[ND] wymiana kolektora
Moderatorzy: pirul, Moderatorzy
Jako, że kończę powoli "projekt " zmiany mojego zawieszenia i nadal i nie wiem co następne (hamulce czy dokończenie układu wydechowego+strojenie) mam pytanie LAIKA dt. zmiany kolektora w ND.
Czy samo strojenie (bez wymiany kolektora a tylko wymienionej samej końcówki tłumika) coś daje i ma sens?
Czy strojenie po wymianie kolektora jest konieczne czy tylko zalecane dla uzyskania lepszych efektów? Tzn. czy sam nowy kolektor od razu podnosi parametry bez strojenia?
Czy zmiana na kolektor aftermarketowy (BBR lub GWR lub inny) wiążę się z jakimiś wadami natury techniczno/prawnej, tj. gorszą mieszanką spalin i problemem przechodzenia przez badania techniczne? Chyba w NC w kolektorze jest 1 katalizator - nie wiem jak w ND.
Czy instalacja jest faktycznie prosta (plug&play) - tzn. wyjmuje się stary wkłada nowy, podłącza lambdę i wszystko gada? Ja oczywiście nie chce tego robić samodzielnie ale zastanawiam się jaki jest to stopień trudności dla warsztatu. Godzina czy cały dzień.
Rozumiem, że układ wydechowy to kolektor - środkowa rura + katalizator - wydech. Czy przy zmianie kolektora warto wymienić środkową rurę czy to nie ma już takiego znaczenia?
Czy po wymianie kolektora i strojeniu zwiększy się bardzo hałas z końcówki tłumika ?
Czy samo strojenie (bez wymiany kolektora a tylko wymienionej samej końcówki tłumika) coś daje i ma sens?
Czy strojenie po wymianie kolektora jest konieczne czy tylko zalecane dla uzyskania lepszych efektów? Tzn. czy sam nowy kolektor od razu podnosi parametry bez strojenia?
Czy zmiana na kolektor aftermarketowy (BBR lub GWR lub inny) wiążę się z jakimiś wadami natury techniczno/prawnej, tj. gorszą mieszanką spalin i problemem przechodzenia przez badania techniczne? Chyba w NC w kolektorze jest 1 katalizator - nie wiem jak w ND.
Czy instalacja jest faktycznie prosta (plug&play) - tzn. wyjmuje się stary wkłada nowy, podłącza lambdę i wszystko gada? Ja oczywiście nie chce tego robić samodzielnie ale zastanawiam się jaki jest to stopień trudności dla warsztatu. Godzina czy cały dzień.
Rozumiem, że układ wydechowy to kolektor - środkowa rura + katalizator - wydech. Czy przy zmianie kolektora warto wymienić środkową rurę czy to nie ma już takiego znaczenia?
Czy po wymianie kolektora i strojeniu zwiększy się bardzo hałas z końcówki tłumika ?
Powiem tak, technicznie się nie znam ale... nie zastanawiaj się tylko zmieniaj kolektor Dynamika odczuwalna jest nieporównywalna do serii.
Z tego co wiem to:
- kat wylatuje więc oczywiście spaliny nie będą wyglądały jak przed modem
- jest trochę głośniej nawet na seryjnym wydechu, tak około 20%, dźwięk jest przyjemniejszy
- znający temat mechanik ogarnie w moment
Z tego co wiem to:
- kat wylatuje więc oczywiście spaliny nie będą wyglądały jak przed modem
- jest trochę głośniej nawet na seryjnym wydechu, tak około 20%, dźwięk jest przyjemniejszy
- znający temat mechanik ogarnie w moment
- Hookie
- Donator
- Posty: 3403
- Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8 Memories 2
- Lokalizacja: Sosnowiec
Pomiar spalin auto normalnie przechodzi, bo kat w kolektorze działa chwilę na zimnym silniku. Drugi działa w trakcie jazdy. Miałem mierzone i było ok.
Kolektor + akcesoryjny tłumik końcowy = w 99% przypadków przekroczenie dopuszczalnego przepisami hałasu. U mnie z Cobaltem jest na granicy normy - przy schodzeniu z obrotów ją przekraczam. Środka nie wymieniaj, chyba że chcesz najgłośniejszą furę w województwie.
Serio chcesz oszczędzać 1000 zł na strojeniu?
Kolektor + akcesoryjny tłumik końcowy = w 99% przypadków przekroczenie dopuszczalnego przepisami hałasu. U mnie z Cobaltem jest na granicy normy - przy schodzeniu z obrotów ją przekraczam. Środka nie wymieniaj, chyba że chcesz najgłośniejszą furę w województwie.
Serio chcesz oszczędzać 1000 zł na strojeniu?
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Ja mam środkowy i końcowy Bastucka i wydaje mi się że do norm to jeszcze bardzo daleka droga? W każdym razie jak się chce jechać cicho to delikatnie depcząc do 3000obr/min jest cicho jak w serii, bez żadnej zmiany w zasadzie. Później jest już oczywiście głośniej ale w porównaniu do tego co się dzieje nawet na seryjnym kolektorze + starym cobalcie to wydaje mi się nadal cicho.
- Alex
- Donator
- Posty: 4621
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
tak ogolnie to najwlasciwsza kolejnoscia sa mody a na koncu strojenie. Kazda zmiana po strojeniu owe strojenie mniej lub bardziej rozstraja
sama wymiana kolektora daje pewien efekt (dzwiekowy i KM/Nm). Strojenie poglebia efekt KM/Nm, i do tego likwiduje check-engine od braku pre-cata. Bylbym tez ostrozny w katowaniu silnika ze zmienionym kolektorem ale bez programu. Moze byc gdzies za ubogo a to na dluzsza mete niezdrowe.
samo strojenie bez kolektora tez cos daje i uwazam ze warto.
sama wymiana kolektora daje pewien efekt (dzwiekowy i KM/Nm). Strojenie poglebia efekt KM/Nm, i do tego likwiduje check-engine od braku pre-cata. Bylbym tez ostrozny w katowaniu silnika ze zmienionym kolektorem ale bez programu. Moze byc gdzies za ubogo a to na dluzsza mete niezdrowe.
samo strojenie bez kolektora tez cos daje i uwazam ze warto.
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- Hookie
- Donator
- Posty: 3403
- Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8 Memories 2
- Lokalizacja: Sosnowiec
Bastuck jest z tego co wiem gdzieś w połowie drogi między Cobaltem, a serią, więc zapewne mieścisz się w normie. Natomiast Basstuck to taki OEM+, w który mało kto idzie, więc zastosowałem skrót myślowy.
W USA sprzedają specjalne tłumiki końcowe nawet, kompensujące dźwiękowo decat w kolektorze.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Dzięki za garść informacji.
Nie chcę oszczędzać na strojeniu tylko próbuje sobie ułożyć wszystko po kolei.
Jakie kolektory polecacie? Ja myślałem o GWR (https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... 1824S.html). Tylko tutaj najgorzej z dostępnością.
Z tego co widzę niektórzy z was piszą, że po montażu nowego kolektora zaświeci się chceck engine i dopiero zgaśnie po strojeniu.
Brian z GWR pisze, że tylko demontaż drugiego sensora w midpipe wyświetli check engine. Przy samej zmianie kolektora chceck engine nie powinno wystąpić. Jak było u was? Głośnego dźwięku się nie boję bo mam w razie czego baffle, żeby zbić trochę hałasu (mam tłumik RoadsterSport RACE).
Nie chcę oszczędzać na strojeniu tylko próbuje sobie ułożyć wszystko po kolei.
Jakie kolektory polecacie? Ja myślałem o GWR (https://www.good-win-racing.com/Mazda-P ... 1824S.html). Tylko tutaj najgorzej z dostępnością.
Z tego co widzę niektórzy z was piszą, że po montażu nowego kolektora zaświeci się chceck engine i dopiero zgaśnie po strojeniu.
Brian z GWR pisze, że tylko demontaż drugiego sensora w midpipe wyświetli check engine. Przy samej zmianie kolektora chceck engine nie powinno wystąpić. Jak było u was? Głośnego dźwięku się nie boję bo mam w razie czego baffle, żeby zbić trochę hałasu (mam tłumik RoadsterSport RACE).
Nawet kolektor z dwoma miejscami na lambde nie zapewni ci spokoju ze check engine nie wyskoczy.
Dlatego nie ma wiekszego sensu rozwazac wymiany OEM kolektora na jakikolwiek inny (z dwoma, jednym czy bez sond w ogole) bez strojenia (kazdy kto ogarnia strojenie, ogarnie ci check engine na amen). Jak pisal Hookie, masz polskie produkty, sprawdzone i z wlasnego podworka wiec nie widze sensu pchanie sie w kupowanie ghost produktow zza granicy.
Dlatego nie ma wiekszego sensu rozwazac wymiany OEM kolektora na jakikolwiek inny (z dwoma, jednym czy bez sond w ogole) bez strojenia (kazdy kto ogarnia strojenie, ogarnie ci check engine na amen). Jak pisal Hookie, masz polskie produkty, sprawdzone i z wlasnego podworka wiec nie widze sensu pchanie sie w kupowanie ghost produktow zza granicy.
- emixfajf
- Donator
- Posty: 654
- Rejestracja: 08 lis 2010, 20:25
- Model: NB FL
- Wersja: Sportive Turbo
- Lokalizacja: Kępno
Ta uwaga z checkiem tyczy sie wersji z USA. Mialem tak ze swoja ND2, wymiana kolektora na BBR nie wywaliła check engine, srodkowy tlumik zostawilem seryjny, na koncu mam cobalta.LikelyJupiter8 pisze: ↑09 maja 2021, 7:13Brian z GWR pisze, że tylko demontaż drugiego sensora w midpipe wyświetli check engine. Przy samej zmianie kolektora chceck engine nie powinno wystąpić. Jak było u was? Głośnego dźwięku się nie boję bo mam w razie czego baffle, żeby zbić trochę hałasu (mam tłumik RoadsterSport RACE).
Jest tak jak pisze Hooki-bardzo głośno, obecnie ani mysle o wstawieniu grubszej sekcji centralnej. Z tego co wiem GWR Race sam w sobie jest glosniejszy niz Cobalt i nie jest zalecany przy zmianie kolektora (lepiej jakis super street/superQ). Z drugiej strony dzwiek to sprawa subiektywna, wiec co kto lubi.
Jest:
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
1. NBFL 1.8 '01 Sportive Turbo A3F
2. ND2 2.0 '21 GT 46G
Była:
1.NA 1.6 '91 SU 2.MSM '04 27A 3.NA 1.6 '93 SU 4.NBFL 1.8 '01 Sportive 34K 5.NB 1.8 '98 RS A3F 6.ND 2.0 '16 GT 41W 7.ND2 2.0 '19 Club 47A
- wojteczekm16
- Posty: 118
- Rejestracja: 07 wrz 2017, 18:21
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Poznań
Ja też z czystym sumieniem polecam Rafała. Napisz do niego wiadomość prywatną, weź numeru i pogadaj. Wyjaśni i załatwi temat. Jeżeli chcesz to zobacz u mnie w wątku jak wygląda wymiana, ile wychodzi mocy/momentu (jaki jest wykres) itp. Po założeniu zestawu nalatałem już ponad 20 000 km i wszystko elegancko chodzi - żadnych kontrolek, pozytywny wynik badania technicznego (w tym kontroli spalin i głośności), do tego trzyma moc (weryfikacja na hamowni).
Aha, po tym jak oglądałem kolektory z zagranicy (jak są słabo wykonane) w ogóle nie brałbym ich pod uwagę tylko brał ten, który od polskiego wykonawcy zamawia Rafał.
Mazda mx-5 RF Machine Gray, 2017
viewtopic.php?f=22&t=27050&view=unread#unread
viewtopic.php?f=22&t=27050&view=unread#unread
- Hookie
- Donator
- Posty: 3403
- Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8 Memories 2
- Lokalizacja: Sosnowiec
Jako użytkownik kolektora + strojenia, również zalecam uderzyć do Rafała MMRS - robota i graty prima sort. + miło spędzony czas na pogaduchach.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
Panowie dzięki za info. Mam kontakt do Rafała ale muszę jeszcze przespać się nie raz z decyzją (jest na forum jakaś Decyzja albo Tradycja).
MMRS ma chyba 4-1, ja myślałem o 4-2-1. Poza tym boje się o głośność przy moim GWR Race, a nie chcę go wymieniać.
Jak zdecyduje czego chcę wiem gdzie uderzać. Na razie jestem w poczekalni.
MMRS ma chyba 4-1, ja myślałem o 4-2-1. Poza tym boje się o głośność przy moim GWR Race, a nie chcę go wymieniać.
Jak zdecyduje czego chcę wiem gdzie uderzać. Na razie jestem w poczekalni.
- flatline
- Donator
- Posty: 2199
- Rejestracja: 21 lip 2013, 19:12
- Model: ND RF
- Wersja: SkyFreedom+Recaro
- Lokalizacja: ¯\_(ツ)_/¯
- Kontakt:
Rafał może Ci tez ogarnąć 4-2-1, ogólnie rekomenduje mocno pogadać z nim - dowiesz się wszystkiego u źródła
"When you’re racing... it’s life. Anything that happens before or after is just waiting."
Tsundere - pocket-sized fastback
Little Sister - gran turismo wannabe
Czerw - racing mongrel on a (not so tight) budget
Siwa - café racer miata
Tsundere - pocket-sized fastback
- Hookie
- Donator
- Posty: 3403
- Rejestracja: 01 gru 2011, 19:22
- Model: NB FL
- Wersja: 1.8 Memories 2
- Lokalizacja: Sosnowiec
Ja mam 4-2-1 do ND i takie rozwiązanie do daily jest znacznie lepsze niż 4-1. Pogadaj z Rafałem o moim kejsie.
2011-12: NB 1.8 '98 10th Anni 2260 - Miatulka
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
2013: NA 1.6 '90 - Babcia
2015 - 2017: NBfl 1.6 '04 - Furia
2019: NBfl 1.8 '01 - Hejka 2.0
2018 - 2022: ND 2.0 '16 Club - Kocur
Maj 2022: - obecnie: NBfl 1.8 '03 - Żaba
- MMRS
- Donator
- Posty: 1779
- Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Warszawa
Dzięki Koledzy za miłe słowo, tak naprawdę mega robotę robi nasz NDkowy spawacz, pewna rączka, piękne, równe spoiny. Widziałem już kilka kolektorów do ND i w mojej subiektywnej ocenie nie widziałem nic lepszego niż produkt Kamila. Najbliżej jego jakości mimo wszystko był produkt BBRa. Co do samego wyboru 4-2-1 czy 4-1 ? Kompletnie nie ma to znaczenia, na obydwu uzyskujemy bardzo dobre przyrosty. Dla tych co lubią dotykać rev limitera polecam 4-1. Ci, którzy używają Miatki do kulania się w ciszy bez nadmiernego rozkręcenia obrotów silnika konfig z zachowaniem stockowego 4-2-1 będzie zasadny. Niemniej jednak dla każdego coś dobrego
Na stronie rev9 sa kolektory do 1.5 i do 2.0, o ile to nie blad na stronie to wygladaja one tak samo.
Czy ktos z was moze potwierdzic ze custom kolektor pasuje do obu wersji silnikowych?
Jak to jest z sondami, oryginalne wiazki wystarczaja na dlugosc czy trzeba cos modzic i dorabiac?
Czy check engine zawsze wyskakuje czy to loteria? Zalatwia to adapter/zmyłka czy wszystko w ECU trzeba poustawiac?
https://rev9autosport.com/leg-sport-hi- ... eader.html
https://rev9autosport.com/leg-sport-hi- ... eader.html
Czy ktos z was moze potwierdzic ze custom kolektor pasuje do obu wersji silnikowych?
Jak to jest z sondami, oryginalne wiazki wystarczaja na dlugosc czy trzeba cos modzic i dorabiac?
Czy check engine zawsze wyskakuje czy to loteria? Zalatwia to adapter/zmyłka czy wszystko w ECU trzeba poustawiac?
https://rev9autosport.com/leg-sport-hi- ... eader.html
https://rev9autosport.com/leg-sport-hi- ... eader.html
- MMRS
- Donator
- Posty: 1779
- Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Warszawa
Głowice są inne, uszczelki również, poza tym warto sprawdzić średnicę kanału wydechowego, jeżeli jest mniejsza niż w 2 litrówce, a myślę że jest na to spora szansa, wówczas robiłbym runnery o mniejszym przekroju niż w 2 litrach.
Thx
Myslisz ze mozna by u was zamowic kolektor do 1.5? Autem nie moge podjechac na przmiarke bo jest za granica.
Myslalem zeby moze na allegro znalezc uzywany OEM kolektor od 1.5 i jego uzyc jako bazy.
- Alex
- Donator
- Posty: 4621
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
juz myslalem bjorm ze chcesz wylozyc 2000 zielonych na kolektor
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- MMRS
- Donator
- Posty: 1779
- Rejestracja: 25 lip 2016, 0:16
- Model: ND
- Wersja: SkyFreedom
- Lokalizacja: Warszawa
Chyba wiem kto ma 1.5kę, podpytam czy tam siedzi ori kolektor i czy da się to pożyczyć 🥷
Nie no az tak mnie jeszcze nie pogrzao
Brzmi pysznie
To super, dzieki. Bo wlasnie dostalem wycene tego kolektora. Hehe, drozszy niz caly slupek 1.5 Katalizator party!
A tu fajne fotki
http://www.roadster.blog/2015/11/mx-5-r ... folds.html
Czy taka przedluzka jest potrzebna przy montazu koelktora przy 2.0? Czy na OEM wiazkach wszystko podchodzi?
W sumie dobra cena, bo do NC 2x drozszy.
https://www.delicioustuning.com/node/834
W sumie dobra cena, bo do NC 2x drozszy.
https://www.delicioustuning.com/node/834
- Alex
- Donator
- Posty: 4621
- Rejestracja: 29 cze 2013, 20:25
- Model: NC
- Wersja: Niseko
- Lokalizacja: łódź
- Kontakt:
bjorm: moze 4-2-1 do 1.5 zrobcie, przyda sie troche momentu
pozdrawiam
Alex
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
Alex
były: czarna NC 2.5 RomDrop , czerwona NAfL 1.6/90+
jest: Niseko 2.5/RomDrop 182HP/242Nm
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting
- irekJ
- Donator
- Posty: 2659
- Rejestracja: 25 mar 2014, 11:48
- Model: ND
- Wersja: Mocny Full
- Lokalizacja: PL | CH | IT
Jak "rozbierzesz" fabryczne peszle i mocowania przewodu puszczając trochę krótszą drogą to wystarcza. No chyba, że sama sonda gdzieś w kosmos jest przesunięta.bjorm pisze: ↑05 sty 2022, 9:29Czy taka przedluzka jest potrzebna przy montazu koelktora przy 2.0? Czy na OEM wiazkach wszystko podchodzi?
W sumie dobra cena, bo do NC 2x drozszy.
https://www.delicioustuning.com/node/834
delicious nd extender.PNG