[ND] usztywnienie zawieszenia

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Piroman
Posty: 30
Rejestracja: 27 lip 2020, 23:07
Model: ND
Wersja: 16 i 19 2.0 aut
Lokalizacja: Lublin

27 sie 2020, 20:56

Małżonka ma '16 w ori, ja mam '19 i u mnie jest prawie beton a nic nie robiłem. Nie mam rozpórek itd. Nie wiem z czego to wynika. Obie z USA i nie widać żeby było coś dłubane a dwa zupełnie odczucia.
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2631
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

27 sie 2020, 20:58

Piroman pisze:
27 sie 2020, 20:56
Małżonka ma '16 w ori, ja mam '19 i u mnie jest prawie beton a nic nie robiłem. Nie mam rozpórek itd. Nie wiem z czego to wynika. Obie z USA i nie widać żeby było coś dłubane a dwa zupełnie odczucia.
Obstawiam, że jedna na czarnych bieda amorach a druga na Bilkach B6.
Awatar użytkownika
Piroman
Posty: 30
Rejestracja: 27 lip 2020, 23:07
Model: ND
Wersja: 16 i 19 2.0 aut
Lokalizacja: Lublin

27 sie 2020, 22:01

Obie sztuki mają czarne :D
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

03 wrz 2020, 20:59

Billsteiny B6 to żaden beton i mówię to ja, osoba ceniąca sobie względny komfort w MX-5, jeżdżąca na B6 z Eibachami -35 mm. xD Też mam MX-5 Cluba z USA i beton to miałem w NA '90 na poli wymienionych. No ale ile ludzi, tyle opinii.
Ostatnio zmieniony 04 wrz 2020, 6:34 przez Hookie, łącznie zmieniany 1 raz.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
MMRS
Donator
Donator
Posty: 1770
Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
Model: ND
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Warszawa

03 wrz 2020, 21:03

Hookie pisze:
03 wrz 2020, 20:59
Billsteiny B6 to żaden beton i mówię tu ja, osoba ceniąca sobie względny komfort w MX-5, jeżdżąca na B6 z Eibachami -35 mm. xD Też mam MX-5 Cluba z USA i beton to miałem w NA '90 na poli wymienionych. No ale ile ludzi, tyle opinii.
Miałem B8 plus ProKit....zdecydowanie nawet to nie jest betonem :/
Awatar użytkownika
Piroman
Posty: 30
Rejestracja: 27 lip 2020, 23:07
Model: ND
Wersja: 16 i 19 2.0 aut
Lokalizacja: Lublin

05 wrz 2020, 20:08

Porównuję dwie z hameryki, bez widocznych modyfikacji
LikelyJupiter8

05 mar 2021, 18:02

Sorki za proste pytania ale kto pyta nie błądzi.
Czy sama wymiana sprężyn OEM na Eibach Pro-Kit bez wymiany amortyzatorów ma sens?
Jakie są zalecane amortyzatory do sprężyn Eibach? Blistein B6 czy B8?
Czy są jakieś inne popularne konfiguracje bez regulowanych?
Czy te sprężyny Mazdy w ASO to właśnie sprężyny Eibach?
LikelyJupiter8

08 mar 2021, 13:05

LikelyJupiter8 pisze:
05 mar 2021, 18:02
Sorki za proste pytania ale kto pyta nie błądzi.
Czy sama wymiana sprężyn OEM na Eibach Pro-Kit bez wymiany amortyzatorów ma sens?
Jakie są zalecane amortyzatory do sprężyn Eibach? Blistein B6 czy B8?
Czy są jakieś inne popularne konfiguracje bez regulowanych?
Czy te sprężyny Mazdy w ASO to właśnie sprężyny Eibach?
Coraz bardziej się przekonuje do wymiany sprężyn i amortyzatorów.
Zależy mi wyłącznie na lepszych właściwościach ulicznych. Nie potrzebuję mnogości ustawień i zbyt dużego obniżenia.
Po wstępnej lekturze internetów w grę wchodzą:
Eibach Pro-Kit + B6 Blistein
lub
TEIN Street Basis Z
Rozumiem, że ten zestaw pierwszy to taki najczęściej stosowany - jakie są jego minusy?
A Tein ktoś z was stosował?

Pytam o ceny i dostępność ale większość sprzedawców w PL pisze, że tylko mają B8 lub B12.
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

08 mar 2021, 13:31

LikelyJupiter8 pisze:
08 mar 2021, 13:05
Rozumiem, że ten zestaw pierwszy to taki najczęściej stosowany - jakie są jego minusy?
Pewnie największy jest taki, że nie możesz mówić, że masz gwint. :P Na daily korzystam Bille + Eibachy -35 mm i jestem bardzo zadowolony, choć nigdy wcześniej auta żadnego nie obniżałem. ;)
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2631
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

08 mar 2021, 14:26

Zestaw Eibach Pro-Kit + B6 Blistein to w sumie sprawdzona klasyka. Jak wcześniej nie miałeś okazji jeździć obniżonym autem to warto zacząć od tego.
Jedyne o czym trzeba pamiętać to nie atakowanie wysokich krawężników a tak poza tym to same plusy względem serii za rozsądne pieniądze.
Jeśli masz problem ze znalezieniem B6 to napisz do mnie PW, przekażę Ci kontakt gdzie dostaniesz je w dobrej cenie. Sprężyny to chyba od ręki dystrybutor ma.

Co do gwintu to na TEIN Street Basis Z nie miałem okazji jeździć ale za to na FlexZ i Monosport już tak. Nawet bardziej sportowy FlexZ ma bardzo miękkie sprężyny i auto zachowuje raczej drogową charakterystykę. Dlatego osobiście nie marnowałbym pieniędzy na Street w obawie, że jedyną wartością dodaną będzie możliwość pokręcenia wysokością. Niemniej sposób pracy gwintu, wybierania nierówności jest odmienny od tego jak zachowuje się Prokit+B6. Najlepiej byłoby przejechać się jednym i drugim i samemu się przekonać. Niemniej do szybkiej jazdy na co dzień B6 wydaje się być poprawnym wyborem.

PS. To jest do potwierdzenia ale z tego co kiedyś doktoryzowałem się w Internecie to zwykły czarny amorek nie jest przystosowany w żaden sposób do pracy ze skróconym skokiem - w przeciwieństwie do B6/B8/B12. Ale dobrze by było aby ktoś mądrzejszy ode mnie to potwierdził.
embargo
Posty: 18
Rejestracja: 27 cze 2019, 12:57
Model: ND
Lokalizacja: Poznań

09 mar 2021, 6:07

Korzystam z Street Advanced , zakres regulacji tłumienia jest spory od bujanego fotela po deskę, jak za zawieszenie o wartości 2k z górką uważam za bardzo dobry zakup.
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 424
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

09 mar 2021, 7:53

Mimo dawnych postanowień o nie zmienianiu niczego w samochodzie... na montaż czeka zestaw B12. Chciałem kupić gwint Meistera ale kontakt ze sklepem był fatalny, do tego problemy z przesyłką z UK i doszedłem do wniosku że na razie spróbuje tego "podstawowego" rozwiązania. Kontakt z dystrybutorem w PL wzorowy. Towar po 4 dniach od zamówienia był u mnie.
Z tego co się dowiedziałem to do sprężyn pro kit może być dedykowany amortyzator B8 lub B6 (skok jak w serii ale twardość już większa). Do sprężyn sport line musi być już B8. Sam jestem ciekaw co z tego będzie ale mam już tak dość bujania i pontonu że dłużej na serii bym nie wytrzymał.
LikelyJupiter8

09 mar 2021, 8:17

Ja zdecydowałem się w końcu na Eibach Pro-Kit B12.
Te oznaczenie B12 może być mylące. W zestawie jest Blistein B8 + sprężyny Eibach czarne obniżające.
Podobno Blistein B6 był proponowany do sprężyn OEM. B8 ma niższe skoki dopasowane do obniżonych sprężyn.
Według Eibach/Blistein zestaw B12 jest do celów ulicznych. Modlę się tylko, żeby nie było za nisko.
Awatar użytkownika
dudek_t
Posty: 424
Rejestracja: 20 kwie 2018, 7:31
Model: ND
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

09 mar 2021, 9:06

No to będziemy mieć to samo :) U mnie montaż za niecałe 2 tygodnie.
Awatar użytkownika
weede
Posty: 100
Rejestracja: 10 sty 2019, 9:17
Model: Inny
Wersja: GT86
Lokalizacja: Bydgoszcz

09 mar 2021, 12:24

Mam taki zestaw i jest bardzo ok ;)
15" GT86 HKS SC | 13" NCFL2 | 19" ND2 | 18" 124 Spider | 17" ND1 |
Awatar użytkownika
wojteczekm16
Posty: 118
Rejestracja: 07 wrz 2017, 18:21
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom
Lokalizacja: Poznań

14 mar 2021, 10:56

Na co dzień będzie idealnie! Sprawdzone :)
Mazda mx-5 RF Machine Gray, 2017
viewtopic.php?f=22&t=27050&view=unread#unread
LikelyJupiter8

17 mar 2021, 5:56

Graty już gotowe do instalacji.
Może ktoś pomoże jakie wskazówki powinienem dać do geometrii na tym zawieszeniu.
Załączniki
IMG_6491.JPG
IMG_6491.JPG (4.07 MiB) Przejrzano 2137 razy
Awatar użytkownika
Zbychersky
Donator
Donator
Posty: 719
Rejestracja: 09 maja 2016, 8:50
Model: ND
Lokalizacja: Kobiór

17 mar 2021, 7:57

LikelyJupiter8 pisze:
17 mar 2021, 5:56
Graty już gotowe do instalacji.
Może ktoś pomoże jakie wskazówki powinienem dać do geometrii na tym zawieszeniu.
Jeśli chcesz ciut bardziej sportowo to FM:
https://www.flyinmiata.com/tech/alignment.php
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2631
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

17 mar 2021, 9:02

Wydaje mi się, że FM ma za dużą zbieżność przodu a za małą tyłu. Przynajmniej ja tak ustawiałem i auto wydaje się być łatwiejsze w ogarnięciu.
Osobiście też pochylenie tyłu robię zawsze pół do jeden stopień mniejsze niż przodu (przy czym przód mam na -3 stopnie). Przy czym zazwyczaj po obniżeniu i usztywnieniu potęguje się efekt "whell hopping" przy umiarkowanym buksowaniu kół szczególnie na mokrym. Mniejszy negatyw poprawia trochę trakcję i niweluje zjawisko. Ale nie ma zasady. Warto ustawić cokolwiek sensownego (np FM), pojeździć, popatrzeć i ewentualnie poprawić.
LikelyJupiter8

19 mar 2021, 10:02

Mam już zainstalowany zestaw B12 Pro-Kit i pierwsze moje wrażenia:
1. Zero utraty komfortu,
2. Lepsze wyczucie pojazdu w zakrętach,
3. Wcale nie poszedł tak nisko w dół jak się bałem (z przodu trochę więcej niż z tyłu ale na razie o nic nie zawadziłem),
4. to najdziwniejsze co napiszę - ale wydaje mi się, że jest jakiś żwawszy - może lepszy opływ powietrza :D
Pamiętajcie, że ja mam już sway-bary (przód/tył) Eibach - więc już usztywniony trochę był.
Testy na zakręty zostawiam na ciepłą pogodę - czyli za niedługo!
Załączniki
IMG_6552.JPG
IMG_6552.JPG (4.17 MiB) Przejrzano 2071 razy
LikelyJupiter8

19 mar 2021, 19:15

Jeszcze parę luźnych przemyśleń do wątku o usztywnieniu ND.

Wydaje mi się, że instalacja grubszych sway-barów (przód/tył) i zestawu sprężyn i amorów wyczerpuje kwestie usztywnienia zawieszenia MX5 ND.
W moim przypadku Eibach sway-bars + B12 Pro-Kit.

Ja jeszcze wstawiłem MX-5 Kenauto Taikan Door Bushings: https://www.ilmotorsport.de/en/mx-5-ken ... -cups-5763 (ależ to kosztuje).

Wydaje mi się, że montaż rozpórek górnych (przód/tył) już niewiele zrobi. Raczej odpuszczę.

Na razie dla mnie temat zwieszenia jest zamknięty.


W głowie mam od dawna: fotele, hamulce przód, kolektor. Zobaczymy co Bóg da i na co partia pozwoli.
Awatar użytkownika
meo87
Posty: 327
Rejestracja: 30 kwie 2013, 17:45
Model: NC
Wersja: NC
Lokalizacja: Nowy Sącz

10 kwie 2021, 20:28

Zastanawiam się czy obniżać ND2 RD 2019 (seryjny) Eibach Pro Kit. Wg producenta obniża -35mm to trochę dużo, w NA i NB było -25mm więc rozsądnie a tu -35mm to już jest trochę. Pewnie bym się nie zastanawiał bo z tego co piszecie na Pro Kit jest spoko w PL ale w tym roku planuje zrobić Bałkany a jak wiemy tam są dzikie drogi i właśnie w tym kontekście jest moje pytanie - obniżać na Bałkany czy zostawić serię?
Awatar użytkownika
pudel
Posty: 402
Rejestracja: 24 sty 2017, 16:13
Model: ND
Wersja: 2.0
Lokalizacja: Kraków

14 kwie 2021, 10:51

meo87 pisze:
10 kwie 2021, 20:28
Zastanawiam się czy obniżać ND2 RD 2019 (seryjny) Eibach Pro Kit. Wg producenta obniża -35mm to trochę dużo, w NA i NB było -25mm więc rozsądnie a tu -35mm to już jest trochę. Pewnie bym się nie zastanawiał bo z tego co piszecie na Pro Kit jest spoko w PL ale w tym roku planuje zrobić Bałkany a jak wiemy tam są dzikie drogi i właśnie w tym kontekście jest moje pytanie - obniżać na Bałkany czy zostawić serię?
Pamiętaj że seryjne ND jest wręcz podniesione, także -35mm nie będzie aż tak dużo. Ja zrobiłem Bałkany właśnie na Pro Kit i tylko raz w Albanii musiałem wysadzić pasażerkę i przejechać bardzo uważnie, ale tam to praktycznie drogi nie było :lol:
Awatar użytkownika
Hookie
Donator
Donator
Posty: 3402
Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
Model: NB FL
Wersja: 1.8 Memories 2
Lokalizacja: Sosnowiec

14 kwie 2021, 12:29

meo87 pisze:
10 kwie 2021, 20:28
Zastanawiam się czy obniżać ND2 RD 2019 (seryjny) Eibach Pro Kit. Wg producenta obniża -35mm to trochę dużo, w NA i NB było -25mm więc rozsądnie a tu -35mm to już jest trochę.
-35 mm w ND to nie jest dużo i nijak się ma do gleby w NA i NB. Mam -35 mm i jeżdżę jak normalnym autem - nie wahaj się ani chwili, nie będziesz żałował.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Awatar użytkownika
meo87
Posty: 327
Rejestracja: 30 kwie 2013, 17:45
Model: NC
Wersja: NC
Lokalizacja: Nowy Sącz

14 kwie 2021, 16:50

No i na taką odpowiedź liczyłem, dzięki Panowie, zamawiam Pro Kit'a :)
LikelyJupiter8

26 kwie 2021, 9:22

Myślę, że może jednak spróbuję zamontować jeszcze przedni strut bar.
Mój egzemplarz nie miał fabrycznej rozpórki to będę potrzebował zmienić mocowanie pod wycieraczkami (część N244-56-35X).
https://www.ilmotorsport.de/en/mx-5-fro ... -5889/2112

I mam zagwozdkę czy brać ten z ILM: https://www.ilmotorsport.de/en/mx-5-alu ... -6357/2201
czy może lepiej ten o większej sztywności: https://www.moss-europe.fr/marque-et-mo ... 0-890.html

BTW - MOSS ma oddział w FR i możecie kupować za EUR bez cła i szybką dostawą w EU.

Może macie jakieś doświadczenie która rozpórka lepsza?
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2631
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

26 kwie 2021, 10:06

Z tego co pamiętam to ta z Moss jest niekompatybilna z i-loopem.
Na tyle ile zasłyszałem od ludzi, sam też używam, seryjna rozpórka jest więcej niż wystarczająca. Jedyny minus jest taki, że do regulacji amortyzatorów trzeba zrobić otwory (jak jest gwint).
Dużo ludzi używa Cusco, sam planowałem kupić ale był problem z dostępnością więc jest seryjna.

PS. Do wymiany tej płytki na grodzi konieczne jest rozebranie podszybia. warto aby zlecić to komuś kto choć raz w życiu to robił :)
LikelyJupiter8

26 kwie 2021, 11:02

irekJ pisze:
26 kwie 2021, 10:06
Z tego co pamiętam to ta z Moss jest niekompatybilna z i-loopem.
Na tyle ile zasłyszałem od ludzi, sam też używam, seryjna rozpórka jest więcej niż wystarczająca. Jedyny minus jest taki, że do regulacji amortyzatorów trzeba zrobić otwory (jak jest gwint).
Dużo ludzi używa Cusco, sam planowałem kupić ale był problem z dostępnością więc jest seryjna.

PS. Do wymiany tej płytki na grodzi konieczne jest rozebranie podszybia. warto aby zlecić to komuś kto choć raz w życiu to robił :)
Ja też myślałem najbardziej o Cusco. Jeszcze sprawdzę jak z dostępnością teraz.
Cobalt odpada ostatecznie bo piszą, że potrafi uderzać o klapę - nie chwalą jakości.
Szkoda, że tak mało innych jest dostępnych w EU (Autoexe czy GWR). Omijają nas szlaki handlowe.

Cusco instalacja : https://youtu.be/Da_RNncl7Xk
Te podszybie nie takie straszne jak je malują.
LikelyJupiter8

27 kwie 2021, 14:17

Ale miałem szczęście. Kupiłem rozpórkę Cusco bo ktoś zamówił ale się rozmyślił bo za długo czekał przez te perypetie z Brexit.
Swoją drogą niezły sklep znalazłem: https://tomson.com.pl/
Jak wymienię dam znać czy montaż rozpórki coś poprawił.
LikelyJupiter8

06 maja 2021, 19:09

No i jestem po zamontowaniu CUSCO STRUT BAR.

Trochę więcej się namachałem bo w moim egzemplarzu nie było fabrycznego mocowania na strut bar to musiałem zdemontować wycieraczki, podszybie i wymienić mocowanie na akcesoryjną dla mnie część Mazdy N244-56-35X. W PL do dostania na zamówienie w 3, może 4, a może więcej tygodni. Zakupiłem przez kmparts w ILM. Koszt 250. W miarę to proste ale dużo śrubek.

Sam strut bar montaż bardzo prosty. Niestety trochę śrub ma ciężki dostęp ale jak ktoś ma dużo różnych kluczy/przekładek itp. do do ogarnięcia.

Plusem Cusco jest to, że ma wejścia, mocowania dla wszystkich EU dodatków (istop itp). Większość strut barów tego nie ma bo dedykowane są na rynek USA.

Udało mi się przed deszczem zaliczyć parę serpentyn i ..... odpał. Samochód jest mega odczuwalnie sztywny. Bardziej precyzyjnie wchodzi w zakręty. Jak będzie sucho zobaczę czy w miejscach, w których jeździłem wcześniej można jechać szybciej. Teraz czuję, że chyba te oryginalne Bridgestony muszę wymienić na bardziej twarde opony - bo czuje, że opona jest teraz słabym punktem.

Ciekawy czy bym coś poczuł jeszcze przy montażu rozpórki na tył.
To byłby już chyba komplet. Mam sway bary Eibach, Eibach Pro 12 Kit (sprężyny + amortyzatory), strut bar cusco przód, zatrzaski drzwi ken auto japan.
Załączniki
IMG_6690.jpeg
IMG_6690.jpeg (3.97 MiB) Przejrzano 1541 razy
ODPOWIEDZ