Odpowietrznik jest na wysprzęgliku?
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
tbone001 pisze:Tak się zastanawiam jeszcze nad jedną rzeczą: czy na początek nie spróbować wymienić sam płyn w układzie załączania sprzęgła
Koszty niewielkie, a może pomóc. Warto to zrobić.
tbone001 pisze:Czy w związku z tym DOT4 nie zaszkodzi?
DOTy 3/4/5.1 są kompatybilne. Czyli wszystko będzie ok.
tbone001 pisze:Odpowietrznik jest na wysprzęgliku?
Tak, identyczny jak hamulcowe.
Płyn wymieniony. Było w nim sporo jakichś paprochów i ogólnie był prawie czarny. Na razie nie wlałem świeżego, tylko na próbę użyłem resztki płynu, jaki został z wymiany płynu hamulcowego w innym aucie rok temu. Niebawem będę wymieniał płyn hamulcowy, to przy okazji wleje świeży DOT4 do sprzęgła. Po tym, jak zobaczyłem, co było w zbiorniczku, uznałem, że takie przepłukanie się przyda.
Ogólnie zmieniła się charakterystyka pracy pedału sprzęgła - jest trochę sztywniejszy. Biegi wchodzą nieco łatwiej. Myślę, że może tak zostać. Jeszcze tylko te gumy zamówię. Dzięki za porady.
Ogólnie zmieniła się charakterystyka pracy pedału sprzęgła - jest trochę sztywniejszy. Biegi wchodzą nieco łatwiej. Myślę, że może tak zostać. Jeszcze tylko te gumy zamówię. Dzięki za porady.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic
-
- Posty: 1090
- Rejestracja: 07 mar 2014, 21:24
- Model: NB FL
- Wersja: memories
- Lokalizacja: Gdansk
joffthe pisze:tbone001 pisze: Trzeba ściągać skrzynię, czy to jest na zewnątrz? Domyślam się, że trzeba będzie zalać układ świeżym płynem i odpowietrzyć.
Na upartego to można to zrobić od strony prawego koła.. wysprzęglik jest mocowany 2 śrubami do skrzyni, i jeszcze jedna nakrętka od metalowego przewodu do wysprzęglika.. pól litra dot 3/4 jaki tam sobie chcesz, wyciągnij strzykawką płyn ze zbiorniczka żeby szybciej poszło, odkręć osłony pod skrzynią, odkręć wysprzęglik, załóż nowy, zalej, odpowietrz od góry i tyle. Ja jestem zdziebko upośledzony w tych sprawach, ale z tym sobie poradziłem bez najmniejszego problemu. I to prawie po ciemku bo ta lampa którą miałem u kumpla w garażu to dawała takie światło jak kurna...neony. Także z samochodem na kobyłce sobie poradzisz.
Nic nie musisz ściągać poza plastikową osłoną. Nawet jak Ci to nie pomoże, to na pewno nie zaszkodzi, a że wysprzęglik jest dość tani i prosty w wymianie, to można zaryzykować.
Zrobimy to w jeden dzien przy piwie w twoich okolicach? ;D Tez bym wymienil ten wysprzeglik, tyle ze wolalbym oddac komus kto to robił. ;D
no mozna
mam dostęp do kanału, bo pod blokiem nie bede sie kładł..odezwij sie to zrobimy.. musze tylko z właścicielem posiadłości kanałowej się porozumieć...

I don't like being overtaken. It's a sign of weakness.
-
- Donator
- Posty: 1200
- Rejestracja: 22 lip 2013, 21:20
- Model: NA
- Wersja: 1.6 '92
- Lokalizacja: Warszawa
Godzinka roboty dla niewprawionej osoby na żabie (i kobyłce oczywiście dla własnego bezpieczeństwa
). Przerabiałem to wczoraj: do jednej śruby wysprzęglika wystarczy przedłużka i nasadka, a do drugiej, tej niżej, zwykły klucz i najłatwiej do niej podejść od dołu auta. Wcześniej poluzuj sobie przewód hydrauliczny. Reszta tak jak pisali poprzednicy. Nawet nie próbuj podchodzić do tej dolnej śruby bez wchodzenia pod auto - strata czasu.
Polecam wymianę - przez ostatnie miesiące myślałem, że wysprzęglik jest OK, ale po tym jak zakończył swój żywot i go wymieniłem - biegi wchodzą dużo lepiej, pedał sprzęgła też działa dużo "lepiej".

Polecam wymianę - przez ostatnie miesiące myślałem, że wysprzęglik jest OK, ale po tym jak zakończył swój żywot i go wymieniłem - biegi wchodzą dużo lepiej, pedał sprzęgła też działa dużo "lepiej".
była: Mała aka MX-5 NB Twilight Blue '99 1.6 110KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
była: Babcia aka 323 BF Canal Blue Metallic '88 1.6 88KM
jest: Zygzak aka MX-5 NA Classic Red '92 1.6 115KM
Teraz ja podzielę się wrażeniami. Dzisiaj przyszła przesyłka z gumami skrzyni od kmparts.pl, oczywiście musiałem od razu wymienić.
Wrażenia są takie, że biegi włącza się nieco ciszej i precyzyjniej. Ta mała guma odciąga drążek do góry, przez co trochę inaczej on pracuje. Wcześniej tak nie miałem, bo mała guma była kompletnie poszarpana. Cieszę się, że to kupiłem.
Pewnie za jakiś czas wymienię jeszcze wysprzęglik.

Pewnie za jakiś czas wymienię jeszcze wysprzęglik.
MX-5 NA 1.6 115KM 1992 Silver Stone Metallic