Auto-blip w ND2 (i ND3?)

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

AlbertK.
Posty: 26
Rejestracja: 08 cze 2018, 16:20
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

19 wrz 2024, 22:00

Hej! Widziałem, że temat był poruszany na forum bardzo skromnie i głownie tam, gdzie umożliwia to Ecutec, a więc NC i ND1. Skoro ND2 nie ma wsparcia Ecuteca, a VersaTune nie umie w Auto-blip, to jedynym potencjalnym rozwiązaniem jakie widzę jest https://www.auto-blip.com. Ktoś z Was ma z tym jakieś doświadczenia? Na różnych forach (Starsze prosiaki, hot-hatche, muscle-cary, corvetty itp.) czytałem o tym same pochlebne opinie.

Na samym miata.net każdy wątek zamienia się w purystyczną dywagacją o tym, że Mx5 to "drivers car", że "mają auto-blip w pamięci mięśniowej swojej prawej stopy" i że jak nie umiesz to se kup AT. Nie chcę cenzurować wątku, ale byłoby super, gdyby większość dyskusji dotykała warstwy technicznej rozwiązania :winner:

Widzicie jakieś ryzyka albo wady z tym rozwiązaniem? Generalnie wydaje mi się, że jest to zdrowsze dla układu napędowego w trakcie ostrej jazdy niż brak H&T, albo nieudolne próby, ale może jest coś czego nie dostrzegam pod kątem ND2 (i ND3)? :roll:
Teoretyczna instrukcja instalacji: https://www.auto-blip.com/wp-content/up ... pdated.pdf
lm-
Donator
Donator
Posty: 201
Rejestracja: 08 cze 2020, 22:26
Model: NC
Wersja: Sport 2.0
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

20 wrz 2024, 8:04

Patrząc na instalację to jest to bardzo głupie urządzenie. Pewnie działa tak, że jak wykryje wciśnięcie hamulca, potem sprzęgła, to czeka $delay, po czym emuluje wciśnięcie pedału gazu na 100% przez czas $duration. Zadziała z każdym samochodem, który jest drive-by-wire.

Nie wiem jak to jest rozwiązane w środku. Jedyne zagrożenie jakie widzę, to ze coś tam się przestawi mu i zablokuje się na sygnale 100% pedału gazu i nikt nic z tym nie zrobi za bardzo. Przy sterowaniu z ECU jest więcej informacji i są inne moduły, które mogą zablokować taki błąd odcinając całkiem gaz. A tutaj? Nie ma żadnych zabezpieczeń, samochód nie rozróżni tego od wciśnięcia gazu przez kierowcę.

Podejrzewam, że będzie to zaprojektowane tak, że w razie jakiejś awarii taka sytuacja nie wystąpi - a tu wystarczy po prostu tranzystor/stycznik, który pozwoli na działanie tylko gdy sprzęgło jest wciśnięte., inaczej byłyby posty w necie na ten temat podejrzewam ;)
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2798
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

20 wrz 2024, 9:30

Projekt bardzo ciekawy i do auta na tor pewnie warty rozważenia.
Natomiast ja mam zawsze zgrzyt z wspinaniem czegokolwiek w instalację auta, szczególnie te newralgiczną.
Co prawda pompa sprzęgła i hamulca są mechaniczne więc nawet jak będzie fail kostki to da się zatrzymać auto. Za to jak wspomniał kolega powyżej mogą się pojawić sytuacje gdzie logika układu nie zaskoczy, coś takiego miewa miejsce z ecuteciem nawet. Scenariusz kiedy chce się zatrzymać auto do zera, wciśnięte sprzęgło i hamulec na 2b, ECU robi bilp z intencją wrzucenia 1b, efekt jest taki, że napęd jest nie do końca wysprzeglony i tylna oś odpycha auto podczas gdy przednia awaryjnie hamuje.

Druga sprawa, to ja nie robiłbym takiego pająka w nogach na szybkozłączkach, przy tej cenie powinni doliczyć te kilkanaście dolarów i zrobić to na wtyczkach/przelotkach. W instrukcji wygląda to na druciarstwo okropne.
AlbertK.
Posty: 26
Rejestracja: 08 cze 2018, 16:20
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

20 wrz 2024, 13:13

Dzięki za cenne spostrzeżenia! Te szybkozłączki też mnie odstraszają, ale przyjąłem, że mogę zrobić sobie do tego legitne wtyczki/złączki.

@irekJ tego scenariusza z hamowaniem awaryjnym nie da się uniknąć nawet w przypadku OEM rozwiązań z 370z czy i30N, ale z drugiej strony to jest tylko sekunda podbicia o 2kRPM.

@lm- "duration" to de facto ilość RPM, a nie realny czas (proporcjonalnie do wychylenia gazu), tzn. min. to będzie +700 czy 1000RPM, a max. to będzie +2-3k na przykład. Więc nie jest to aż tak głupie, ale faktycznie mega inteligentnym też tego nie nazwę :P

Widzicie jakąś jeszcze alternatywę tego rozwiązania dla ND2 i 3? Generalnie to rozważam zakup tego i udoskonalenie, bo mam w bliskim otoczeniu projektanta elektroniki automotive i lotniczej, więc wydevelopowanie tego od zera też nie będzie dla niego aż takim problemem, ale still inżynieria wsteczna na produkcie za 400$ będzie tańsza :D
lm-
Donator
Donator
Posty: 201
Rejestracja: 08 cze 2020, 22:26
Model: NC
Wersja: Sport 2.0
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

20 wrz 2024, 14:56

AlbertK. pisze:
20 wrz 2024, 13:13
@lm- "duration" to de facto ilość RPM, a nie realny czas (proporcjonalnie do wychylenia gazu), tzn. min. to będzie +700 czy 1000RPM, a max. to będzie +2-3k na przykład. Więc nie jest to aż tak głupie, ale faktycznie mega inteligentnym też tego nie nazwę :P
A jesteś tego pewien? Bo ja tam nie widzę nigdzie, żeby to się w CANa wpinało żeby odczytać obroty. Tylko wpięte jest to w potencjometr od pedału. Więc jedyne czym to może sterować to jak długo (i jak mocno, ale pewnie emuluje 100% wciśnięcia) pedał gazu ma być wpięty. Finalnie może się to jakoś tłumaczyć na obroty, ale też nie do końca. Sekunda gazu na maksa przy 1000 obrotów a przy 5000 obrotów da inne rezultaty - bo inny moment i moc jest. Jako, że to coś nie ma CANa to nie wie z jaką prędkością jedziesz. A więc jak przy 10km/h wciśniesz hamulec a potem sprzęgło, to pewnie blipem dostaniesz i będziesz jak debil wyglądać XD No właśnie jak to w korkach wygląda? Blipujesz co hamowanie z podjazdu? xD
AlbertK. pisze:
20 wrz 2024, 13:13
Widzicie jakąś jeszcze alternatywę tego rozwiązania dla ND2 i 3? Generalnie to rozważam zakup tego i udoskonalenie, bo mam w bliskim otoczeniu projektanta elektroniki automotive i lotniczej, więc wydevelopowanie tego od zera też nie będzie dla niego aż takim problemem, ale still inżynieria wsteczna na produkcie za 400$ będzie tańsza :D
To się tylko tak wydaje. Jasne, samą logikę do tego + czytanie z CANa to w weekend się idzie uwinąć. Ale logika to nie wszystko. Są corner case'y, obsługa wszystkich błędów - awarii dowolnego podzespołu, analiza jak to się zachowa wtedy, dodanie logiki/algorytmu, żeby nie wypieprzyło cię w kosmos. Analiza jak dodatkowe elementy w obwodzie wpłyną na rezystancję - a przez to zachowanie samego samochodu.
lm-
Donator
Donator
Posty: 201
Rejestracja: 08 cze 2020, 22:26
Model: NC
Wersja: Sport 2.0
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

20 wrz 2024, 15:23

Tak jeszcze jak ja bym się za to zabrał. Poszukać albo zrobić reverse engineering gdzie na jakim canid i w jakim formacie leci RPM, prędkość, hamulec oraz sprzęgło. Na tej podstawie liczyć i decydować co robić. I faktycznie wpiąć się trzeba będzie do potencjometru od gazu. Ewentualnie poszperać jak tempomat otwiera przepustnice, ale to podejrzewam może być na jakiejś dedykowanej szynie, która nie jest dostępne z poziomu canbusa.

To co zalinkowałeś da się na durnym ne555 zrobić. Użycie CAN stety niestety wymagać już będzie jakiegoś MCU, ale to tak prosta logika, że pewnie dałoby się to na attiny85 ogarnąć, + mcp2515 do gadania po CANBUS. Jakiś programowalny rezystor aby zasymulować pedał gazu i w sumie wsio. Na podstawie obrotów można liczyć czas otwarcia przepustnicy, żeby zawsze wpadało w optymalne obroty. Dzięki RPM i prędkości można nie odpalać systemu przy niskich prędkościach.

Na koniec spiąłbym to wszystko fizycznie ze sprzęgłem, żeby wyjście sygnału z kostki było fizycznie odpięte kiedy sprzęgło nie jest wciśnięte - stycznik albo tranzystor.

Można iść też krok dalej ale bardziej intruzywnie. Zamiast równolegle wpinać się gazem, odciąć gaz od auta - podpiąć go do kostki i z kostki osobny kabel do auta. Gdy nic się nie dzieje - przekazujemy pozycję gazu do samochodu. W przeciwnym wypadku karmimy auto naszymi danymi. Takie podejście da możliwość zrobienia flatshiftów (gaz w podłogę, sprzęgło wciśnięte, a kostka utrzymuje obroty na następny bieg i napędza turbo).

Swoją drogą zastanawiam się jak VersaTune ogarnęło flat shifty, a nie ogarnęli przy tym samym auto blip? Widać mają kontrolę nad gazem i informacje o sprzęgle. Wygląda jakby mogło to nie być tak trywialne jak z boku się wydaje i coś dziwnego się tam dzieje. Może ECU nie pozwala na jednoczesne wciśnięcie hamulca i gazu? No ale auto blip jakoś chyba działa skoro sprzedają :P Tyle pytań, zero odpowiedzi.
AlbertK.
Posty: 26
Rejestracja: 08 cze 2018, 16:20
Model: Inny
Lokalizacja: Wrocław

20 wrz 2024, 15:51

W korkach po prostu się tego nie włącza :) Według ich instrukcji duration "dial sets the desirable RPM blip level by opening the throttle. Turn dial clockwise to increase RPM blip level" i według jakichś tam filmików na YT to mniej więcej tak działa:
https://www.youtube.com/watch?v=HBZLh0oJU7M
https://www.youtube.com/watch?v=nOE5dZKPGkM

Widzę wszystkie potencjalne wady, przez które trzeba będzie to wywalić do kosza po jednym dniu, ale still nie widzę żadnej alternatywy... :/
lm-
Donator
Donator
Posty: 201
Rejestracja: 08 cze 2020, 22:26
Model: NC
Wersja: Sport 2.0
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

20 wrz 2024, 16:11

A to pisać sobie mogą, technicznie mają racją, w praktyce to na pewno jest czas otwarcia przepustnicy i nic innego - nie mają informacji by cokolwiek innego z tym robić. Generalnie takie kiepskie, trzeba pamiętać by to włączać/wyłączać. Za 400 dolarów to powinno jeszcze samo biegi zmieniać xd

Zrobić swoje i sprzedawać za 300 dolarów za sztukę XD Koszt części do tego to myślę, że w 50 dolarów zmieścił by się na spokojnie :P ale wiadomo, cena to automovie*custom :P
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4753
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

20 wrz 2024, 21:13

Lm- tempomat nie ma żadnej dedykowanej szyny, to jest od dawna funkcjonalność ECU, od kiedy pojawiło się DBW. Ono tylko dostaje komendę "utrzymuj obroty" i steruje tak przepustnica by były stałe. Plus logika by się wyłączyć gdy użytkownik tego chce albo wciśnie hamulec bądź sprzęgło.

powered by RomDrop :-D

pozdrawiam
Alex :-)
były: NC 2.5 , NA 1.6/90+ jest: Niseko 2.5/RomDrop 8-) 182HP/242Nm 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
https://alexengineering.pl
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2284
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

21 wrz 2024, 18:24

To jeszcze może o ecuteku 2 gr. - tam z tego co doświadczyłem, rozwiązanie nie jest w całkowicie idiotoodporne, ale z tego co pamiętam podbicie jest ustawiane na ileś % (pewnie można na 100 :D), wiec autoblip jest o wiele łagodniejszy. Plus jest więcej warunków triggerujacych niż tylko hamulec + sprzęgło, przynajmniej w ND1 nie działa poniżej pewnego progu obrotów itd.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
ODPOWIEDZ