podwójne wysprzeglenie, heel and toe

technika jazdy

Forum główne a tematyką prowadzącą jest mx-5.

Moderator: Moderatorzy

blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

06 paź 2008, 15:10

ostatnio troche poczytalem o podwojnym wysprzeglaniu oraz o technice heel and toe w trakcie ktorej mozna stosowac podwojne wysprzeglenie.

tu jest fajny artykul o podwojnym wysprzegleniu:
http://www.motorpoint.com.au/double-clutch.asp

czy ktos mi jest w stanie wytlumaczyc dlaczego samo zrownywanie obrotow silnika z obrotami w skyni biegow (przy wcisnietym sprzegle) powoduje zuzycie synchronizatorow? a
dopiero zastosowanie podowjnego wysprzeglenia nie powoduje zuzycia synchronizatorow.

czy ktos z was uzywa heel and toe lub podwojnego wysprzeglenia?

ja probowalem dodawac gazu pieta - niestety chyba jestem za wysoki i udem zawadzam o kierownice i nie jestem w stanie w szybki i wygodny sposob odpowiednio ulozyc stopy.

teraz probuje dodawac gazu prawa czescia stopy choc srednio mi to wychodzi i efektywnosc hamowania jest gorsza. no i nie stosuje podwojnego wysprzeglania wraz z heel and toe - jest to dodaktowy ruch ktory trzeba dodac do sekwencji czynnosci i nie jest to takie latwe :)
w ogole zastanaiwam sie czy warto to stosowac podwojne wysprzeglenie bo chyba nawet rajdowcy nie stosuja tej techniki.
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Szwajcar
Posty: 57
Rejestracja: 23 wrz 2008, 9:39
Lokalizacja: Zurich -> Kraków

06 paź 2008, 15:33

witam!
fajna sprawa z tym podwójnym wysprzęglaniem - zwłaszcza jak chce się pojeździć bardziej dynamincznie.
btw rajdowcy stosują tą metodę:
http://www.youtube.com/watch?v=0j-3xIZK-Bk&feature=related
Szwajcar
Posty: 57
Rejestracja: 23 wrz 2008, 9:39
Lokalizacja: Zurich -> Kraków

06 paź 2008, 16:12

Nie bardzo widzę tylko różnicę pomiędzy podwójnym wysprzęglaniem a heel & toe, poza tym że przy H&T używa się jeszcze hamulca. Więc H&T też polega de facto na podwójnym wysprzęglaniu.
Jasne, że można podwójnie wysprzęglać i nie używać hamulca, po prostu przy zmianie biegów ale nie wiem jaki w ogóle jest tego sens.
A w to że bieg sam wskoczy przy tych samych rpmach tak jak w linku, który podałeś średnio wierzę - tzn. w teorii wszystko super wygląda ale na swoim sprzęgle bym tego nie robił :)
"Once the engine is turning the right rpm, both shafts will be turning the same speed, and the gear lever will fall into gear WITHOUT using the clutch!"

pozdrawiam
demol
Administrator
Administrator
Posty: 749
Rejestracja: 07 wrz 2006, 12:41
Model: NC FL2
Wersja: 2.0 PRHT
Lokalizacja: Warszawa

06 paź 2008, 16:18

Często zdarza mi sie użyc podwójnie sprzegła przy dynamicznej jeździe mazdą, przy czestych redukcjach np przed zakrętem... ale robie to bezwiednie ... sprzegło ... redukuje, czuje lekki opór na lewarku skrzyni biegów - drugi raz sprzegło - bieg wchodzi jak masło ... wszystko dzieje sie bardzo szybko .... skrzynie mam 100% sprawną :)
Fuksja i Turkus :)
Szwajcar
Posty: 57
Rejestracja: 23 wrz 2008, 9:39
Lokalizacja: Zurich -> Kraków

06 paź 2008, 16:28

jeżeli dobrze zrozumiałem to polega to na tym że:
jedziemy na jakimś biegu, wciskamy sprzęgło, wrzucamy luz
następnie dodajemy gazu tyle, na ile wzrosłyby obroty gdybyśmy normalnie zredukowali
i następnie wrzucamy bieg (niższy), używając sprzęgła.
przy tej wersji wszystko jest ok i jak mniemam właśnie tak robisz "bezwiednie" :)
autorzy artykułu sugerują żeby wrzucać bieg bez sprzęgła przy założeniu że rpmy są takie same, co w teorii jest możliwe, ale w praktyce moim zdaniem to grozi uszkodzeniem skrzyni.
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

07 paź 2008, 10:06

ok troche sie doksztalcilem teoretycznie w tym temacie.

w necie mozna poczytac o kilku technikach.

rev matching przy pojedynczymy wysprzegleniu
rev matching przy podwojnym wysprzegleniu
heel and toe przy pojedynczym wysprzegleniu
heel and toe przy podwojnym wysprzegleniu

podwojne wysprzeglenie w nowych skrzyniach nie jest wymagane gdyz synchronizatory sa wytrzymale i daja rade przy ostrzejszej jezdzie. choc jesli chce sie byc delikatnym dla swojej skrzyni biegow to warto podwojne wysprzeglenie stosowac. niektorzy tez mowia ze podwoje wysprzeglenie jest szybsze od pojedynczego gdyz nie trzeba czekac az synchronizatory zrownaja swoja predkosc. inni mowia ze to nie moze byc szybsze bo dwa razy trzeba wcisnac sprzeglo.

z tego co czytalem to niektorzy zawodowi keirowcy stosuje podwojne wysprzeglenie inni nie stosuja.

teraz co do rev matchingu i heel and toe.

mozna powiedziec ze heel toe jest technika rev matchingu. ogolnie chodzi o to aby zrownac predkosci silnika i kol (skrzyni biegow) przy redukcji biegow. mowia ze nie powinno sie przeskakiwac o kilka biegow np z 5 na 3 choc nie wiem dlaczego.

gdy chcemy redukowac aby przyspieszyc wtedy stosujemy zwykly revmatching (do wyboru albo z pojedynczym wysprzeglenie albo z podwojnym).
sekwencja wyglada tak:
wciskamy sprzeglo (clutch in)
zmieniajac bieg (shifting) dodajemy gazu takim szybkim wcisnieciem i odpuszczeniem pedalu (blip)
puszczamy sprzeglo.
dodajemy gazu
jesli nami nie potrzasnelo i wszystko plynnie poszlo znaczy ze dobrze zrobilismy revmatching. dobrym cwiczeniem jest jechanie i przerzucanie sobie biegow w kolko 4->3, 3-> 4. warto zwrocic uwage aby za kazdym razem prawa reka wracala na kierownice.

heel and toe jest to technika w ktorej w trakcie hamowania stosuje sie revmatching - duzo w necie jest o tym napisane. tez mozna uzywac pojedynczego lub podwojnego wysprzeglenia w zaleznosci od preferencji.


jeszcze gdzies czytalem o technice prawie podwojnego wysprzeglania... bo np jesli jedziemy na 3 to wybijamy bieg bez sprzegla. jak jest wrzucony luz to dodajemy gazu (blip) wciskamy sprzeglo i wrzucamy 2. podobno dopiero ta technika jest niezdrowa dla skrzyni biegow.

teraz wystarczy to wszystko zastosowac w praktyce :) ja na razie probuje robic te rezczy z pojedynczym wysprzegleniem - mzoe synchronizatory od razu nie padna :) w sumie zawsze stosowalem redukcja tyle ze bez revmatchingu i synchronizatory nie padaly a wiadomo ze wtedy skrzynia bardziej dostawala w kosc.
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

07 paź 2008, 10:12

nawet kilka razy zmienialem biegi bez sprzegla ale tylko wtedy gdy zmienialem biegi w gore np z 3 na 4 - wtedy jest to proste i bez zgrzytania wchodza biegi. przy redukcji bym nie ryzykowal no chyba ze na aucie z wypozyczalni :P

ogolnie z tego co czytalem techniki zmiany biegow bez sprzegla nie stosuje sie gdyz wcale nie jest taka szybka - trzeba czekac na idealne zrownanie sie predkosci silnika i kol no i jest potencjalnie niebezpieczna dla skrzyni.

demol czy ty puszczasz sprzeglo za pierwszym razem gdy masz wrzucony luz i dodajesz miedzygaz z puszczonym sprzeglem? (bo tak to powinno wygladac przy podwojnym wyspzregleniu)
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Standby
Posty: 907
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:08
Lokalizacja: Vava Town
Kontakt:

07 paź 2008, 11:14

Według mnie w ruchu ulicznym zmienianie biegów bez sprzęgła nie ma najmniejszego sensu. Ta technika pozwala zaoszczędzić jedynie ułamki sekund i stosuje się ją przede wszystkim w sporcie, często przy skrzyniach "kłowych".

Warto natomiast nauczyć się używać międzygazu przy redukcji, tak żeby różnica momentów przy dołączaniu napędu była jak najmniejsza. Dzięki temu na przykład na śliskiej nawierzchni unikniemy poślizgu.

Wszystko to zostało ładnie opisane w książce "Sportowa jazda samochodem" Bogdanowa i Cygankowa (link poniżej). Książka ma "parę" lat, więc przykładowe manewry są opisane na Ładach i tym podobnych sprzętach. Mimo wszystko sama technika jazdy nie zmieniła się do dzisiaj :)

Szczególnie polecam rozdział o technikach pokonywania zakrętów.

http://www.volvo-off.pl/old/volvo940/download/Jazda_sportowa.pdf
Łoś
Szwajcar
Posty: 57
Rejestracja: 23 wrz 2008, 9:39
Lokalizacja: Zurich -> Kraków

07 paź 2008, 12:23

ja chyba też popróbuję, ale tylko H&T z pojedynczym wysprzęglaniem :)
boję się tylko że nie będę mógł się zmieścić z nogą skręconą w ten sposób bo madzi nie ma za wiele miejsca zwłaszcza jak się ma powyżej 185cm :/

dzięki za ten temat, bo wcześniej w ogóle o tym nie słyszałem a wydaję się to być bardzo ciekawe :)
pozdro
Standby
Posty: 907
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:08
Lokalizacja: Vava Town
Kontakt:

07 paź 2008, 12:53

jeżeli chodzi o H&T to w miacie bez problemu można trzymać stopę pionowo, lewą połową regulować hamulec, prawą gaz.
Łoś
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

08 paź 2008, 6:29

dokladnie tak - mi tez sie nie udaje przekrecic tak stopy zeby pieta dodawac gazu. jak w hondzie s2000 siedzialem to juz dawalo rade :) a mam 183cm.

takze wlasnie lewa czescia stopy hamuje a prawa dodaje gazu. tyle ze przed rozpoczeciem hamowania musze pamietac ze bede to robil bo wymaga to mimo wszystko troche innego ustawienia stopy.
czytajac wypowiedzi na forach widac ze wiele osob wlasnie tak wykonuje H&T a nie przy pomocy piety.

ten zwykly rev matching przy redukcji jak chce sie przyspieszyc to tez dobra rzecz. czasem bbieg wchodzi plynniej niz na skrzyni automatycznej ;)
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Awatar użytkownika
Akar.Zaephyr
Posty: 311
Rejestracja: 09 kwie 2008, 2:15
Model: Inny
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

08 paź 2008, 18:48

Wow, dopiero teraz zauważyłem ten temat...
Bardzo ciekawa sprawa z tym podwójnym wysprzęgleniem przy redukcji.
Dziś w drodze do pracy popróbuję, ciekawe jak pójdzie mi synchronizacja kilku nowych czynności...

Dzięki za ten temat - ja również wcześniej nie słyszałem o tej technice :)
"Klucznik" Akar
Ex-owner of 409.945th Miata
Current ND2 dreamer.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

08 paź 2008, 19:14

Generalnie ktoś tutaj napisał o tym, że zmiana biegów bez sprzęgła jest niezdrowa dla skrzyni. Bardzo dużo i często tak jeździłem i nic złego dla skrzyni się nie działo. Jeśli trafia się w odpowiedni moment to dla skrzyni nie ma prawa nic się stać. Natomiast co do techniki jazdy... to ilu kierowców tyle teorii;) I to nie tylko na temat redukowania biegów.
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

09 paź 2008, 11:38

no tak jesli dobrze sie trafi to zmiana biegow bez spzregla nie jest szkodliwa... tyle ze trzeba dobrze trafic :)

przy zmianie w gore daje rade bez prbolem przy redukcji wiekszy problem a jesli jeszcze chce sie to szybko, dynamicznie, bez myslenia specjalne o tym zrobic to potencjalnie jest to niebezpieczne...


tak sie zastanawiam czy H&T prawa i lewa czescia stopy da sie wykonac bez odrywania piety od podlogi- wtedy jest najlepsza regulacja hamowania...
najfajniej by bylo jakby sie dalo tak H&T wykonac aby zaczac normalnie hamowac i cala stopa i w trakcie hamowania dojsc do wniosku ze warto dodac miedzy gaz i tak zmienic ulozenie stopy aby moc ten miedzy gaz dodac ale bez pogorszenia jakosci hamowania.

ja teraz musze przed wykonaniem H&T odpowiednie ulozyc stope czyli nie jest to takie uniwersalne.
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

09 paź 2008, 13:25

Do międzygazów w trakcie hamowania przydałby się po prostu odpowiedni pedał gazu, ten w MX-5 tego nie ułatwia.

Zapewniam Cię Blaise, że wszystko jest kwestią wyćwiczenia i można to wyćwiczyć na tyle żeby zmieniać biegi i w górę i w dół bez sprzęgła, szybko, dynamicznie i bez zastanawiania się nad tym. Trening czyni mistrza.
blaise
Posty: 442
Rejestracja: 24 kwie 2008, 1:05
Lokalizacja: wa-wa bielany
Kontakt:

09 paź 2008, 13:28

hmm a jak powinien taki pedal wygladac i czym sie charakteryzowac? polecasz jakies nakladki?

a co do zmian biegow bez spzregla... czy jest szybsze niz ze sprzeglem? dlaczego rajdowcy powszechnie tego nie uzywaja?
"Wskakuj mała (dozwolone do lat 18tu)"
GRAF
Posty: 298
Rejestracja: 05 cze 2008, 21:35
Lokalizacja: Kraków

09 paź 2008, 20:22

blaise pisze:czy ktos z was uzywa heel and toe lub podwojnego wysprzeglenia?

w ogole zastanaiwam sie czy warto to stosowac podwojne wysprzeglenie bo chyba nawet rajdowcy nie stosuja tej techniki.


- ja stosuje miedzy gaz (to twoje podwujne wysprzeglenie) przy redukcji biego od jakis 5 lat, to juz nawyk :cool:
- H&T czasem stosowalem zalezy od typu auta bo pedal gazu i hamulca musz byc dosc blisko np NISSAN 100NX GTI (bo uzywalem tylko stopy jednoczesnie hamujac i muskajac gaz)
- warto stosowac przy redukcjach mniej sie niszczy skrzynia (jak masz zepsute synchra to jest to koniecznosc zeby bieg wrzocic) i biegi latwiej wchodza,
- przy awaryjnym hamowaniu mi miedzy gazy przeszkadzaja mi troche
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

10 paź 2008, 20:12

GRAF pisze:- przy awaryjnym hamowaniu mi miedzy gazy przeszkadzaja mi troche


Mi również, ale tylko dlatego, że po prostu mam za słabo opanowaną tą technikę...
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

09 lis 2008, 7:28

Ja Wam moi mili powiem ze jak chcecie przerzucac biegi bez sprzegla to kupcie automatyczna skrzynie wtedy bezstresowo sobie mozecie jezdzic i nie musicie nic wysprzeglac podwojnie potrojnie czy nawet poczwornie :D a te ich techniki H&T to tani badziew aby zarobic na frajerach ktorzy zapatrza sie na idiotow niby rajdowcow a sami sobie popsuja skrzynie...
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

09 lis 2008, 8:47

GRAF pisze:- przy awaryjnym hamowaniu mi miedzy gazy przeszkadzaja mi troche

a niby po co miałoby się stosować tą technikę przy awaryjnym hamowaniu??? Panowie, przy awaryjnym hamowaniu to właśnie hamowanie powinno zajmować całą uwagę więc w takich przypadkach proponuję skupić się tylko na tym by nie zrobić sobie i innym krzywdy.
Wroniasty
Posty: 1645
Rejestracja: 02 sie 2008, 21:45
Lokalizacja: Białystok

11 lis 2008, 11:04

PanKolczyk pisze:a niby po co miałoby się stosować tą technikę przy awaryjnym hamowaniu???


Bo ta technika skraca hamowanie, ale jeśli ktoś chce hamować dłużej to jego wola...
GRAF
Posty: 298
Rejestracja: 05 cze 2008, 21:35
Lokalizacja: Kraków

11 lis 2008, 12:16

widmo pisze:Ja Wam moi mili powiem ze jak chcecie przerzucac biegi bez sprzegla to kupcie automatyczna skrzynie wtedy bezstresowo sobie mozecie jezdzic i nie musicie nic wysprzeglac podwojnie potrojnie czy nawet poczwornie :D a te ich techniki H&T to tani badziew aby zarobic na frajerach ktorzy zapatrza sie na idiotow niby rajdowcow a sami sobie popsuja skrzynie...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: hahaha omal nie spadlem z krzesla
(dobrze ze sa ludzie bez pojecia bo przynajmniej posmiac sie mozna czasem na forum :wink: )
Zielony
Posty: 82
Rejestracja: 29 sie 2008, 11:53

11 lis 2008, 13:51

Wroniasty pisze:
PanKolczyk pisze:a niby po co miałoby się stosować tą technikę przy awaryjnym hamowaniu???


Bo ta technika skraca hamowanie, ale jeśli ktoś chce hamować dłużej to jego wola...

Może i skraca jeżeli masz ją perfekcyjnie opanowaną w przeciwnym razie każde odpuszczenie pedału hamulca w celu dodania gazu tą drogę wydłuży.
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

11 lis 2008, 23:21

Zielony pisze:każde odpuszczenie pedału hamulca w celu dodania gazu


Hamujesz piętą, gaz palcami i jest przyjemnie. Do potrenowania.

Polecam nakładkę na pedał gazu by móc hamować i dodawać gaz trzymając nogę równocześnie na obu pedałach i dodawać gazu lekko przechylając stopę ;)
110@???KM
134@???Nm
widmo
Posty: 214
Rejestracja: 28 paź 2008, 22:33
Lokalizacja: Pabianice, Łódź

12 lis 2008, 8:13

GRAF pisze:
widmo pisze:Ja Wam moi mili powiem ze jak chcecie przerzucac biegi bez sprzegla to kupcie automatyczna skrzynie wtedy bezstresowo sobie mozecie jezdzic i nie musicie nic wysprzeglac podwojnie potrojnie czy nawet poczwornie :D a te ich techniki H&T to tani badziew aby zarobic na frajerach ktorzy zapatrza sie na idiotow niby rajdowcow a sami sobie popsuja skrzynie...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: hahaha omal nie spadlem z krzesla
(dobrze ze sa ludzie bez pojecia bo przynajmniej posmiac sie mozna czasem na forum :wink: )


Tak oczywiście i pewnie nie wiem jak wygląda skrzynia biegów hihi. Może jeszcze powiedz zebysmy załozyli sobie magnetyzery to nam moc wzrośnie o 30 KM hehe a zużycie paliwa spadnie o 25% buhahaha
PanKolczyk
Posty: 457
Rejestracja: 15 lip 2008, 0:22
Model: NB
Wersja: miracle
Lokalizacja: Łódź

12 lis 2008, 23:16

Wroniasty pisze:PanKolczyk napisał/a:
a niby po co miałoby się stosować tą technikę przy awaryjnym hamowaniu???


Bo ta technika skraca hamowanie, ale jeśli ktoś chce hamować dłużej to jego wola...


Pewnie skraca, ale przy ekstremalnie perfekcyjnym wykonaniu tej techniki. Czyli nie dotyczy to praktycznie nikogo z tego forum (choć mogę się mylić;)). W przypadku potrzeby awaryjnego hamowania, jak pisałem wcześniej, proponuję zająć się hamowaniem a nie zgłębianiem techniki H&T, chyba, że ma się ją bardzo dobrze wytrenowaną, ale tu pojawia się problem oceny, czy to co wydaje nam się, że dobrze wykonujemy nadaje się do zastosowania przez nas w ekstremalnej sytuacji.

pozdr
Ostatnio zmieniony 13 lis 2008, 0:49 przez PanKolczyk, łącznie zmieniany 1 raz.
GRAF
Posty: 298
Rejestracja: 05 cze 2008, 21:35
Lokalizacja: Kraków

13 lis 2008, 0:43

widmo pisze:Tak oczywiście i pewnie nie wiem jak wygląda skrzynia biegów hihi. Może jeszcze powiedz zebysmy załozyli sobie magnetyzery to nam moc wzrośnie o 30 KM hehe a zużycie paliwa spadnie o 25% buhahaha

w MX5 ci magnetyzer nie pomoze i tak bedzie mulowata :razz: :mrgreen:
przemasi
Posty: 1610
Rejestracja: 20 lip 2008, 21:37
Model: Inny

13 lis 2008, 10:51

GRAF pisze:w MX5 ci magnetyzer nie pomoze i tak bedzie mulowata

a ja moją MX-5 z takim "polepszaczem samopoczucia" kupiłem :mrgreen: i nie chce mi się tego wyciągać :mrgreen:
ODPOWIEDZ