Wymiana oleju w silniku i skrzyni ND - jak często

Technicznie o generacji ND / NDFL /RF

Moderatorzy: pirul, Moderatorzy

Awatar użytkownika
siekiera
Posty: 3
Rejestracja: 23 mar 2016, 14:02
Model: ND
Wersja: 2.0 184 KM
Lokalizacja: ŁÓDŹ

20 wrz 2023, 12:31

Cześć,
Jak wymieniacie w swoich ND'kach
1) olej w silniku (co 10 tys. km czy jak zaleca producent co 20 tys. km/raz w roku?)
2) olej w skrzyni (co 4 lata czy dopiero po 100 tys. km?)
Awatar użytkownika
mike_d
Donator
Donator
Posty: 1220
Rejestracja: 06 cze 2015, 21:18
Model: ND
Wersja: SkyFreedom Karai
Lokalizacja: Poznań

20 wrz 2023, 12:57

Sam wymieniam olej (0W20) w silniku co 10kkm (albo raz w roku - ostatnio mniej przejechałem), w dyfrze i skrzyni po 3 latach (45 kkm) - co do tego ostatniego to słyszałem przekonującą opinię że warto nawet częściej
Awatar użytkownika
pistenbully
Donator
Donator
Posty: 2145
Rejestracja: 01 sie 2017, 13:49
Model: NB
Wersja: 10th Anniversary
Lokalizacja: Gdańsk

20 wrz 2023, 13:17

Olej silnikowy co roku (~6000km),
Olej w skrzyni co drugi rok (~12000km)
Mydelniczka 10th Anniversary Edition
Rabarbar….....'15 ND Soft Top
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

20 wrz 2023, 21:06

Pytanie trochę akademickie. Istotne kto, gdzie i jak eksploatuje auto. Interwały podawane przez ASO można włożyć między bajki.
Generalnie zawsze dobrze zaczynać sezon ze świeżym olejem. Ja eksploatując w miarę intensywnie Miatę staram się zmieniać olej w silniku po ok 6 - 8 k km. Olej w skrzyni i dyfrze co drugą, góra trzecią wymianę w silniku. Nie są to jakieś super duże koszty, a można przynajmniej kontrolować stan podzespołów.
Awatar użytkownika
siekiera
Posty: 3
Rejestracja: 23 mar 2016, 14:02
Model: ND
Wersja: 2.0 184 KM
Lokalizacja: ŁÓDŹ

21 wrz 2023, 14:31

Dziękuję za rozwianie wątpliwości, do miłośników DIY mam jeszcze pytanie: wielkość uszczelek korków spustowych oleju w dyfrze i skrzyni jest taka sama jak w silniku? Na hexology.com są dokładne schematy ale na temat wielkości milczą , logika podpowiada że tak ale wolę się spytać mądrzejszych żeby nie stanąć w kanale przed faktem braku pasującej ;)
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

21 wrz 2023, 17:03

Podkładka korka oleju -> mała aluminiowa
Podkładki korka skrzynia -> mała miedziana + duża alu
Podkładki korka dyfer -> 2x duża alu
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

21 wrz 2023, 19:05

A jest gdzieś jakoś numer tych wszystkich podkładek?
Olej lejecie Ori Mazdy? Można go kupić poza ASO?
Głównie ten do skrzyni i dyfra.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3694
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

21 wrz 2023, 20:05

stpman pisze:
21 wrz 2023, 19:05
A jest gdzieś jakoś numer tych wszystkich podkładek?
Olej lejecie Ori Mazdy? Można go kupić poza ASO?
Głównie ten do skrzyni i dyfra.
Podkładka do korka oleju ma 14x20x1.5mm
mutra
Donator
Donator
Posty: 3694
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

21 wrz 2023, 20:12

Do skrzyni I dyfra są takie jak w NB czyli mają:
18x24x1.5mm
cezarr
Posty: 20
Rejestracja: 02 lip 2019, 16:30
Model: ND
Lokalizacja: Warszawa

21 wrz 2023, 22:42

- uszczelka korka spustu oleju z silnika: 9956-41-400
- uszczelka korka spustu i wlewu oleju ze skrzyni i dyferencjału: 9956-41-800
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

27 gru 2023, 19:32

Nie wiem czy jest sens zakładać nowy temat, więc zapytam tutaj.
Jak już zmienić olej w ND2 2.0 to na jaki?
Zostać przy fabrycznym Mazdowskim 0W20, czy przejść na Mazdowski 5W30, czy może kupić coś innej firmy (w domyśle coś lepszego)?
Priorytet to trwałość i długa bezawaryjna eksploatacja silnika.
mutra
Donator
Donator
Posty: 3694
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

27 gru 2023, 23:25

stpman pisze:
27 gru 2023, 19:32
Nie wiem czy jest sens zakładać nowy temat, więc zapytam tutaj.
Jak już zmienić olej w ND2 2.0 to na jaki?
Zostać przy fabrycznym Mazdowskim 0W20, czy przejść na Mazdowski 5W30, czy może kupić coś innej firmy (w domyśle coś lepszego)?
Priorytet to trwałość i długa bezawaryjna eksploatacja silnika.
Ja przeszedłem na 5w30 full ester. Wszystko zależy jak używasz auta, ile razy na rok wymieniasz olej itp
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

28 gru 2023, 10:32

@mutra olej będzie wymieniany raz w roku, na wiosnę. Przebiegi na poziomie do max. 5-6k km.
Ale lubię wkręcać się na wysokie obroty, więc nie wiem czy 0W20 to dobry pomysł.
Czy zauważyłeś, że na oleju 5W30 zużywa więcej paliwa?
Jaki konkretnie olej używasz?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3694
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

28 gru 2023, 11:43

stpman pisze:
28 gru 2023, 10:32
@mutra olej będzie wymieniany raz w roku, na wiosnę. Przebiegi na poziomie do max. 5-6k km.
Ale lubię wkręcać się na wysokie obroty, więc nie wiem czy 0W20 to dobry pomysł.
Czy zauważyłeś, że na oleju 5W30 zużywa więcej paliwa?
Jaki konkretnie olej używasz?
Tak, zużywa więcej ( jak jeszcze chciało mi się robić pomiary to wychodziło +0.4l/100 przy jeździe poza miastem) ja mam zalany fuchs titan race pro 5w30 (High saps). Ja zmieniłem na 5w30 bo subiektywnie olej którego używam jest lepszy od oleju mazdy w kwestii ochrony silnika. Czy to są różnice przekładające się na jakieś korzyści przy normalnym użytkowaniu auta to już inna sprawa ;). Z tego co pamiętam @irekJ ma zalany 0w20 i korba mu bokiem jeszcze nie wyszła ;).
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

28 gru 2023, 12:10

@mutra Deer Goat nien. 5W30 od samego początku wymieniany co 5-7k km, średnio 2x w sezonie. Zacytuję klasyka, że "najlepszy olej to ten często wymieniany" :)
Chyba największe grono entuzjastów NC/ND ma Motul 5W30. Dobre i tanie.
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

28 gru 2023, 15:59

@irekJ o jakim konkretnie Motulu mówisz?
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

28 gru 2023, 16:23

Motul 8100 Eco Lite 5W30 + filtr OEM
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

28 gru 2023, 16:52

@irekJ dziękuję bardzo! :)
To w sumie ostatnie pytanie, ile do 2.0 wchodzi oleju?
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

28 gru 2023, 20:18

Jak wymienia ASO to zazwyczaj udaje im się wlać 3,8 - 4.0 litra.
Jak komuś chce się spuszczać gorący olej i podnieść lewy tył o 30cm to wejdzie książkowe 4.3 litra.
Mowa o 2.0, nie mam pojęcia jak jest w 1.5. Warto też pamiętać o wymianie podkładki korka.
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

29 gru 2023, 7:23

Dzięki @irekJ chyba ogarnę ;)
W Fiatach daje radę, to i z Mazdą sobie poradzę :)

A jak tutaj jest z ilością oleju na min. i max. ?
Bo na przykład w Fiatach to jest około 1l różnicy.
Czy poprostu lejecie prawie pod max?
mutra
Donator
Donator
Posty: 3694
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

29 gru 2023, 7:58

stpman pisze:
29 gru 2023, 7:23
Dzięki @irekJ chyba ogarnę ;)
W Fiatach daje radę, to i z Mazdą sobie poradzę :)

A jak tutaj jest z ilością oleju na min. i max. ?
Bo na przykład w Fiatach to jest około 1l różnicy.
Czy poprostu lejecie prawie pod max?
Tak samo. Pod górną kreskę
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

29 gru 2023, 11:25

Ja przy samej wymianie zawsze wlewam równo między kreski. Po dojechaniu do domu, spłynięciu i ostygnięciu oleju dolewam milimetr poniżej max.
KorppX
Posty: 33
Rejestracja: 13 sty 2024, 15:29
Model: ND
Lokalizacja: Lubelskie

18 sty 2024, 7:32

Mx 2.0 używany głównie na krajówkach cały rok.
Warto zmieniać 0w20 na coś gęstszego np. 5w30 ?

Drugie pytanie to olej do skrzyni i dyfra, zmieniać na oryginały Mazdy czy lać motula (75w90 do skrzyni i 75w140 do dyfra)?
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

28 kwie 2024, 19:05

Panowie, ostatnie i ostateczne pytanie z mojej strony w kwestiach olejowych.
Straszny mam dylemat połączony z brakiem wiedzy.
Jakim do cholery olejem 5W30 (bo z 0W20 rezygnuje na pewno) zalać moją Mazdę?
@irekJ poleca Motul 8100 Eco-Lite, inne chłopaki z kolei polecają AMSOIL Signature Series 5W30...
Awatar użytkownika
irekJ
Donator
Donator
Posty: 2730
Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
Model: ND
Wersja: Mocny Full
Lokalizacja: PL | CH | IT

28 kwie 2024, 20:40

To jak już zostałem wspomniany, to potwierdzam że u mnie Miaty bezproblemowo nawijają kilometry na Motul od wielu lat. Na ile kojarzę, to większość aut z Kępna też wyjeżdża zalana tą oliwą.
Na pewno nie jest to najlepszy olej na rynku ale za to dobry i tani. Niezmiennie uważam, że lepiej taki wymieniany częściej niż coś super premium z dużym przebiegiem.
Grunt to unikać podejrzanie tanich ofert (podróbki).
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

28 kwie 2024, 20:52

No właśnie, Motul jest zaskakująco tani, Amsoil o wiele droższy... Pytanie czy warto, zwłaszcza przy małych przebiegach rocznych, auto nie używane na torze, czasem tylko wkręcane do odcinki na ciepłym oleju ;)
Awatar użytkownika
Peecer
Donator
Donator
Posty: 2685
Rejestracja: 23 lut 2014, 23:23
Model: ND
Wersja: 100th Anniversary
Lokalizacja: Kętrzyn - Toruń

28 kwie 2024, 21:07

stpman pisze:
28 kwie 2024, 20:52
No właśnie, Motul jest zaskakująco tani, Amsoil o wiele droższy... Pytanie czy warto, zwłaszcza przy małych przebiegach rocznych, auto nie używane na torze, czasem tylko wkręcane do odcinki na ciepłym oleju ;)
ND mam zbyt krótko, by móc coś więcej na ten temat napisać. Ale do poprzedni eNCeków lałem olej silnikowy AMSOIL 5W30 Signature Series 100% Synthetic Motor Oil (ASL). Jazda emeryta i roczny przebieg ostatnich 4-5 lat w tych MX-5'kach nie więcej niż 10 tyś między wymianami. Osobiście tylko dla swojej psychiki i samopoczucia, wybierałem tę oliwę. Czułem się lepiej, i wybrałem ją podglądając forum https://zmienolej.pl/, bardzo wiele osób ją poleca.
Tylko czy warto "aż" tak przepłacać jeśli ktoś uzna, że różnica ceny jest tak znaczna....
Nadal leje ją do pozostałych aut i zastrzeżeń nie zgłaszam.
Awatar użytkownika
flatline
Donator
Donator
Posty: 2236
Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
Model: ND RF
Wersja: SkyFreedom+Recaro
Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
Kontakt:

29 kwie 2024, 6:24

Ja używam Millersa EE Performance 5w30 i robi robotę w warunkach „alpejskich”. Generalnie popiszę się pod częstą wymianą - świeży olej zawsze na propsie.
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."

Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
mutra
Donator
Donator
Posty: 3694
Rejestracja: 13 mar 2016, 15:50
Model: ND
Wersja: GT Sport nav+
Lokalizacja: Nottinghamshire

29 kwie 2024, 21:23

https://olejefuchs.pl/fuchs-titan-race- ... -5ltr.html
Do ND leję 5w30. Do nb 5w40.
Kosiarka i rębak też na tym pracują.
Nic póki co nie wybuchło. Dodatkowy plus że nikt tego nie podrabia
stpman
Posty: 682
Rejestracja: 20 gru 2019, 5:58
Model: ND
Wersja: ST/2.0/SkyFreedom
Lokalizacja: Pszczyna

30 kwie 2024, 8:39

Zaczyna się r
ODPOWIEDZ