Padnięta skrzynia biegów v5 w nd1

6 tygodni po końcu gwarancji mechanicznej ;(

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

solidmarian
Posty: 126
Rejestracja: 15 gru 2013, 12:39
Model: Inny
Lokalizacja: 100lica

30 lip 2021, 12:34

bjorm pisze:
30 lip 2021, 10:58
solidmarian pisze:
30 lip 2021, 10:46
LikelyJupiter8 pisze:
30 lip 2021, 9:47
Poczytałem różne posty na miata.net. Tam jest dużo wątków o problemie skrzyń manualnych ale z większość to chyba v1 (2015-2016). Jest nawet info o dokonywanych poprawkach w każdej następnej generacji skrzyń.
I tak sobie myślę czy problem nie dotyczy głównie sposobu używania pojazdu. To znaczy - jeżeli ktoś jeździ na tor - to chyba normlane, że skrzynia pracuje ponad normatywne zużycie, zresztą jak i inne podzespoły. Wtedy wymiana/naprawa skrzyni powinna być wkalkulowana w koszty obsługi.
Trzeba po prostu traktować skrzynie jak część eksploatacyjną i tyle.
No no, po prostu... Facepalm.
Czyżbym słyszał ból pupy?
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

30 lip 2021, 13:11

solidmarian pisze:
30 lip 2021, 12:34

Czyżbym słyszał ból pupy?
Nie, mózgu.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
solidmarian
Posty: 126
Rejestracja: 15 gru 2013, 12:39
Model: Inny
Lokalizacja: 100lica

30 lip 2021, 13:14

bjorm pisze:
30 lip 2021, 13:11
solidmarian pisze:
30 lip 2021, 12:34

Czyżbym słyszał ból pupy?
Nie, mózgu.
Też się za głowę złapałem jak miata okazała się samoistnie biodegradowalną jednorazówką.
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

30 lip 2021, 13:23

Chwila, a ja to jakim jestem przypadkiem, jak nie drogowym.
Stąd myślałem, że temat mam już 3 lata temu załatwiony na gwarancji.
LikelyJupiter8

30 lip 2021, 13:30

Na miata.net zamknęli w końcu ten długi wątek o skrzyniach. Wielu zarzucało modom usuwanie postów. Ale były też kłótnie o dezinformacji sianej przez użytkowników.
Generalnie podobno procent padniętych skrzyń jest niewielki i dotyczy głównie V1, czasem reszty. Generalnie o V4 nie widziałem, a o V5 pisze tylko Wojtek i pisali, że Brian z GWR coś tam widział. Chyba, że coś przeoczyłem.
Generalnie użytkownicy byli podzieleni na 3 grupy. Pierwsza obwiniała 100% Mazdę i jako argument wskazywała, że Mazda cały czas coś w skrzyni poprawia.
Drudzy obwiniali złe materiały niektórych podzespołów - tzw. metalurgia, dużo teorii. Trzecia grupa obwiniała użytkowników - tzn. jak ścigasz się na torze musisz się liczyć z prawdopodobieństwem awarii.
Generalnie - po przeczytaniu całego internetu wiem, że nic nie wiem.
Awatar użytkownika
cra3y
Posty: 166
Rejestracja: 21 wrz 2016, 8:20
Model: Inny

30 lip 2021, 13:47

Prawda jest taka, że ND było projektowane pod 1.5, a amerykanie parli na 2.0 (i w efekcie doczekali się, ale skrzynia pozostała z oryginalnego projektu).
W efekcie nie ma padaki skrzyń w ND z 1.5, a z 2.0 pracuje na granicy (gdzie granica przekraczana jest przez "szok" po żywszym wrzucaniu 2 i 3 biegu, np. zmiana z 1 na 2 i "strzał ze sprzęgła")

Efekty były widoczne (padały skrzynie), są widoczne (ten wątek) i będą widoczne (będą padały, nie wszystkie, ale nie będzie to nic nieznaczący odsetek - przypomina mi to problem IMS w silnikach Porsche M96/M97 - w EU "nic się nie stało", w USA Porsche musiało przedłużyć gwarancję na samochody z tymi silnikami)

PS: Mazdy nie stać na poprawienie błędu poprzez przebudowanie skrzyni biegów z dwóch względów:
- wypuszczenie takiej skrzyni = oficjalne przyznanie się do tego, że rewizje v1 do v5 nie spełniły zadań -> roszczenia posiadaczy obecnych wersji skrzyni biegów na upgrade na przebudowany model
- kasa, Misiu, kasa
Ostatnio zmieniony 30 lip 2021, 14:11 przez cra3y, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Krzysztof
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

30 lip 2021, 13:50

Znalem wszystkie te watki na miata.net. Generalnie zalozylem, ze skrzynia v4/v5 moze pasc, ale jedynie goniona po torze/przy agresywnych modach (szerokie opony, wzmocniony silnik), ewentualnie po dlugim przebiegu drogowym.
Akurat jestem przykladem, ze bylem w bledzie. Naszym Brianem jest Grzes i juz sie wypowiedzial.
Uwazam ze ludzie z ND2 sa w 99+% bezpieczni, z ND1 zalezy duzo od szczescia. Gdybym mial wciaz niezuzyte seryjne opony to pewnie tez skrzynia by zyla (v5 bo v1 padla jeszcze na oryginalnych).
Skrzynie padaly w roznych markach roznym ludziom, daleki bylem od winienia Mazdy. Jesli cudem dostane nowa, to mamy lesson learned, wzmacniam u Grzesia i temat z glowy. Natomist bardziej prawdopodobny, niestety, jest inny scenariusz. Czyli padanie w ND1 skrzyn po gwarancji - nie wszystkim, nie od razu, ale rozlozone na lata. Cos jak wariatory w Alfach z silnikami TS 16V. Albo diesle w Subaru.
Mazda zachowuje sie i tak lepiej od Hondy, ktora odmawiala napraw skrzyn biegow _na gwarancji_. Na miata.net pisza, ze i po gwarancji potrafi pomoc - stad czekam na przyszly tydzien. Koledze z pracy w cx5 po gwarancji wymienili tez zepsute skladane lusterko, moze kaliber inny, ale nadzieja umiera ostatnia.
Awatar użytkownika
cra3y
Posty: 166
Rejestracja: 21 wrz 2016, 8:20
Model: Inny

30 lip 2021, 13:53

Dokładnie tak - stąd też zadałem (wcześniej w tym wątku) pytanie do Grzesia (odpowiedział w tym wątku, co o tym myśli) o swap skrzyni NC do ND.
Pozdrawiam
Krzysztof
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2173
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

30 lip 2021, 13:56

Ej, tylko, że ceny napędu z NC poleciały w kosmos, za zestaw skrzynia plus dyfer można kupić i wymienić ze 4 skrzynie do ND. A do tego dochodzi jeszcze koszt konwersji. Prywatnie liczę się z tym ze albo po gwarancji skrzynia leci do Grzesia na rewizje i wzmocnienie albo jeszcze na gwarancji sponsorem zabawy jest Mazda.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

30 lip 2021, 13:59

+1 do flatline
Sama uzywana skrzynia do NCFL kosztuje podobnie do kuracji wzmacniajacej u Grzesia przeprowadzonej na dobrej (jeszcze) skrzyni ND. Gdzie sens, gdzie logika ladowania sie w skrzynie NCFL, ktora moze na tle ND1 wydaje sie pancerna, ale taka na pewno nie jest. Dosc napisac, ze o Grzesiu dowiedzialem sie od upalajacego NC, ktory skrzynie w NC u niego wzmocnil.
Awatar użytkownika
cra3y
Posty: 166
Rejestracja: 21 wrz 2016, 8:20
Model: Inny

30 lip 2021, 14:05

Walter Motorsports (w USA) pracuje nad taką wzmocnioną skrzynią do ND. Ma już 2 (3?) rewizję tej "wzmocnionej" (poprzednie rewizje też się rozsypywały, ale zdecydowanie dłużej pojeździły niż oryginał).

PS: Swap NC -> ND jest (IMHO) w ostateczności dla "casual drivera" (śmiganie po zakrętach z wyjątkiem upalania na torze)
Pozdrawiam
Krzysztof
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

30 lip 2021, 15:08

Ale w NC skrzynie czasem padały w przed-liftach?, potem zostały wzmocnione. Trochę jak w ND w sumie, tylko tu problem częściej i łatwiej wystepuje.

BTW, swap skrzyni NCFL do „ND” jako pierwszy zrobił Fiat w 124 i to jeszcze na etapie projektu, gdy się połapali ze doładowanego silnika ta skrzynia nie przeżyje.
Pozdrawiam, Danillo
LikelyJupiter8

30 lip 2021, 15:14

W sumie to nie dziwię się, że zamknęli ten wątek na forum w USA.
Awarie nie są częste i były eliminowane w kolejnych wersjach.
Do daily OEM powinien być jak najbardziej ok.

Oczywiście, że wszystko może się zdarzyć ale to nie jest jakieś wielkie odkrycie.
https://youtu.be/l4M_7_r5_l4
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

30 lip 2021, 22:04

cra3y pisze:
30 lip 2021, 14:05
Walter Motorsports (w USA) pracuje nad taką wzmocnioną skrzynią do ND. Ma już 2 (3?) rewizję tej "wzmocnionej" (poprzednie rewizje też się rozsypywały, ale zdecydowanie dłużej pojeździły niż oryginał).

PS: Swap NC -> ND jest (IMHO) w ostateczności dla "casual drivera" (śmiganie po zakrętach z wyjątkiem upalania na torze)
Ale on też jest szarlatanem .... zaleca 75W140....😏
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

02 sie 2021, 8:53

Pan Leszek z Odysseya (Saren) wrócił z urlopu i już dzień jest lepszy. Za inspekcję nie będę płacić, piłka pozostanie po stronie centrali.
Jestem poza Warszawą, więc temat zacznie się za tydzień. Dam znać.
Awatar użytkownika
Alex
Donator
Donator
Posty: 4566
Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
Model: NC
Wersja: Niseko
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

02 sie 2021, 19:10


grzes pisze:A tak już zupełnie w roli dygresji, NC w ND to straszny regres technologiczny, te skrzynie są z tak różnych epok, że jako absolutnie nie obiektywny fan Mazdy bolą mnie oczy na samą myśl i serce że miałbym to robić na szerszą skalę.
Co komu po postępie jeśli nowoczesne rozwiązanie jest po prostu awaryjne?

Natomiast argument ekonomiczny ma sens. Skrzynie z ncfl stały się tak drogie że nie ma co w tym kierunku brnąć



przy użyciu Tapatalka

pozdrawiam
Alex :-)
były: czarna NC L5 , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko L5/RomDrop 8-)
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Awatar użytkownika
Spaniard
Donator
Donator
Posty: 641
Rejestracja: 16 lip 2013, 21:30
Model: NC
Wersja: 2.0 AT
Lokalizacja: Piaseczno

03 sie 2021, 6:30

Na miejscu posiadaczy ND po gwarancji poszedłbym drogą którą wskazał MMRS i zmienił olej na gęstszy, to może na długo wystarczyć.

A tak ogólnie to ja nie doczytałem się tutaj jaki jest faktycznie problem z tymi skrzyniami, gdzie dokładnie tkwi przyczyna...? Padły same ogólniki że odelżone, słabsze... ale co dokładnie i jak? Co i w jaki sposób się uszkadza?
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3401
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

03 sie 2021, 8:36

Spaniard pisze:
03 sie 2021, 6:30
A tak ogólnie to ja nie doczytałem się tutaj jaki jest faktycznie problem z tymi skrzyniami, gdzie dokładnie tkwi przyczyna...?
Kiedyś czytałem, że skrzynie w ND padają od bardzo agresywnej jazdy lub średnio umiejętnej zmiany biegów. Najpewniej jest to wypadowa dwóch powyższych. :P Nie słyszałem jeszcze, żeby ktoś tego auta za przeproszeniem nie upierdalał i miał awarię skrzyni.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

03 sie 2021, 8:57

Spaniard pisze:
03 sie 2021, 6:30
Na miejscu posiadaczy ND po gwarancji poszedłbym drogą którą wskazał MMRS i zmienił olej na gęstszy, to może na długo wystarczyć.

A tak ogólnie to ja nie doczytałem się tutaj jaki jest faktycznie problem z tymi skrzyniami, gdzie dokładnie tkwi przyczyna...? Padły same ogólniki że odelżone, słabsze... ale co dokładnie i jak? Co i w jaki sposób się uszkadza?
Nie wiem na ile taki przekładniowy, gęsty olej pomoże, niemniej jednak zaszłyszane info od osoby, która obraca się w świecie Motula jest takie, że:
1. 75W140 Motula nie powoduje koronowania synchronizatorów
2. Zdecydowanie bardziej chroni elementy zębate przed obciążeniami udarowymi, tworząc dużo bezpieczniejszą poduszkę na zębach.

Sama skrzynia po dogrzaniu tego oleju pracuje zdecydowanie precyzyjniej i ciszej.

Oczywiście nie jestem przeciwny samemu wzmacnianiu skrzyni. Pytanie tylko o jakich kosztach samego wzmocnienia rozmawiamy? I co w zamian otrzymujemy? Pytanie jaka jest gwarancja na wzmocnioną skrzynię? W tej perspektywie można rozważać czy lepiej kupić używkę czy robić wzmocnienie skrzyni.
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

05 sie 2021, 19:24

Zakładając że prawda są powyższe właściwości tego motula, to czy są jakieś przeciwwskazania żeby spróbować go w NC 6b która znana jest z haczenia 1,2,3b na nierozgrzanym oleju?
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1768
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

06 sie 2021, 14:00

bjorm pisze:
05 sie 2021, 19:24
Zakładając że prawda są powyższe właściwości tego motula, to czy są jakieś przeciwwskazania żeby spróbować go w NC 6b która znana jest z haczenia 1,2,3b na nierozgrzanym oleju?
Koszt samego testu nieduży, skoro ten olej nie działa negatywnie na synchronizatory warto spróbować - najwyżej wrocisz do standardu. W Twoim przypadku spróbowałbym zalać 1 część 75W90 i 2 części 75W140 - unikniesz dogrzewania na pierwszych metrach i problemów z wrzucaniem 1 biegu w trakcie jazdy. Ja skrzynię mam zalaną 100% 75W140 licząc się z tym, że pierwsze 500 metrów po starcie, aby wrzucić 1 bieg, muszę zatrzymać auto. Za to po dogrzaniu oleju fabryczny olej Mazdy w żaden sposób się nie umywa do tego Motula 😉
bjorm
Donator
Donator
Posty: 3663
Rejestracja: 13 lis 2013, 14:16
Model: ND
Lokalizacja: NO/PL

06 sie 2021, 15:03

Fabryczny mam zmieniony już od dawna w obu autach, w obu polecany olej Forda. W obu nadal skrzynia potrzebuje 3-4km żeby zacząć chodzić dobrze, a auta garażowane w min 18C cały czas.
マツダ恋人 || ND 1.5 + NC 2.0 + NC 2.0T ||
Kiedyś: NC 2.5 FM + 20th A + 1.8 || NBFL Mem + Mem || będzie: ... RX-9 Genesis ||
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

09 sie 2021, 13:54

Moja ND jest juz Odysseyu - tu podziekowania dla nich za gest handlowy (darmowa inspekcja, wyslanie pism do centrali Mazdy - na razie polskiej). Cena skrzyni biegow niestety zabija, bo bez robocizny to 15200 zl. Wiec pokornie czekam, nadzieja umiera ostatnia.

Juz trzeci handlowiec z olx/allegro urwal kontakt po prosbie o naklejke - mam szczere obawy, czy te samochody na czesci sa legalnie pozyskiwane...

Co do gestszego oleju wg MMRSa i kuracji u Grzesia - jesli juz bede mial skrzynie, na pewno skorzystam z obu rad. Bo szczerze samo dzis siedzenie w moim kochanym NDeku, gdy byl wciagany na lawete, to byla czysta przyjemnosc (poza okolicznosciami). To jest samochod wprost skrojony pode mnie. A teraz oczekiwanie na decyzje Mazda Polska - moze to potrwac dlugo, a juz dwa tygodnie minely odkad nie moge jezdzic.

BTW dobrze, ze ICTC nie zaznal jazdy mx5 (watek "jak nie kupiowac mx5"). Bo to rzeczywiscie jest uzalezniajace (jak wiemy nie dla wszystkich, ale dla mnie na pewno).
LikelyJupiter8

09 sie 2021, 17:57

A nie można w ASO wymienić tylko uszkodzonych elementów skrzyni? Czyli mówiąc wprost - naprawić tę skrzynię, a nie wymienić na nową.
Przecież ona cała się nie rozwaliła. Chyba, że w ASO traktują ją jako część i nie bawią się w szczegóły.
Awatar użytkownika
Zbychersky
Donator
Donator
Posty: 719
Rejestracja: 09 maja 2016, 8:50
Model: ND
Lokalizacja: Kobiór

09 sie 2021, 18:31

LikelyJupiter8 pisze:
09 sie 2021, 17:57
A nie można w ASO wymienić tylko uszkodzonych elementów skrzyni? Czyli mówiąc wprost - naprawić tę skrzynię, a nie wymienić na nową.
Przecież ona cała się nie rozwaliła. Chyba, że w ASO traktują ją jako część i nie bawią się w szczegóły.
Od ASO wymagasz takich rzeczy? :D To są wymieniacze. Kiedyś w nowym Wranglerze w ASO robili mi na gwarancji tylny most bo wył, dwa razy robili i dwa razy zjebali. Ostatecznie musiałem robić w Krakowie poza ASO. Jeszcze nie spotkałem w żadnym ASO prawdziwego mechanika :)
Awatar użytkownika
TerminatorPi
Donator
Donator
Posty: 1602
Rejestracja: 23 cze 2017, 19:24
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Mała dziura pod dużą Warszawą ;-)

09 sie 2021, 19:35

To nawet nie o to chodzi czy "prawdziwy mechanik", czy nie. ASO ma się trzymać procedur producenta. Jeśli producent traktuje skrzynię całościowo jako część zamienną, ASO nie będzie się babrać w żonglowanie poszczególnymi biegami.
Dyzia Bo czerwone są najszybsze
Tylko kierowca jest zielony :-D
Koza team member!
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

09 sie 2021, 21:13

Z tym, że nie całość jest do wymiany to bym się zgodził może sekundę po awarii. Więc jak pisałem poradnik, od razu sprzęgło, zjechać na pobocze, wezwać lawetę i telefon do Grzesia.
Niestety ja się zorientowałem po 100 metrach, że coś grzechocze. Jechałem spokojnie i słuchałem muzyki i wydawało mi się, że pewnie to ktoś inny jedzie takim złomem. A potem byłem w szoku, że to znów moja skrzynia. Dziś nie było opcji nawet wjechania na lawetę. Koła zablokowały się po metrze turlania.
Takie "drobne" opiłki na magnetycznym korku od skrzyni po zlaniu oleju:
Załączniki
650221327.jpg
650221327.jpg (168.38 KiB) Przejrzano 1871 razy
Awatar użytkownika
Wojtek Wawa
Donator
Donator
Posty: 2137
Rejestracja: 06 paź 2015, 11:29
Model: ND
Wersja: freedom+bilstein
Lokalizacja: Warszawa

12 sie 2021, 13:44

Mazda Polska okazala good will i pokryje znaczna czesc naprawy. Tu wielkie podziekowania dla nich i dla Pana Leszka (Saren) z Odysseya. Ciesze sie, ze nie bede wspierac "malo transparentnego" rynku czesci uzywanych. Co wiecej wczesniejsza skrzynia byla na granicy v4/v5. Nowa to bedzie juz na 100% v5.
Danillo
Donator
Donator
Posty: 2166
Rejestracja: 24 lip 2014, 9:52
Model: Inny
Wersja: ND1
Lokalizacja: W-wa

12 sie 2021, 15:29

Super!!! Wzmacniasz ja od razu u Grzegorza?
Pozdrawiam, Danillo
ODPOWIEDZ