Powyżej 200 temperatura leci do końca

Ogólny dział techniczny związany z tematami eksploatacyjnymi, mechanicznymi i elektroniką wszystkich generacji Mazd MX-5.

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

07 cze 2011, 10:49

Po raz pierwszy dzisiaj poprowadziłem Mazdę do granic możliwości i zauważyłem niepokojącą rzecz. Ogólnie pomimo przysłoniętego tablicą rejestracyjną wlotu powietrza pod maską, wskaźnik temperatury stał jak murowany w połowie skali od rozgrzania do wyłączenia silnika. Ale dziś lecąc na złamanie karku autostradą zaobserwowałem następującą rzecz do 180 wskaźnik jest zamurowany w połowie, potem do 200 lekko się podnosi a powyżej, leci do H. Oczywiście jak tylko to zauważyłem już niedopuszczałem do przekroczenia 2/3 skali, ale nurtuje mnie czy spotkaliście się z czymś takim. Chłodziwo jest, pompa wody pracuje.
Talking Head
Awatar użytkownika
Qbatron
Donator
Donator
Posty: 2549
Rejestracja: 10 kwie 2009, 20:23
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2011, 10:52

wysokie obroty, to sie silnik grzeje. Dziwne ze przy takiej predkosci tez ale to moze bys spowodowane w/w tablica rej.

Sprobuj zdjac tablice i zobaczyc, ale napewno przydalo by sie spuszczenie szlamu z chlodnicy.
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

07 cze 2011, 10:54

Ja w ogóle obstawiam, że przy takiej prędkości ta tablica jakoś tak rozwala powietrze, że nic na chłodnice nie wpada, bo nawet przy ostrym kręceniu ale na niższych biegach temp nigdy się nie ruszyła. A tablica przy pierwszym lepszym garażowaniu wyleci.

Ale dmucham na zimne i szukam innej przyczyny.
Talking Head
snafu
Posty: 415
Rejestracja: 15 wrz 2008, 18:38
Lokalizacja: Ostrzeszów

07 cze 2011, 14:08

obawiam się że tablica nie pomoże :) bo czujnik na wskaźnik masz z tyłu silnika a wszystkie miaty miały problemy z chłodzeniem tylnej części silnika :P poszukaj jest trochę o tym :P
Mazda mx5 NB 1,8 00r
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2011, 20:21

Tablica może być winna. U siebie podniosłem ja kilka cm, tak by minęła wlot powietrza do chłodnicy. Zdjął bym całkiem ale boję sie policji... Zmieniłem też chłodnice na grubszą (42mm), nowy termostat, węże, płyn z oczywistych rzeczy.

Mimo wszystko żaden samochód nie jest przygotowany do porusznia się z prędkością bliską maksymalnej przez dłuższy czas, wiec raczej bym takich eksperymentów nie polecał.

Michał
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

07 cze 2011, 20:34

mszczyrek, gdzie kupiłeś grubszą chłodnice? Bo muszę u siebie wymienić, płukanie niewiele daje, dalej syf pływa i w korku grzeje się sprzęt.
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 cze 2011, 20:35

Na seryjnej chłodnicy z doładowaniem leciałem kiedyś przez 10 minut powyżej 200km/h (okazjonalnie przekraczałem 230) i temperatura ani na moment nawet nie drgnęła ;)
110@???KM
134@???Nm
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2011, 20:44

Cuda, cuda ogłaszają :mrgreen: A jak i czym ją (temperaturę) monitorowałeś?

BTW: przy 230kmh na 5 masz ogranicznik obrotów chyba że zmieniłeś dyfer :twisted:

Polecam:

http://www.youtube.com/watch?v=ZBGaqLQBnUM

Testowano seryjne S2000, Evo, M3, Integre, RX8, NSX. Żaden z samochodów nie był w stanie utrzymać temperatury wody i oleju w ciągu 20 minutowej sesji na torze, większość zaczęła sypać sie po 5 min. Nie pomogło nawet włączenie ogrzewania. S2000 wypadła bardzo dobrze BTW.

Hella - Specmiaty N/A ~150KM jeżdzą na koyo 37mm, jest dostępna w Polsce ale droga. Ja swoją kupiłem w UK, tania ale wygląda bardzo dobrze i na razie dziala bez zarzutu. Zobaczymy jak długo.

Edit: jest jeszcze chłodnica z ILmotorsport - tania (200 euro), dostępna w dwóch grubościach - 42 i 50mm. Podobno bardzo dobra, jeździ na niej puchar MX-5 w Holandii.

Michal
Ostatnio zmieniony 07 cze 2011, 21:02 przez mszczyrek, łącznie zmieniany 1 raz.
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 cze 2011, 21:01

Standardowy zegar na blacie - zdaję sobie sprawę z tego, że w zakresie 80-110 stopni (przynajmniej) pokazuje idealny pion ale nie drgnął.

Na usprawiedliwienie mogę dodać, że było około 5 stopni powyżej zera ;)

Możesz dać namiar na tą chłodnicę? :twisted:
110@???KM
134@???Nm
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2011, 21:06

Czyli moglo być ~110, a płyn raczej ciężko bardziej zagotować :twisted: Namiar tak jak pisałem - ILMotorsport:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=3784&oid=54&depth=0&page=0&count=21&PHPSESSID=a2c6d58590d5f6600840db4b38778bb8
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 cze 2011, 21:44

mszczyrek pisze:Czyli moglo być ~110, a płyn raczej ciężko bardziej zagotować :twisted: Namiar tak jak pisałem - ILMotorsport:


Przy ciśnieniu 1.1bara (w tym przypadku 1 bar to ciśnienie atmosferyczne), a takie mamy w układzie, z dobrym płynem temperatura wrzenia wypada gdzieś pomiędzy 120-130 stopniami ;)

Dzięki za link :mrgreen:
110@???KM
134@???Nm
mszczyrek
Posty: 1089
Rejestracja: 31 mar 2008, 15:57
Lokalizacja: Lublin

07 cze 2011, 21:52

Temperatura wrzenia tak, chodzilo mi o to jaka będzie wtedy temperatura oleju i co stanie się z silnikiem ...
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

07 cze 2011, 21:53

Wolę nie wiedzieć ile wynosiła :twisted:

Na szczęście jeżdżę na dobrym oleju i zmieniam go zazwyczaj częściej niż co 5k km ;)


mszczyrek pisze:BTW: przy 230kmh na 5 masz ogranicznik obrotów chyba że zmieniłeś dyfer :twisted:


Licznikowo wypada przy 240 prawie ;)
110@???KM
134@???Nm
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2011, 22:39

Qbatron pisze:ale napewno przydalo by sie spuszczenie szlamu z chlodnicy.

Od tego trzeba zacząć. Zamiast wymieniać działające dobrze elementy, przeprowadzić czyszczenie układu dobrym preparatem. Z własnego doświadczenia walki z układem chłodzenia w Ptaszorze polecam preparat do czyszczenia chłodnic Wynns, wersja w puszce (nie w butelce). Znacznie lepszy od Prestone i tym podobnych.
A potem przy tego typu eksploatacji jak opisuje mateo, zmniejszyć udział glikolu w mieszance chłodzącej do 25%. Taki jest bezpieczny dla silnika i nie trzeba dodatkowo preparatów antykorozyjnych stosować. I już, poprawi się znacznie.

hella_flush pisze:Bo muszę u siebie wymienić, płukanie niewiele daje, dalej syf pływa i w korku grzeje się sprzęt.

Mało wymiana chłodnicy pomoże, jak masz syf to on jest wszędzie w układzie. Czyść do skutku...

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

07 cze 2011, 22:47

majkel_c, a Ty ile razy Wynnsem płukałeś? Muszę go poszukać w motosklepach, bo po zastosowaniu Prestona na początku myślałem - "łał ale super, tyle syfu wyleciało, będzie malina", w praktyce pomogło niewiele...
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
majkel
Administrator
Administrator
Posty: 6890
Rejestracja: 26 mar 2007, 17:30
Model: Inny
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2011, 23:03

hella_flush pisze:majkel_c, a Ty ile razy Wynnsem płukałeś?

Na początku zastosowałem Prestone i jakiś drugi zbliżony, praktycznie nie ruszyły nic. Potem Wynns puszka i wszystko ruszyło. Ja stosowałem 3 razy, ale oprócz "normalnego" syfu miałem jeszcze w układzie preparat uszczelniający, który musiałem usunąć (zresztą dotąd jeszcze jego resztki się wypłukują). Puszka Wynnsa wystarcza na dwukrotne stosowanie (jest na 12 litrów układu). Wersja puszkowa jest według specyfikacji wersją mocniejszą niż ta w butelkach, do stosowania w serwisach. Generalnie świetnie rusza brud, trzeba jedynie po zastosowaniu dość długo przepłukiwać układ czystą wodą. Jakieś 2 tygodnie temu stosowaliśmy go w dość przegrzewającym się silniku w jednej miacie, efekty bardzo dobre.
hella_flush pisze:Muszę go poszukać w motosklepach,

Ja go brałem z jakiś sklepów wysyłkowych, na półce nigdzie nie widziałem.

Po
eM
chwilowo bezmiatowy :)
była: BlackBird (Ptaszyna) NBfl'03 1.8 Memories --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=1149
był: Ptaszor NA'96 1.8 (BP-Z3)--> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=4852
jest: "Saabina" Saab96 V4 '76 --> http://www.mx5klubpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9196
jest: Hieronim.......
hella_flush
Posty: 1156
Rejestracja: 11 sty 2011, 0:56
Lokalizacja: DW

07 cze 2011, 23:12

Znalazłem wysyłkowo i zamówiłem 2 puszki, oby dały radę, doczytałem na stronie importera, że ten z puszki mocniejszy.

U mnie objawy są takie, że wystarczy się turlać 10 km/h i jest OK. Stanę w korku, minuta i leeeci w górę wskaźnik z prędkością rakiety Atlas, odpala się wentylator i temp więcej nie rośnie, ale też nie spada. Zmuszało mnie to do jazdy w słońcu, w korku, z maks ogrzewaniem na szybę (wtedy się cofa do pionu)... Nie polecam ;)

Pozdrawiam
Stay Tuned!
Nie ma boga nad JDM a Tsuchiya jest jego prorokiem.
Cientki
Posty: 527
Rejestracja: 28 cze 2007, 22:58
Lokalizacja: Warszawa

07 cze 2011, 23:15

Mayk pisze:Na seryjnej chłodnicy z doładowaniem leciałem kiedyś przez 10 minut powyżej 200km/h (okazjonalnie przekraczałem 230) i temperatura ani na moment nawet nie drgnęła ;)


Jakie miales wtedy EGT?
mateo
Posty: 291
Rejestracja: 21 paź 2009, 15:16
Lokalizacja: Żelazna - Warszawa

08 cze 2011, 6:34

Aha, czyli generalnie wszystko jest w porządku, muszę tylko: zmienić miejsce tablicy, przepłukać układ i cieszyć się, wiedzą że mazda osiąga fabryczne maximum.
Talking Head
Mayk
Posty: 2350
Rejestracja: 10 sty 2008, 9:21
Model: NB FL
Wersja: 1.6T
Lokalizacja: Poznań

08 cze 2011, 9:11

Cientki pisze:Jakie miales wtedy EGT?


Między 850 a 900 stopni, na moment przekroczyłem barierę 900 ale było to na delikatnym doładowaniu przy zwalnianiu (skład mieszanki pewnie odrobinę zbyt ubogi w tym zakresie) :)
110@???KM
134@???Nm
White
Posty: 51
Rejestracja: 20 sie 2011, 20:29
Lokalizacja: Warszawa

10 gru 2011, 16:57

Witam

Jak powinien być ustawiony wskaźnik temperatury dobrze dogrzanego silnika? Zwróciłem uwagę, iż w tej chwili mam odrobinę przed 1/2 a kojarzę, że wcześnie było chyba trochę za 1/2. Wiadomo mamy niższe temperatury, ale wcześniej czy później powinien złapać optymalną temperaturę, która zawsze powinna być taka sam, tak?
Awatar użytkownika
Tomai
Donator
Donator
Posty: 3865
Rejestracja: 14 wrz 2008, 9:11
Model: Inny
Wersja: 2,0
Lokalizacja: Poznań

10 gru 2011, 17:14

White pisze:Jak powinien być ustawiony wskaźnik temperatury dobrze dogrzanego silnika? Zwróciłem uwagę, iż w tej chwili mam odrobinę przed 1/2


U mnie jest tak samo.
Była NA BRG 1.8 118 Km 146 Nm
Była NBFL Phoenix 1.8 138KM 156Nm
Była NBFL Garnet Red Mica 1.8
Była NC 2.0 174KM 199Nm

Bezmiatowy
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 gru 2011, 17:37

White pisze:Witam

Jak powinien być ustawiony wskaźnik temperatury dobrze dogrzanego silnika? Zwróciłem uwagę, iż w tej chwili mam odrobinę przed 1/2 a kojarzę, że wcześnie było chyba trochę za 1/2. Wiadomo mamy niższe temperatury, ale wcześniej czy później powinien złapać optymalną temperaturę, która zawsze powinna być taka sam, tak?


Odrobina za połową - zbliża się do 100'C. Odrobina przed połową - około 90'C. Jednak krzywa tego wskaźnika jest tak dziwna, że kompletnie nieadekwatna - jak się wychyli do 3/4 to jest już na tyle źle, że praktycznie za późno na cokolwiek :kciukdol:
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
RocketCarrotMX5
Posty: 9
Rejestracja: 13 wrz 2011, 0:16
Lokalizacja: United Kingdom

10 gru 2011, 17:42

Witaj kolego. Też tak miałem w moim torowym S- Specialu. Założyłem nowa chłodnicę i wyrzuciłem termostat i problem się skończył. Ty oczywiście termostatu nie wyrzucaj, ale spróbuj wymienić, bo może nie otwiera do końca, spróbuj odszlamować chłodnicę, lub wymienić na nową no i warto by coś z tablicą zrobić. W moim Roadsterze, którego używam na codzień mam kwadratową zamocowaną nad wlotem powietrza i tam nigdy problemu z przeggrzaniem nie miałem. A ustawienie wskaźnika ok 1-2 mm przed środkiem podziałki przy rozgrzanym silniku. Pozdrawiam. RocketCarrot
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

10 gru 2011, 18:42

RocketCarrotMX5 pisze:ale spróbuj wymienić, bo może nie otwiera do końca


Na chłodniejszy, to też dobre efekty daje.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
White
Posty: 51
Rejestracja: 20 sie 2011, 20:29
Lokalizacja: Warszawa

10 gru 2011, 22:05

Czyli mam niedogrzany silnik czy nie?:) bo nie wiem czy coś działać w tym temacie.
logimen
Posty: 1555
Rejestracja: 07 lip 2010, 20:19
Model: NB
Wersja: 3 BK / 10th Anni
Lokalizacja: Piaseczno

11 gru 2011, 10:40

Fajnie, ostatnio tez mam niby lekko niedogrzany silnik. Wskazowka lekko przed polowa skali. Czy to oznacza, ze trzeba sie tym zainteresowac bo pada termostat ? Prawde mowiac jestem juz na etapie zamawiania termostatu i chcialem go jutro wymienic, ale poczekam na Wasze zdanie.
Pozdrawiam, Artur
Ex Madzia
Awatar użytkownika
dmk
Posty: 4572
Rejestracja: 16 sie 2009, 22:19
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom, Recaro
Lokalizacja: Komorniki

11 gru 2011, 12:17

Nie jest niedogrzany, tylko temperatury na dworze są nieco niższe, duża wilgotność i chłodnica robi się kilka razy wydajniejsza, niż w 30'C upalne popołudnia z kompletnie zerową wilgotnością.

Termostat może się nie otwierać, lub nie zamykać - ale ta druga awaria jest bardzo mało prawdopodobna, co najwyżej rdzeń mógłby ulec wykrzywieniu i być ciągle lekko uchylony, jednak skutkowałoby to prędzej przegrzewaniem układu.
Jest: MX-5 NDRF 2.0 - viewtopic.php?f=22&t=26399
Była: MX-5 NB 1.8T - viewtopic.php?f=22&t=2932
Była: RX-8 HP - http://forum.rxklub.pl/index.php?/topic ... x-hp-aka-wóz-rodzinny/
ODPOWIEDZ